1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530245 inlägg · 4121 ämnen

Modo - Björklöven 170217

Sv: Modo - Björklöven 170217
Sven Tuta: på förhand var baksidan bra. Eidstedt, Paris och Hedman var på papperet en riktigt stabil backlinje. Två med erfarenhet av shl och en som en av allsvenskans bästa backar ifjol. I efterhand vet vi att alla tre floppat, vilket till stor del är AJs fel tycker jag då de inte fått spela det försvarsspel de behärskar.

Då var Engström en svagare värvning, men han visade sig vara klart bäst av de rutinerade. Vem kunde på allvar tro det?

Men, efterhandskontruktioner som att de på papperet var dåliga blir fel tycker jag.

{5647}: Förhandstipsen (om det nu är en indikation) placerade Modo i alla fall på den övre halvan och många högre upp än så. Truppen är helt ok.

Rytter: Nej jag håller inte med om Hedman, han borde man släppa. Har hållit för låg nivå många år nu. Jag skulle aldrig tordas chansa med han.

Modomille: vad snackar du om? Pantern ligger 3a för dom är bättre.

{8198}: Ja därför att dom har anpassat spelstilen efter deras kapacitet väldigt bra och dom har en bra tränare. Modo har varken eller.

modomille: Dom har betydligt mer erfarenhet av HA än vad någon i Modo har.

{8198}: hade sport varit så enkelt att bästa truppen vunnit så hade ditt resonemang känts rätt.

Mest tydliga exempel på motsatsen är väl Leicester som vann Premier League ifjol, men är ett längre från nedflyttning i år. Man tappade en enda riktigt ledande spelare. De har samma tränare. Trots alltså en snudd på identisk trupp vinner man ligan ett år och ligger fyra från slutet nu.

Pantern har inte en bättre trupp än vi hade. Man har fått ut väldigt mycket från den truppen. Mycket hänger på tränare, press (där Leicester ifjol kunde spela utan press och i år till stor del har det jobbigt för att man har högre förväntningar på sig), självförtroende och faktiskt lite flyt.

För övrigt. Skulle du säga att Västervik har mycket mer erfarenhet av allsvenskan än löven eller Västerås också?

{7225}: det är bara att läsa hemma/bortatabellerna för att inse vad som är fel. Borta har man resultat som speglar kvalitén hos truppen. Hemma klarar man inte att motsvara förväntningarna. Det går inte att skylla det på de unga spelarna, ledning och de äldre spelarna har ett stort ansvar som man inte motsvarar

Biljaletdinov: Precis ! Dessa äldre spelare som är så viktiga att förlänga med år efter år trots den nedåtgående spiralen i divisionerna.
Byron är undantagen men Skröder och Hedman är i allra högsta grad delaktiga i förfallet.
Ska de vara med så ska de vara fundamentet för stabilitet och trygghet som sprider sig likt ringar på vattnet.

{5647}: Självklart inte. Men det är hockey, vad som helst kan hända, Alla lag ligger väl där dom ligger av en anledning, inte så att man kan leva på tur 50 omgångar. Modo har inte direkt otur, dom spelar bara som en påse nötter.

Jag förstår bara inte hur en tränare ska kunna få spelare att få smarthet på isen, hur han ska kunna få dom att passa på bladet. Det krävs individuell skicklighet menar jag från grunden, denna säsong spelar många i laget utan någon skicklighet överhuvudtaget.

{8198}: Se bara varje gång vi har en möjlighet att vända spelet snabbt, var sitter passningen då?
Nio gånger av tio på hälarna, vilket gör att forward måste vända om och se till att få ordning på pucken och motståndarna hinner ställa upp i försvar
Passningspelet är överlag så dåligt att det inte knappt räcker till spel i ettan

{5647}: Precis som du skriver"då de inte fått spela det försvarsspel de behärskar". Man vet hur man vill spela, men ändå värvar man spelare som inte passar in i mallen. Precis som i revyn "Macken" ( låter det bekant), istället för en bensinmack blev det vänstergängad skruv för 400 000kr när kommunledningen " gjorde" ett litet misstag. Scouting kallas väl det? Hade inte vi en grupp människor som skulle hjälpa Svarten med detta?

Robin Ztorken L: Håller med dig. Vårt försvarsspel platsar inte i ettan heller, knappt. Det vet dom flesta som sett en match i ettan! Tyvärr.

{8198}: Jaha, då blev det söndag och AJ är kvar!
Vad är det som händer, eller inte händer?

« · 1800852