1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 545112 inlägg · 4159 ämnen

MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Willow: Man måste ju börja någonstans, särskilt när ett bra PP i grunden bygger på ett bra självförtroende. Passningstempot var bättre och vi kom till betydligt fler avslut, så det känns som en vettig ände att börja i.

Man gick helt klart in med ett annat mindset (attack, attack, attack!) än vi sett tidigare, vilket i sig är ett fall framåt när självförtroendet bör vara väldigt lågt i den spelformen.

Där kunde man ju faktiskt skönja en liten omstart/nytändning från fitz-enheten.

Sen är det ju rätt komiskt att kelleher smackar dit den från off-wing, även om just det PP-försöket inte direkt var något att hänga i granen...

Trilske: Jag tror båda tränarna ligger bakom förändringarna/förbättringarna. Rhodin har säkert kommit med mycket input, även om jag tror att Fredrik med mer initial detaljkunskap säkert haft mest med det att göra hittills.

Jag tror inte Freddan på allvar hade någonting att säga till om i förra konstellationen.

Helt klart är att Rhodin har väldigt mycket kompetens och jag tror att han kan göra underverk. Kanske kan han vara vår näste förstetränare.

Trilske:
Rhodin känns som en kanonkille. Trevlig kunnig och auktoritär utan att vara pennalist,

Tarasov: Så gratulerar vi Adam Werner till assist poängen igår som tar honom upp på samma poäng som Jacob Bjerselius

Gavelo: Bjerselius fick tyvärr inte sin förtjäna passningspoäng där mot BIK borta, men nog kan man vänta sig mer där.
Fjärde har lyft spelet litegrann, men jag förväntar mig mer. De ska inte lämna av med tekning i egen zon!

Willow: Mattsson är bättre defensivt än OP och Sebbe har fått ett litet lyft offensivt, kanske pga Mattssons intåg?

Som du säger, Bjerselius förlorar för mycket tekningar för att han ska vara något att ha kvar.
Hinkens första förvärv bör vi göra oss av med.

Willow: Kanske bara är backarna+bp som Rhodin ansvarar för? Och sen delat ansvar för PP? Trodde han hade huvudansvar för pp också, men visst, credit where credit is due...

Men annars kul att spelarna tog lite eget ansvar igår och ritade upp en egen variant som var nära att gå hem, istället för att tro att allt ska lösa sig av sig självt.

Trilske: Jo, men tror du att Rhodin som inte sett laget spela live och som inte känner en enda spelare sedan tidigare hoppar in och ritar om spelplanen? Det lär knappast hända. Han har nog börjat med att lära sig känna laget, se hur de spelar och sedan ta för sig allt mer. Därför tror jag inte en sekund på att allt är hans verk. Så fungerar det helt enkelt inte.

Men, med tiden kommer vi se mer och mer AV Rhodins tankar.

Smurfen: Ja det var hyfsat mycket MoDo support på plats, men det var betydligt fler när man mötte Södertälje för en månad sedan.
Trodde det skulle vara mer folk över lag men rätt många sektioner var väldigt glesa.

Willow: i den mån det hunnit bli en effekt av tränarbytet så kan man ju fundera på om det i första hand handlar om en mental effekt av förenklat spel? Axlarna släpps ner på spelarna? Om vi tänker att den här säsongen av Karlin präglats att ett spelsystem och sätt att tänka på hockey som varit för svårt för spelar materialet så kan jag tänka mig att det är ganska förlösande att bara få höra att det är andra förväntningar nu?

Trilske: Tycker absolut att saker får tillskrivas Rhodin. Men jag är helt klart förblindad av hans karisma. Men mycket handlar nog också om att ingjuta mod i våra backar. Våga stå upp lite mer på blå, ofta har vi backat hem och tappar sargerna och initiativet från blå i rädslan att släppa till ett friläge vilket slutar inatt vi får jaga puck. Tyckte de mig mer tendenser att vårda pucken i mittzon också och faktiskt ta hem den.

Sen håller jag med om Olofsson och Kellehers mål, däremot fanns det ett par tillfällen som var bättre målchanser som vi sumpade men dit vi spelade oss fram till som väger upp det tycker jag.

Men det är mer driv på målet onekligen. Tidigare har det varit mycket spel längs sargerna där vi tappar pucken. Det gör det enkelt för motståndarna också när ingen är där och hotar, de kan överbelasta oss i sarghörnet utan någon oro att en spelare ska få pucken i farligt läge. Lägg därtill att backarna släppt sargen helt så är det enkelt att komma ur vår press. Samma sak med forecheck där en jagar och vi sällan lyckas sätta andragubben nära eller intill den enda spelaren som är ledig.

henkeiskogen:

Jo det var väl lite min poäng med Rhodin-effekten och att man redan nu kan skönja vissa effekter där Rhodin har huvudansvaret, dvs han har helt klart redan har lyckats ingjuta ett större mod i backarna och få dom att involvera sig mer i anfallsspelet.

Även om laget som helhet spelade med ett självförtroende igår. Det är väl egentligen den största skillnaden jämfört med tidigare matcher.

Golden boy : Tack för infot

MoDo iter finns överallt

Trilske: Min poäng är att det är precis samma saker Freddan också velat se. Nu kanske det blir trovärdigare med en helt enig tränarduo där Freddan har massor av erfarenhet som tränare och Rhodin kommer med pondus och erfarenhet som back.

Jag tror att det varit lite otydliga direktiv. Spelarna har inte riktigt vetat hur de ska göra i alla situationer. Backarna har känt sig övergivna och därför inte vågat stå kvar på blå för att forwards hamnat för djupt utan hög trea exempelvis. Nu kommer tydliga direktiv från både Freddan och Rhodin att man måste stå kvar på blå vid de tillfällena för man måste våga lita på att forwards har sin trea högt osv.

Hela försvarsspelet bygger på att man litar på att kollegorna gör sitt jobb och tar sin roll. Blir det tveksamheter så blir det ofta så att backarna blir fega och man törs inte stå upp

henkeiskogen: Sen apropå driv på kassen så hade ju Tornberg rätt vettiga inspel igår (varit rätt många träffsäkra observationer från honom på slutet) men man måste ju få in en spelare som MC att göra skitjobbet framför kassen, istället för att skicka fram hermansson.

Han har både storleken och tyngden och kladdar ju i regel för mycket med pucken för att inte stå där.

Det var väl t.o.m. en av höjdpunkterna i klippet med hermansson igår där han blir x-checkad framför mål, där ska MC stå.

Trilske:
Hoppas Niderbach får sitt NHL kntrakt i år..
Då säger det "Katshing klirr i kassan" på Modo kansli!

Silly: han har nhl-intresse, så förhoppningsvis skriver han till sommaren. Har ju varit hos oss 3 av hans 4 senaste säsonger då.

Alla fans kommer att tycka olika om mycket, ibland håller man med och ibland gör man det inte. Det är det som gör det intressant och driver samtalet framåt. Tänk vad trist det skulle vara om alla tyckte exakt samma sak.

Man får respektera olika åsikter och argumentera för sina tankar men man kan inte räkna med att alla ska hålla med och det är OK.

Intressant möte HV-DIF
7 borta i DIF och 7 borta i HV, Berg sjundeback

Matchen avbruten innan den började när DIF brände
av en bengal

Dom vill att Nubben skall avgå också inne på Timrås sida , likt överallt 🤪

Smurfen: känns som att det är Dahlen som håller Timrå från botten. Han har väl typ dubbelt så många poäng som 2an i interna poängligan. Blir tungt nästa säsong för Timrå, Dahlen är typ omöjlig att ersätta.

SpecterV2: Vi får trösta oss med att det blir derbyn nästa år igen!

Cobbel: Även om in skulle hamna på kvalplats vilket jag inte tror så har Leksand det klart svagaste laget och kommer inte vinna en matchserie i bäst av sju varken mot Hv eller er.

Smurfen: haha vi kanske borde göra om hs efter stuket på skribenten snarare än efter lag man håller på?

Vackert å läsa när 13 årige Jayden fick träffa grabbarna i MoDo !!
Uppladdat:

500x0-screenshot20251220204105.jpg

DrCox: Känns ändå som en fin komplimang på något sätt. Tyvärr så är vi totalt uddlösa nu. Skulle vi hamna i playout idag är det adios.

Trilske: Håller med. Samtidigt älskar jag att Hermansson tar det. Karaktär på pojken som egentligen skulle kunna vara playmaker. Tror hans chans kommer.

Kul !!!
Uppladdat:

500x0-screenshot20251221142141.jpg

Har Freddan uttalat sig något om varför OP inte spelar? Petad skadad?

modomille: Skadad sedan flera matcher tillbaka. Har skrivits om inför varje match

« · 2955475