1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

481970 inlägg · 4079 ämnen

MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta

« · 2662708 · » Till forumet


Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Rödluvan: Inte för att Josh gör något fel i att nappa på ett bättre kontrakt, men kan det inte stanna mellan honom och klubben, så ska han nog inte spela mer. Att ÖA får nys om det genom Mattias i det här läget när vi fightas med just Rögle? Då har man inte åtagit sig det ansvar man har som kontrakterad av vår klubb. Läktaren det enda rätta!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Gavelo: Liknande kapital som oss (vilket är bra med SHL-mått) men omsätter i runda slängar 60-70 miljoner mer. Även om du räknar bort 35-40 miljoner i tv-pengar så kvarstår en väsentlig skillnad. De har varit i toppen gällande spelarbudget och av allt att döma så verkar den ambitionen kvarstår.

Vi är fortsatt i en etableringsfas nästa år. Jag tycker verkligen inte det är allt för svårt att lägga pusselbitarna och dra slutsatsen att Rögle fortsatt kommer ha bättre förutsättningar än oss kommande säsong. Sen hur läget ser ut om 2-3-4 år är en annan femma.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Bad_Brett:

Ja jag tycker främst det är tråkigt att en favorit och en sådan karaktär som Josh lämnar.

Kultstatus då han varit med på resan upp och varit tongivande första säsongen och burit laget. Det finns få spelare som är så gedigna hockeyspelare (som karlin sa), spelare som är bra på det mesta utan att vara bäst på något.

Men har Gradin kunnat hitta en ersättare till Sam när vi var i HA så ska han ju kunna hitta en ersättare till Josh nu också. Känns också som att vi är en klubb och har en tränare som spelare gärna vill spela för.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Lolmannen: Hur kan ni ha ha endast 20 miljoner i eget kapital ifall externa finansiärer pröjsar halva spelarbudgeten?
Er trupp måste m.a.o kostnadsmässigt ligga på samma nivå som HV och Leksand.
Starkt jobbat ändå
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Gavelo: Inte jag heller. Det är ingen ersättare till Dickinson heller.
Men stora förhoppning det är att LP växer ut till den ”supertalang” han sägs vara nästa säsong och Theo Jacobsson blir ännu bättre.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Bad_Brett: Darin och Josh sjunger duett på Stora torget i vår när vi tar guld. Sen kan de båda dra från stan, haha! Nä, gillar Josh. Det är business som han sa. Ville ju stanna men Hinken tänker större än att salta enskilt kontrakt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Lolmannen:

I balansräkningen har Modo samma förutsättningar som Rögle, men det förstår du nog också
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Rytter: Rögle kommer bli nya HV 71. Ger sig in i budkrig. De var beredda att lägga 350 000 på Anton Lindholm. Sparkar tränare. De bästa spelarna väljer att lämna. Tycker jag känner igen mönstret. Det var lite så det såg ut säsongerna innan MoDo åkte ur.

MoDo är nog en väldigt attraktiv klubb för tillfället så Hinken kommer nog kunna hitta en värdig ersättare till ett bättre pris.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Gavelo: Nä, men det verkar ju vara där dom ska lägga pengar - Som jag förstår.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Gavelo: Läser du på lite så kanske du hade haft lite koll. De står för halva Rögles spelarbudget. www.hd.se/2023-09-05/bidrar-med-miljoner-i-det-tysta-har-ar-rogles-16-externa-finansiarer
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Törna: Jag tror inte JO blir någon supersucce!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Gavelo: Ska vi inte släppa Josh och prata lite mer om J.O? ;)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Jag undrar vad det är som säger att Rögle har mycket mer pengar än oss?!
Rögle omsatte ca 170milj förra bokslutet och backade 2milj.kr man backade då från 22 till 20 miljoner i eget kapital (löst räknat)

Modo omsatte ca 120milj kr och plussade 4milj förra bokslutet och landar på ett eget kapital på 20 milj kr.


Rögle har ca 200pers fler i publiksnitt på sina hemmamatcher så det är ingen stor summa på sista raden.

Så vad gör att Rögle skulle ha mer pengar än Modo nästa säsong?!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Trilske:

Livet som modoit:

Igår firande att SHL kontraktet i praktiken är klart.
Idag lidande när en av favoriterna i laget lämnar.

Är väldigt tråkigt med Josh då jag tycker att han är så extremt komplett, han är bra i alla delar av spelet utan att vara bäst på något specifikt. Han är en riktig karaktär som betyder mycket för laget och att ha haft honom kvar som center i en andrakedja hade varit ett styrkebesked för oss. Att få bygga vidare på en andra kedja med Woods-Dick-Aagaard hade gett oss mycket trygghet.

Men är det så att han vill ha en topplön dvs 250-300k samt krav på att vara första center så tycker jag faktiskt man ska avstå. Tittar man på de centrar som är topp i ligan och har denna lön så har Josh en bit kvar dit, dessa spelare kan leda en kedja helt på egen hand. Frågan är ifall josh är denna spelare som verkligen driver och leder en förstakedja eller ifall han mer är resultatet av en perfekt kombination med Aagaard och Woods där alla har tydliga roller och gör sin grej och en kedja som har lysande kemi tillsammans.

Blir väldigt intressant att se honom i en annan omgivning och ett annat lag, där kommer man få svar ifall han är den spelare som Rögle betalade för och ifall Gradin gjorde rätt som inte gav sig in i ett budkrig.

Väldigt tråkig nyhet men är det någon jag litar på när det kommer till att bygga en trupp och få utveckling på spelare så är det Gradin/Karlin.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Silly: josh kommer knappast gå som förstacenter i Rögle.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Hakning-Henrik: Rögle har ju Abols som bör gå som 1:a center
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Specter:
Jag är övertygad att Hinken plockar in ett helt nytt 1:a backpar.
En försvarsgeneral och en bra 2 vägsback med en riktig slägga till skott!

Jag tror också att Hinken vill ha kvar Sampo i 1:a kedjan, han kommer att ha ett bättre andra år här nu när han vet vad som krävs i SHL.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Hakning-Henrik: Det har du fasiken rätt i!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Tarasov:

Tycker vigneault förtjänar en roll högre upp i laget, men beror på hur man vill bygga laget.

Han behövde inte många byten på sig för att få fart på rileys målskytte när han väl fick chansen.

Tycker han är rätt underskattat. Kan se honom som en rak ersättare till dickinson.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
OMP: Samtidigt har vi inte gått ut med nästa års målsättning. Jag tänker att vi ska satsa på slutspel. Dessutom, vill hinken köra Josh I en andra kedja och Rögle i en förstakedja så är väl vår målsättning högre.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Specter: vet ej hur ludwig byström håller på shl nivå men skulle ej förvåna mig om det var tal på de skulle spela backpar ihop igen som de gjorde i finland... om det nu blir 3je.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
JoakimE: Skulle tycka det är surt också om det handlar om en mellanskillnad som Modo kunde haft råd med... Men jag tror det inte bara är pengarna.
Rögle kan ju gå ut och säga dem satser för att bli ett topplag nästa säsong på ett mer trovärdigt sätt än Modo kan i nuläget. Josh kan ju kanske lockas av sånt. Tror vi, i SHL-hierarkin, absolut inte anses som en topklubb, eller kanske inte ens som ett stabilt SHL-lag än. Den dagen Modo har som utalad målsättning att gå långt i slutspel då tappar man inte spelare som Josh. Jag hoppas den dagen kommer snart!!

Jag är ingen expert men om vi lyckas vara kvar i SHL 2-3 år så kanske vi inte tappar spelare för mindre mellanskillnader?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Silly: Ska Abols och Ryfors lämna Rögle? För båda lär väl gå före Josh D?

Edit: ser att Ryfors är på väg bort.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Tarasov: Tror Theo skulle vara ett lyft för Vigge. Killen har skills och näsa för målet och är bra över hela banan. Sjukt underskattad. Vem minns när han gick in och tog Woods plats i PP och snackade in pucken i kryllan första chansen. Vet inte varför han inte fick fortsätta därefter i PP. Tror Svenningsson hamnade där istället ett tag eller något och bombade skott i planket resten av säsongen tills han blev bänkad.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Specter: Då blir det alltså en hel första 5a som ska värvas, känns som väldigt riskabelt
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
tror Rundblad kör 3e backpar med Norén. Berg som sjundeback. Två backar ska värvas till första backpar

Har dessutom svårt att tro att oeek blir kvar. Håller inte som backup. Han köps nog ut.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Silly: Jag tror att Dicken klarar av första center rollen, dock inte andra året på SHL nivån.. Hoppas det kommer in något stort namn snart, vill ha sillyn redan nu
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
JoakimE:

Tycker det här känns bra,

Då vet man att Rögle ha satt sin högsta nivå på sitt lag.
Josh ska leda Rögle!
Den tanken har Hinken aldrig haft!
Hinken har sin syn: Han är en 2:a center!

Tror att vi kommer ha Rögle bakom oss nästa säsong!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Tarasov: Tror inte OEEK blir kvar
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Tarasov: Ska Rundblad verkligen vara i förste backpar?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
OMP: Får väl ändå hylla Josh och den kedjan för va de har gjort denna säsong, de har räddat kvar Modo i SHL och för det blir han ihågkommen som den hjälte han är och inte för att han lämnar. Jag är dock lite förvånad att han lämnar på grund av pengar och inget annat, undrar verkligen hur mycket det handlar om då jag tycker att han absolut är värd mycket men är 40k-50k extra per månad värt det för att lämna Modo och den kedja han har byggt något grymt i? Jag har bara svårt att se att det handlar enbart om pengar om inte det är typ 100k mer han får i Rögle
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
KB65:
Jag tänker så här med det som är på kontrakt

X - X - X
Woods - X - Aagaard
Niederbach- X - Ranta
Theo J - Vigge - Södergran
Ohlsson - Lucas P - OP
EJK

X - Rundblad
Bernhardt- Näsen
X - Berg
X - X

Lassi - Olle - Pontus

Så 5 FWs in, Lucas kan få rulla mellan j20 a-laget. Kan se att han tar en en plats. Sen kan OP/Ohlsson vara 13/14 vilket innebär att man spelar i princip hela tiden med tanke på skador mm. Theo J med Vigge och södergran kommer ge honom utrymme att växa i lugn och ro.

Niederbach/Ranta år något att bygga vidare på och Ranta kommer göra sina poäng och initialt tycker jag man låta Niederbach börja där, beroende på hur det utvecklas kan Theo eller Lucas P hoppa in där.

Ang backsidan så är jag inte så orolig tror Bernhardt/Näsen har en växel till, vilket gör att felmarginalen tillåts bli lite högre.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Josh förtjänar att hyllas för hans insatser, inget att snacka om. Modo också! Men det svider lite... Men kan andra spelsre se Josh resa i Modo och se vad mycket positivt det gav hans karriär, kanske Modo som förening blir attraktivare för andra spelare som står i valet och kvalet om att välja klubb. Han är ju komma välkommen tillbaka, likt Vigneault!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Keriksson: Det värsta är att vi nu måste hitta inte bara en utan två toppcentrar. Med tanke på hinkens SHL-värvningar hittills kan det mycket väl bli två floppar. Vilket skulle betyda kval nästa år då centrallinjen är så viktig. Men så långt i förväg ska vi inte tänka
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Paninaro: Kan ju öppna upp för Theo Jacobsson som 3-4 center nästa säsong. Han har alla möjligheter att utvecklas till nästa säsong.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
JoJo2613: Härligt att höra, Man ska trots allt hylla Josh, det handlar om pengar. Vem hade inte tackat nej om en annan arbetsgivare bjudit 10000 mer i lön per månad (för en vanlig arbetare t.ex.) Han stannade första året och hjälpte oss hänga kvar, kommer minnas honom som en av de bättre importerna vi haft, Viktigast att vi signat Lehtinen för nästa år.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Rht: Fyfan vad jag vill se Ranta i en riktig och hel första kedja från start. Tror fortfarande att Ranta - Ruohomaa - Niederbach hade kunna funkat rätt så fint om inte det blev avstängningar, skador m.m. som förstörde allt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Elysium: Jo det tror jag men det tror jag inte har någon betydelse.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
HejaKuusela : Jag tar nyheten med en nypa salt. Tror Dicken spelar med oss nästa år också. Det fungerar bra att spela för Karlin, han har gått från HA till SHL och levererat, dels för att det är en jävligt bra spelare, men även för att han har en tränare som ger honom förtroende. Sen kan jag tycka att han är värd en toppspelares lön. Sätt honom med 2 vassare forwards så hade han antagligen producerat ännu mer poäng. Han begränsas av sin omgivning är min uppfattning. Synd om vi tappar honom.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Gavelo: är inte Mattias Röglesupporter i grunden. Eller från det området
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Keriksson: och Ranta har vi kvar . Han blir bara bättre och bättre
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Keriksson: Vigneault har kontrakt över nästa säsong.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Paninaro:

Nubben var nog inne och fördärvade så att Rögle behövde slänga upp 300+
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Gavelo: JO, men Gradin har ju en gräns för vad det är värt också. Han kanske hade stretchat budet ett antal 10 lappar redan.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Trilske: Hur är status med Vigneault, han står väl utan kontrakt?

Viktigast att vi lyckades förlänga med Lassi, en sån målvakt är svår att hitta.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
duk4S: haha nej proffs fungerar inte så. Josh har vart en kung nu senaste tiden och kommer vara det kommande 5 matcher också.

Det jag mår illa av som jag antog var tydligt är taktlösheten i att detta läker ut just i detta nu... klubbarna?, journalisterna?, agenterna? Vems fel det än är så är det jättedålig tajming för alla parter! Närapå total skandal i min bok!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Keriksson: Hinken ringer Susse och vips så sitter Josh i business class på planet till Kalifornien. Så får snapphanarna stå där med sin pengapåse och 0 SM guld.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
Specter:

Tar med mig att han hjälpte oss upp och överleva det svåra år 1.

Surt tapp men han är inte på den nivån att han ska ha en toppcenterlön. Tror hinken har alla möjligheter att landa en lika komplett spelartyp sett till tidigare värvningar.

Först vigneault, sen dickinson.

Känns bra att ha en potentiell ersättare i laget redan och att detta ökar möjligheten att para ihop sam med riley igen, tror definitivt att de kan nå liknande höjder.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
duk4S: Självklart kommer Josh göra allt för Modo, han har ett kontrakt oavsett om Rögle missar slutspel, det ser nog konstigare ut om han inte skulle göra det. Hoppas vi slår Mögel Rögle i sisra omg och skickar dom på semester.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 24-02-29 Borta
duk4S: Fruktansvärt förvirrande.
I Onsdags sa Mattias på ÖA att Josh ville bli betald som en toppspelare i SHL och att Modo borde prioritera kontraktet med honom.
Idag skriver han att Modo inte kan betala honom som en toppspelare för det har vi inte råd med..
Kommentera

« · 2662708 · »