1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 533596 inlägg · 4126 ämnen
« · 98437 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Bäva månde de svaga
Taddy:

Riksman kanske är en tio-tjugo (eller trettio) cm för lång?

Säg till när de börjar ha tröjor i fler färger än två (okej, tre om man räknar Bellmanhistorien)...

knaskamilla:

Var på dagens träning och det såg helt klart mycket bättre ut.
De hade mycket styra och retur träning som mycket match.
Jippie.

Men varför ser det ut som om Riksman's klubba är en 30 cm för kort.

Lumber Jack:

Bra fråga, skulle tror att de inte blir immiga men man vet ju aldrig. Man kanske borde köpa en och testa... ;)

Men visst är de ganska koola, skulle vara kul om Modo köpte in såna nån gång.

Taddy:

Jag tyckte det var rätt kul när de spelade match på liten plan och sju-åtta spelare stod framför mål och bökade och de ändå jublade när de till slut fick in pucken. Offside i målgården, kanske...? ;)

Nåja. Träningarna blir nog roligare att titta på längre fram i höst. (Kommer fortfarande ihåg en träning när de skulle hoppa över klubbor som låg ned, typ fyra stycken efter varandra eller ngt sådant, och Werner gjorde ett halvhjärtat försök på den första för att sedan åka på sidan om de andra...sådana övningar avancerar de nog till lite senare! ;))

Jonsson8:

Mycket hellre transparent än tivolifärgad! De verkar coola, ju.

Jonsson8:

Blir de transparenta hjämarna immiga när spelarna transpirerar i dem?

Taddy:

Jag vet, och jag må ha dålig smak (eller kanske inte?), men jag tyckte idén med Gnagets kastruller var rätt kul. Är det inte nåt lag i Finland som kör med liknande "kastruller"? Gillade även Modos turkosa hjälmar de hade för ett par år sedan liksom FBKs lila. Kul med lag som inte väljer standardsortimentet (röd, blå, svart, vit, gul eller grön) utan tar fram en helt egen färg.

Har för övrigt sett att CCM tagit fram en serie transparenta hjälmar (se länktips!), det skulle vara nåt det! ;)

Jonsson8:

Påminner en aning från långt avstånd de så kallade kastrullerna som som AIK en gång i tiden använde.

knaskamilla: Tycker inte alls att Hirsch nya mask var ful, det var ganska snyggt med ett kromat motiv, nytt och fräckt, aldrig fel med lite nytänkande, detta gäller i alla sammanhang och inte bara hockeymasker. Närbild på nämnda mask lär väl publiceras på daveart.com nån gång.

westerlind:

Jag förstår att du tycker att modospelarna alltid snurrar upp BIFarna. *ler*

Taddy:

Blir alltmer imponerad av dina träffsäkra iakttagelser. Nu är du nog inte den förste som tycker att MoDos spelare ser ut som skridskoprinsessor...

knaskamilla:

Visst maskade staal och antos. Bäst på grillorna var i alla fall TP som totaldominerade då man skulle åka runt 2st puckar, PÖ som han turades om med titta mest på TP precis som han tänkte hur gör han det där som.

Att Werner och Staal maskar lite kan jag förstå, men antos som enligt mig inte har någon säker plats borde ge gärnet på varenda träning.

Det var någon, (Kommer inte ihåg vem) som när de höll klubban rakt ut och skulle sparka så högt som möjligt, såg ut som en skridskoprinsessa. Han sparkade typ dubbelt så högt som alla andra.

En rolig övning var i alla fall när de körde 2 röda och 2 vita som alla passade till varandra ända tills brithen blåste i pipan. Då skulle vita och röda spela mot varandra.

Roligt nr ? Var när Karlin och Staal skulle köra övningen som gick ut på att dribbla bort varandra. Pucken for från ena sidan till den andra förbi alla de andra med 2st tokar jagandes. Ja klubbteknik kan vara bra att ha.

Roligt nr ?? Var när de spelade match den korta vägen. Och Brithen blåste för byte. Jocke L skrinnar från ena sidan där man spelade med målisar till den utan snabbt som blixten för att vara säker på att göra mål. Jag menar är man ensammen på plan så kanske han lyckas.

knaskamilla:

5495.
Har de tagit bort sektionen för underbetalande högskolestudenter? Tråkigt, jag som hade tänkt se nästan tre hemmamatcher i år.

Sv: Man mår dåligt.
Taddy:

Inte var han väl en hel halvtimme sen...? Har jag ngt fel på mitt tidsbegrepp?

Nåja. Det var ju ganska lustigt iaf. Jag hörde iofs inget om Boston där jag satt, då hade jag nog inte tyckt att det var lika lustigt.

Taddy:

Fanns ju fler än Werna som inte gav riktigt allt i alla övningar (som t.ex. när de hukandes skulle glida med ett ben framåt)... Tyckte minsann att Antos såg ut att maska en aning också, jag! Och Staal...

Tycker att det var dåligt med rapporter från träningen här. Litade fullt och fast på att Frisco skulle rapportera allt man såg från vår del av läktaren - men icke.

Fast vad var intressant? Tror att poffa räknade till 32 spelare på isen. Många nya ansikten blev det!

Försten som ramlade var John Lind, om jag inte minns helt fel (fast TP snubblade på tröskeln när han skulle in på isen).

Hirschs nya hjälm är för övrigt FUL. Ser ut som att han vunnit den på ngt tivoli.

Jajust...höll på att glömma: man har sänkt publikkapaciteten i hallen med fem personer. Den som har koll på vad det var nere i sist kan väl dra ifrån fem och se vad det blir.

Tobias Enströms tur
Blir Tobias Enström junioren som får chansen iår? Detta säger iallafall Brithénmanne "Ta en back som Tobias Enström, född 1984, han ser enormt intressant ut."

Jag håller med om att Tobias Enström är en mycket intressant spelare och jag rankar han som den mest intressanta backen i MODOs juniorlag. Har dock inte sett Tobias Viklund som börjar till hösten dock.

Taddy:

Helt nöjd med träningsdosen var han väl inte. Han har väl förberett sig bättre i år.

Lumber Jack:
Men visst tyckte han att det var pina i fjol oxå?
Eller minns jag bara fel?

Taddy:

Utalandet rörde sig om hans insatser i löparspåren. Det är en ny krönika på utlagd på modohockey.se

Lumber Jack:

Hade han inte gjort det ifjol oxå? Minns inte riktigt men fick för mig att Werner tyckte det var jobbigaste försäsongen någonsin ifjol.

Werner och vissa andra var däremot lite slöa i vissa träningar. Jag hade faktiskt sett fram emot att se werner sitta hukandes och glida samtidigt som de sträcker på ena benet.

Man skall nog inte klaga så mycket men första isträningen är ett sätt för en gammal spelare att tycka att man borde platsa om de åker sådär hela säsongen. *ler*

Bäva månde de svaga
-Magnus Wernblom måste ha tränat bättre än någonsin, säger Brithén.

Hur jävla grym blir han då i vinter ???

Sv: Första Isträningen.
GLMC:

Kan upplysa om att "Risk"man såg väldigt stor ut och stog upp mycket. Däremot sa både jag och några bredvid mig att han kommer släppa in mycket efter isen. (Detta pga att han väldigt sällan höll klubban efter isen)

Nu var detta första träningen och jag säger som den som satt bredvid mig "jag hoppas han bara fått en för kort klubba!"

Nej jag tror det blir en bra målvaktskombination i år. Hade känts lite knepigt att förlänga med Hirsch och sedan värva en toppmålis som gör Hirsch till klar andremålis.

Sv: Första Isträningen.
Jag är då i alla fall glad i hela kroppen efter att ha läst lite grann om Riksmans och hans goda hållning i närheten av ett hockeymål. Äntligen ett slut på ett 90-tal fyllt av soffliggande, såsiga karaktärer med dålig rygg och sätesmuskulatur.

Äntligen en målvakt som man kan känna lite sympati för efter simmare som Rönnqvist och liknande, skumma figurer. Mmm...ljuva drömmar om Gavlerinken hösten '89. En Freddan som hela vägen följer med och står upp när den röde Brynässpelaren försöker gå köksvägen, han täcker upp vänsterstolpen till 100% och...pucken går in?

Taddy:

Jag vill också ha en såndär "type-casting" på mig när det gäller att konstant såga en viss spelare, min hackkyckling behöver jag dock aldrig se i en MODO-tröja för att redan nu kunna såga honom. Ledtråd: han är dansk, back och allmänt medioker. (Ja, du får gärna göra mig till åtlöje Jesper).

NuMountain:

Visst är det så att man inte kommer att sakna midjepassningar och knäkrossarpassningar men jag hade faktiskt hoppats på att Hakan kunde slå en passning.

Modo verkar ha en massa spelskickliga backar vilket helt klart är bra. Tror mycket på backsidan bara Lewerström och Damgaard är ok.

Taddy: Håller med om att det emellanåt har varit praktiskt med Phil som grävmaskin, speciellt i slutspelet. Samtidigt så föredrar jag faktiskt spelare som slår en passning med samma självklarhet.

NuMountain:

Visst har modo ett antal spelare man hoppas på borde kunna utveckla sig en hel del.

Tänker på Hedlund Jocke PÖ JÖ (Har utvecklats hela tiden) MaJo (har inte sett han spela så bra som han lyckats med i löven) Wennerberg och varför inte några till. (Man glömmer alltid några samtidigt som någon av de junisar som tränar kanske blommar ut)

Däremot kommer vi inte undan att modo saknar en stor back som kan lyfta bort någon. Men intet säger att man verkligen behöver en sådan.

Hoppas på en säsong runt plats 5-6 men tycker det är ganska svårt att tippa något redan nu. Däremot vill man ju aldrig tippa alltför bra för då kan man inte bli överaskad och extra glad .

Taddy: Hoppet ligger i att Modos spelare, som är övervägande lovande talanger utvecklar sig mer än genomsnittet. Jag tror faktiskt att det är möjligt. Eller "hoppet" förresten. Nu fick jag det att låta onödigt negativt. Jag hyser stort hopp till att vi är ett av fyra topplag även i år.

NuMountain:

Satt och läste en artikel i expressens nätupplaga.
www.expressen.se/article.asp?id=115750

Där framkom en del av avtalet med NHL som jag inte hade en aning om.

"– Nej, enligt avtalet har NHL möjlighet att plocka de spelare som varit mindre än ett år i klubben ända till 15 augusti. Fast då måste de betala 100 000 dollar extra."

Nu behöver väl knappast modo vara speciellt orolig för jag tror knappast någon av förvärven ligger i närheten av att ta en plats i NHL.

Tycker i alla fall att backsidan nog ser ganska bra ut, men ett orosmoment är dock att vi inte har någon som rakt av kan gå in och flytta på ett gäng spelare. Haakana hade nog inte varit så dålig att ha i ett annars som det verkar ganska rörligt försvar.

Första Isträningen.
En tisdagsmorgon sätter man sig på McD och tvingar i sig en snabb 1 kronas frukost för att senare bege sig till den första isträningen och allt som finnes att se där.

Kan upplysa om att vissa (läs Werner Staal och PÖ) inte direkt såg ut att kunna åka på ett par grillor.

Den nya målisen såg ut som en jätte som gillade att leka bollplank men att vara målis på första träningen kan inte direkt vara enkelt.

Äh jag orkar inte skriva något. Få se senare måste väl jobba lite.

Taddy: Jag undrar om du kan gå i god för att förhållandet inte var tvärtom, nämligen att: Högardh var trettio minuter sen till träningen, vilket medförde att ryktet om att han sålts till ex. Boston för en ruskig summa blev ett hett samtalsämne på läktarna. (Förklaringen kanske låg i att Högardh i en ekande, stojig hall försökte förklara för övriga spelare att han var sen för att det var lång kö till korvmojen och att bostongurka har blivit vansinnigt dyrt, varvid ensast fragment nådde fram till den kunniga, långörade publiken)

Taddy:

Läs förra inlägget först.

Detta var svaret man fick av Hedin när man frågade varför Högardh inte var med. Men det visade sig att han bara var sen.

/Taddy

Frisco:

Kan säga så att hetaste samtalsämnet var att Högardh sålts till Boston för en ruskig summa som modo får ta del utav. Detta skedde just innan träning. Vilket medförde att Högardh var 30 minuter sen till träningen.

MartinS: Hedin tränade i Kempis idag klockan 9.50. Ja några till tränade också...

samjo: Det är väl klart nu att han stannar? Visst? Eller hur?

*räcker upp handen*

Jag vill också höra om första isträningen. Ni kan väl berätta utförligt om den imorgon kväll (för den sker väl under tisdagen?).

F.ö. vet vi imorgon om Hedin sticker eller inte. Den fruktade deadlinen infaller inte förren arla tisdag morgon svensk tid. En klubb som fick väldigt många "tråkiga" (fast så fruktansvärt tråkiga var dom ju inte för alla andra klubbar som vill vinna SM-guld) besked väldigt nära deadline var Färjestad. Först bryter Olausson ett färdigskrivet kontrakt och sticker tillbaka till Anaheim, lockad av feta dollarbuntar. Efter det sticker både Wallin, Gerber och Johansson, varav de två förstnämnda måste sörjas ganska mycket. Själv tycker jag att det är rättvist att SM-vinnarna också börjar tappa spelare. Nu kommer det bli en jämnare serie. Kanske blir det t.o.m. HV 71 som vinner den? Hittills tycker jag att dom är de lag som gått mest plus sedan ifjol (iaf på papperet). LHC står iofs också mycket på plus, men deras utgångsläge från förra säsongen är betydligt sämre.

Modos nyförvärv är mer oskrivna kort, men det är inget som säger att inte åtminstone någon av dem visar sig vara en "jättevärvning" redan under den första säsongen. Målvakten är ju en "jätte" i fysisk bemärkning. Återstår att se om han är det i spelet också. Det ska helt klart bli intressant att se honom i aktion.

Avslutningsvis kan jag inte göra annat än hålla tummarna för att inte vi ska mötas av ett negativt besked angående Pierre Hedin imorgon bitti.

knaskamilla:

En lämplig bakläxa kanske kunde vara att för oss sörlänningar presentera en fyllig analys över den första isträningen? Kom igen nu och sprid information över nätverket för informationsutbyte...=P

Taddy:

Asså...förlåt, men ja ha typ annat för mej... =P

Man mår dåligt.
Jo det är sant, man mår dåligt och det är alla ni här på forum som rår för det. Eller rättare sagt det är pga av att det nästan inte är någon på forum man mår dåligt.

Det snackas knappt något alls och när det snackas är det inget intressant. Vad skall man nu fördriva dötiden på jobbet med.

Säger bara: Jag är besviken på er allihop.
Kom igen nu och stötta mig och skriv lite.
Hmmmm Eller nu slutar man ju så just idag behövs ingen hjälp.

Sv: Istiden väntar för MoDo
westerlind: Djoosen skulle behöva gå på is året runt=)

westerlind:

Då undrar jag vad ditt lag ska göra hela säsongen. Pyssla med gyttjebrottning?

Nej, nog anade jag lite smygsympatier för MoDo där. Det börjar hopa sig bevis...

knaskamilla:

Är du knasig? Nu undrar jag om du inte blandar ihop saker och ting lite grann igen? Man ska inte jämföra äpplen och päron. Eller tigrar och timmer.

Jag pratade om hockey, och då naturligtvis det lag som ligger mig varmast om hjärtat - Brynäs.

westerlind:

Det vill du väl inte alls?!

Håll dig till ditt eget lag! (SmygMoDoit!)

knas:

Det är klart de är glada, knas. Och sugna, hoppas jag. Men tänk om det går över för snabbt? Jag vill att de ska vara JÄTTEGLADA och JÄTTESUGNA, så att det sitter i hela säsongen.

westerlind:

Är det nu det är sommar?

De går ju faktiskt på is på tisdag, vilket innebär att de gjort annat innan. Du ska se att de är glada för att få åka lite skridskor igen. Vad faen...de spelar väl inte hockey för att någon tvingar dem?

knaskamilla:

Mitt i säsongen ja. Nu undrar jag om du inte blandar ihop sommar och vinter lite grann? Jag skulle bli spyfärdig av uttråkning om jag gjorde samma sak året runt...

westerlind:

Ja, du har nog rätt. Troligtvis så kommer MoDos spelare att vara så less på att spela hockey i slutet av säsongen att de lägger sig redan i kvartsfinalen (säkert mot Luleå också, för att göra det hela ännu lite djävligare).

Fråga en hockeyspelare efter en veckas matchuppehåll mitt i säsongen vad han helst vill göra, och du ska se att han längtar efter att få spela match igen...

Nu undrar jag om inte du blandar ihop hockeymatcher och isträning lite grann... ;)

knaskamilla:

Just det. Brynäs spelare härdas just nu till iskrigare, medan MoDo glada och pigga gör piruetter hela sommaren.

När Elitserien startar vill jag att alla ska ha längtat länge och brinna av iver att få spela hockey igen. Jag undrar om inte den allt tidigare ispremiären kan göra spelarna uttråkade på hockey. Fördelen av att ligga före i isträning kan bli en nackdel genom att spelarna blir tokless inför slutet av säsongen.

Hur kul är det med lördagsgodis om man får det varje dag? Jag tror hockeyspelare också behöver en rejäl semester...

westerlind:

Det är säkert roligare på is än med lera upp till midjan...

Istiden väntar för MoDo
Jaha, var ska ni vara på tisdag kl 9:50 - Strax söder om Moälven kanske? Misstänker att MoDo blir först på is den här säsongen. Jaja, kan ni inte vara först på annat, så är det här en fin grej att satsa på.

Nu väntar jag med spänning att få höra att Friska Viljor planerar gräspremiären till januari nästa år...

Sv: Ingen Haakana och Riksman klar
KentaK: Det var bara lite snack om en plantskola=)

« · 98437 · »