1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 546006 inlägg · 4162 ämnen

MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
wap.hockeysnack.com
Poffa: Det tror jag också.

wap.hockeysnack.com
För att de har taskig motorik?

Poffa: Jag tror också att den kan finnas uns av sanning i det som skrivs.
Många gånger med betoning på just ordet "uns"
Man måste titta på varje fall för sig. Det går inte att tala i generella banor.
Därmed faller väl påståendet att jag automatiskt skulle få det till en stor lögn eller en komplott.

Huge: Men de har stängt av spelare i Färjestad denna säsongen. Varför?

Frisco: "Du glömde diciplinnämnden."

En fluga gör ingen sommar.... :-)

Poffa: Komplott var, hur, när Är den som Fotbolls VM -58? ;-)

Huge:

Jodå, jag tar det också med en nypa salt. Jag tror dock att det kan finnas uns av sanning i det hela, till skillnad från dig som automatiskt får det till en enda stor lögn, ja kanske till och med komplott.

Huge:

"Till den undersökningen krävs, enligt min mening, lite mer underlag än färgade modoiter och en nöjesjournalist..."

Räcker Hockeysverige - Huge - de flesta FBK:are?

Huge: Du glömde diciplinnämnden.

knaskamilla: Jag håller med om att man kan diskutera ifall det var Kent Forsbergs fel att FBK blev stämplat som ett fult lag.
Däremot håller jag inte med om att det skulle vara bergsäkert fastlaget att dom verkligen spelar fult, dvs medvetet går in för att skada motståndarna.
Till den undersökningen krävs, enligt min mening, lite mer underlag än färgade modoiter och en nöjesjournalist...

Poffa: Så du håller inte med om att man skall ta det som skrivs med en nypa salt?

Huge:

Jag har ingen aning om vad du skrivit och inte, då jag bara läser en bråkdel av det du skriver. Däremot vet jag att du påstod att Anrells klockrena kommentar till Loobs pinsamma uttalande var en produkt av att han är nöjesjournalist, vilket jag tolkade som att du inte tyckte att FBK spelat fult på slutet. Vilket de har.

Så klart att man undrar när man som MoDoit sitter och ser FBKs fulspel i matcher mot MoDo, men med tanke på hur många andra som också såg det är jag ganska övertygad om att deras spel knappast är något media hittat på. Undrar förresten hur det kan komma sig att folk gnällde på deras spel redan innan Anrell gjorde det?

Nalle Sjuh:

"F.ö. så spelar en 5-6 spelare i Färjestad fult. Färjestad spelar inte fult."

Med det resonemanget spelar ju aldrig ett lag fult. Färjestad har spelat väldigt fult detta slutspel, vilket folk uppfattat, med eller utan medias hjälp.
Att Huge går emot majoriteten i sitt ständiga korståg i sanningens namn, ja, det förvånar väl ingen.

Huge:

" Inte ALLA, som du felaktig påstår att jag skulle ha menat.
Men tyvärr, i övrigt luras de flesta av medias svartvita bilder."

Vilken himla tur att du inte är sådan. Passa axeln går ur led då du försöker dunka dig själv uppmuntande i ryggen.

Nalle Sjuh: "F.ö. så spelar en 5-6 spelare i Färjestad fult. Färjestad spelar inte fult."

Nån´ting ditåt, ja......
VSB :-)

Huge:

Äsch, Poffa är inte ens medlem i IKSU, det är jag.

F.ö. så spelar en 5-6 spelare i Färjestad fult. Färjestad spelar inte fult. Det får bli mitt nyansbidrag för söndagseftermiddagen som jag i övrigt tänkte ägna åt annat.

Poffa: "Förresten, i Brynäs GB skrev visst någon något elakt om hur Brynäs hanterat sin ekonomi alldels nyss. Det är säkert bara någon som läst en massa i media och inte begripit något själv. Skynda dig dit och försvara klubben."

Ungefär som när du själv med ryggmärgen försvarade IKSU och Innebandyförbundet tidigare idag?

knaskamilla: "Faktum är ändå att många sett FBK spela hockey den här säsongen, särskilt i slutspelet. Många av dessa många (de flesta, förutom FBK-fansen och du) har sett att FBK spelat mycket fulare än vad de gjort förr."

Har jag påstått ngt annat än att FBK tuffat till sig, och speciellt i slutspelet?
Men därifrån till att påstå att dom spelat "fult" är steget ändå rätt långt enligt min mening.
Ingen av de incidenter som kan ha tolkats som fult spel är egentligen solklara fall, som jag ser det.
Det är detta som jag försöker få fram. Inget annat.
Och att media oftast låter sig nöja med den enklaste förklaringen. Då slipper man ju ge sig in i debatten om att allt inte är svart eller vitt, för det är man inte intresserade av.
För då kanske folk (OBS! Inte alla, för tydlighetens skull) börjar fundera över hur mkt skit som skrivs, och då minskar förmodligen upplagorna.
Man biter inte den hand som föder en.
Nu är mitt resonemang förstås lite draget till sin spets och förmodligen även lite överdrivet. Men man skall dock ha det i åtanke innan man läser allt som skrivs...

Poffa: "Med andra ord menar du alltså att ALLA som ser på ishockeyn är så fruktansvärt dumma så de kan inte bilda sig en egen uppfattning utan de litar blint på vad media skriver."

Inte ALLA, som du felaktig påstår att jag skulle ha menat.
Men tyvärr, i övrigt luras de flesta av medias svartvita bilder.

Att jag ofta försvarar Brynäs är allom bekant. Men det gör jag alltid med ovanstående som utgångspunkt: allt är inte svart eller vitt.
Jag, liksom alla andra supportrar är naturligvis i ngn form och av olika anledningar färgade.
Skall man dessutom som Modoit eller FBK:are försöka vara objektiv i just denna sak, då kan det bli lite svårt.
Men man kan ju iaf försöka...

Huge:

Snacka om att avsiktligt misstolka ord. Fånigt sätt att försöka ta sig ur det hela.

Faktum är ändå att många sett FBK spela hockey den här säsongen, särskilt i slutspelet. Många av dessa många (de flesta, förutom FBK-fansen och du) har sett att FBK spelat mycket fulare än vad de gjort förr. Bland de som sett det ingår en del journalister, som väljer att skriva om det i tidningarna. Inte det minsta konstigt, det är ju deras jobb att rapportera vad som händer.

Nu börjar jag i alla fall inse varför du alltid tycker precis tvärtemot de flesta andra. Du vägrar helt enkelt låta dig "luras" av media. Det är förstås också ett sätt...

Huge:

Med andra ord menar du alltså att ALLA som ser på ishockeyn är så fruktansvärt dumma så de kan inte bilda sig en egen uppfattning utan de litar blint på vad media skriver. Ja, förutom dig själv då som ser allt glasklart och naturligtvis inte går på allt som skrivs i tidningarna.

Förresten, i Brynäs GB skrev visst någon något elakt om hur Brynäs hanterat sin ekonomi alldels nyss. Det är säkert bara någon som läst en massa i media och inte begripit något själv.  Skynda dig dit och försvara klubben.

knaskamilla: Kvinnor sägs ju ska ha bra simultankapacitet.
Tycker du visar dåligt prov på detta just nu.
Svårt att hålla isär begreppen?
Synen på hockey har kanske inte alltid så mkt att göra med hur man tolkar olika händelser på banan.
Och speciellt inte hur situationer tolkas i ett slutspel där röstläget ligger högt hos alla parter redan innan start.
En av dessa parter är media, som tyvärr ofta får stå som intäkt för sanningen hos de "alla" du refererar till....

Huge:

Tänk om alla såg på hockey som dig. Då skulle du slippa vara ensam om det.

knaskamilla: Kanske inte blinda.
Men ganska enögda.
Som cykloperna, du vet....

Huge:

Snacka om att dumförklara hela Sveriges hockeypublik. Tror du folk som kollar på hockey är blinda, eller?

Poffa: Eller så är det så här att Alkohol Inspektionen har varit på klubben förut och dom vågar inte riskera något. Inspektionen går hårt åt klubbarna nu eftersom det är så mångs som skiter i förordningar och regler

Poffa: Självklart skall man ha känsla som vakt. Men i detta fall tycker jag isf att förbundets agerande kan ifrågasättas, och att detta vore ngt för AB att skriva om. Men inte en rad.
Att förlägga en bankett till ett ställe som har kombinerad restaurang och bar med spriträttigheter måste ju förr eller senare ställa till problem. I synnerhet när man är medveten om att flera spelare i laget är minderåriga.
Jag har som sagt mkt svårt att tro att tjejerna blev avvisade från restaurangdelen. Följande citat tyder ju iaf på detta:

"Iksus ordförande fick tjata länge för att trion överhuvudtaget skulle få komma in.
– De fick efter mycket om och men tillstånd att komma in, om jag lovade att se till dom, säger Nyström."

Att tjata in flickorna till restaurangdelen behövs ju inte. Därför måste det ha gällt själva bardelen och risken att flickorna smiter iväg dit, sas.
Visst är många vakter djävligt fyrkantiga, både bokstavligt och bildlikt talat, men dom har även en del saker att tänka på ibland:
Vad hade hänt om flickorna druckit sig redlöst berusade i baren?
Förmodligen hade det varit enda sättet för AB att börja ifrågsätta förbundets val av lokal.
Eller så hade man gjort en jättegrej om att vakterna inte sköter sitt jobb.
Vilket dom de facto gjorde i går kväll....

Huge:

Aftonbladet var på plats. Aftonbladet uppfattade vad som hände och skrev om det. Det är väl lika troligt som att man "grät ut". Ingen av dem grät heller för den delen. Som jag uppfattade det på Anrells intervju så var de mer förvånade och uppgivna.

Sedan anser jag fortfarande att man skall ha känsla som vakt. Tyvärr är det ingenting som kan läras ut och många saknar helt känsla, både på Stockholms innerklubbar och på Stadshotellet i Pajala.

Poffa: "Dessutom är det pinsamt tragiskt att man kastar ut tre stycken från ett gäng som har beställt bord."

Håller med till 100%.
Om det nu var själva restaurangdelen man blev utkastad ifrån, vilket jag håller för osannolikt.
Man har väl dragit sig mot baren efter avslutad middag och där gäller 18år som krav. Spelar ingen roll ifall du, som i detta fall, bedyrar att du inte skall dricka ngt alls. Hur många sådana försäkringar tror du vakterna har hört genom åren?
Poängen är ju att ledning och spelare i IKSU, av respekt mot de tre minderåriga, borde ha tänkt sig för. Risken fanns ju att detta skulle kunna hända. När det sedan hände, då kontaktar man den oerhört seriösa facktidningen Aftonbladet och gråter ut.
Som sagt: som man bäddar får man ligga....

Huge:

Nej, det hela visar på osmidighet och bristande empati från några vakter som i sitt maktbegär såg sin chans att verkligen få visa vad de kan göra. Svenska Innebandyförbundet har haft Mondo som bankettplats de senaste åren, och det har inte varit några problem förut. Sedan är det väl dumt att påstå att man lägger en segerbankett för 17-åringar där, man lägger en bankett för Svenska Mästare i Innebandy, oavsett ålder, där.

Känsla och egen tankeverksamhet då man jobbar som vakt. Framför allt då det handlar om tre 17-åriga tjejer i ett sällskap. Min högst personliga tro är att banketten nästa år kommer gå någonstans där man tänker med insidan pannbenet.

Poffa: Visar väl isf på inkompetens och nonchalans från förbundet om man förlägger en segerbankett för 17-åringar till en av Stockholms innebarer.
Eller är det ngt som förbjuder exempelvis IKSU:s övriga spelare eller ledare att tänka själva?

Huge:

Innan du babblar för mycket bör du kanske veta att segerbanketten är beställd av Svenska Innebandyförbundet. Dessutom är det pinsamt tragiskt att man kastar ut tre stycken från ett gäng som har beställt bord. Jag håller med Anrell till 100%.

Frisco: Anrell är en nöjesreporter som har noll koll på idrott.
Det ligger i hans intresse att måla upp svartvita bilder för läsarna.
Så man kan lugnt säga att Anrell själv har stor del i uppblåsningen av hela denna historia.
Läste f.ö om IKSU:s damlag i innebandy och krigsrubrikerna som förkunnade att 2 spelare blivit utslängda från segerbanketten för att dom inte hade åldern inne.
I vanlig ordning så vägrar reportern att tänka själv, utan jamsar med om att det är för djävligt och "typiskt Sverige" etc.
Hade det inte varit på sin plats att kanske ställa en fråga till IKSU:s ledare:

"Varför visar ni så dålig respekt för dessa 2 spelare genom att medvetet ta med dom till ett ställe där åldersgränsen är 18 år.
Eller är det ngn sorts naturlag som säger att man måste fira guldet på en av innekrogarna i Stockholm?"

Hade spelarna blivit ertappade berusade på Mondo så hade krigsrubrikerna istället sett annorlunda ut:

"Innekrog släppte in minderåriga till spritfest"

IKSU:s tränare Niklas Nyström tyckte att detta var Sverige i ett nötskal.
Jag vill påstå att det är kvällspressen i ett nötskal....

..så skriver Anrell så här i dagens krönika:

Håkan Loob tycker att det var Kent Forsbergs fel att alla stämplade Färjestad som slutspelets fulingar. Tänk, jag tyckte att de skötte det ganska bra själva.

Frisco:

Smaken är som baken...

Poffa: Jag tycker en frispark är snyggare när den INTE tar i stolpe/ribba.

Frisco:

Efter att ha sett frisparken igen och igen så kan man bara konstatera att den är vackert slagen. Jag har svårt att se att den går att slå så mycket bättre. Ja, förutom att jag hade dragit den i kryssribban och in, så klart.

Poffa, knaskamilla, AM och alla andra:

Här har ni lite bilder + en trevlig liten film från dagens match på Skyttis mellan Själevad och Mallbacken.

www.frisco.se/bilder/050416/

Poffa:

Meeeeen.

Själv har jag spelat två omgångar Laserdome. Under vilan efter första omgången insåg jag varför man såg blåa hela tiden - de var nämligen sex i det blåa laget, medan vi var fyra i det gröna och fyra i det röda. Kul att försöka spela lagspel då. =/ Fast jag tror att jag slog personligt (placerings-)rekord då jag kom trea och fyra.

Jajust. Och så får jag ju en och en halv dags kompledigt för att jag spelade Laserdome också. Muahaha.

knaskamilla:

Otroligt trevligt var det. Vackert väder, trevligt sällskap och en seger. Dessutom var det massor med bollar som studsade.

Frisco: På de där bilderna är juh bollen aldrig inne... :)

Neh nu var det sista gången jag var störig på HS... ;P

Frisco: Man såg bollen hela tiden. Fantastiskt !

Bra start för dem.

knaskamilla: Här har du segermålet för Själevad på bild(er).

www.frisco.se/hs/kapstad.jpg

knaskamilla: Det var trevligt. Om du har tur så kanske du till och med snart kan se det avgörande målet på en liten film.

Poffa: Hittills har det alltid varit enväldigt.

NuMo:

Vad blev det i den förra omröstningen? Du som var rösträknare och allt.

knaskamilla: Vi har ständiga möten om det. Det finns knappast något annat ämne vi har möten om.

Poffa, Portello och NuMo:

Mobbning! Det här hade aldrig hänt om jag hade fått det där profilskapet. Börjar det inte bli dags för det där mötet i ämnet snart?

« · 538191 · »