1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

481092 inlägg · 4078 ämnen

MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15

1401526 · » Till forumet


Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Nikki Nine:

Håller med. Det är ett jävla gnäll. Ringa pricksäkra analyser och en dissning av alla. Försmådd övertro på de juniorer som spelar (Läs Samuelsson) Och övertro på de juniorer som inte platsar. Nästan ingen hänsyn till omständigheterna. Man skulle kunna tro att man var i Timrås gästbok.

Men ha i åtanke.....det kunde vara värre.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Icing-Ove: Borde varit i sudden också då det var i det bortre målet från stora ståplats.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
supertrött:
Du har säkert rätt. Det var i alla fall den 12 januari 1988 ser jag på Swehockey.se. 4300 åskådare. Lustigt nog vann även MoDo borta mot DIF den säsongen med samma siffror.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Icing-Ove: Vafan, minns jag fel ? Har i minnet att Ulf Sandström avgjorde på ett friläge.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Sawchuk: Försöker inte heller ändra på folk, säger bara att dom har fel i allt ;)
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Wayne Gresky: Ja, jäklar, det är det som är det stora felet. Det är ju fel "mållåt"
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Paddan:
Ojoj, MoDo-DIF 6-5 i ett svettigt Kempis. Urban Nordin avgör med en slägga. Det var tider. Bilkö hem. Sportradio i bilen. Sportspegeln då man kommer hem....
Kommentera


Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
digitalbath: Ulf Ågrens färgblindhet, Nubbens fenomenala kanonskott direkt på tekning, speakerns fantastiska oförmåga att uttala Tuohimaa, Sasses enda fungerande dragning, som motståndarna förvånande nog alltid gick på, Hans Lodins oförmåga att stoppa en puck vid sargen... those were the days
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Suck…

Söderbergs virvlande i anfallszon…
…Wernbloms "180-grader-snurrskott"
Krizans fenomenala parader…
…gallerspelarna som dominerade
Salles skridskoåkning…
…Öbergs halsskydd…

Those were the days =)
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Nikki Nine:

Jo, jag tycker jag klarar det ganska bra. Försöker inte som vissa att ändra på folk men gillar att diskutera ;)
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Sawchuk:

Och på ett hockeyforum finns det folk som tycker annorlunda. Lev med det du också :)
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Nikki Nine:

Faktum är trots allt att vi spelat svagt under försäsongen och förlorade premiären rätt klart trots en drömstart. Tycker personligen inte det är särskilt konstigt att fansen är oroliga, tvärtom är det ett sundhetstecken.

Vinner vi mot Djurgården kommer vi att vara överlyckliga och ösa superlativ över spelarna, så funkar ett hockeyforum. Lev med det.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Sawchuk:

Ja, eftersom att vi är ett bottenlag som förväntat så finns det väl en del orosmoln eftersom allsvenskan är starkare än någonsin (?).

Däremot står jag min åsikt att stora delar av fansskaran får hängskalle och överanalyserar allt in i minsta detalj för att kunna vara mest negativ.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Nikki Nine:

Jo det är ju lätt att tolka det så om man generaliserar och plockar enstaka citat från flera olika fans inlägg.

Man kan precis lika lätt plocka citat som visar precis motsatsen, beror på vem som "läser bibeln" helt enkelt.

Jag tror dock att de flesta är ense om att det finns anledning för oro.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Bittesehr: Glömde att det är bestämt att vi ska spela Kvalserien. Undrar om spelarna också tänker så?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Nikki Nine: Det värsta är att du inte är ironisk när du skriver det där. Många tror verkligen att det är detta som är sanningen.
Komiskt och skrämmande på samma gång. :)
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Ååååh, det är så synd om oss.

Saker som fansen har bestämt efter en försäsong och en match:

- Tellqvist är helt värdelös och juniormålvakten kommer att ha konkurrerat ut honom inom snar framtid.
- Alla backar utom Tollefsen och Meyer stinker på ett sätt eller annat.
- Mika Hannula är värdelös och borde inte få förlängt kontrakt.
- Schremp kan inte spela center.
- Dicken är tjock och gillar poker.
- Vår tränare vill spela sin son hellre än någon bättre.
- Vår ledning hatar supertalangen Byström.

Vilken jävla kollektiv hängskalle alltså. Och överanalyserande. Herregud. Det är som en tävling i vem som kan vara mest negativ eller vem som kan tippa att det går sämst.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Bad_Brett: Jag hör inte till dem som tycker att juniorer ska spela bara för att de är juniorer. Men det finns många som gör det. Själv tycker jag att rätt spelare ska spela på rätt plats vare sig han är 37 eller 17 år gammal.

Däremot har jag inget emot att juniorer får chansen. Om de sedan tar den är en annan femma. Men vem skulle ha spelat mer igår? Vem var så bra att han förtjänade mer istid? Det var väl i princip ingen som var bra, möjligen med undantag av Schremp och någon till. Att då lasta över i princip allt ansvar på att en enstaka junior fick spela för mycket är att göra det alldeles för lätt för sig. Det var inte Henrik Samuelssons istid som gjorde att matchen förlorades.

Man vinner som ett lag och man förlorar som ett lag, det kan man inte hänga ut en 17-åring som nästan personligt ansvarig för. Om han så hade fått 0 minuters istid hade matchen förlorats, med tanke på hur spelet såg ut.

Och som sagt, man vinner inte guld på en enstaka match i början av säsongen. Visst är poängen lika mycket värda som en enstaka match i mitten eller slutet av säsongen, men varken mer eller mindre. För om det vore så är det ju som sagt bara att ge guldet till Frölunda redan nu för de har ju dubbelt så många poäng som någon annan...
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Bad_Brett: haha jaaa de har du rätt i..


Att jag inte tänkte på de...
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Berka:

För att man har mycket kortare försäsong i NHL och då måste det ju vara bra, inte sant?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Bad_Brett: 7 matcher nu i september... jag har inte räknat in en enda 3:a
dock hoppas jag på nån skrällpoäng men jag har ingen förhoppning!

Innan nowember uppehållet är vi så avkapade att de sista 35 omgångarna blir till en transportsträcka ;)

Jag frågar mig åter igen varför modo går på is så sent? och varför man inte spelar fler träningsmatcher hemma? eller kanske fler träningsmatcher överhuvudtaget?!
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Petey21:

Om du vill se juniorer spela halva matcherna så föreslår jag att du börjar följa J-18 istället, där hela lagen består av spelare som Samuelsson.

Att en 17-åring som inte har någon erfarenhet av elitishockey får gå in och spela 22 minuter i debuten, är inte seriöst. Speciellt inte med tanke på att både Nyström och Westin var betydligt bättre under den korta tid de fick spela.

Samuelsson kommer med all säkerhet bli en fantastisk ishockeyspelare, men hans karriär lär knappast förstöras av att han inte får lira i förstakedjan vid 17 års ålder. Snarast tvärtom.

Det jag tycker är smått komiskt är hur folk snackar om "de viktigaste matcherna i MoDos historia" i slutet av säsongerna, för att sedan prata om att det inte delas ut några medaljer i september. Få verkar inse att poängen i omgång 1 är minst lika mycket värda som poängen i omgång 55.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Poffa:

"Klart är att Jens Westin går in i laget istället för junioren Ludvig Byström"

Förövrigt förväntar jag mig mycket fler initiativ av Fredric Andersson. Eller skall han skolas om till en passiv åskådare i Modo?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Isse:

Henrik Samuelsson är väldigt talangfull men bör matchas på ett smart sätt.
Att sätta honom i en förstaline som ska bära Modo poängmässigt är orättvist både mot honom och laget.

Väldigt få, om ens någon sjuttonåring kan bära ett så tungt ok. Har sett det förut, sura miner från äldre medspelare som anser sig förfördelade. Avundsjuka miner från övriga juniorer. Tidningar och media som granskar allt man gör med lupp o.s.v

Henke har självklart talang men han är ingen Foppa eller Macke och bör inte heller matchas som om han vore det. Bara att som sjuttonåring vara med i en A-lags trupp i Elitserien är riktigt jävla stort och nått att vara stolt över.

Förtroende för en junior är att låta honom göra misstag och ändå ha en plats i truppen, det räcker väldigt långt då man är sjutton år och jag är säker att det räcker långt även för Henke om man förklarar detta för honom.

Ge Henke vettigt med speltid och förtroende i en 3:e eller kanske 4:e femma och han kommer att ta ett stort steg till nästa år.

mvh

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Dexter : Håller helt med om det. Det är tur att det inte är fansen som tar ut laget för då hade nog ingen junior någonsin fått spela efter sin första mindre bra match. Ingen annan heller för den delen. Har någon gjort en dålig match ska han sparkas ur truppen för all framtid, så lyder fansens dom allt som oftast.

För det är nog svårt att spela i MoDo överlag, vare sig man är junior eller inte. Alla lag kommer att förlora för eller senare, och alla lag kommer att göra plattmatcher. Nu har man lyckats förlora en av 50 matcher men redan nu tycks det vara skrivet "kvalserien" i sten, om man får tro vad många skriver.

Men okej. Dela ut guldet till Frölunda då. De har ju som enda lag vunnit två av två matcher, och måste ju därför per automatik vara mästare. MoDo och Timrå till kvalserien, och tre lag delar på sjundeplatsen. Så ser tabellen ut just nu, och tabellen ljuger väl inte? HV hamnar för övrigt på tionde plats och missar slutspelet.

Folk blir så otroligt dramatiska så fort det går emot. Nästan lite smått komiskt att läsa kommentarerna efter en förlust. Men jag kan inte minnas att man delat ut vare sig guldmedaljer eller ens slutspelsplatser i mitten av september förut. Men det kanske är nya tider nu?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Dexter :

I detta fall handlar det inte om att vara junior eller inte.

Det handlar bara om att få den istid som förtjänas, oavsett om man är junior eller inte. Frågan blir känslig när det är tränarens son vi talar om. De flesta tror jag håller med om att något är fel. Speltiden inte matchar prestationen och har inte heller gjort det under träningsmatcherna.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Samuelsson gör en dålig match och det börjar redan skrikas om att han är överskattad som spelare och att ledningen är korrupt.

Säger då det. Att vara junior i Modo måste vara det svåraste som finns. Fansen skriker och gnäller om att de ska få istid, men när de väl får det och gör en dålig match blir de utskällda och hånade. Vem minns inte behandlingen Victor Hedman fick utstå bland vissa fans under hans rookiesäsonger. Hade fansen fått bestämma då hade han skickats ned till J20 och inte fått spelat en till match i A-laget. Tro hur långt han hade kommit om det var fallet.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Isse:

Jag håller med helt och hållet. Dessutom har jag svårt att se hur det skulle kunna vara bra för moralen att tränarens son får nästan 22 minuters speltid redan i första matchen, trots att han hade stora svårigheter med att hänga med i tempot.

Egentligen bryr jag mig inte om att han fick spela i andrakedjan, för det kan tänkas att de vill spela ihop de andra kedjorna och därför väljer att ta någon som är lätt att flytta på när Axelsson kommer tillbaka. Men det faktum att han spela så mycket powerplay är ju rent ut sagt löjligt. Det måste kännas surt för etablerade elitseriespelare som Madsen och Andersson att bli brädade på det sättet.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Sawchuk: Håller med i mycket av det du skriver.
Riktigt dålig coaching av Uffe att spela Henrik så mycket, när han bidrar så lite.

"De tio första matcherna blir i år viktigare än någonsin, man har inte tid att låta serien "Sätta sig" Hamnar man efter i år kommer man att få spela med bilan hängande över sig från experter, tidningar, ledning vilket helt klart påverkar en som spelare. Redan igår såg man tendenser av panik i spelet."

Vi diskuterade samma sak på väg hem från matchen igår kväll. Elitserien har inga "dåliga" lag kvar, att hamna efter är förödande. Vi har inte tid att vänta och hoppas på att våra juniorer ska bli bra, inte i den här utsträckningen.



Jag hoppas tillsammans med de ansvariga..

"Markus Näslund:
– Vi har ett bra lag, det gäller bara att vi får ihop allt, men visst går det att förstärka det om vi får mer pengar. Det är bara att hoppas."
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
McFire:

Det är precis det som är mitt problem. Han har istid som en stjärna, spelar alltid pp, spelar bp, spelar med de "bästa", blir utnämnd till bästa spelare (2 av 3 matcher) av tränarn i SCA-cupen. Men för mig skramlar det tomt. Det sades att Samuelsson jr skulle spela J20 och ta det där ifrån. Nu har han bara tränat med J20 vid ett tillfälle, utan att imponera.

Mina förväntningar på juniorerna är små. Ingen av dessa har varit dominanta, jämför med de bästa spelarna i J20 serien. Sedan är det toppen att det finns en ambition i klubben att få fram spelare från de egna leden. Men resultatet måste vara i fokus. Titta på DIF, som matchar in Åberg i 4:linan. Det finns ingen junior i MODO som faktiskt är bättre än honom idag, ändå låter man honom ta ett steg i taget och bevisa sin kapacitet. Känns som ett ganska bra sätt.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
McFire:

Byström var en av MoDos bästa spelare i de matcher han fick spela förra säsongen, enligt både mig och "Challe". Han fick chansen i förstakedjan tillsammans med Sundström och Skröder, och hanterade uppgiften med bravur. Sedan gjorde han 1-2 matcher då han, liksom övriga laget, gjorde en ytterst medioker insats och efter det fick han inte komma tillbaka.

Under de matcherna han spelade var han bara inne på två mål bakåt, vilket gjorde att han hade sjätte bäst +/- i hela MoDo. Denna statistik stämmer bra överens med det jag minns av hans spel. Han spelade med en enorm mognad och gjorde ytterst få misstag.

En perfekt spelare för en tredjekedja i mitt tycke, men ledningen tycker uppenbarligen annorlunda, eftersom de skickar honom till Sundsvall och låter tränarens 17-årige son få näst mest istid av alla forwards i laget istället.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
McFire:

De tio första matcherna blir i år viktigare än någonsin, man har inte tid att låta serien "Sätta sig" Hamnar man efter i år kommer man att få spela med bilan hängande över sig från experter, tidningar, ledning vilket helt klart påverkar en som spelare. Redan igår såg man tendenser av panik i spelet.

Modo spelade en defensiv 1-2-2 uppställning i mittzonen men missade helt att toppen måste vara aggressivare på puckföraren. Som det var nu fick Frölunda väldigt ofta i lugn och ro slå ett förstapass på kille med fart.

I egen zon reagerade man istället för att agera och vara aggressiv i man mot man spelet. Detta fick effekten att Frölunda kunde ha väldigt långa anfall mot trötta Modospelare som förr eller senare gick bort sig vilket resulterade i Frölundalägen. Vid eventuell puckvinst har spelarna syra i benen och orkar inte spelvända.

Att spela "Dump and chase" på stora rinkar kräver att man har killar som är duktiga puckvinnare samt backar med lite smartness i nedläggen, just nu har inte Modo varken eller och borde vårda pucken bättre då man väl får tag på den.

Henke Samuelsson har inte smartheten eller erfarenheten att spela med Schremp och Hannula.

Hersley kan man skicka till ÖSK.

Schremp var bra men jag tror inte han är van den defensiva roll som centrar har i Elitserien. I NHL får ofta HF sköta skitjobbet.

Jag säger schremp/ Susse/ Danielsson som första tills Dicken är tillbaka.

Madsen är grymt överskattad.

Tellqvist kommer att bli ruggigt viktig i vinter.

Vi behöver fler och bättre backar samt en riktig överstegris i checkingline.

Skröder borde dra ned sig minst 5-7 kilo till för att få lite klipp i åkningen.

Ta för er :)

mvh






Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Isse: Här har du, från supporter håll, ett problem.
" Hans status som stjärna har i mina ögon slocknat helt." Läs det igen och hör hur det låter, sen när har Henrik Samuelsson någonsin rankats som en stjärna på den här nivån? Patetiskt uppskriven kille som inte visat någonting.

Generellt anser jag att man har för höga förväntningar/förhoppningar på spelare som honom, Hari, Nyström, Kruger osv. Just Kruger blev väl bortplockad från a-laget redan efter halva försäsongen för att han inte var bra nog, Anton Byström tjatas det friskt om från supporter håll, han har väl inte visat egentligen någonting han heller och ledningen med Markus, Peter och Uffe tycker inte att han är bra nog att ens tillhöra A-laget.

Att Samuelsson hade näst mest istid igår ser jag som ett hån.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Poffa: Ludvig, fanns väl på bänken igår, skulle gjort det bättre än Herslev.

Nog för att Samuelsson inte haussade igår men han presterade bättre än Hannula så den första att petas från Schremps flank borde bli Mika. Och in med en snabb, skridskostark och orädd Hedman där. Han både törs och orkar ta sig in framför målvakten i de flesta situationer.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15

Wayne Gresky: Det där ser mycket bättre ut. I väntan på att Dick ska bli frisk så är nog det där det bästa alternativet framåt.

Jag har kanske missat det, men vad var/är problemet med Jens Westin? Han kommer lätt ta platsen som Hersley har, för mer vilsen back får man leta efter. Jag har inga problem med att ersätta Hesley med Marcus Bohman, t ex.

Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Gustafsson:

Madsen-Sundström-Schremp skulle kunna bli nåt
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Wayne Gresky: Eller om man vill ha in Hari:

Skröder - Sundström - Schremp
Hari - Andersson - Danielsson
Madsen - Byström - Hannula
Hedman - K-fop - Westin
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Wayne Gresky:

Ja, det är något i den där stilen jag tänker mig också.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Wayne Gresky: Ja det där ser rätt bra ut, kanske flytta upp Hannula till andra istället för Morten för att om möjligt ge han en chans.. Hur det än är så har han mycket hockey i sig gjorde bra med poäng i slutspelet förra säsongen.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
renen: Ja varför inte:

Skröder-Sundström-Schremp
Madsen-Andersson-Danielsson
Nyström-Byström-Hannula
Hedman-Forsberg-Westin
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Gustafsson: Just Hannula är nog ett problem, jag får en stark känsla att han får bara 10 matcher, det blir nog ett par nya framöver i truppen.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Gustafsson:

Istid bland forwards igår:

1.Schremp 22.24
2. Samuelsson 21.37 (!)
3. Sundström 18.25
4. Danielsson 17.40
5. Skröder 17.34
6. Hannula 15.47
7. Madsen 15.12
8. Andersson 14.14
9. Nyström 12.31
10. Westin 9.29
11. Hedman 9.01
12. Forsberg 8.31

Är det bara jag som tycker att den där fördelningen är aningen ...skev?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Nikki Nine: Jag tror verkligen inte på andrakedjan, tredje kan fungera om Hannula spelar som han kan.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Nikki Nine: Undra om inte Schremp gör sig bättre som ytterforward! då han verkar vara kreativ samt har spelsinne, får en lite friare roll.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Kedjorna på träningen just nu:

Skröder-Sundström-Danielsson
Madsen-Schremp-Samuelsson
Nyström-Andersson-Hannula
Hedman-Forsberg-Westin
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
renen: Klart jag tittar på modos matcher, vill man ju inte missa.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
arnio: Tittar du på Modos matcher?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Wayne Gresky: this.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Isse: Det som gäller är att lyckas hitta ett tryggt och stabilt försvarsspel så snabbt som möjligt. Det är mycket viktigare än att få tillbaka Dick, för utan fungerande försvarsspel så kommer han varken att göra till eller från.
Kommentera

1401526 · »