1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 532901 inlägg · 4126 ämnen

MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Deas: Jo, precis. Det är det jag menar. Oavsett om dom är skyldiga till något eller inte så tycker jag att det är omdömeslöst att gå ut på krogen och härja dagen innan. Att dom sedan tar upp en tjej på rummet och sätter på henne alla tre (oavsett om hon var med på det eller inte) tycker jag bara visar ännu mer på vad dom har (eller inte har) innanför pannbenet.

NuMo: Jag håller med dig. Men även fast vi inte vet något om det så måste man ju få tycka. Såna regler ska väl knappast behövas. Jag tycker dom borde kunna tänka lite själv. Annars skulle väl nån få vara "barnvakt" åt dom. Nån som passar dom dygnet runt, nattar dom rätt tid, låser dörren och kastar nyckeln.

Emma no15: Ja, det är fritt fram att tycka rent generellt med detta som bas, men inte att hänga någon som vi inte vet är skyldig.

Vi har två vägar att gå, en tråkig, vilket faktiskt innebär att vi låter spelarna fortsätta att ha frihet under ansvar. detta innebär att de enda regler som gäller är att man står under samhällets regler och får ta de konsekvenserna som samhället erbjuder när man "kör mot rött ljus". Här kan man ändå ha en policy som innebär att man representerar något och därmed måste följa denna policy. Den måste faktiskt finnas nämnd någonstans, annars blir den verkningslös.

Eller så väljer man den intressanta vägen. Nämligen att sätta stenhårda moraliska regler på allt. Speciellt intressant blir det ju då när reglerna sätts för just sex, eftersom det intresserar oss människor så mycket. nu vet jag nte om man ändå kan förbjuda gruppsex, det finns säkert någon EU-domstol som ogillar sånt.

NuMo: Apropå moral. Alla tre har tydligen ett fast förhållande om jag förstått det hela rätt. Fantastiskt att alla tre har en så öppen relation att det är okej att panga på som de gjorde. Det kan inte vara helt vanligt..

250kg kärlek: Jag antar att de inte får det så lätt när de kommer hem. Det om något är väl ett straff som ingen egentligen vill vara med om. Med tanke på fruarna och barnen hemmavid så får man väl hoppas att varenda antydning om deras otrohet som står i tidningarna är sant.

knaskamilla: Hade här tänkt länka till intervjun med domarbasen i dagens Allehanda, men jag hittar den inte på nätet.

Enligt Peter Andersson så ser dagens situation ut så här:
"-Vi har väldigt bra domare, men precis som i en spelartrupp kan den vara ojämn. Några är bättre, några sämre."

Kommentar om domarutbytet:
"-Jag tycker också att domarna som varit här skött sig bra med några undantag. Den ryske domaren som dömde i Kempehallen till exempel. Han är en mycket duktig VM-domare, men han hade en sämre dag när han var i Ö-vik.

Peter Andersson verkar också nöjd med regelsystemet. Till och med den erbarmerliga hjälmregeln verkar han vilja ha kvar.

Till sist, är det någon regel skulle(sic) du skulle vilja ändra eller ta bort?
-Ingen som jag spontant kommer på. Men jag håller med dig, varför ska inte en målvakt få sitta i utvisningsbåset om han dragit på sig en misconduct"

Paddan: [Till sist, är det någon regel skulle(sic) du skulle vilja ändra eller ta bort?
-Ingen som jag spontant kommer på. Men jag håller med dig, varför ska inte en målvakt få sitta i utvisningsbåset om han dragit på sig en misconduct"]

Det finns en massa andra regler som jag tycker att man ska ändra. Tex hjälmregeln.

Frisco: Jomenvisst, det är en väldigt underlig regel. Iofs gjorde den där tyske domaren sin egen intressanta tolkning när en av motståndarna (var det Mora vi mötte tro?) fick åka omkring på isen utan hjälm, för att sedan sätta på sig hjälmen utan att knäppa hakremmen och sedan ta av sig hjälmen två gånger och justera densamma under ett och samma byte.

Frisco: Intressant, förresten, med en domarbas som anser att tvådomarsystemet behöver "samspelta" domare för att fungera.
...och de hinner ju givetvis bli oerhört samspelta när man helt plötsligt inför tvådomarsystemet lagom till slutspelet denna säsong...
Vore väl bättre att börja säsongen med tvådomarsystem istället för att förvirra spelarna ännu mer denna säsong. En säsong som inneburit ett domarutbyte med domare från andra länder och de nuvarande domarna som uppenbarligen inte hänger med i tempot i matcherna under lockouten samt då som grädde på moset ett tvådomarsystem där man tar två klåpare som Vinnerborg och Lärking som skall döma tillsammans och tror att det ska bli bättre.

Paddan: Oj, glömde tillägga att Andersson själv varit kritisk till själva idén med tvådomarsystem men att denna exceptionella säsong med snabbare spelvändningar mm gjort honom intresserad av idén. Han menar dock att det samtidigt skulle kunna bli någon form av "overkill" där domarna ser alldeles för mycket av vad som händer på isen och blåser ideligen.

Paddan: Hmm? Att de tom. skulle blåsa för regelbrott som egentligen inte hände, om ingen hade sett det vill säga, eller vaddå?

NuMo: Tja, det måste väl vara något sånt. Det här är i varje fall Anderssons egna ord (ja i varje fall enligt Allehanda):
"- Med ett tvådomarsystem kan det bli att de ser för mycket, det blir lite "overkill". Ska man ha två huvuddomare måste de vara samspelta."

Hmm, så så länge båda domarna blundar eller vill ha utvisning för samma situation är det tydligen okej.

Paddan: Jag kan tänka mig att fler programblad än vanligt i kempis kommer att kväva bortalagets coacher ifall två domare sruntar i att blåsa för utvisning, gång på gång på gång, tills en bortaspelare plötsligt gör döende svanen. Det kanske inte är så bra idé ändå.

NuMo: Tja, det återstår väl att se hur det blir, men den där magkänslan säger att det inte direkt torde bli bättre med två domare som är ovana vid systemet och två lag som fortfarande inte kommit på vilken nivå domarna lägger sig på och helt plötsligt tvingas försöka fundera ut hur TVÅ domare tänkt sig lägga nivån.

Förresten, se och se, enligt de preliminära studentekonomiska kalkylerna så får jag nog lagom till slutspelet följa matcherna hemifrån ifall inte något radikalt inträffar. Funderar redan nu på hur man kan få ETT nudelpaket att räcka i en månad...

Paddan: Blanda ut med äkta bark. Ett smart sätt att dryga ut de lyxigaste rätter. Ett sätt att spara energi är ju att försöka hamna i dvala så ofta som möjligt.

NuMo: Ok, får prova det. Bara att bege sig ut till Köpmanholmen och rota i NCBs fd barktipp, med andra ord. Eller så kanske jag kan strimla några gamla matchprogram och få en bättre hockeykänsla under varje måltid.

Med tanke på att min praktikperiod på högstadiet är knappt två veckor bort så antar jag att mina "offer" gärna såg att jag skulle falla i dvala fram till ungefär sista april.

Paddan: "Ingenting är möjligt", som en norrbottnisk version av Gunde skulle säga.

De här kramforsarna är ena härliga killar (se länk).

Fick just ett samtal från Sandvikarnas lagledare, tydligen har halva laget gett upp säsongen så jag gett dra på mig skridskorna för tredje gången i år, jag som just blivit av med allt kroppsont efter senaste debaclet, och nu möter vi dessutom seriens bästa lag Umeå (det var trots allt tvåan vi lyckades spela 34-1 mot, sammanlagt resultat efter två matcher). Upplagt för kross modell större med andra ord, men nu verkar det som Umeå inte vill gå upp i ettan nästa säsong iom att de la sig i dagens match mot våra ärkerivaler HAIK (Härnösand) och förlorade med 9-7 efter att haft ledning 1-6 i paus. Läge för årets första seger imorrn då kanske?

scim: Arne ringde nyss och ville lämna följande kommentar:
-Äh, det är väl dags för andra halvan av laget att göra som första halvan av laget och Sandvika ner sig.

Paddan:

Det är ju det vi har gjort match efter match, uppenbarligen ingen vinstgivande taktik.

scim: Provat att få Vinnerborg som domare? Borde väl om inte annat reta upp någon på eller på sidan av planen.

Paddan:

Jag har några nudelpaket som du kan få. De har hängt med ganska länge nu (typ sen jag fick pengar (läs: studiemedel) och i samma veva insåg att nudlar är äckligt), men de är nog ätbara. Tror det är fyra paket eller så.

knaskamilla: Wow, ett nudelpaket i veckan. Vilken lyx!

knaskamilla: Jag ville bara triangla och påminna om en av filmhistoriens stora mästerverk som börjar visas på SVT1 inom några minuter.

Paddan: Är det ett värre hotell än Fowlty Towers?

Frisco: Tja, jag skulle nog vilja påstå att så är fallet. De som eventuellt sett tv-serien Bottom vet vad de har att vänta sig.

Paddan:

Serien Bottom är helt underbar. Filmen om det lilla hotellet är nästan i samma klass.

Lumber Jack: -En sportkorv tack. NEEEEJ, BARA SENAP!

www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,602869,00.html

Frisco:
Bara att gå igenom vilka som nyligen blivit varslade från Axfoods fabrik i Turkiet, men enligt CIA är det nog Al-Qaida som ligger bakom.....

Cloettas storsäljare inför Alla Hjärtans Dag i Linköping:

Cloetig Sexchoklad
Cloetig Flopp Plopp
Cloetig Center
Cloetig Chokladbanan

Frisco: Tycker att de här kommentarerna av Hasse Andersson i MoDoiten nr 4 1979 till viss del borde kunna vara applicerbar även på denna säsong:

"Det går inte att slå sig till ro och tro att allting ska ordna sig till det bästa ändå. 
.
.
.
Framförallt har man försummat att se över det här med försvarsspelet, där man till slut till och med tvingades övertala Ulf Ingvarsson.
.
.
.
Målet var nått, nu skulle det mesta ordna sig ändå. Så gick tongångarna, men det är något som aldrig håller. Krafttag och åter krafttag är det enda som gäller just nu. Hårt arbete, inga genvägar, det kan också användas i sammanhanget. Det är en stilla önskan att också alla spelare i representationslaget nu inser detta. Då kan det trots allt bli roligt efter nyår."

Paddan:

Damn that Padda och hans övermänskliga (paddiga?) samling av MoDo-attiraljer, jag vill också ha!

I vilket fall som helst styrker det den bild av Hasse som jag bara försökt påstå via ICQ till vissa HS-are förut. Hans förmåga till kritik var större och udden i pennan vassare tidigare. Finns exempel på det där ända fram till slutet av 80-talet.

Även då om ilskan i det här fallet råkade läcka över i Kent-floskler på slutet...

Nalle Sjuh: Äh, jag fortsätter väl med Hasses funderingar i MoDoiten nr 1 1980, eller nr 4 1979 som det står på första uppslaget...

Denna gång handlar det om bland annat om två fd Timråspelare och satsningen på spelarsidan:

"Spelarsidan då? Ja, även här har man varit alertare än tidigare säsonger. En talangscoutgrupp jobbar intensivt och har kartlagt snart sagt allt vad intressanta spelare  som finns och Timrås Matti Pauna har redan tränat med MoDo, dess målvakt Peter Lindmark har också varit klubbens gäst.
Det är så här det måste gå till numera. Det går inte bara att sitta med armarna i kors och tro att allt ska ordna sig till det bästa - det gäller att handla."

Man var också tidigt ute med bling bling i MoDo, genom att presentera ett silverhängssmycke, storlek som ett mindre kaffeunderlägg, i begränsad upplaga och till det facila priset av 240 kronor styck.

Paddan: I min jakt på en artikel i Globe and Mail som jämför Ulf Ingvarsson med Scott Thornton så snubblade jag över denna artikel, på samma websida, som handlar om hockeyfarsor.

Paddan: Nu pratar jag med mig själv igen. Känns som att det där artikelsökandet kan vara en nitlott och att det i sådana fall måste handla om någon annan hockeyspelande Ulf och om några tvillingar varav en heter Ingvarsson i efternamn som firade att de fyllde hundra år för ett tag sedan.

Nalle Sjuh: Nu vet jag varför Kent blev så förgrymmad på Ledin. Tydligen hade Ledin lika lätt att förstå som tjejen i detta lilla klipp  vilka instruktioner och varningar som ska tas på allvar...

Råkade stanna till på Viasat sport när jag bläddrade omkring lite, och där lovade de just ett inslag om MoDo i "Trans World Sport" (eller vad programmet nu hette). Kan kanske vara intressant.

knaskamilla: Ojoj, både West Ham och MoDo på Viasat Sport idag alltså. LJ måste vara i extas...

Paddan: Torsk på straffar för Hammers i omspelet mot Sheffield United i FA-cupens 4:e omgång.

Frisco: Ajdå, då var extasen kanske inte lika påtaglig.

Paddan: Nu saknar han dessvärre den kanalen...

Intressant artikel på Svenskafans i augusti:

www.svenskafans.com/ishockey/vf/artikel.asp?id=5886

Frisco:

Fingerspitzgefühl i Göteborg. Allting tar bara slut ibland, det enda moraliska fördömande jag eventuellt kommer att göra från denna punkt är ifall inte både förbundet och LHC verkligen erbjuder dem allt professionellt stöd som går att få.

Jag håller dock fortfarande på att en time out hade blivit den bästa lösningen. En maximal, hederlig svensk urluftentagare som funkar på alla situationer. Rätta som felaktiga situationer.

Nalle Sjuh: "En maximal, hederlig svensk urluftentagare som funkar på alla situationer. Rätta som felaktiga situationer."
Var det inte det Friggebo försökte sig på med "We shall overcome"

Salle:

Jo, visst var det ett försök av något slag - men jag skulle nog vilja kalla henne: alldeles för o-timeoutad i det läget. Nästan som Kent varje gång vi leder med 4-0, då. :-)

Salle: Här kändes det som att det behövdes en bild för att lätta upp samtalet...

Frisco: Äh, vilken glädjeförstörare du var då.
Då får jag väl bidra med en trevligare bild istället.

Paddan: Varför fick inte han en hustyp uppkallad efter sig? Hade nog blivit roligare, tror jag.

Paddan: 10 kvm Mundebo ;-)

ria-ra:

Mot Sollefteå! Med egna startkablar i bagaget...

knaskamilla:

Ett nummer att ta med sig. 0620 - 513 42, går direkt till Sollefteå Bilbärgning.

« · 505273 · »