1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531729 inlägg · 4125 ämnen

MoDo Hockey - Djurgårdens IF : Final 2023

Sv: MoDo Hockey - Djurgårdens IF : Final 2023
Nucky: Dagsfärsk artikel. Grattis till SHL-platsen!
Uppladdat:

500x0-wennerholm_6.png

SuneMangs: De moraliska mästarna har haft fördel redan innan den här finalen startade. MoDo är ju bara här för att se och lära sig av Krüger, Brodin, Norman och alla andra världsmästare.

Sigge: Älskar sarkasmen <3

Sigge: gameday äntligen! Nu kötta vi på!💪🥳

Känns som att kvällens match kan gå lite hursomhelst! Man undrar därför smått spänt på hur laguppställningen kommer att se ut? 🧐

Känns även som att MoDo måste upp något pinnhål på att förvalta sina misstag. Vet inte hur många frilägen som släpptes igenom förgångna matchen? Men det var långt ifrån ”Ok” i MoDo sammanhang.

Sist men inte minst hoppas jag framförallt att MoDos hjältar kliver in med STORT pondus och återigen försöker slå experterna på fingrarna! För det är faktiskt fullt möjligt att vinna en 4:e match på bortaplan i ett slutsålt Hovet! All-in nu ikväll! 🏒👌🏻

SWEGreven: mår illa inför ikväll. Inte bara för man är bakfull

SPOODI: Det är nog sunt att ha nerver när det handlar om en så pass viktig final!:) Hade man tvärtom inte känt någonting är man nog smått död inombords skulle jag tro;)

SPOODI:
Tycker du skall konsumera mindre alkohol bror 🤣😉

SWEGreven:
Ja alternativet är att man inte bryr sig, tänker också att det är just här vi vill vara. Vi har hela tiden under vår tid i allsvenkan kämpat för att komma till detta läget, många ggr har vi varit för dåliga en säsong blev inställd och förra säsongen föll vi i semi.

Vill man gå upp måste man ta 3 matcher för att få chansen att ta den 4 segern. Ja det blir väldigt nervöst men hellre det än det andra alternativen åka ut i semi, kvart eller missa slutspel. Att det sedan bli nervöst när man närmar sig slutet ja hellre det än de andra alternativen. Dessutom det är lång väg att bara ta sig hit så nu tar vi det sista klivet och ger spelarna allt stöd vi kan!

Tarasov: ähhh tentafest igår och nu är det valborg här i Uppsala så det blir fest fram tills söndag

Över 2000 platser bokade på arenan ikväll enligt gubbarna på modochannel (som fö handlade till 75% om damlaget).
Nu vet man ju inte hur många som dyker upp eftersom seriekortinnehavare räknas in där också, jag och sambon ska dit iaf och hoppas på en jävla stämning.

Tarasov: Absolut väljer man vår situation före att åka ut i en kvart/semi alla dagar i veckan! Det är ju inte heller på så vis att vi inte förtjänat detta! 👍🏻

Tycker att MoDo jobbat otroligt hårt och disciplinerat trots sina motgångar. Nu står vi dessutom kanske inför den största motgången av dem alla ”ett SHL kontrakt”. Men vad gör det då det är här vi hör hemma?:) Går vi inte upp idag så gör vi det en annan dag! Självklart hoppas och TROR jag att de finns något djupt rotat därinne hos MoDo, som vill bryta mönstret typ nu snarast! 😂

Men då krävs det något mer än skicklighet.. Och det är ett ”Jävlaranamma”! Bevisa nu att man är värdig! Det är den kämparglöden och desperationen jag vill se ikväll inför ett fullsatt Hovet! Bevisa att man kan vinna mot alla odds trots domare, experter samt även inför en fullsatt publik! Forza MoDo!!! 👌🏻

{10015}: Exakt så resonerar jag också.
Kommer se till att jag inte behöver se ifall DIF mot all förmodan skulle gå upp.

Jag har till denna dag lyckats undvika rörliga bilder på avgörandet mot Leksand 2016 och det gjorde jag genom att helt bryta med sociala medier och media till nån vecka efter sista matchen.

Nucky: Hade vi inte 3-1 mot Leksand också? Jag tycker mig se ett ont mönster...

Idag är det säsongens viktigaste match, vi måste ta den här på hovet. Våra gubbar kommer ju skita ner sig totalt vid en match 7 i Hägglunds. Det får bara inte ske.

Det kommer garanterat bli förlängning då och samma förbannelse fortsätter. Brickley tar över titeln som syndabock efter Rantakari.

Sigge: Njä, det var 2-2.

Tarasov: Dum fråga men spelar ni hemma elr borta?? Lite otydligt vart 🇺🇿🇺🇿🤠

JonteD:
Borta idag hemma på söndag

Tarasov: Lilla farbrorn tackarrrr 🤠 så mycket!! Håller alla tummar som finns o hejar friskt i soffan 🇺🇿🇺🇿🤠

Sigge: Bull.. sluta dra likheter till misslyckanden.
Senaste åren har MoDo vunnit fler måste-matcher än man förlorat.

-Kvalet mot SSK
-Kvalet mot Vita Hästen
-I kvalet mot Löven 19/20 vann man den match som faktiskt betydde något(förlorade match 2 men allt stängdes då ner pga pandemin vilket märktes oerhört på match 2, noll intensitet)
-Vinst mot Löven när man hade kniven mot strupen 21/22 att hamna i kval till div1(!!)

Torskar vi ikväll får vi SKRIKA dom upp till SHL på Söndag.

Funderar lite om vad ni anser om
ikväll, jag tror att Modo måste vinna ikväll, eller kan dom klara av en sjunde hemma tro? Tänker mycket på den oerhörda press det kan bli hemma.

Hockey när det gäller nått är ju fantastiskt.

SPOODI:
Spriten är inte bra för dig 😀😂

Tarasov: Öl och hockey är som menat för varandra!

{9566}:
Ja det kan man fundera över. Men tror det handlar om småsaker i matcherna och det gäller att tålmodig och systematisk även om det går emot.

Tarasov: Borta idag räcker på grund av hälsoskäl, tyar inget mer

Tarasov: sålänge inte spriten förvandlar mig till Timrå eller löven supporter är det lugnt. Hittills går det bra iaf 😂

Nucky:

Du kan lägga till avslutningen på denna säsong med där vi var piskade att vinna mot starka lag för att ta seriesegern.

Modo har inte starkare eller svagare psyke än andra lag, man ser bara det man vill se. Alla lag har sina perioder av misslyckanden och framgångar.

Dock så visar historien att match 7 på hemmaplan inte är en stor fördel, och detta gäller alla lag.

Men nu avslutar vi detta ikväll så vi slipper spekulera om en game 7.

Rytter: såg alla mål från onsdag nu för första gången
Vore helt osannolikt om djurgården skulle ha samma flyt engång till, vi är bättre än så

Forzza nu MoDo❤️💚❤️💚

Rytter: Klart vissa lag har starkare psyken än andra.

SPOODI:
Så mycket sprit finns inte.
En MoDo supporter riskerar aldrig att bli något annat.
Vi är nämligen inmuna mot transsupportermorfation.

modomille: Växjö är ett sådant lag, verkligen aldrig något ”skönt” lag men plockar alltid fram sitt bästa spel när det gäller som mest.
4 Sm guld på typ 10 år är faktiskt sjukt enormt starkt

Gavelo: Ja imponerande att dom har skapat en sådan vinnarkultur på så kort tid.

Rytter: Den här dagen känns lite som att gå och vänta på ett otäckt läkarbesök. Har väl sprungit på toaletten 5 gånger redan av nervositet.

Försöker intala mig själv att vi fortfarande har en bra chans även om vi förlorar ikväll, men det är fan svårt.

Bad_Brett: Jag har själv beslutat mig om att acceptera läget. Jag orkar inte gå omkring och känna mig sjuk, jag konstaterar att vi har en bra chans men att Djurgården är stora favoriter och precis allt talar för att dom kommer slå oss nu i 2 raka.
Spelet kommer vara jämt men Djurgården kommer ha medflytet medans Modo kommer göra några grova individuella blunders och förlora båda matcherna på dessa, Näsén kommer skänka något mål, Ingman likaså och Guden kommer släppa in ett par höstlöv, sen är vi allsvenskt även nästa säsong.

Aldrig har vi varit så välförtjänta av en Shl plats som nu och aldrig har vi haft bättre utgångsläge än nu, därför pekar precis allt på att Djurgården tar detta.

Gavelo: Mardrömmar om Näsén...

Gavelo: Skärpning. Om vi bortser från det vi inte kan påverka(domare, ligaledning,situationsrum mm) så är vi i grunden ett bättre hockeylag trots haveriet i onsdags. Går vi tillbaka till vårt grundspel med bra passningsspel och fart ser jag inte oss som underlägsna på något sätt, det har tidigare matcher visat.

Är nog lite lättare att spela borta dessutom i det pressade läge som båda lagen befinner sej i.

Blir antingen ett minne för livet ikväll, eller ytterligare 2 dygns ångest.

Spännande så det räcker är det åtminstone

Bad_Brett: Usch, men det var bara en dröm, ingen mardröm,, han har ju Löven-tröja

modomille:

Vilket lag? Letar du hittar du alltid sämre perioder där lagen vikt ner sig och bättre perioder där lagen varit starka.

Vi kan ju ta SAIK som många har som förebild då det är en klubb som nästan alltid lyckas vara i toppen. Samtidigt har de endast 2 vinster på 8 försök i finaler. Är det en klubb med svagt psyke som viker ner sig ofta? Löven med sina 3 finalförluster samt missad final i år när de var favorittippade, som många här håller fram som någon ledstjärna. Är de också en klubb med svagt psyke?

Tycker det är omöjligt att kolla på historian för att dra några slutsatser. Varje säsong innebär nya förutsättningar och nya spelare.

Det är så små marginaler när det kommer till final. Misslyckas vi i år är det inte pga vår historia utan pga att vi inte räckte till. Det är så sjukt jämnt vi har ju t.ex två suddenvinster och dessa hade lika gärna kunnat studsa till DIF och då hade finalen varit över.

Men vi skiter i historian nu och skickar DIF spelarna på semester och våra spelare på fest ikväll.

Rytter: Jag menade att vissa lag har starkare psyken än andra, inte att vissa klubbar ska ha det. Sen finns det ju såklart klubbar som har en stark vinnarkultur, men var inte det jag menade.

modomille: Ingen aptit och illamående. Snälla vinn ikväll, min hälsa klarar nog inte av en sjunde match.

hockey_21: Själv ska jag gå en milrunda i vacker natur nu, lider av samma problem som dej. Måste fokusera på något annat, kanske ser en vitsippa t.o.m

Bad_Brett: Tror faktiskt pressen kan släppa en aning ifall vi torskar ikväll.
Absolut ingen kommer tro på MoDo efter det samtidigt som pressen och förväntningarna lär öka på DIF.

Nucky: Det där är bara önsketänkande. MoDo kommer ha all press. Alla experter kommer tjata om att inget lag nånsin har tappat 3-1. Samtidigt har Dif momentum med två raka vinster.

hockey_21:
Kommit över det genom att tänka att det är här jag vill vara och det är läget jag vill att laget skall ha. Hoppas spelarna är i samma tankebanor gigantisk skillnad i måendet

Sigge: Fast, det blir också jobbigare för DIF om de går från att inte ha så mycket att förlora till att plötsligt bara ska hämta hem serien. Både MoDo och DIF har nästan hämtat hem sådana lägen och sedan torska avgörandet. Båda mot Luleå.

Sigge: Och i eventuell match 7 kommer DIFmore att tjata om att det är lättare att vara bortalag . Kanske därför alla utanför stockholm vill ha upp Modo

Sigge: Har väl bara en vinst senaste tre. Momentum?

Tarasov: Det viktigaste är att Ove blir glad!

modomille:

Absolut, lag med rätt karaktärer bildar vinnande lag. Tycker nog att vi har ett lag med rätt spelare och karaktärer för att gå hela vägen AP, Vela, Bernhardt, Folin, Wahlberg, Ohlsson, Södergran, Dickinsson (dock ej i form efter skada) känns som spelare att luta sig mot. Tycker egentligen inte att vi har någon som fallit helt ur ramen under slutspelet även om Näsen och Brickley självklart var svaga senast men de har gjort fina matcher tidigare under finalen.

Men vi möter samtidigt ett starkt lag med mängder med rutin.

Detta kan gå hur som helst. Kontrollerar vi nerverna och håller känslorna i styr så känns det som att vi tar det.

Hoppas jag sett min sista match för denna säsong efter ikväll.

Alltså jag kom och tänka på en grej, kan ni tänka er att förra matchen när kruger och woods ramlade och krugers ben hamnade i kläm, om woods då höll kvar benet på den positionen och började rappa med klubban mot knävecket 6-7 gånger.

Tror ni att han skulle få avstängning för det? Jag tror GARANTERAT att han hade fått avstängning, 5 minuter game under matchen och allt som kommer till medans det omvända inte resulterade i ens en 2a.

Tarasov:

Precis så, vi har satt oss i detta läge och då är det bara att gilla det. Det var väl ändå här vi ville vara inför säsong precis som du säger. Hade någon sagt att vi skulle vinna serien och sedan ha 3 matcher på oss att spela upp oss i SHL så hade jag tagit det alla dagar i veckan.

« · 2532949 · »