1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

484901 inlägg · 4079 ämnen

Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta

« · 2607171 · » Till forumet


Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
Sigge: Fel kille att ta in i MoDo nu. Tar hellre tillbaka Vela. Behöver en galning som hatar att förlora. Måste börja elda under arslet på spelarna nu, Karlin!
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
Costanza: Ny artikel med Puljujärvi www.leijonat.com/2023/12/01/il-jesse-puljujarvi-teki-ison-paljastuksen-nhl-siirtoon-liittyen/

"Jag tror att jag kommer att vara i form att spela efter jul eller till och med innan. Fortfarande lite svårt att säga. Sen när jag mår bra vill jag genast spela. Jag vill inte ha några stillestånd. När jag mår bra kan jag gå till isbanan, säger Puljujärvi i en intervju med Iltalehti."

25-åriga Puljujärvi har nyligen tränat med Uleåborg Kärppät

"Fjärde veckan med Kärppät har precis gått mot sitt slut. Jag är fullt delaktig i träningen. Du kan också ta kontakt. Jag har aldrig undvikit någonting. Höfterna känns bra. De har blivit mer rörliga, öppnade Puljujärvi"

Mål nummer ett är alltså NHL, mål nummer två Kärppät. MoDo ser ut att vara långt ner på listan för Purjolöken
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
J F K: vet inte vem som har sagt det, men du ser ingen skillnad på dom två tidigare åren och detta år, exempelvis i motståndet som modo får möta?

tror inte "ta fler skott" kommer hjälpa så mycket med tanke på att modo skjutit 30+ både mot växjö och linköping och har ett snitt på 27,8 skott per match. hur många ska man ta för att göra tillräckligt med mål? faktum är att det inte är jättemånga lag som tagit fler skott än modo, det är bara timrå, färjestad och skellefteå med lika många matcher spelade som skjutit mer. snarare så att modo skjuter tillräckligt men inte tillräckligt bra. kan ha en faktor i att det inte finns spelare i laget som är tillräckligt bra skyttar?

eftersom du gillar att prata sportlogiq så kan vi prata om det också, vad är din analys av modos xGF60 kontra GF60?

om ditt svar på detta kommer vara att modo har otur eller att domarna tar utvisningar så behöver du inte bemöda dig för det kommer du inte få något svar på.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
Törna: Helt rätt. Ju fler åsikter, desto bättre!
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
Costanza: Jag skiter faktiskt i hur man gör - Så länge vi spelar i SHL nästa säsong och jag lämnar över de uppdraget till MoDo. Med det sagt, kommer jag fortfarande ha åsikter, det får jag ha. :D
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
Törna: Egentligen behöver inte MoDo värva, men istället så måste de börja kötta in pucken om annat inte funkar. Saknar någon som tar tag i detta.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
Costanza: Jag älskar när MoDo är transparanta och pratar klarspråk. Hade hinken haft något att värva & varit utan pengar. Då hade vi veta det -> fått hjälpt till. Men han har inget att värva, där skon klämmer tror jag.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
Törna: Älskade när MoDo saftade in Vela och det gänget tidigt. Förväntar nåt liknande framöver. Widebro badar ju i sedlar varje dag. Liknar Lex Luthor.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
Costanza: Det enda vi kan göra är att sitta lugn i båten, lita på Firma Karlin / Hinken och hoppas att det går vägen. Vi är bara supportrar med åsikter.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
Törna: Jo, bara snicksnack från Hinken vad gäller pengar. Ska de ner till HA igen eller lägga några miljoner i januari.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
BobbyG: Kunde man ta in Halloran - Vela - Brickley förra året vid serieledning borde Hinken se vilka begränsningar truppen har just nu för att vi ska dom bästa förutsättningarna för att hålla oss kvar.

För det är ju faktiskt fakta, det togs in nyförvärv - Relativt tidigt - För att bredda, förstärka för att kunna ge den bästa förutsättning MoDo kunde få.

Är det bara pengar det sitter i är jag också helt övertygad att det finns kapital att infinna nånstans.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
BobbyG: Fast så har det låtit i två år. Vi har inga målskyttar och kommer aldrig gå upp utan den där snipern eller två snipers.
Jag tror att lösningen är precis som förra året och året före det att man börjar gå hårdare på mål och tar fler skott.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
Tarasov: funderat på hur modo ska kunna göra mer mål men det som hela tiden slår mig är, vem ska göra målen? mikkel, absolut. riley kan göra lite mål. men sen då? oregan kanske om han kommer igång efter skadan, men säg att han är frisk i början av januari, vem vet, inte mycket tid att komma igång på och han missar en hel del matcher under tiden. sampo? njaa, inget han har visat hittills tyder på att han ska göra mål regelbundet

går att skruva på några saker i anfallszon säkerligen men ser inte just nu att det ska gå från det det är nu till ett effektivt anfallsspel, tycker modo många gånger spelar bra men det är som att det saknas den där killerinstinkten som så många spetsspelare har, det går nån sekund för långsamt, det passas i bra skottlägen eller det tas skott i dåliga lägen

hinken måste ut på marknaden och hitta en, helst två målskyttar. säkert jättelätt att hitta :) pengarna löser sig bara han kan gå till sponsorer och fans med namn, det är jag övertygad om
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
Nucky:
Jag tycker det är synd att Modano inte skriver här oftare.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
Fan vad jag gnäller förresten. Inte likt mig. Skyller på alla moln i Umeå som inte låter mig se solen. Måste rycka upp mig! Vi lirar ju SHL.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
Robin Ztorken L: Vi är nykomlingar. Spelet i SHL är tråkigare. Då går det inte att bara finlira vidare som i HA. Måste smälla på. Gå på mål. Grisa lite mer. MoDo kanske behöver se nedre strecket för att fatta.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
MorganaLefaey: Det är riktig illa, efter alla dessa omgångar, att vi inte lyckat hitta en fungerande förstalina. Riktigt illa!
Mot LHC var Theo J bäst i Modo, det säger en del om övriga prestationer.
Hoppas att han får fortsätta, även efter Röglematchen.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
mikenomad: Jag gillar ju dig så du får gärna skriva när motsatsen händer också, du behöver vänta som längst till nästa Torsdag är min gissning ;)
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
Nucky: Ja precis. Tror bestämt jag klargjorde det före säsongen 👍
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
Sigge: Modo måste börja ta kampen framför eget mål, spelar ingen roll var dom skjuter ifrån så länge målvakterna inte ser ett skit.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
mikenomad: Välkommen tillbaka!
Det verkar krävs en vinst för er och förlust för oss för att du ska våga dig in här 😁
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
Costanza: Det förstår jag/ vi om man heter/ är Costanza 🙂
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
Costanza: Spelar Modo innebandy? Det skulle förklara en del
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
Gavelo: Ett bra boxplay handlar ju mycket om vart målvakten känner sig tryggast att ta skott ifrån. Det känns inte som att man har kommunicerat med varken Olle eller Lassi här. Då man är en man mindre så kommer det alltid finnas en fri motståndare som kan ta skott. Då blir vår uppgift att dels plocka bort deras gubbe framför mål (vilket ingen bemödas göra) och dels sopa bort returer.

Taktiken under Karlin har varit att skära av pass över centrallinjen men tillåta skott från back, det funkar uppenbarligen inte men det görs ingenting åt det. Otroligt frustrerande att ingen i tränarteamet verkar se det som alla andra ser.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
När man mötte Foppa och Werner på innebandyplan så såg man vilka jobbiga äckliga grisar de var. Som att brottas med jättar. De gav sig aldrig de där jävlarna. Jag försökte med allt.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
SPOODI: Sätt högre press på deras point, då öppnar vi för diagonalpass genom boxen men det kanske det kan vara värt eftersom varenda höstlöv från blå letar sig in som det är nu.
Under 40% i Bp sedan våran fina period där i början.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
Nucky: Nja jag har då aldrig påstått att Karlin ska få sparken.
Däremot har jag alltid varit inne på att han inte är en bra matchcoach vilket jag fortfarande tycker och tycker ännu mer nu efter våra 3 senaste, men jag har aldrig haft en tanke på att han ska bort, tvärtom han är precis det Modo som föreningen står för och har alltid varit en utmärkt ambassadör.

Däremot kan jag ha varit frågande om han verkligen skulle klara av att ta Modo till Shl vilket han bevisligen gjorde alldeles utmärkt.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
Nu såg jag bara halva matchen idag för 1. Misär 2. Jag är sjuk 3. Misär

Men vi måste ändra boxplay. Fan gör någonting spela näsen & Rundblad tillsammans med Aagaard och södergran eller nånting. Vi måste ju uppenbarligen göra nånting. Alla i MoDo kan förvara det är ju inte det som är felet. Men alla verkar skita ner sig när vi är en man kort
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
Tråkig period nu! Det vore ju fantastiskt om vi va extremt mycket bättre i pp och boxplay. Helt uddlöst och segt. Jag gillar Karlin som fan men jag kan ändå inte begripa varför han alltid spelar Bernie och Näsen ihop i pp?! Dags att göra något där enligt mig.

Vi kan skjuta 100 skott på mål men ändå känns inget som någon riktig målchans.
Det känns som att vi är sönderlästa. Sedan saknas det där lilla extra som gör att ett mål trillar in. Det är lite väl mycket stolpe ut ändå.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
Gavelo: Du var inne på att Karlin skulle få sparken redan ifjol för att han inte matchade laget som du ville.
Slutade rätt bra trots allt 😁
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
Smurfen: Senast vi spelade i samma serie vann vi minst 2 av 4 matcher har jag för mig.
Sett totalt över alla möten mot hyndorna har vi också plus-statistik.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
vonDöbeln: De förstår väl att risken är väldigt stor att du kommer få cykla 🤣
Men jag noterar detta så se det som ett Bet.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
vonDöbeln: Ni kommer att få den enklaste tre poängare med er på länge !!

Jag tycker att vi har varit fullständigt chanslösa mot er när vi har mötts tidigare
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
Gavelo: Vinner vi med 2-6 borta i derby så cyklar jag till premiärmatchen nästa säsong oavsett vart den spelas.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
vonDöbeln: Vi har 6 spelare som kommer från högre nivå än Allsvenskan!
Jag tror ni tar ledningen efter pucktapp av Näsen efter 3.14, sen gör Pettersson 2-0 efter en kontring 6.34 in, 0-3 kommer 4.06 in i 2:a perioden i PP, dragskott från blå som studsar på Rubins och in i mål.
0-4 efter Dahléns dragskott i taket i slutet av 2:a följs upp av 1-4 då Berg hittar nät efter skymning.
Timrå gör sedan 5 och 6-1 i 3;e av Hartman och Dahlén och modos Dickinsson tröstmålar till 2-6 med 2 kvar.

☺️
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
MorganaLefaey: Problemet tycker jag är att spelarna inte kör 100% i alla jävla situationer. Du och jag mötte Foppa, Salle, Werner och andra dumma köttskallar i PIF-cupen i innebandy. Vi var båda som heta grävlingar där men förlorade mot storrövarna med 3-11. Måste för fan kötta om man tillhör MoDo.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
Gavelo: Lätt att gruppera ihop de tre senaste förlusterna, men de är ju väldigt olika. Tycker matchen ikväll mot Linköping är den enda som rejält sticker ut som systemfel på flera punkter, mjukt, blött, trubbigt med mycket utsida. En av de sämre matcherna i år.
Vi spelade överlag bra mot Skellefteå som dock var numret större - en nivå som vi helt enkelt inte har materialet för. Växjö var vår match på samma sätt som där nere. Kombination av jävligt mycket stolpe ut för oss och stolpe in för dem.

Lik förbannat 0/9 poäng, vilket är underkänt men låter nästan som att vi är i Oskarshamns sits här inne. Vi håller jämn form med Malmö, medan HV71 sticker iväg marginellt i positiv riktning tillsammans med Frölunda som också ligger dåligt till.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
Är det inte för mycket fokus på våra forwards prestationer, det som gjorde oss framgångsrika i fjol och i inledningen av säsongen var ju backspelet. Just nu spelar alla backar som ängsliga juniorer, den enda som spelar på toppen av sin förmåga och tar för sig är Berg. Man måste kunna kräva mer av våra tänkta toppbackar Rundblad och Rubins, långsamt, ängsligt och taffligt. Även Brickley och Näsen som tidigare varit bättre än förväntat har nu lika lågt självförtroende som Berna och håller inte shl nivå.

Ska det bli någon ordning på anfallsspelet måste vi få in en eller två stabila backar.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
Gavelo: Du kan i alla fall sova skönt med vetskapen att vi just nu har 3 (!!!) seniorbackar och 3 juniorbackar i vårt backstall, resterande är på skadelistan minst året ut...

Blir en kul fight att se vilket lags rullstol som har bäst däck!
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
NuMo: Det sista vi ska göra är att bli överfysiska för att ändra en matchbild. Då kommer motståndarna dyka och få med sig utvisningar. Där vet vi att i minst vartannat BP så blir det mål i baken...
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
Smurfen: I år är dom bättre , tidigare är har man varit hetare, haft bättre gameplan och har spelat smartare rent generellt,

Karlin må ha sämst material men han har blivit fullständigt utcoachad av motståndaren i 3 matcher nu
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
Smurfen: Jag anser att ett derby är det svåraste att tippa när det gäller hockey.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
Gavelo: Ett Timrå som har typp 11 raka mot oss inkl träningsmatcher

Är dom så mycket bättre än oss eller är det att dom tänder till extra just mot oss ??
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
BobbyG:

Kan ju vara en anledning att man inte förlängt med honom än. Hinken sa ju att vissa vill man se mer av över större delen av säsongen. Som han spelade första 15 matcherna var han ju en gigant, sedan har han blandat och gett.

Kanske därifrån ryktet kommer att han inte förlänger, Hinken vill avvakta och Brickley vill göra klart och när han inte får besked kollar han andra alternativ.

Här tycker jag Hinken gör rätt, Brickley är grym när han är på topp men han måste ha en jämnare och framförallt högre lägstanivå över en hel säsong, och det har vi inte fått se än.

Dickinsson är en annan som är svår, i sina bästa stunder är han en gigant. I andra matcher så har han det tufft att skapa framförallt offensivt, det defensiva arbetet finns alltid där. Skulle gärna se en förlängning men är osäker på ifall han kommer kunna växla upp offensiven så han blir en riktig andracenter, som tredjecenter är han ju perfekt men det har vi nog inte utrymme för iom Sam på kontrakt. Så kan även vara att man avvaktar där för att se hur han utvecklas under säsong, annars vill man nog in med något starkare offensivt som center i andrakedjan.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
Costanza:

Du har rätt i det. Vi har såklart en gameplan. En plan1.

När vi hamnar i sådana här spelojämna situationer (jag skiter i skottstatistiken som ofta är chimär i en här typen av matcher.) så måste man ha något idé hur man skall ändra scenariot. Nu tuggade vi bara på såg det ut som. I NHL är det ofta att man plötsligt blir överfysisk, något som kräver en viss typ av spelare antagligen för att de skall få bra effekt, men alla måste vara med ändå. Offra att man tar utvisningar, men det skall hela tiden vara tillsammans med en motspelare. De må vara ett nollsummespel men det kan förändra dynamiken i matchen.

Nu är det här mer eller mindre förbjudet i svensk hockey. Slagsmål straffas hårt. Hur får man annars med sig en motspelare i utvisningscirkusen.

Här saknar vi en dimension i svensk hockey. Men det är ju den väg vi valt att gå av tydliga skäl.

Så vad kan plan nummer två vara då? Börja spela tillbakadraget för att kunna kontra? Verkar oerhört svårt. Det här kräver verkligen den högre skolan i hur man taktiskt skall kunna förändra plan 1 om den misslyckas. Jag kan bara konstatera att jag inte vet.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
Rödluvan: Om inte Hinken i detta nu jobbar stenhårt på att hitta nyförvärv så är något galet!
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
Gavelo: Ruohooma borde spela nästa vecka, och vi ska ej hoppas på O’regan före uppehållet. Men jag är så less på Ruohooma att jag hellre ser honom borta.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
BobbyG: Vi möter alltså Timrå i god form med en kraftigt decimerad trupp helt ur form igen… tänk om vi kunde få ha lite tur någon gång ibland och iaf få möta värsta rivalen med full trupp, lördagen kan bli obehaglig .
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
Rytter: i stort är vårt problem att hela förstalinan varit floppförvärv så här långt.
Hade vi haft en normal 1a line så hade vi legat riktigt ok till.

Men går man efter vad man trodde innan säsong så ligger vi ändå bättre till.
Ganska sjukt ändå att de andra räddat oss så här långt.

Håller med om att vi behöver nytt framåt om inget händer snart.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Linköping HC 23-11-30 Borta
Gavelo: roma kan tydligen spela nästa veckan enligt hinken, han skulle bli förvånad om han inte gjorde det. oregan är borta minst till färjestad 19e
Kommentera

« · 2607171 · »