1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532574 inlägg · 4126 ämnen

MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Lumber Jack: Paddan säger att Telia 2000 funkar fint, fast detta sagt med tanke på att jag saknar riktiga resurser för att ens komma på tanken att ladda hem låtar och dylikt från nätet.

Lumber Jack: Paddan verkar inte ens kunnat trampa igång tröskverket i afton.

Albert Hall: Vad säger Paddan?

knaskamilla:

Bäst är i alla fall Tele2 med fiber i stadsnätet. Upp till 100 Mbit. Mitt personliga rekord är 7 Mb per sekund. En normal Mp3 låt tog en halv sekund att ladda ned. En 1,5 Gb långfilm under 4 min. Det är vad jag kallar uppkoppling.

Salle:

Rätt Salle. Kan man få BBB skall man ta det.

Knaspotta:

För 495:- i månaden kan du på ditt nuvarande hemnummer få BBB:s ADSL med upp till 24Mbps nerströms och 1 Mbps uppströms.

Poffa:

Telia 2000 kostar 419 kronor i månaden, väljer du det ännu bättre alternativet, Telia 8000, så kostar det dig 449 i månaden.

knaskamilla: Om du kan få Bredbandsbolagets ADSL (8MB) skall du ta den. Klart bästa ADSL-et idagsläget. Bara fiberuppkoplling á la Stadsnätet är bättre. Konstigt att Vattenfalls ADSL är dåligt då deras fiber-tjänst (via stadsnätsfibern) är klockren. Är inte din sida av Vintergatan inkopplad på stadsnätet via fiber? Det är ju nedersidan av densamma i alla fall.

knaskamilla:

Att byta från Örnsat till Vattenfall är som att välja mellan pest eller kolera. Om du är beredd att betala runt 400 kronor i månaden så välj då Telias 2000 som på slutet varit väldigt stabilt. De bjuder också på modem och inkopplingsavgift, men även de har detta bara fram till året slut.

knaskamilla: På Nygatan fungerar det till belåtenhet, i alla fall igår och idag. Imorgon vet jag ej.

Frisco:

Men så är det. Mest störande är väl iofs att de är så inkompetenta att de t.ex. PLANERAR diftsstörningar, men inte klarar av att meddela sina abonnenter sådant i förväg. Eller att de aldrig vet vad man pratar om när man ringer och undrar varför det inte fungerar. Puckon.

knaskamilla: Oki. Visste inte att du hade internetuttaget direkt i väggen.

Frisco:

Nä, inte jag heller. Om man inte räknar mitt gamla modem som jag använde på den tiden man surfade jättelångsamt via telefonlinjen.

knaskamilla: Örnsat fungerar nog lite olika på olika ställen skulle jag tro. Jag har ju tex inget modem.

Frisco:

Helt otroligt. Kan man vara lika sopig som Örnsat? Suck, vad jag längtar tillbaka till min fina Tele2-anslutna lägenhet i Härnösand... (Och Albert, jag VET att du har den superduperuppkopplingen nu.)

knaskamilla: Känner en som nyss bytt från Vattenfall till Örnsat pga samma orsak som du nämner. De var sopiga.

Jag behöver råd. Ska man byta till Vattenfalls ADSL 8 Mbit för 395:-/månad eller ha kvar Örnsats sopiga 1 Mbit för 330:-/månad? Problemet är att om man vill slippa anslutningsavgift och modemkostnad hos Vattenfall ska man beställa före sista december, och Örnsat har tre månaders uppsägningstid.

PS. Örnsat suger. Skaffa aldrig "bredband" hos dem.

PS2. Är det någon som vet om Vattenfalls ADSL är stabilt?

Hurra. Nu har jag precis läst klart allt som skrivits på åffisjella medan jag varit borta. *pustar ut*

Hmm. Jobba, var det ja... 

Frisco: Har för mig att det kostar 1285 kronor för en månadsbiljett mellan Övik och Umeå. Själv har jag fått betala några tior till för att jag envisas med att åka från Bjästa...

El Maco: Skulle tro att det blir ännu mer pendling mellan Övik och Umeå när Botniabanan blir kvar. Priset på resorna? Jo det väntar man med spänning på att få reda på. Att pendla med bussen nu kostar drygt 1200 i månaden (tror jag).

Huge: Svårt det där med vad som är rälsbussar och inte. Motorvagnar kanske är ett bättre ord. X2 (X2000) är tex en Motorvagn. Om inte själva lokdelen är ute och åker för sig själv för då kan man kalla det för ett loktåg:-)

Frisco: Det där med rälsbuss är väl egentligen ett fel uttryck eftersom jag har för mig att rälsbussarna egentligen är de bruna lite fyrkantiga vagnar som förekom på 40-talet. Uttrycket har väl förmodligen hängt med vidare framåt till X21 och X9.
Är jag fel ute här?
Minns själv när det var dags att åka på kollo på västkusten på 60-talet.
Tåget drogs oftast av ett brunt F-lok (D-lok?). Ngn gång blev man lite stolt när ett orange Rapidlok fick den äran... :-)

Frisco: Snart kan man i alla fall ta ett vettig tåg mer eller mindre från Nygatan ända ner till Vasagatan i Stockholm. Möjligt att Bottniabanan inte går riktigt att räkna hem med säkerhet men skulle det vara så att det är en dålig skatteaffär så finns det andra värre.

Det är väl hygglig pendlarström mellan Ö-vik och Umeå idag? Hoppas det inte kommer att kosta 750 spänn för en enkel tågbiljett och att första tåget är framme 5 på morgonen och det andra halv elva...

El Maco: Tråkigt att det ska vara så dyrt med tåg. Det bästa och skönaste sättet att förflytta sig tycker jag.

Jodå, Ludvika - Fagersta - Västerås är den gamla sträckningen på tåget. Fast numera går tågen lite hur som helst. Tågen kan numera gå Gävle - Storvik - Avesta - Fagersta - Ludvika - Borlänge - Falun - Gävle. En ganska lång väg för att vända ett tåg:-)

När jag var ung och åkte mellan Ludvika och Stockholm åkte man gammal TGOJ-rälsbuss X21 eller ochså X9 som var SJs rälsbuss i 4 delar. Byte i Tillberga där man fick vänta på tåget från Hallsberg som via Västerås skulle till Stockholm. Alltid en kul upplevelse när Rapidloket dök upp.

Frisco: Jag har åkt rälsbuss Fagersta-Västerås och bytt till x2000 till Stockholm. Kom den från Ludvika-Smedjebacken då tro? Om jag minns rätt var det en rätt kass sträckning om än naturskön. Har man ett hyfsat snabbt matartåg till Västerås och omstigning till x2000 borde det vara snabbaste sättet jämfört med att åka RC-tåg hela vägen.

Men priset är en annan sak. Att det ska vara så förbannat dyrt.

El Maco: På Aftonbladets kultursidor härskar Jan Stenmark. Denna bilden som handlar om tuff tuff är fantastisk.
www.aftonbladet.se/kultur/0107/20/stenis-44172-0_368.jpg

El Maco: Att just Säfflebussen lyckas i Ludvika-Fagersta beror mest på priset + att tåg innebär byte i Västerås för att komma till Stockholm.

Frisco: Att det ska vara så jäkla svårt att få till det med tåglinjer? Visst, det finns hopplösa sträckor där rälsen är en slalombana och det krävs rälsbussar och grejor. Men tåg är så mycket bekvämare och dessutom bra för miljön. Det är tufft med tåg.

Paddan: På tal om Säffle. Läste om Säfflebussen idag:
www.nyalt.se/artikel.asp?id=1171834

Frisco: Säffle...får jag en kopp kaffe?

NuMo: Vad ska man säga?

Frisco: Vad som druckits innan matchen i kombination med läktarens lutning, skule jag säga. Jag har sett folk som ramlat drängfulla uppe i Kempis med, som ytterligare ett exempel. Det finns ju en lutning där med, ja, och även dess litenhet i jämförelse räcker nog till när vi snackar fall av olika slag.

Var det Hälge som ramlade efter det att bilden togs, i ditt exempel?

Dream Team: Självklart kan fall bero på olika saker. Fråga Odd Sörli.
Men visst berodde fallet i ditt exempel på läktarens lutning.

Publikum strax efter förfallandet:
[bild]www.frisco.se/hs/vad.jpg[/bild]

Frisco: Att ta seden dit man kommer måste vara ett okänt begrepp för Ö-vikare i allmänhet..?
Att läktarna faktiskt ÄR branta torde ha varit allmänt känt på ett tidigt stadium. Det var nog ingen större överraskning för den jeppe som föll handlöst förra hösten heller. Eller ja, nog blev han allt överraskad när han ramlade, men det berodde nog på lite mer saker än att läktarna "råkade" luta där just han stod eller gick. Givetvis olyckligt, men att söka förklaringen till fallet enkom på lutningen känns rätt konstigt..

Dream Team: hahaha den var ju klockren ;-)

Dream Team: Det blir nog lite farligt när man fusk/ombygger istället för nybygger. Sånt får man kanske räkna med.
Att en lodrät läktare är brantare än en vågrät råder det väl inget tvivel om. Både rasrisk och fallrisk blir större då.

Frisco: Att folk, då främst MoDoiter, av olika anledningar rasar utför läktarna i Sydkraft Arena bör nog beskyllas nån annan än byggherren..

tjobba: Vi har tyvär ännu sämre erfarenheter av Hardy Nilsson än det han ställde till med i Tre Kronor...

tjobba: Vi vill ha nån som bygger. Inte raserar.

Lumber Jack: lr så hör ni med Hardy Nilsson, Timo Lahtinen och ev. Björn Kinding, samtliga står väl utan jobb nu?

tjobba: Jag tycker gott man kan plocka in lite letter som kör ett eftermiddagsskift och halvera byggtiden.

Lumber Jack: mkt stilig arena, ser fram emot att få besöka denna!Man minns själv när bygget inleddes på vår Sydkraft Arena..

tjobba: Nej, byggstarten blev försenad p.g.a. lite överklaganden och så. Det fanns en förhoppning om att den skulle stå klar till slutspelet nästa säsong, men troligtvis blir det inte förrän säsongen därpå. Följ länken finns det info.

Lumber Jack: och när ska arenan stå klar? till nästa säsong?

tjobba: C:a 5500 betongrövar och 1 000 ståplatser + ett gäng handikapplatser.

Frisco: vad ska nya publikkapaciteten bli?

tjobba: 14 matcher spelade i Kempis denna säsongen. 4964 är snittet. Kampis tar 5100 pers. Efter det får du nog dra nya slutsatser.

jag menar främst på ståplats, sitt är väl allt som oftast slut väl?

Vad beror det på att Kempis så sällan fylls när ni spelar hemmamatch?

Paddan: Wernblom är en Tjomme som inte vill spela elithockey för MoDo, vilket är helt obegripligt om du frågar mig.

« · 475159 · »