1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 545840 inlägg · 4161 ämnen

MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Jason: Jag skulle säga att nog rätt så många förväntar sig just det. För min del som jobbar på en förskola (dagis heter det nog bara för barnen, numer) är det ibland lte skrämmande att se hur vissa föräldrar missar/glömmer/låter bli att ta det ansvar man behöver göra som förälder, just för att förstärka föräldrarollen idag. Det blir vi som jobbar med barnen som får ta mycket av den delen. Sedan ska man ju inte glömma bort att barnen är en stor del av sin tid på förskolan. Ibland mer än åtta timmar/dag vilket är mer än vad dom i "vaket tillstånd" träffar sina föräldrar. Så förskolans roll är viktig, och rollen att uppfostra kanske blir naturlig på ett vis då vistelsetiden är så pass stor där.

knaskamilla:

Många föräldrar förväntar sig faktiskt att barnen får den uppfostran de behöver i skolan. Eller åtminstone på fritids.

Hur mycket är många, 5, 50, 75 %

Dom flesta föräldrar som haft med dagis/fritids/skola att göra förväntar sig nog inget alls från det hållet och det beror inte enbart på bristande resurser.

knaskamilla:

Ditt påstående är rätt. Tre minuter per dag brukar jag ägna åt min mamma. :-P

knaskamilla: "Många föräldrar förväntar sig faktiskt att barnen får den uppfostran de behöver i skolan."

Ja, tyvärr så ligger det mkt sanning i detta.
Ofta har nog föräldrarna själva problem av olika art, vilket är en av anledningarna.
Se´n tror jag att dagens samhälle uppmuntrar till att du skall förverkliga dig själv. Barn tillkommer ofta som en exta krydda i detta arbete.
Lite mer eftertanke och planering innan man skaffar barn kanske vore önskvärt många gånger.
Det största problemet blir sedan att många ungdomar lever lite utanför samhället pga arbetslösheten. Bidragsberoendet ökar och därmed apatin. Tror detta är en bomb som vi måste försöka desarmera på ngt sätt.

scim:

Jag trodde man fick skriva vad som helst i den här tråden (förutsatt att man inte infogar bilder på Martin Stenmarck). Men jag hade väl fel.

Finns nog många som inbillar sig befängda saker, ska du se. Jag tycker för övrigt att körkort för att ha barn är en bra idé. (Ett krav för att få körkortet skulle kunna vara att man inte skaffar barn för att rädda ett förhållande som knakar i fogarna...)

knaskamilla:

Föräldrarna har givetvis ansvaret för sina barns uppfostran, att någon öht kan inbilla sig något annat är befängt. Man kanske borde införa körkort för att få skaffa barn.

Hursomhelst så hör inte den här diskussionen hit.

scim:

Tillägg: En del föräldrar lämnar hellre sina barn på fritids till klockan halv sex än hämtar dem klockan två, även om de slutar jobba då. Kvalitetstid med barnen? Nja.

scim:

Många föräldrar förväntar sig faktiskt att barnen får den uppfostran de behöver i skolan. Eller åtminstone på fritids. Vet ställen där fritidspersonalen håller på att bli galna för att föräldrarna i princip gnäller på dem för att de inte uppfostrar deras barn på ett "rätt" sätt. Ska det verkligen vara så?

It takes a village to raise a child!!

knaskamilla:

Vem påstår annat än att det är föräldrarna som ska uppfostra barnen? Att de inte gör det eller inte gör det bra är ju en annan femma.

Huge:

Det otäcka är ju att det faktiskt inte är riktigt klart vem som egentligen ska uppfostra dagens kids. Skolan eller föräldrarna? Plus att det verkar som att skolan och föräldrarna ofta har väldigt olika uppfattning om hur de ska uppfostras. Känns som att alldeles för många föräldrar nuförtiden försöker vara kompisar med sina barn i stället för de föräldrar barnen behöver. Tror f.ö. att det var typ tre minuter om dagen, sammanlagt, en förälder pratar med sin tonåring.

Nalle Sjuh: 70-talister skall i detta fall tolkas mer som att man är uppvuxen och uppfostrad under 70-talet. Den fria uppfostrans tidsepok.
På gott och ont...

Nalle Sjuh:

Tv-programmen alltså, inte barnen. :-)

Huge:

70-talister som skulle ha barn i 13-15-årsåldern idag? Jag är lite skeptisk, även om det går, rent teoretiskt. Men mitt största argument får nog bli att vi sett på sovjetisk och tjeckisk TV som barn, och troligtvis därför kommer att reglera sönder dem, till samhällsnyttiga och produktiva medborgare. Annars kan det ju inte ha funnits någon riktig poäng med dem.

Densomleverfar.se

Poffa: Vad vore livet utan generaliseringar? :-)
Sov gott...

Huge:

Så 70-talare jag är så skulle jag påstå att du generaliserar alldeles för mycket.

Poffa: Mkt pga att dom inte fått lära sig folkvett och social träning hemma.
Det blir lärarna som får ta den biten. De slöa 70-talsföräldrarna klarar inte av att vidarebefordra ngt som dom själva aldrig fått lära sig....

knaskamilla:

Kidsen skulle behöva lite riktiga lärare. Anställ ett par av de nu entledigade officerarna och låt dem köra lite hårt med dem. En av mina absolut bästa lärare var fd officerare och han visste verkligen hur han skulle få oss att lyssna. Det mjäkas för mycket med dagens ungdom.

Paddan:

Tips: säg inte "jag brukar få skrika "håll käften" till slut, men det tänker jag inte göra idag". Då kommer kidsen verkligen att ge dig anledning att skrika ändå. Fast jag håller med. Det är svårt att bli förbannad på kids. Förstår inte hur lärare ids tjata så mycket (t.ex. om att de ska ta av sig kepsar).

knaskamilla: Märkligt, det där är precis vad mina lärarkollegor vill att jag ska göra... ja alltså explodera lite mer på lektionerna. Bli lite förbannad på eleverna och så. Fast det är svårt.

Ni som inte såg stopptid nyss. Sätt videon på inspelning eller ställ alarmet för reprisen imorrn em. Klassika mål med klassiska spelare, Anders Hedberg, Lill-Strimma, Virus Lindberg, Uffe Sterner mfl med ett klassisk Tre Kronor i ett klassikt VM osv.

Någon som sett Paddan på sistone? Blev lite orolig när jag läste Aftonbladet...

Så vann Johan Nilsson, Andreas Molinder, Niklas Öhman och Johan"Lill-Werner" Dahlberg brons i J18-VM idag. Sveriges första juniormedalj på fem år. Grattis säger vi till spelarna som tog sina första skär i KB65, Ramsele, Sollefteå och Kramfors.

...så luktar det numera gott i Luzhnikistadion.

Moooot Parken!

Jaa så blev det serieseger då för Luton..Forrrrza

65selander:

Du, jag klarar mig. Jag skulle behöva ett par dagar extra per vecka.

Vad det gäller Norton håller jag med, men återigen, det är det bästa för de som inte är datortekniker eller ordentligt hemma på datorer.

wap.hockeysnack.com
Poffa- Jag tyckte det vore kul om du hade lite att göra om kvällarna. Norton bah...

knaskamilla:

Åååh, nu övertolkar folk saker igen.

Poffa:

Hmm. Ska man ta åt sig? 

Frisco:

Jag är inte världsmästare, jag är bara världsfenomenaljättebäst. Dessutom är jag ödmjuk.

knaskamilla:

Det var Frisco som blandade ihop det hela. Jag vet bara att jag brukar få vara datorakut till massor av människor. Vissa som jag inte ens vill vara det till.

Frisco:

Ja, inte vet jag. Poffa kanske blandar ihop mig och Paddan? (Eller var det du som gjorde det?)

knaskamilla: Undrar om det bara är jag som tycker att den här rubriken på SVT-Text är hur kul som helst: "Höjsgaard slog Luder i Kungsängen"

knaskamilla: Jag tänkte gissa på den självutnämnde världsmästaren Poffa men det var visst fel.

www.warmongerclub.com/articles/kingpoffy/kingpoffy1.html

Poffa:

Paddans bror?

65selander:

För en person som inte är superhaj på datorer så är Norton bästa Antiviruset och brandväggen. Lura nu inte folk att göra saker som de får ångra sedan. Tänk på vilka det är som får rycka ut och hjälpa till.

65selander: Tackar, tackar, tja just nu tycker jag att det där Norton bara ställer till med en jäkla massa besvär.

wap.hockeysnack.com
Paddan- Välkommen till 2000 talet. Glöm inte bort att kasta ut Norton från datorn.

Salle: Märkligt, det som jag nu har som internminne motsvarar en fjärdedel av kapaciteten på min gamla dators hårddisk.

Paddan:

Oj. Vad lyxigt! Jag börjar känna mig i akut behov av nyare dator jag också. Tyvärr tycker inte min ekonomi att det är någon bra idé, dock.

Paddan: Välkommen in i nutiden... Nu gäller det bara att defunktionalisera det snygga men ack så långsamma XP och få till alla andra funktioner som man vill ha dom.

Salle: Tänkte bara meddela att jag nu är med nyare dator, jäklar vad snabbt det går det här med ADSL, nu känns det ju inte som vanligt telefonmodem längre...

Salle: vill inte skratta. Men det gjorde jag. Synd om henne.
Men roligt var det.

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga in denna "nyhet".

[url=slam.canoe.ca/Slam/Hockey/World/2005/04/22/1009079-cp.html]Snacka om att ha en dålig dag...[/url]

knaskamilla: En typisk Tjeckoslovakisk hockeyfrilla fast bakvänd. Vet ej om han ser speciellt manlig ut men lite mer än Hirsch är det allt.

Frisco:

Typiskt manlig försvarsmekanism, att inte kunna erkänna när andra män ser bra ut. Jag vet inte om jag tycker att han ser så manlig ut, vad tycker du?

knaskamilla: Det vet jag inte eftersom jag inte sett bild på honom. Men manlig är väl motsatsen till Hirsch så.....

knaskamilla:

Vad gnäller du om? Stenmarck-haka och hela kittet, ju. Köp honom i säcken nu...

game.hokej.sk/subory/2005/Brankari/ACV_ST_Krizan05prew.jpg

« · 541176 · »