1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

474669 inlägg · 4078 ämnen

Modo Hockey - IF Björklöven 221230

2435587 · » Till forumet


Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
J F K: Ja, det visste jag redan.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Rödluvan: Han drar utomlands.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Tarasov: Tror inte han är så speciellt dyr dock. Känns mest som någon ny spelare in kan göra laget ännu spretigare.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Rödluvan:
Ja tycker också han är rätt bra men kanske frigör lite i budgeten
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Färdkost: Tim Söderlund lämnar Djurgården. Måste säga att jag är förvånad, visste inte att de och honom själv hade så höga förväntningar på poängproduktion. Tycker han har varit en av deras bästa spelare.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
erjo: utfyllnadsspelare, då han ändå kommer spela som 13:e
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Färdkost: kan du förklara varför hv71 skulle vilja ha Sveningsson i utbyte mot Sam?
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Icing-Ove: Wernblom och Brickley köps, Big Sam byter vi med en spelare (Svenningsson kanske?) samt pengar emellan. Sedan återstår det bara en målvakt
Foppa m.fl. Får öppna plånkan
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
MorganaLefaey: Han fick kalla handen mot Österrike efter han släppte en chans i början av matchen, spelade typ två byten efter det. Lär inte spela mycket mer inatt.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
ToddW: noren var dock inne på vårt 2a baklängesmål.
Så spela får han, men inte på sina starka sidor.

Sverige är ju livrädd för dem. 5min PP och vi får bara soloaktioner o skott som tom en badbollsräddare skulle rädda.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
MorganaLefaey: Nä verkligen inte, ser typ ut som om Skellefteå skulle mött Tingsryd.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
MorganaLefaey: kassa tränare. Hur fan kan Norén vara 7eback när Sveriges andra backar är totalkassa?

Karln får ju knappt spela. Hade gjort mer nytta hos oss. :)
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
hockey_21: inte j20 kronornas så här långt i alla fall.
0-2 efter 2min. Som vanligt så säger alla att vi har bäst målvakt o sen ramlar målen in i vårt mål.

Nej, vi kommer knappt in i zon i PP.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
I år är det vårt år. Framåt Alfredshem!
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Gavelo: Jag har ju gett dig portkoden. Är Smurfen på benen? En trappa upp, sen är ni hos Ove. Här finns det grogg.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Icing-Ove: Ooööääh- ääh
WeeeääÖö ÖÖö
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Smurfen: Gott nytt år till dig och tjejen. Försöker vara snäll med alla.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
När man kommer in här så känns det mer som att laget har förlorat 16 matcher i rad och vunnit 2 matcher nu xd

gott nytt år kära vänner! lämna datorn nu så ses vi nästa år någon gång!
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Icing-Ove: Jag tackar !!!!!!!!!

Du är bäst Ove !!
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
J F K: Okej, nyårslöfte: Stäng av autokorrekt!
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Rödluvan: ligger i telefonen så autokorrekt sviker mig.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
J F K: Nyårslöfte: Stava Sveningssons namn rätt. Vet att jag kan verka tjatig men han får verkligen utstå felstavningar hela tiden. Och det är ju ganska tröttsamt.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Pinaceae: Räcker med att jag betalar hyra till Lerstenen och el till Smurfens brutta. Den sista utgiften kan jag stå ut med eftersom en på forumet kan ha lite extra roligt i Umeå.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Icing-Ove: Du kan ju börja med att ringa Peter och hans släkt.

- Hej, jag brukar äta paprikachips i Americanos ventilation och undrar om ni har numret som Peter svarar på?

Hyfsat säker på att det fungerar. ;-)
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
J F K: Tycker som Tarasov att ni har noll gråskalor.
När det gäller Sven är han antingen den bäste spelaren från fjolårets slutspel och det är fruktansvärt viktigt att få igång honom, eller så beskrivs han som en spelare med uselt spelsinne, långsamt skott och genomusel i defensiven.
Uppenbarligen tror ledningen på honom iaf eftersom man fortsätter ge honom förtroende. Kanske inte är det bästa för att vinna matcherna idag, men kan vara oerhört nyttigt att få igång honom till det som komma skall.
Skulle tro att det är så man resonerar och därför ger honom chanser han kanske inte förtjänar för tillfället.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Tarasov: Det som provocerar mig mest med Svenningsson är att han har talang att vara mycket bättre än han är. Ta Hasse Jonsson som var en ytterst begränsad spelare, men som var instrumental för vårt guld 2007 och även tog sig till NHL för att han förstod sina begränsningar. Svenningsson skulle kunna vara en riktigt bra allsvensk spelare.

Den dagen han förstår att han måste spela enkelt kommer han växa enormt.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
J F K:
Gillar dig dina synpunkter in emellanåt även om jag inte alltid delar dem, men du faller ofta in i härskartekniker som är rätt trista och förstår inte varför du håller på så. Du tar dessutom själv illa upp när någon raljerar över dig. Sannolikt kommer Sveningsson skjuta direkt i pp tidigare än du slutar med sån skit. Rätt synd då det solkar ner dig som skribent här.

Jag har skrivit rätt många gånger att tycker att Sveningsson är bra på att skydda puck, och bra på att transportera puck och får fast den i anfallszon. Det som möjligtvis skiljer från övriga är jag tycker hans passningspel är rätt bra ingen speluppläggare men det duger alldeles utmärkt i allsvenskan. Jag har dessutom några gånger skrivit att jag inte tycker han fått ut det jag trodde rent offensivt poängmässigt denna säsong. Jag har också skrivit att jag vänder mig i huvudsak mot sågningarna längs med fotknölarna. Sammantaget inte jättelångt ifrån dina synpunkter för den välvillige läsaren.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Tarasov: 6 veckor kvar av köp. Hur ska Hinken kunna hitta 4 lirare. Foppa borde hjälpa sin polare. Ringa upp och säga hej, det är Foppa på tråden. Det hade jag gjort om jag hade 1 miljard.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Tarasov: Jo, jag har förstått att du går efter andra saker, men har aldrig någonsin förstått vilka. Det är oerhört svårt att tro att de är relaterade till prestation på isen.

Lite raljant.
Tar du Svenningsson är han dålig i egen zon. Han spelar naivt när han vunnit pucken, så istället för att säkerställa att han får den ut ur zon försöker han ofta dribbla eller slå ett pass. Han har ganska dåligt spelsinne och är sällan på rätt plats. Han är exceptionellt dålig på att hantera pressspel, vilket gör att han sprider puckar exempelvis i pp. (Ta Niederbach som har ett extremt lugn med pucken som exempel på motsatsen).

Svenningsson är en mycket bra skridskoåkare och är duktig med pucken när han får komma i fart. Han har ett bra skott, men har inte förstått att det för 20 år sedan gick att på ren skicklighet sikta och skjuta hårt för att överlista en målvakt, medan resten av hockeyvärlden förstått att det är mycket viktigare att skjuta snabbt/oannonserat/med skymning.

Jag gillar svenningsson, för när han åker väldigt mycket skridskor och spelar enkelt är han en bra allsvensk spelare.

Jag kan dock inte för mitt liv förstå dina bedömningar.

Pratar man Hasa är han en av de sämsta backarna jag sett i MoDo som varit ordinarie under den allsvenska perioden.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
erjo:
Ja tittar som sagt på andra saker och det var en fortsättning på temat ”tycker utan att veta”. Man får gärna tycka att plus minus säger mkt.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
erjo: Det är i alla fall vanligare att han lyfter upp träningen till mittcirkeln än att han tappar den till mittcirkeln...
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Tarasov: det är möjligt, det påverkar ju dock inte +/- statistiken.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
erjo:
Skulle nog säga att jag tror han snarare lämnar ifrån sig många offensiva tek, utan att ha statistik på det så är han rätt bra på kontrollerade ingångar i offensiv zon.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Tarasov: i många avseenden är det inte en tillförlitlig statistik, tex defensiva backar som får många defensiva zonstarter eller offensiva spelare som får många offensiva zonstarter. Men när en som Filip som utan att jag har statistik på det får fler offensiva än defensiva starter och får spela med relativt duktiga spelare så säger den ändå en del.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
7r1l5k3: Mannberg spelade inte hela säsongen, utan kom senare.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Bad_Brett:
Inget i ditt inlägg förklarar varför nu plus och minus skulle vara en så tillförlitlig statistit men ok det är ingen slump får väl anses vara ett argument.

Ja Filip har många bra sidor, det jag i huvudsak invänder mot i kritiken är att han anses vara klappkass och skall ut ur laget. Mina argument för Filip är förmågan att skydda och hålla pucken i anfallszon, plus förmågan att vinna dueller även rätt bra på att transportera puck mellan zonerna. Sen har han denna säsong varit lite sämre i produktionen än jag förväntade mig trodde han skulle kliva mot 40p.

Problemet med kritiken mot Filip är att det är så svart och vitt, hade man förväntat sig en 4 av 5 och det är en 3 så är det ”värdelöst”.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Bad_Brett: Theo fick åtminstone spela med Dickinson ;-)
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Bad_Brett:

Jo, alltså jag säger inte att du har fel men hade Sveningsson haft samma roll (läs icke framträdande roll) som Mannberg i ett pp1 med näsen, bernhardt, woods, dickinson (eller sam ifjol) hade hans siffror också sett bättre ut.

Därför haltar jämförelsen med Mannberg.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
7r1l5k3: Theo Jacobsson hann skrapa ihop 3 poäng i powerplay den lilla tid han fick på Woods plats.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Bad_Brett:

Rätt orättvist att jämföra med Mannberg som spelade i ett fulltaligt pp1 och hans roll bestod typ i av att leverera ett s.k. "väggpass". Sveningsson ska däremot gå in och ersätta Riley i ett pp som är högst provisoriskt. I övrigt har jag inga direkta invändningar.

Men jag vågar påstå att Mannberg mer eller mindre var en statist i den pp-uppställningen.

AP har väl redan gjort lika många poäng i samma roll, dvs på halva tiden.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Bad_Brett: Schack matt.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
J F K: Absolut, det var skridskoåkningen som var det stora problemet. Ingen fart varken framåt eller på hemgångarna, otroligt besviken på just det.

Tre matcher på en vecka efter ett uppehåll med begränsad träning pga jul, bidrog förhoppningsvis till det trötta benen.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Tarasov: Det vanliga är ju dock att spelare som spelar i producerande kedjor gynnas då det ofta blir mål i efterdyningarna av powerplay, de får hoppa in vid offensiva tekningar etc.

Vi kan jämföra med en spelare som Samuel Påhlsson, som ständigt matchades mot motståndarnas stjärnor och hade -70 under sin NHL-karriär.

Filip används emellertid inte för att stänga ner motståndarnas toppkedjor, han matchas för att vara en producerande spelare, vilket han inte lyckas med.

20/21: -12 (sämst i laget)
21/22: +6
21/22 slutspel: -3 (fjärde sämst i laget)
22/23: -4 (sämst i laget)

Dvs totalt -13. Aagaard som har spelat med honom största delen av tiden har +14 under samma tid.

När vi ändå är inne på statistik kan vi kika Filips skottprocent. Han är ju trots allt "känd" för sitt skott:

20/21: Sveningsson 6,93% (plats 20 i laget), Aagaard 21,65%
21/22: Sveningsson 12,2% (plats 12 i laget), Aagaard 22,55%
22/23: Sveningsson 12,5% (plats 15 i laget), Aagaard 23,38%

Hur är han som skytt i powerplay då?

20/21: Sveningsson 3,57% (plats 17 i laget), Aagaard 41,18%
21/22: Sveningsson 7,69% (plats 10 i laget), Aagaard 46,15%
22/23: Sveningsson 5,56% (plats 10 i laget), Aagaard 33,33%

Tid för powerplay att göra mål med Sveningsson på isen:

21/22: 10:00 (plats 14 i laget)
22/23: 12:53 (plats 16 i laget)

Som jämförelse behövde kritiserade Mannberg 3:57 i powerplay 21/22 innan MoDo gjorde mål.

Det här handlar inte om att hacka på Filip, utan snarare om att det är dags att begripa att han inte är någon naturlig målskytt och absolut inte bör användas i powerplay. Han kan bidra med fart och energi, och är riktigt duktig när han spelar enkelt. Men som många andra har påtalat så tycks han tro att han är mycket bättre än vad han egentligen är och spelar därför alldeles för svårt.

Visst ska man alltid ta statistik med en nypa salt, men jag menar att de siffror jag har listat inte kan vara en slump. Det torde vara uppenbart att han inte bara är en medioker skytt, utan faktiskt en av de sämre i laget. Jag menar även att dålig plus-minus inte är någon slump. Allt kan härledas till att han spelar över sin förmåga, håller i pucken för länge, tar för många dåliga avslut etc.

Filip behöver inse att han är en Daniel Mannberg, inte en Alexander Ovetjkin. Så fort han inser det och börjar spela efter sin förmåga så tror jag han kommer vara en värdefull tillgång för laget.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
KB65: Jag kan väl mest irrietera mig över att vi inte kom upp i nivån i skridskoåkningen. Det var inte ens nära någon av våra bättre matcher gällande farten i spelet. Jag tycker att vi helt enkelt var för dåliga och att använda Woods/Dickinson som ursäkt är fegt. Hade vi gjort en riktigt bra match och ändå förlorat skulle jag kanske mer känt att det berodde på att vi saknade två av seriens fem bästa forwards. Nu var vi inte där.

Jämför man tempot med matchen mot exempelvis Djurgården var det stor skillnad. Sedan förstår man att Löven vill sätta ned farten på oss, men jag tycker att de skulle behövt vara mycket bättre för att det ska fungera som ursäkt.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Ozzy: Ja, är väl egentligen inte så mycket att säga om utvisningarna. Adam Petterssons direkt i början på andra kan jag tycka var lite löjlig men tekniskt sett ”korrekt”.
Det värsta är egentligen att domarna sätter en väldigt hög ribba i förstaperioden för att sedan sänka den ner till marknivå inför andra. Sen släpper de allt igen i slutet av matchen.
Men den här svajiga nivån är ju vardag här i HockeyAllsvenskan så man ska kanske inte bli så förvånad. Drabbar ju båda lagen också.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Ozzy: Ja man hade kunnat tro att folk skulle ha lite mer tålamod efter säsongen som varit hittills men icke😆
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
KB65: men sviter är till för att brytas😀ja vi blev ju inte lika ”drabbade” av domarna som ni igår tycker som vanligt tyvärr att det är många helt obegripliga beslut match efter match är kanske mest irriterad på sk kompensations utvisningar otroligt irriterande😡
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Ozzy: Jag är inte ett dugg orolig för framtiden, men det är ändå alltid surt att förlora. Speciellt två på raken vilket aldrig ens hänt under nuvarande ledning.

Tycker det var en förhållandevis jämn drabbning men ni tog bättre vara på lägena och hanterade domarshowen i andra perioden snäppet bättre.
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Icing-Ove: hmm tror det kan bli tungt å knappa in poänget ni leder med🤔😀
Låst ämne

Sv: Modo Hockey - IF Björklöven 221230
Ozzy: Se nu till att vinna serien så att jag vinner JFK:s hockeytips.
Låst ämne

2435587 · »