1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 533279 inlägg · 4126 ämnen
« · 95170 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Karlin skrev på idag.
MartinSedin: Vi får väl hoppas att Modos träningar blir lika hårda som då. Det fostrades ju ett gäng MYCKET bra spelare under den tiden :)

Bäva månde den som retar upp Haakana under en träning. Hehe.

samjo: Jag tror att MODO kommer att spela med sex backar. Ha en back eller sa pa banken och resterande backar spelar for OSK.

Minskad speltid som de basta backarna far ar nog en anledning.

Antalet backar som MODO har pa kontrakt fortillfallet sager ju att det kommer att vara en ruggig konkurrens om varje plats i laget.

En konkurrens som vi kanske inte sett sedan i borjan av 90-talet nar traningarna med hockeygymnasisterna var hardare an matcherna de spelade.

poffa: Dessutom far vi inte heller glomma att Zakke ar blivande forste malvakt i kommande JVM. Om jag inte missminner sa fick alla aktuella JVM spelare hoppa fritt mellan flera lag innan JVM den senaste sasongen. Tex sa var Jocke Lindstrom en svang i Troja men han lyckades anda inte ta en plats i laget(JVM) men det ar en helt annat amne.

MartinSedin & poffa: Ni som bor i Övik och verkar ha följt Modo nära under flertalet år kanske kan svara på en fråga som jag har. Det har att göra med Modos spelidé och spelartrupp. Så vitt jag vet så har Modo de senaste åren spelat med 3 backpar och fyra forwardsformationer. Dvs 6 + 12 spelare, med 1 resp. 2 reserver på bänken. Nu när Modo har en såpass bred backuppsättning, är det inte möjligt att spela med fyra hela kedjor?

Jag tror själv att svaret på denna fråga är nej. Men vad beror det på? Minskad speltid hos förstabackarna skulle göra dem sämre? Fler backar ger kanske ökad kontinuitet men minskad effektivitet? Tidigare brist på tillräckligt många bra backar?

Vad jag förstår så spelar vissa av ES-lagen med fyra hela kedjor. Bl.a. Luleå och FBK om jag inte är helt ute och cyklar.

Själv är jag dock en förestpråkare av tre backpar eftersom det ger backarna mer speltid/match och tillfälle att bli riktigt homogena och samspelta under en hel säsong. Men nu när vi har så många bra backar (på papperet iaf) så känns det också lite dumt att några av dem måste sitta på bänken. Fast man kanske inte ska ha medlidande för dem, huvudsaken att laget går bra? :)

Vad säger ni?

poffa: Ratta mig om jag har fel men galler det inte nagot speciellt nar det galler malvakter och overgangsreglen?

MartinSedin:

Zakke kan inte tillhöra två lag på det viset. Det är inte tillåtet för honom att vandra mellan klubbarna. Om MODO plockar honom från ÖSK måste de behålla honom i minst två veckor och under den tiden får han inte spela i ÖSK. Samma sak gäller åt andra hållet.

Artistkontakten gäller i max 6 månader. Det betyder att MODO inte skulle kunna signa Lasak förrän tidigast i mitten av November för att kunna behålla honom över ett eventuellt finalspel. Tror inte MODO är intresserade av den tanken utan att man hellre vill ha en målvakt som finns med i truppen från starten.

poffa: Jag haller med om att en malvakt ar det primara i dagslaget.

Ar det fortfarande ok med artistspelare eller forsvann den mojligheten den ganga sasongen? Kan tanka mig att Hedin och Co signar en spelare som Lasak pa artiskkontrakt och darmed tjanar en massa kosing. Zakke klarar utan problem av att vara backup under denna period.

OSK kan lana en juniormalvakt av MODO under denna tid eller sa kan Zakke tillhora tva lag.

samjo: Jag haller med dig om att Agu/Lind samt Almtorp utvecklas mera i den norra Allsvenskan an i J20 SuperElit.

Jag vet att Frolundas juniorer har gjort stor succe nar de fatt chansen och jag tror att Lind/Agu/Almtorp inte hade gjort bort sig om de bara hade fatt chansen. Jag vet att Altmorp och Lind har varit med pa laguppstallningen men det ar svart att presetera nar man sitter pa banken under hela matchen.

Jag har varit inne pa det tidigare och skriver det igen. MODO ar inne pa en farlig vag for tillfallet. Fran att ha varit klubben som satsat pa unga spelare riskerar klubben att fa ett rykte om att vara klubben som inte vagar ge dom chansen. Om detta rykte borjar ta fart i hockey Sverige sa drojer det nog inte lange innan spelare valjer Leksand och Frolunda som alternativ istallet.

Till sist sa hoppas jag att juniorerna far slass pa samma vilkor som de nyforvarven som ar inkopta for dyra pengar men det tror jag inte kommer att se. Om Lind/Agu ar lika bra som tex Lehtinen under forsasongen sa far de nog anda borja sasongen i den blaa drakten.

MartinSedin:

Jag kan inte se eran oro över centerpositionerna. Vi har flera duktiga centrar som kommer att klara att ersätta Wahlberg. Vi kanske inte får en center som gör lika många poäng ensam men de som vi har nu kommer säkert att tillsammans fylla tomrummet efter Wahlberg.

Vi har Hlinka, Öhman, Janne Öberg, Peter Öberg och Jonas Almtorp som kan spela centrear för tillfället. Om nu Karlin tillkommer så ger det oss fyra centrar av hög klass. Hlinka som första, Karlin andra, Öhman tredje och J Öberg fjärde. Detta är en centeruppsättning som jag tror bara FBK kan slå.

Det MODO behöver är en målvakt. Sedan sitter åtminstonde jag nöjd. Det enda som skulle få mig att vilja utöka truppen ytterligare är om det kommer upp en forward av absoluta världsklass. Annars kan det vara.

MartinSedin: Warg får nog sällskap av en 4-5 spelare ytterligare som det ser ut nu. För inte kommer väl Almtorp, Agu, Lind spela i Modos J20-lag hela säsongen? SuperAllsvenskan borde ju främja deras egen utveckling betydligt mer än spel i J-laget. Sedan måste väl någon av duon Johansson/Hedlund få en del speltid också. Förslagsvis i ÖSK.

Perfekt alltså, att ÖSK gick upp. Det hade varit kanon att ha haft denna breda trupp ifjol när skadorna började göra sig påminda i finalmatcherna mot Färjestad. Hade varit skönt om man redan då haft möjligheten att slänga in en tung back som Agu som med sin ungdomliga entusiast mycket väl kunnat göra ett succéinhopp. Frölundas junisar lyckades ju över förväntan i slutspelet.

Ser bra ut inför framtiden på backsidan alltså, där vi har en mycket bred uppsättning för närvarande. Lite tunnare framåt då vi ännu inte kan sia om Staal och Weinhandls fortsatta öden. Kommer Karlin så ersätter han ju lätt Staal om han skulle åka. Weinhandl är svårare att ersätta. Från och med nu lär det bara vara utländska spelare som kan fylla upp eventuallt kvarvarande platser. Tror säkert Hedin har några namn som han kan ringa om våra spelare lämnar laget för NHL....

Taddy: Jag haller med dig. Karlin kan vara en bra truppbreddare men jag hoppas verkligen inte att MODO ser han som forste center och ersattare till en Mr Wahlberg.

Jag har ocksa varit kritisk till Karlin, faktiskt aven under hans tidigare tid i MODO men Kalle Kanin har val forhoppningsvis utvecklas borta i Nordamerika.

Man ska heller inte glomma att Karlin har en mycket stor talang inom sig och det ska bli intressant om den antligen kan blomma ut nu med en annan tranare an ni vet vem..

Hur stor trupp ska MODO ha egentligen? OSK maste verkligen slicka sig om munnen efter varje spelare som MODO signar. En spelare som Fredrik Warg kan nog sikta in sig pa att ha Jens Ohman och Henrik Gradin som lagkamrater kommande sasong.

samjo:
Jag är väl en utav dem som tidigare sagt att man inte vill ha Karlin, vilket jag fortfarande känner. Men om man fortfarande vill ha en förstecenter och bara ha Karlin som truppbreddare tycker jag det är en helt ok förstärkning.

Taddy: Har en känsla av att NHL-klubbarna kan säga nej bara på pin tji. Om inte Karlin är en bra förhandlare...

Vill det sig väl och Karlin gör en toppsäsong i Modo så tjänar ju alla inblandade parter på affären. För jag gissar att Boston lär ha första tjing på honom även när/om han spelat en säsong i Modo.

Det är bara att hålla tummarna alltså.

samjo:

Frågan är väl om nyheten släpps om Karlin inte fått svar från Boston.

Taddy: Ja du verkar vara först med den nyheten. Jag hoppas du har rätt, och att Boston släpper Karlin.

Karlin skrev på idag.
Kommer troligast stå i tidningen i morgon.

Kontraktet är påskrivet men Karlin måste själv lösa Bostonfrågan.

Var jag först eller?

Sv: Tala är silver Brynäs är guld
westerlind: Tsssssssss

Taddy & Frisco:

Jag är ledsen, men jag har tyvärr inte tid att tjafsa med er något mer ikväll. Nu ska jag gå ut och tokragga på skarpen. Det är trevligt.

Kanske kan du Taddy ta kontakt med Frisco? Ni verkar varma och mysiga bägge två - Är det möjigt att romantik kan uppstå...?

westerlind:
Ett av svaren är väl kanske tex att jag alltid måste skriva en översättning på mitt första inlägg.

Taddy: Tror det är fler än jag som inte är förvånade hur ni lyckas producera så många intressanta inlägg...

Taddy: Skriver om denna lilla fina igen.

Tror det beror på att det inte kommer ut något utav deras tankeverksamhet.

Tycker det är otroligt att det är några inlägg alls på deras forum förutom från dig då som kan skriva ett varje timme.

*ler*

westerlind:

Tror det beror på att de inte kommer ut något utav deras tankeverksamhet.

Tycker det är otroligt att det är några inlägg alls på deras förutom från dig då.

*ler*

Tala är silver Brynäs är guld
Hur kommer det sig att Brynäs har mer än fyra gånger så många anslutna till Hockeysnack, medan MoDo säkert har fyra gånger så många inlägg? Kan det bero på att Brynäs supporters tänker innan de talar?

BIF 964
MODO 231

Sv: Är det bara jag?
MartinS:

Funderingar.

Känns som FBK blir etta.

HV Modo VF slåss om plats 2-4.

SSK LHC BIF DIF Kommer vara någonstans i mitten.

MIF och LHF i nedre regionerna

och LIF & TIK i botten.

Men en knepig känsla säger mig att detta inte alls kommer att stämma fastän det är så här jag tror grupperingarna kommer att se ut.

Så därför tar jag mig några pilsnerbollar och garderar med att minst 4st lag har jag chansat helt fel. :o)

Mitt hembrända tips:

1. Färjestad
2. Frölunda
3. Modo
4. HV71
5. Södertälje
6. Brynäs
7. Linköping
8. Luleå
9. Malmö
10. Djurgården
11. Leksand
12. Timrå

skalpjägaren:

Spännande med allt statistik-dribblande. Ok, Brynäs hamnar någonstans kring 4-6 som jag sagt tidigare. Det som verkligen blir kul att titta på blir när Brynäs möter MoDo i finalen. Antagligen får MoDo genom några ärkeflax-matcher ett övertag på 3-2. Sedan går Brynäs in och ställer allt till rätta...

Kan någon upplysa mig om när SM-guldfesten i Gävle kommer att äga rum?

Känns alldeles för tidigt, men här kommer den...

1.Färjestad
2.Frölunda
3.Modo
4.Djurgården
5.HV71
6.Malmö
7.Brynäs
8.Linköpning
9.Luleå
10.Södertälje
11.Timrå
12.Leksand

Sv: Heja Danmark
Frisco: Konstigt, när jag gick förbi var det Danskar som sjöng för mig. "Pretty woman walking down the street..." var det visst.

ModoAnte: Byt plats på Djurgården och Södertälje plus Brynäs och Malmö så ser det bra ut. Frölunda har definitivt en chans på andraplatsen.

poffa: Detta skedde ett par timmar efter matchen. Ett par Danskar och en halläning kände jag igen=)) Joda, Stalle var där. Eller de andra var hos Stalle.....

1.Färjestad
2.HV71
3.Modo
4.Frölunda
5.Djurgården
6.Linköping
7.Malmö
8.Brynäs
9.Luleå
10.Timrå
11.Södertälje
12.Leksand

Så här tror jag att Elitserien 02/03 kommer att sluta efter 50 omgångarKomentarer?

Frisco:

Skedde detta före eller efter en viss match? Kan tänka mig att det uppstod en del leenden också i ledet med MODO-spelare, framför allt om Staal var med.

Idag har Frisco sjungit God Save The Queen för Danmarktröjeprydda Modospelare.... Stort buande åt min sång och jag fortsatte utför Nygatan med ett leende...

Södertälje tror jag på, top fem helt klart. Sen tror jag Linköping abolut inte kommer att klappa ihop som vissa, med viss skadeglädje, verkar tro. Timrå, Leksand och Djurgården i botten, med viss konkurrens från Luleå och MIF. Färjestad i toppen med Frölunda strax efter. Modo får slåss med HV om tredjeplatsen. Brynäs i ingenmansland, precis som den geografiska placeringen.

Jag tycker de flesta lagen ser sämre ut än ifjol, med untantag av Färjestad (tyvärr!), Linköping och vårt eget Modo. De andra är sämre eller ungefär lika bra som senaste säsongen. Våra nyförvärv ser bra ut, kan vi behålla Hedin och Weinhandl kan vi bli farliga! Och stämmer ryktet om Lasak så blir vi verkligen att räkna med, kanske även FBK får se upp då!

Kul detalj för övrigt, Djurgårdarna verkar inte tycka att PA Lundström är "dagens garv (eller grav?)", av reaktionerna på deras forum dif.net att döma är det ett kanonförvärv till en plats som "libero", ett av de bästa de haft på flera år, intressant iaktagelse! :D

knaskamilla:
Även knas kan stava fel, det behövs inga bortförklaringar.

poffa:

Ja, där har vi beviset. Jag kände mig som min mor när jag satt och läste igenom mitt eget inlägg. Kanske det är felet hon gör också, att hon läser igenom det och därmed uppkommer felstavningar och grejer?

Naturligtvis menade jag det som ett symboliskt ord! You know me.

knaskamilla:

Oooh, detta skall bli roligt...:)

Du, knas, använder du "sträck" som ett symboliskt ord för ett försök att komma över det (att sträcka på sig) eller menar du "streck" som i en linje som Timrå kommer att vara under när säsongen är slut?

irre:

Högre än MODO? Kul... Inte visste jag att det fanns sådana skämtare i Timrå. Allvarligt talat, TIK:s nuvarnade trupp kommer inte att ha en chans i årets elitserie. Skall det bli ES även nästa säsong för TIK så lär det ske via kval igen, tyvärr. Skulle vara roligt om TIK kunde bli ett stabilt ES-lag men med den nuvarnade truppen kan man inte det och då spelar det ingen roll att man har en duktig tränarduo.

knaskamilla:

SM-silver, ditt pucko!

(Tänka silver och skriva guld...det gamla klassiska talesättet...)

irre:

Jo, eller hur. Eftersom MoDo inte har lyckats ta annat än SM-guld flera gånger de senaste åren är vi oroliga att Timrå (Timrå utan Z, för övrigt) ska hamna högre än MoDo i elitserietabellen nästa säsong...

"första säsongen 9:a andra säsongen sist!"? Skulle det vara en garanti för att Timrå kan nå över kvalsträcket säsongen som kommer?

poffa:

jasså här i övik är man pessimister!
Timrå har visst chans att komma över kvalstrecket
å mycket mer! första säsongen 9:a andra säsongen
sist! man måste vara optemist vi i Timrå kan bara nå högre!

När blir de dags för Modo att nå högst ja tror de va ett tag sedan..
Eller är de ni som börjar bli oroliga att timrå kan nå för högt till o me högre en Modo??!! passa er Timrå är tillbaka igen...
///Erica

Taddy:

Många verkar tro att Kristian Gahn kommer att vara en framstående spelare nästa år. Det tror inte jag. Gahn är inte den han en gång varit och kommer enligt mig inte att göra sig så speciellt bra i SSK. Jag tror snarare att han kommer att bli en besvikelse för dem.

XERXES:

Du menar förstås att det inte fanns något lag som var lika bra på att slå ur underläge som Henrik Zetterberg?

XERXES:

Nära skjuter ingen hare!

Sv: Slitz
Sundancekid:

Nej, jag läser inte Slitz. Inte särskilt ofta, i alla fall. Jag har dock en bästa kompis som prenumererar på tidningen, och fick den där listan citerad för mig. (För att försvara min kvinnlighet (NuMo har övertygat mig om att testosteronhalten i min kropp ökar för varje sekund jag befinner mig på HS) kan jag dock avslöja att jag med glädje tittade på bilderna i ett modereportage i något av de senaste numren, där Martin Stenmarck var modell.)

För övrigt har väl en viss f.d. The REDSordförande med ett namn som börjar på Mo varit med i Slitz elitseriebilaga?

Lumber Jack: det finns inget lag som är så bra att slå ur underläge som timrå.titta bara på första såsonge i es då alla (då menar jag alla utom jag) tippade timrå sist i es.vi var faktiskt mycket nära slutspel.

poffa:

Känns just nu som om LIF och TIK kommer få det jobbigt.
Men man har ju inte direkt sådan jättestor koll på halvdana finnar och dyligt. Men PW och CS känns inte direkt respektingivande.

Sedan tycker jag att SSK faktiskt gjort ett kap med Gahna.

Linköping lär väl bli bättre ingen snack om saken, men frågan är hur mycket utvisningar mm de kommer att få med den backuppsättningen.

LHF känns just nu som om de ligger ungefär där de låg i fjol. Men om ryktet om att Renberg kommer tillbaka är sant, så blir de smågiftiga han betyder ju en hel del.

Ähhh.....

Ingen ide att sitta och fundera, hälften av alla förvärv är nästan osäkra kort eller i alla fall ? ¨så lika bra att vänta och se istället för att skämma ut sig med funderingar.

rådbjer:

att tro att Timrå hamnar strax ovanför kvalseriestrecket är hysteriskt optimistiskt, att tro att Timrå kommer 6:a är något som man kan hamna på Sidsjön för. Diagnosen skulle innehålla ordet "verklighetsfrånvänd"...:)

rådbjer:
Det är helt rätt att vara positiv, men både du och jag vet att min (och andras ) analys av Timrås kommande vinter mest troligt kommer att ligga verkligheten nära.
Det som förvånar mig är att det inte mullrar mer i supporterleden, de värvningsansvariga i TIK sköter inte sina jobb på ett tillfredställande sätt, anser åtminstonde jag som ändå är MoDo-fan. Lyckas de mot förmodan ro i hamn ett kontrakt med Dahlén så är det förvisso bra, men nog skulle det behövas lite ommöbleringar på vissa poster i idrottsklubben?

« · 95170 · »