1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 528057 inlägg · 4121 ämnen

MoDo Hockey - Porin Ässät

MoDo Hockey - Porin Ässät
Tänkte bara höra efter om det är någon som råkar veta hur det gått för Ässät så här långt i deras försäsongsmatchande.
Mina finskakunskaper är lika med noll, men det vore intressant om det fanns någon sida med försäsongsresultat.

Börjar bli ordentligt sugen på att se hockey igen, särskilt efter att ha följt ett par av MoDos isträningar.

Sv: MoDo Hockey - Porin Ässät
Hittade lite resultat ändå.

Undrar just vad "Pitsiturnaus" betyder? Miniturnering kanske..
De hann i varje fall med fyra matcher den 29/7!

Inför första riktiga träningsmatchen på försäsongen väljer Skägget att formera laget på följande sätt:

Laget mot Ässät:
Målvakter:
35 Tommy Salo
(30 Mikael Zajkowski).

Backpar:
6 Tobias Enström,
7 Jesper Damgaard

43 Lars Jansson,
8 Tobias Viklund

5 Hans Jonsson,
4 Jan Öberg.

Kedjor:
22 Joakim Lindström,
39 Per Svartvadet,
27 Alexander Steen

26 Mattias Wennerberg,
40 Magnus Gästrin,
18 Peter Öberg

23 Magnus Hedlund,
29 Morten Green,
17 Fredrik Warg

33 Tommy Enström,
20 Niklas Johansson,
32 Jesper Andersson.

Avbytare:
24 Pär Edblom,
12 Erik Broman.

Nu har jag också fått en förklaring till varför Salle saknats på isträningarna, han är tydligen knäskadad.
Oscar Hedman och Mattias Hellström är upptagna med spel i juniorlandslaget.

Paddan:

Kul att see hur man förvaltar Steen. Inte som center som tvingas spela disciplinerat, utan att man låter det fröjdiga spelet blomstra i stället. Jocke och Steen skall röra om och göra det som faller dem in och Svarten får ta fuljobbet.

Hedlund, Green, Warg: Jag antar att Hedlund får centeruppdraget. Känner mig lite kluven. Warg blomstrade i den rollen, men jag kan inte tänka mig Hedlund på en annan position om han är forward.

NuMo: Både Jocke och Steen har imponerat på träningarna och Svartvadet vet man var man har honom, ska bli riktigt intressant att se den kedjan på söndag.

Hmm, svår nöt det där med Hedlund och Warg, båda två har ju spelat som bäst när de spelat på centerpositionen, men på träningarna tycker jag ändå att Warg har visat framfötterna mer än vad Hedlund har gjort.

Sen ska det ju också bli trevligt att följa den där Tobias Viklund som ju, enligt Skägget själv, noterat det bästa testresultatet någonsin sedan man införde det testprogram man kör med idag.

Tommy Enström har också sett riktigt intressant ut på träningarna, får väl se hur pass lätt han väger mot kvalificerat motstånd.

Paddan: Tobias har ju fått bästa tänkbara uppbackning, så det kommer nog att gå bra med inslussningen.

NuMo: Hehe, jag antar att det finns vissa andra som är av en annan åsikt.
Någon som skulle lägga ett bud på #43 på tröjauktionen, men såg fel och köpte en #44 istället...

Paddan: Eftersom denne herre aldrig har fel så är ju planen med #43 glasklar. Modo har skrivit långtidskontrakt med honom för att juniorerna skall få bra självförtroende när de verkar så otroligt bra jämte honom. Man ska aldrig säga att man inte har nytta av Jansson. Nu får man ju hoppas att den gode Lasses talang inte blomstrar så pass att han får spela en enda match i serien - i år igen - för då får ju poffamannen fel...igen.

NuMo: Hmm, det betyder alltså att värvningen av Wilde kom några säsonger för tidigt. Eller de kanske har hunnit se och lära ändå. Måste ju finnas folk som, på ort och ställe, genom sina aktioner på plan kan beskriva precis hur man inte skall göra i en matchsituation.

Paddan: Wilde är ju inte färdigutvecklad än. Närmare pensionsåldern så kommer ju långsamheten smygande, dålig sy och hörsel. Krämpor av olika slag, stela handleder, krånglande knän. Wilde kunde ju inget speciellt och fortsätter han på den inslagna vägen så kan han bli en riktig självförtroendebooster i framtiden, för juniorerna.

Ässät borde inte bli några problem för Modo.
Mötte Skellefteå AIK igår och trots vinst 0-1 så var de väldigt utspelade, precis som mot Timrå i torsdags.
Griniga jävlar var de dock, vilket innebar en rätt underhållande match med mycket känslor mot slutet.
Magnus Wernblom lämnade också planen i förtid med ett klockrent matchstraff i sin debutmatch för Skellefteå.

NuMo:

I frågan om #43 så är det inte jag som har fel, det är alla ni andra. Ni har trots ihärdigt förklarande från min sida ännu inte begripit någonting. Men det är klart som Ingemar Stenmark sa till Plex Pettersson, "He ä int lätt å förklar för de som int begrip...".

Skall bli skönt då Hedman är tillbaka igen så han kan ta sin plats brevid Viklund. Sedan kryddar vi det med att Muir ersätter Janne Öberg i mitten av oktober och vips så ser det genast mycket bra ut.

Poffa: Oscar Hedman som för övrigt var bäste svenske back inatt för U20 landslaget i en match mot Finland som man vann med 3-0.
Han gjorde ett väldigt snyggt mål då Alexander Larsson vann en tekning klockrent där Hedman laddade på vid blå och rätt i mål.

U20 landslaget har spelat väldigt bra och är hittills obesegrade i turneringen.

Efter att ha läst artikeln i länktipset så verkar det som att vi får möta ett väldigt fysiskt spelande Ässät i morgondagens träningsmatch.

www.norran.se/sektion_c.php?id=384393&avdelning_1=101&avdelning_2=0

Poffa: Det spelar ingen roll hur du förklarar i frågan, när frågan är om han kommer att spela en enda match i ES denna säsong och du har sagt: "Inte en chans." Spelar han har du fått fel och jag och många andra har fått rätt.

NuMo:

Hurvida jag har fel eller inte får vi se, diskussionen får vi väl ta mer privat än här, annars blir det bara en massa gnäll om att det snackas Jansson.

Ses vi i Kempis i morgon?

« · 406036