1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531221 inlägg · 4122 ämnen

MoDo Hockey - HV71 Kval Nedflyttning 2025

Sv: MoDo Hockey - HV71 Kval Nedflyttning 2025
Tarasov: Ja, TV4-sändningarna drunknar nästan i det mesta av onödig och nödig statistik. Tar tyvärr bort lite av live-känslan, så bättre att vara på plats och lida

TickledDonkey: Kollar in förra årets kval mellan HV och Oskarshamn, ser lite likheter med årets serie.
Samma tre domare dömde då, Holm/Öhlund/Björk
Oskarshamn inledde med en 4-2 seger (Modo 4-2 i år)
HV tog två storsegrar, 5-0 och 4-0 precis som i år
Det stod 2-2 och HV tog match 5
Oskars vann match 6 när de var i vårt läge nu
Sista ska vi ändra på, HV tog match 7

puffe2:
Statistik de fyrkantigas konstart.

Trilske: Du skriver att jag feltolkat dig, samtidigt som du påstår att jag tjatat om att få in backar med stela handleder, när har jag uttryckt det?

Dom backar jag vill ha in får gärna vara små, skridskoskickliga, tekniska, spelskickliga, men dom ska fan i mig sätta defensiven över hela banan!

Vi kan inte ha en backuppsättning där majoriteten är taktiska analfabeter! Det har väl ändå dom här två säsongerna bevisat??

I Allsvenskan gick det för att du blir inte lika hårt straffad där, plus att vi hade dom bästa offensiva backarna i DEN ligan.

Framnäs: Finns det ens statistiska sanningar? Tror dock vi behöver få ledningen i början av matchen, så Hv blir lite skärrade. Sedan får domarna ha koll på HV:s björnliga, man kan inte se mellan fingrarna ännu en match

Höfttacklaren:
Ja absolut det tog för givet liksom att han stannar.

Framnäs: Nu kanske jag är fel ute, men det känns även som att det är ruggig övervikt på förluster vid ev förlängning också, dvs ”slutspels-förlängning” när det gäller Modo också, räknat på tidigare säsonger också.
Kan dock ha fått det om bakfoten.

Gavelo: Nä just det där har jag svårt med rörande Karlin.

Oavsett om vi spelar 5 mot 5 eller BP, så blir vi otroligt små i egen zon. Och det är ju uppenbart att våra forwards är tillsagda att inte sätta press, att inte kliva ut på backarna.

Därför blir det ju ännu mer obegripligt att vi släpper till överlägset mest avslut i slottet i SHL, det borde ju rimligtvis vara väldigt trångt där när vi kryper ihop.

Annars har jag väl inte så mycket att invända rent taktiskt, utan anser att största problemet är kvaliteten på spelarna.

Trilske: Jag vill ju hävda att de största bristerna i defensiven, bortsett spelsystem, är våra forwards ink. center snarare än backarna.

Tror också de ständigt tjuvande och fuskande forwardsen är det som tvingat oss till det passiva zonspelet. När det skulle vara lite mer fritt gick vi ju bananas.

puffe2: Det finns en statistisk sanning i det här kvalet. MoDo kan inte förlora första perioden, då är allt helt kört. Vi har två likalägen efter 20 min, vilket har resulterat i en seger och en övertidsförlust. En ledning efter 20 min som var vår andra seger.

Men är vi inte med från start och hamnar i målunderläge tidigt så är det rena, klara fakta att HV därefter håller nollan och vinner stort.

Den största nyckeln för att rädda kvar oss nu blir att hitta balansen redan under förstaperioden. Det är ett måste helt enkelt.

Höfttacklaren: Med tanke på att de redan spelat i HA så hade jag valt Woods och Aagaard, gärna Näsén också då han har ett fint spelsinne men inte riktigt räcker till på SHL nivå. Sen värva tillbaka Guden i målet.
Men bara om de verkligen är tända på att göra ett allvarligt försök att ta Modo tillbaka.

puffe2: Även ögat ser hur svagt vårt försvarsspel är. Även alla experter tar upp det gång på gång, och bevisar det med siffror.

Men inte på det här forumet, närå alla är bra, alla ska behållas. Då får ni ta sådana här säsonger.

Klart som fan vi ska vinna, finns inget annat val. Två raka nu.

Gavelo:

Något som har varit slående 2-3 senaste matcherna är att vi inte vinner en enda tek när vi har PP.

Tarasov:
Jag tror att Gästrin skulle kunna få en större roll också.

Höfttacklaren:
Södergran - Nieder - Olof Nieder skulle vara mitt högsta prio

X- X- Aagaard

Måns C - X - LP
Ohlsson - X - OP

X - Berglund
X - Näsen
X - Rundblad

Olle

Alla går såklart inte men det skulle vara min plan

Confusius:

Intressant tolkning, var skriver jag att försvarsspelet är bra?

Du själv har väl tjatat om att vi måste få in backar med stela handleder ända sedan tiden i Allsvenskan. Det skulle ju aldrig gå att ta klivet upp eftersom defensiven var för dålig, och yada yada… Bernhardt och Näsen blev väl sinnebilden för en felbalanserad backsida och ansågs vara alldeles för offensiva som ledande backar som inte kan spela försvarsspel.

Gick visst att ta steget upp ändå.

Men grattis, du fick ju åtminstone rätt 5 säsonger senare...

Om vi skulle åka ur SHL. Vilka spelare skulle ni vilja satsa på att behålla?

Dags att tillsätta ny sportchef, han har inte lyckats med sina värvningar. Jag vill se Jan-Axel Alavaara på den stolen nästa säsong. Ny tränare?? ja vad finns det att välja på där, jag vet inte.

Confusius: Siffror hit, procentsatser dit, subjekt och predikat, vilket jävla tjat.

All statistik är falsk, finns bara en sanning. Vi måste vinna i morgon

Confusius: Bara det att vi i princip inte ens försöker vinna pucken i BP säger precis allt om hur fel spelsystemet är, våran defensiv över hela banan är överlägset sämst i SHL.

Varenda gång Hv överbelastar lite så har vi inte en enda lösning mer än att försöka lobba ut puckar i mittzonen och låta motståndarna börja om, till och med under Åsnebrottaren Hellkvist hade vi ett spelsystem där vi spelade in i banan under pressade situationer för att på så sätt alltid ha ett alternativ, men med Karlin/Holmström är det statiskt zonförsvar och sarg ut som gäller.

Vikingmodo : Det där inlägget får du nog bara en like på, min! 😉

Trilske: Exakt ALLA siffror, underliggande, överliggande, mellanliggande, fan och hans moster visar på att vårt försvarsspel är absolut sämst i SHL.

Missade du när dom redovisade dessa siffror för några matcher sedan?

Skrämmande att så många gillade ditt inlägg, vägrar folk att inse, blir det för jobbigt mentalt??

Supportrar som minsann tycker att vårt försvarsspel är bra, och att våra backar/centrar sitter på en enorm potential, förtjänar nästan sådana här säsonger 🥺

Vikingmodo :

Att vi spelar kval och riskerar att åka ur beror nog främst på att Jasek och True floppat och inte har lyckats höja sin omgivning på hela säsongen.

Men om vi vill etablera oss på riktigt behöver försvarsspelet naturligtvis bli bättre.

Tror dock att det är kompetensen som brister bland spelarna än att det skulle vara fel på syztämät, känns inte som en slump att försvarsspelet ser okej ut i detta kval när vi möter laget som kom sist.

Framnäs: Synd för Hinken och Karlin. Hyllade som hjältar som tog upp oss igen, och sen en säsong senare har de kört klubben i botten.

Det är bara att rensa bort dessa två och sen glömma bort.

1921ofHockey: Woods kanske besöker Gabriels grav idag och får lite extra energi av hans supporter i himmelen. (Hyllningen till honom var en av de starkaste minnena från denna säsong utan tvekan och att han fick göra målet i den matchen mot Växjö.)

Trilske: Du har rätt i att försvarsspelet är inte sämre nu än i serien. Men problemet är att vi hela tiden sminkar den här grisen och låtsas som att det inte är huvudanledningen till att det förmodligen blir HA nästa säsong.

Organisationen, ekonomin, arenan, supportrarna, historian, juniorverksamheten och legenderna finns som otroliga förutsättningar för att Modo ska bli etablerade i SHL. Vi har sumpat den här chansen pga det horribla försvarsspelet, det råder absolut ingen som helst tvekan om det.

Sen har jag inte gått exakt in på vems eller vilkas fel det är mer än att det är jävligt dåligt bara inte fixat detta på två år.

Trilske: Vi kommer vända! Vi är MoDo! Det blir seger i Jönköping på tisdag och sedan 5-1 på fredag. Forza!

Confusius:

Vi är mer eller mindre helt uträknade och har blivit nollade i två av tre matcher på slutet. Är ju bara en bonus om vi får till en sjunde avgörande som vi har uppträtt på sistone.

Nej, vidhåller att det måste vara otroligt frustrerande för HV om vi får till en sjunde avgörande på hemmaplan.

Costanza: Tidigt ledningsmål vore önskvärt. Då är det fint läge att vara party poopers när Åsa-Nisse ska fira. Fast då krävs att några i laget vill vara vinnare och tar tag i grejerna nu, hängskallarnas tid är över nu!!

Vikingmodo :

Jag förstår inte riktigt den här tagningen, dvs påstående om att vi inte har "lyckats sätta ett försvarsspel på två säsonger" med tanke på att vi var en målskillnadsaffär ifrån play-in förra säsongen.

Särskilt förbryllad blir jag när försvarsspelet ältas på samma sätt i detta kval, trots att det understundom faktiskt har varit helt okej. Om man bortser från gårdagens bottennapp.

Visst, vi är förmodligen inte bättre än vad tabellen visar rent försvarmässigt, men:

Vi har blivit nollade i två av HV:s tre senaste vinster.

Är verkligen försvarsspelet vårt största bekymmer här? Lehtinen är en del av försvaret och underpresterar förvisso, men...

Spontant känns det som att det är ett betydligt större problem för oss när offensiven inte kuggar i och spelet blir helt lamslaget.

Vi såg ju också hur vi steg i formtabellen när offensiven började fungera, och då var det ingen som diskuterade defensiven överhuvudtaget.

Framnäs: Gradin har uppvisat en ganska naiv sida hela tiden så ingen är nog speciellt förvånad.

Gavelo: Det är bekräftat av insiders att Hinken fokuserat fullt ut på nästa säsong i SHL. Åker vi ur börjar ett allsvenskt bygge på den dagen.

Tarasov: Det verkar visa sig ovärdeligt nu att Hinken var iväg en vecka i staterna i januari för att göra klart med spelare för nästa säsong i SHL.

Jag får faktiskt sitta och fundera ett tag för att öht komma på någonting bra som Hinken har gjort sedan vi gick upp i SHL….

Måns Carlsson har spelat sin sista match för säsongen 2024/25.
Han stängs nämligen av resten av kvalspelet för sin crosschecking på André Petersson.
IN med Schampo Ranta o rädda säsongen

Confusius:
Nej det gjorde jag helt ärligt inte, iaf inte före träningsmatcherna.

Iofs så var jag orolig för det nedre strecket men tyckte att laget verkade starkare på totalen. Men så blev det inte,

Tornadomatador: Helt annan mental styrka i det gänget!!

Ja jag skrev senast igår att det är matcher kvar att spela.

Finns inte en enda jävla anledning att ge upp innan det är över.

Tarasov: Du såg också vart det barkade alltså? Jag skrev ju att det INTE krävdes en Einstein för att se det 😉

Tarasov: Nä det tänker jag inte!

Men med tanke på hur svaga mentalt våra spelare är, ser jag det bara som en oerhörd press med match 7 hemma.

Tornadomatador: Rätt mindset. Använd gärna oss i det här läget om det kan ge tändvätska. Ni behöver nån som säger "Den som ger upp nu lär jag aldrig förlåta"

Gusse: Ja såvida vi inte kan tejpa fast Benson i taket, så han får sjunga för oss och agera speaker.

För på isen ska han inte vara.

Från Hörnefors: Ja det känns rimligt att något är fel för han kan knappt spela hockey nu. Det ser helt bedrövligt ut.
Kan man inte åka översteg så blir det rätt jobbigt att spela hockey på SHL nivå känns det som spontant.

Tornadomatador: Så var det fixat. Flygbiljett hem till fosterlandet den 28/3 och "transfer" till Hägglunds Arena. Nu väntar jag bara på onsdagens biljettsläpp. Vi ska faan inte ner i HA igen!!!

Chamez: Vi har rätt lika åsikter här 😉

OM vi håller oss kvar, behöver vi 1 målvakt, 3 backar(4 om LaDue lämnar) och 6 forwards(3 centrar och 3 forwards)

Confusius: och låt mig påminna om guldet 07, derbyt mot tiken, de hade matchpuck på hemmaplan men vi snodde den och vann sen hemma. Nu är inte detta lag i närheten av 07 men det är inte över förens något lag vunnit imorgon

Confusius:
Hv är fine med att åka ut tänker du?

Trilske: Det är vi som spelar hemma i en eventuell match 7, då är det VI som har all press på oss.

Confusius:
Jaha då var man inte Einstein då…. 🤪

Från Hörnefors: hade problem med fötterna i början av säsongen ju, kanske något som gått upp eller ej läkt ordentligt

Smurfen: Allt har gtt fel för att vi har över halva truppen med Allsvenska spelare. Våra spelare håller inte måttet, vi har varit för dåliga helt enkelt.

Det här såg man komma innan säsongen, man behövde inte direkt vara en Einstein för att se det!

Från Hörnefors:
Antagligen skadad då

« · 2847492 · »