1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

481505 inlägg · 4078 ämnen

Modo Hockey - IF Björklöven 221230

« · 2435232 · » Till forumet


Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
J F K: Det som gör att även jag har lite svårt för plus/minus är väl att det i princip är helt värdelös information utan någon som helst kontext, till skillnad från vissa andra parametrar.

NHL-lagen är väl oftast drivande i utvecklingen av analys och data i hockeyvärlden och jag har förstått det som att det läggs väldigt liten vikt på just plus/minus där.

Det finns så mycket mer matnyttig och specifik statistik att kolla på nuförtiden som xG, kontrollerade ingångar osv. - synd bara att det mesta inte är tillgängligt för oss supportrar.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
hockey_21: vi har tre riktigt bra spelare borta just nu vill inte säga att dom är bättre än era två bästa men dom är borta i vilket fall som helst, tycker inte att ni ska vara så oroliga ni är ju riktigt bra även utan dom framförallt har ni åtminstone offensivt överlägset bättre backar än vi å det hoppas jag att våran sportchef kan jämna ut innan slutspelet börjar, för det tror jag är ett måste för oss. Konstigt mycke negativa kommentarer här inne med tanke på hur tabellen ser ut🤔
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
J F K:
De mest dominanta spelarna har bra mått oavsett, men talar vi jämföra Mannberg/Södergran/Sveningsson så blir det problematiskt för då spelarna rollerna in.

Nej avfärdar inte måttet för att mina favoriter råkar ha dåligt, minns att det tjafsades friskt om Tom H han var t.o.m. men använde aldrig plus minus på vare sig han eller Norlinder. När Jellvert fick lämna hörde jag inget om plus minus.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Tarasov: Jo, man får ta all form av statistik för vad den är. Det är också så att målvaktens misstag tenderar att jämna ut sig över femmorna om man slår ut det över väldigt många matcher. Sedan är det såklart negativt att spela när man jagar mål och i pp, medan det är mer positivt att spela när man försvarar och motståndaren tar ut målvakten.

Tar man spelare som varit dominanta, som Foppa, Hedman osv, så har de nästan uteslutande riktigt bra plus/minus. Menar du att det mest handlar om slump? Givetvis har de haft en fördel att spela i bra lag, men jag vill hävda att man kan inte bara avfärda plus/minus heller. Det är en indikator.

Tar man Corsi så tar den inte hänsyn till kvaliteten på skotten. Jag kan skjuta oskymda skott från blålinjen eller som MoDo tar skott från slotet med skymning. I båda fallen är jag enligt corsi lika bra...

Jag får för mig att du avfärdar det då det inte passar dina spelare. Hasa var överlägset sämsta back ifjol i slutspelet och Ingman näst sämst. Enligt dig rena tillfälligheter, men enligt de flesta här inne tror jag att korrelationen plus/minus och prestation gick hand i hand.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Bad_Brett:
Inte riktigt sant heller JJ låg bra till, Tom Hedberg låg bra till, Norlinder/Berglund men aldrig använt det som argument då jag inte anser att måttet har något större värde.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
KB65: Du har nog rätt, jag måste missminna mig där, dock spelade Olsson/Mannberg boxplay.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Bad_Brett:
Är det ditt bästa argument? Tunt isf

Målvakten kan göra ett misstag och 5 får minus, en spelare kan göra ett misstag och 4 andra får minus, man kan användas när man jagar mål och får då säkerligen fler minus, man kan användas för att i huvudsak försvara en ledning och får då några extra plus.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
KB65: Jo, Olsson har i princip spelat med OP och Theo hela säsongen. Södergran med AP och Mannberg.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Gavelo: Det var ju Marenis som spelade med AP och Mannberg hemma mot Löven där i november? Annars är det oftast Södergran som har huserat i den kedjan.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Gavelo: Återgår? Ok
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Tarasov: Plus-minus ett kasst mått? Förstår att du tycker med tanke på att dina favoriter (som Hasa) sällan briljerar på den fronten...
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Bad_Brett:
Mannberg har rätt många poäng i tom kasse fö ett exempel på varför plus minus är ett rätt kasst mått.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Nucky: Nu svamlar du igen,
Vi återgår till en 1:a kedja med Aagaard -TN -
Samt återförenar Mannberg-Ap-Olsson
Utöver det så är det svårt att få laget så orginalt som möjligt med skadorna förutom då att man kunnat spela Sveningsson-Ejk-Aagaard som spelat ihop tidigare under säsongen men där tycker jag inte Sveningsson är rent mentalt i dagsläget, dessutom är det idiotiskt att sätta TN utan minst 1 riktig lekkamrat
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Gavelo: Beror på VILKA som är på skadelistan. Woods/Dickie är SHL-klass båda två, Norén är en topp4-back. Berg, AP och Sven är för närvarande mil från sin högstakapacitet. Vi har en riktigt bra målvakt och en div1-målvakt som backup. Helt fantastiskt att vi klarat oss så länge med en så orutinerad backup men med Guden i mål mot ÖIK hade det blivit vinst.

Skruva på laget, är det per automatik att köra uppställningen i en tombola?
Eller gjorde ledningen vad man trodde på och pratade med spelare osv.

Men visst. Släng om hela laguppställningen så tillfredsställer man iaf en del läktarcoacher.
Lyckligtvis har Karlin bättre självförtroende än så.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Bad_Brett: När vi mötte löven hemma senast så var ju kedjan med Mannberg-Ap-Olsson fullständigt lysande och hade spelt väldigt bra under hela hösten, mycket därför jag hoppas man återgår till den kedjan igen.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
hockey_21: Nu har ju Löven haft en gedigen skadelista och precis tappat Weigel, men varför ska man ens bry sig om vad andra lag gör och inte gör, vi är Modo och det är det enda som har betydelse.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Gusse: Mannberg har gjort lika många poäng som Sveningsson och är +12 medan Filip är -4...
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Gusse: tyckte mannberg såg riktigt bra ut ett tag under hösten, sen har jag typ glömt bort att han är med i laget.....
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Gavelo: Vi har haft våra två bästa spelare borta ett tag. Hur tror du att det skulle sett ut för löven om pooley och schilkey var borta?
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Nucky: sargad trupp?!, sjukdomar har alla lag och vi har haft 3 st på skadelistan och lånat in 1 spelare, det är inte att vara sargad det är fullständigt naturligt under en serie och inget som kan ses som turbulent.
Men förklara gärna då varför man skall fortsätta om det uppenbarligen inte ger resultat, hade vi varit nära i matcherna eller spelat med energi så hade jag inte sagt något, men som det sett ut nu ett tag så är det väldigt svårt att motivera varför man skall tugga på i samma hjulspår.
För mig är ett vinnande koncept att kunna skruva på laget när man har skador och annat för att kunna bibehålla energin, det har Karlin inte lyckats med och det erkände han ju själv senast så av den anledningen skulle jag formera laget som jag skrev och jag tror det skulle ge oss bättre kvalité i offensiven.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Gusse: Södergran är ganska lik Sveningsson i det sättet, har typ bara ett sorts avslut i sin repertoar.

Gillar dock Södergrans spelstil och jag tror att det är en spelartyp som kan komma mer till sin rätt i ett slutspel.

Skillnaden är väl att man inte har samma förväntningar på honom och att han är relativt ny, folk har helt enkelt inte hunnit ledsna på att det inte lossnar för honom.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Trilske: Både Theo Jakobsson och Södergran var fria, men blev hakade i skottögonblicken. Framförallt det på Jakobsson var oerhört tydligt.

Jag kan gå så långt som att tycka att man kunnat spela Vela och Niederbach ihop, men att Niederbach i den konstellationen borde varit center.

Jag förutsätter att man sätter Vela med Woods och Dickison. Dels för att han skulle passa väldigt bra där och för att Aagaard faktiskt gjort fler mål i en annan kedja där han får vara avslutar och den som går på målet. Med Woods och Dickinson blir han en vattenbärare där man inte får ut hela hans kapacitet. Dickison tar Aagaards plats framför mål och jag tycker Aagaard kommer utanför spelet med.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Gavelo: Mycket snack om att Södergran ser så bra ut. Liks förbannat så producerar han väldigt lite poäng och gör inga som helst mål. Så jag ser inte varför han hyllas hela tiden och Sveningsson sågas. Får jag välja en av dom tar jag Svenningsson alla dagar i veckan. Fast då är jag en av få som fortfarande hoppas och tror på Svenne. Är det någon som ser ut som en utfyllnad av truppen är det väl Mannberg. Kom hit för att utveckla sin offensiv. Någon som sett till den?
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Nucky: Ja, sen verkar inte MK vara något större fan av att ändra i en kedja eftersom man då tvingas ändra i fler kedjor.

Sen att dra igång tombolan efter en 1-2 förluster trots 16 raka sänder nog rätt konstiga signaler, i synnerhet när vi precis har rott denna skadeskjutna period i hamn.

Vi har trots allt hanterat denna skadesituation över förväntan, att vi fortfarande skulle ha detta försprång i tabellen var det nog få som trodde när vi tappade våra ledande spelare.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Tarasov: Däremot tyckte jag att han gjorde en betydligt bättre match i går när han var ytter, trivdes han bättre så tro?
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Gavelo: Det är lätt att glömma hur turbulent det varit i truppen de senaste 10 omgångarna. Spelare har varit skadad och sjuk om vartannat samtidigt som vi lånat in spelare osv.
Jag tror inte lösningen är att slänga om ännu mer i en redan sargad trupp.
Karlin och c.o ser dessutom spelarna på träningar dagligen och behöver nog inte testa alla konstellationer i match.

Vad visar ledningen för förtroende för spelarna ifall man efter denna sanslösa höst är beredd att vända allt på ända efter 1-2 förluster? Har man inte förtjänat mer förtroende än så?
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Nucky: Vi vet inte när Woods och JD är tillbaka för det första, senast igår lät det på Karlin som att han inte kunde svara på när dom är tillbaka.
Min uppställning är förutsatt att dom inte spelar och fram tills dess så kan man ändra om hur som helst för att få lite energi i laget, absolut inget konstigt med det.
När dom är tillbaka så förutsätter jag att man går tillbaka till Aagaard-JD-Woods!

AP har varit bra, han är alltid bra och spelar extremt moget, sen om den kedjan går in som 2:a eller 3:e spelar mindre roll men rent statistiskt har dom 3 varit extremt bra hela säsongens
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Gavelo:

Bortsett från APs möjlighet där i början (och möjligtvis Södergrans bortslarvade friläge) hade väl Sveningsson bäst målchans av alla när han sköt från minimal vinkel.

Tyvärr svårt att avgöra svårighetsgrad från huvudkameran men såg ut som en jätteräddning av Voutilainen.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Gavelo: Så Karlin borde ändrat i precis alla kedjor för att sedan ändra dom på nytt till nästa match?(när Woods och Dickie förmodligen är tillbaka)

Dessutom flytta upp AP i 2:a som varit fullständigt iskall sedan han kom tillbaka från skada samt skada splittra 4:e som är den enda som varit intakt och funkat rätt bra
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
J F K:
Föredrar också Niederbach som center, smart och allround.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
J F K:

Problemet är väl att bristen på alternativ för tillfället. Tror det var lättare att slänga in Jakobsson i pp när han kunde servera puckar till Dickinson. Nu när både Woods och Dickinson saknas är ju i princip alla varianter som bortblåsta och man verkar vilja förlita sig mer på skyttet.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Nucky:
Tror vi har dessa kedjor när alla är redo för strid

Aagaard- JD - Woods
Sveningsson - Niederbach- Vela
Södergran - AP - Mannberg
Ohlsson - EJK - OP
Theo J

Karlin vill inte ändra så mkt och förstakedjan fungerade bra innan skadorna. Även AP-kedjan fungerade bra, EJK uppgraderar Centern i 4. Möjligen byter Aagaard/Vela plats men tror inte det.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Nucky: forumet försöker ju bara återskapa den vanliga modokaoset! 😅
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Tarasov: Problemet är att Niederbach inte kom med i spelet när Vela var centern. Jag tror att Vela kan vara center i en tredje/fjärde, men ska vi få ut max ur honom ska han spela ytterforward anser jag.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Nucky:
Aagard-Niederbach-Södergran
Mannberg-AP-Olsson
OP-EJK-Vela
Sveningsson-Jacobsson-Styf
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Nucky:
Jag håller inte med om att Niederbachkedjan inte fungerar tycker de skapar mkt, lite otajmade men Vela är rätt så ny, upplever både Vela och Niederbach som smarta och funktionella.

Klent urval på Vela men tycker han har mkt bra i sig.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Nucky: Det är väl saker som står ut, som att Vela inte borde vara center och att han inte passar bra med Svenningsson, men annars är det svårt att peka på några diekta åtgärder.
Jo, att inte spela en viss ytterforward i PP.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Robin Ztorken L: Ni som gnäller på kedjeformationerna, visa oss facit hur det borde se ut. Och ha i åtanke att vi saknar våra 2 bästa forwards och 1 topp4-back.

Ni vill heller inte slänga om för mycket i kedjorna med tanke på skadesituationen, försöka behålla exempelvis 4:e intakt som funkat riktigt bra(och också är en av få som inte ändrats eller påverkats av skador)

Fatta turbulensen i truppen om ledningen gått efter alla ändringar som föreslås härinne. Räcker med att en spelare snubblar så ska han förpassas till 4:e eller bänken.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
M Horava:
Känns ändå som en kanonvärvning tycker jag, en som spelar riktigt fysiskt och halvfult, precis vad vi behöver.
Förövrigt tycker jag Södergran sett riktigt vass ut på slutet, snart lossnar det för honom big time.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
M Horava: Det hade förvisso varit skickligt att ha plus efter två förlustmatcher, men jag tror ingen tycker att han fått rätt kedjekamrater eller roll heller
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
M Horava: Vela -3, Sveningsson -4, Niederbach +4
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Gavelo: De enda spelarna med minus i statistiken just nu...

Har Vela hunnit spela till sig -3 redan? Kanonstart..
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Drömde inatt att vi kvitterade från 1-4 till 4-4 på två minuter kvar i tredjeperioden i går. Blev besviken när jag insåg att det bara var en dröm.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Bad_Brett: Wernblom fick ju två sköna matcher i ett vinnande lag, en tränare som tror på honom och haft honom förr, en stor roll i laget samt att han kunde stänka dit två. Så mycket bättre kunde det ju inte ha gått. Klart han är sugen på att komma hit och lira. Synd bara om det blir att han måste bråka sig bort. Det skadar ju honom och Malmö och kan i förlängningen påverka hans prestationer i MoDo (om det nu skulle bli så.)
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Robin Ztorken L: 2 iskalla spelare och de enda i truppen med - i statistiken ledd av en 20 åring som fått lite speltid senaste 3 åren, har Karlin fått solsting ?
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Gavelo: Makeover var ordet!
Att karlin inte kunde se/förstå hur dysfunktionell vår förstafemma har varit i tre matcher, det är obegripligt.
Svårt att vinna matcher utan leadingline!
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Gavelo:
Inte klaga på Svenningssons 511 målchanser.
Eller pucktapp han gör kring blå eller alla passningarna han inte ser eller vill slå.

Han gör ju dom där 4-5 bra matcher i slutspelet ..
Det är ju dom matcherna vi har värvat honom för!
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Tarasov: Utan att säga för mycket så tror jag inte vi ligger jättebra till senaste 2 matcherna iaf.

Positivt är att vi kommer till avslut, men kedjekonstellationerna behöver en makeover.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Gavelo:
Tyvärr så presenteras inga skottkartor på stat swehockey, men vi brukar ligga bra till när det gäller varifrån vi tar avsluten.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Tarasov: Det intressanta om vi pratar avslut är vart dom kommer ifrån.
Om man ser till Sveningssons 511 avslut senaste 2 matcherna så har väl inget varit riktigt farligt.
Låst ämne

« · 2435232 · »