NuMo: Som sagt, det var mest sockersött hockeysnask det här och inget att fokusera på allt för länge. Godis stulet från bortkomna barn, nästan.
Sedan har jag ju hållit mig ifrån France G i nästan en hel grundserie, så det är väl dags för snusksnasklåten nummer ett nu. Långt ner i halsen och ganska långt upp i tabellen. Trevlig kväll.
NuMo: Känns som att de snart har uppstoppat lite av varje inom kort där på Södra Berget. Typ en sportchef, en klubbdirektör, en ismaskinist med mera, med mera...
Sawchuk: Trevligt, men - fokus, fokus, fokus. Vinner AIK sin hängmatch så är vi bara tre poäng från kvalserien och möter dessutom ett ruskigt svårt MoDo-motstånd på lördag i form av DIF på Hovet.
Samtidigt saknar Brynäs de där riktiga matchvinnarna. Det är väl Dackell i sådana fall. Järnkrok kommer säkerligen bli en jättedukigt spelare i framtiden, men just nu är han får långsam och väger alldeles för lätt för att kunna dominera i matcher med högt tempo och intensivt närkampsspel.
I det här fallet tycker jag faktiskt att det är MoDo som gör Brynäs dåliga. Om MoDo kan fortsätta spela som man gör idag, så är jag inte ett dugg orolig. Och extra lovande känns det när spelarna eldar på varandra i varenda avblåsning. Det känns som att MoDo har fått en själ på nytt.
Samtidigt ser Brynäs ut som att de har sålt smöret och tappat pengarna. Maken till loja och oengagerade spelare var det länge sedan jag såg. Det kan bli farligt framöver.
Det här ser faktiskt ut som en sån där typisk match mellan ett topp och ett bottenlag. Inte främst kanske p.g.a att Modo är det bättre laget utan för att vi har haft det där lilla flytet matchen igenom.
MoDo drar upp farten rejält i den andra perioden och får upp ett riktigt högt passningstempo. Det ser faktiskt ut som att Brynäs helt enkelt inte hänger med.
Några iaktagelser:
- Trots att laget leder stort åker de runt och diskuterar med varandra ute på isen. Det verkar som att de verkligen försöker slipa på detaljerna.
- Tarkki har fattat idel kloka beslut bakom i mål i denna match. Clark-effekten?