1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

482389 inlägg · 4079 ämnen

MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17

« · 2655188 · » Till forumet


Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
Rip Kirby: fast situationerna är ju inte helt olika?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
Greg P: "Ranta är ju smart och tittar upp som undviker en smäll han riskerar bli skadad av"

Men Timrås spelare valde ju bort det fysiska spelet helt igår. Så det fanns nog ingen större risk för skador där.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
J F K:
Och den detaljen du.nåmner där med att han har svårt att tacsnabba beslut,
Är precis det som många Tikar har suttit och gnällt på honom om.
Att att ta ofta fel beslut och dräller med pucken som han även gjorde före innan det small också!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
Bad_Brett: Jo, Niederbach går först inte för att tackla, utan skära av Rindells passningsväg. Det syns att han anpassar sig för att forechecka/styra. Sedan växlar han om till att tackla när Rindell gör som han gör.

Rindell ser lite ut som en människa som plötsligt får en ficklampa i ansiktet. Som han blir förvirrad och helt paralyserad. Han gör ju ingenting för att undvika eller försvara sig trots att han ser Niederbach komma. Det går såklart fort där ute, så att bli helt oförmögen att fatta beslut är farligt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
Greg P: Det är ingen som alltid skyller på mottagaren. Hade detta varit en ful tackling så hade jag aldrig försvarat vår spelare.
Kommentera


Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
Jäklar vilka underbara filmer /filmsnuttar det ligger ute sen matchen igår !!!
Framförallt på stämningen som var 👊👊👏

Härligt å se när nästan hela arena står å hoppar på slutet till " den som inte hoppar är Timråit"
Till å med gammfolket står å hoppar 😃😃

Glad blir man
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
grimiss: Så är det, det är små marginaler. Ranta är ju smart och tittar upp som undviker en smäll han riskerar bli skadad av, även om en sån smäll kan ge matchstraff så är ju kan ju han vara borta några veckor och det är ju dåligt både för han och Modo.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
Greg P: det här klippet är ju intressant därför att det delas ut en rejäl tackling precis innan som syns i bild. Ranta blir tacklad men har blicken upp, spänner sig och mycket av kraften går ju rakt tillbaka på tacklaren. Exakt samma tackling men Ranta tittar bort och dippar en sek innan och du har en huvudtackling.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
Greg P: Fast det är ju långt ifrån alla tacklingar där mottagaren ifrågasatts.

Vart hittade du den länken Brett?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
Greg P: vet inte om det handlar så mkt om att skylla på. Handlar väl mer om att tacklingar måste kunna delas ut och de kräver ju nästan alltid att mottagaren är hyfsat med för att inte ska uppstå skada.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
Trilske: Må hända men mottagaren straffas ju extra hårt av en skada som kan riskera karriären och framtida men klivet med. Det innebär ju heller inte att tacklande spelare är fri från skuld & ansvar för det.

Snacket att alltid skylla på mottagaren som blivit trend i år köper jag inte.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
Trilske: När man ser kameravinkeln från bakom målet ser det nästan ut som att det är Rindell som åker in i Niederbach åkväg. Är inte ens säker på att Niederbach hade för avsikt att proppa honom, såg snarare ut som att han skar av passningsvägen. Sedan börjar Rindell fumla med pucken och givetvis och åker rätt in i Niederbachs axel.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
Rytter:

Såg att timråiterna avfärdade experterna i studion bara för att det var Wikegård som satt där.

Men av cmores alla experter har jag uppfattat det som att Kronwall är mest allergisk mot denna regel och verkar bedriva korståg för att få till en förändring.

Tror han hade gått igång rejält på matchstraffet.

Så det var ju synd att han inte var på plats igår, även om hela hockeysverige (inkl. timrås egna tränare) verkar rätt överens om att hela ansvaret inte kan ligga på bachen här.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
SPOODI:

Det kan man ju diskutera.

Videll försökte sig på en väldigt märklig sväng istället för att ta en tackling.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
Trilske: Videll gjort inget fel dock. Han tappade skäret. Extremt olyckligt
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
J F K: Ingenting bräcker ju dock MoDos legendariska utskick till Daniel och Henriks Cup:

Report sap marriages will be repaid. See Blades 3!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
J F K: Jag har troligen gnällt på alla avstängningar som hänt modo men denna gång tycker jag att det är en korrekt tackling ifrån Niederbach samt att skulle han undvika den "Tacklingen hade kunnat undvikas" som det står i beslutet så ger han ju upp hela högersidan av planen och låter timråspelaren få gratis mark? Varför i helvete skulle han göra det? Då är det ju ba att sätta fram huvudet varenda gång någon kommer emot dig för att tacklas så får de inte tackla dig för att det kommer ta i huvudet först.. Otroligt löjligt, noll spelsinne från de som bedömer utan de kollar förmodligen endast på de tidigare avstängningarna som hänt denna säsong och sedan måste de göra i ungefärligt samma styrka
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
Trilske: Det tittar man ju inte alls på tyvärr, det är där bedömningarna blir så konstiga.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
Trilske: Hittade en finsk länk om Rindell, men Googles översättning var "sub par" som Cosmo Cramer skulle sagt.

"Timrås Didrik Strömberg gav först MoD:s Sampo Ranna en rejäl spark i mittområdet , och direkt efter rullade Niederbach Rindell helt upprätt."

Fick mig att tänka på en film jag såg nyligen där en snubbe berömde polarens hustru.
"She's a keeper".
Översattes med "Hon är en målvakt".
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
Greg P:

Kanske borde titta på varför nieder är en s.k. "återfallsförbrytare" också.

Den gemensamma nämnaren för båda incidenterna är två dåliga beslut från mottagaren.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
Greg P: Eller så får väl SHL ha en obligatorisk utbildning gällande hur man tar emot en tackling.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
Bad_Brett: Att räkna timmarna var något jag övervägde, men tänkte att det vore för löjligt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
Bad_Brett: det roliga, eller ja roligt är fel ord, är att disciplinnämnden inte har regel att det ska vara ett år. det är "ungefär" ett år som gäller. inget svart eller vitt
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
Lulessss: Kortfattat ska alltså Niederbach bänkas den 17'e februari varje år.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
J F K: "367 dagar mellan incidenterna"

Huh? Verkar som att både du och Hinken har lite problem med matematiken...

Jag gissar att Hinken menar att ett kalenderår pågår mellan den 1:a januari och den 31:a december, vilket stämmer, men då är det underförstått från 00:00 till 23:59. Men om en händelse hade inträffat kl 15:00 istället för 00:00 den 1:a januari, så hade kalenderåret slutat 14:59 den 1:a januari, inte 23:59 den 31:a december.

Då matchen började kl 19 förra året och Niederbach satte in sin tackling i den tredje perioden, så är det helt korrekt att tacklingen igår skedde inom ett kalenderår, om än med bara knappt två timmar timmars marginal.

Jag frågade även ChatGPT för en förklaring om hur man räknar:

"Om du startar från den 17:e februari 2023 kl. 20:45 och vill veta vad som är exakt ett kalenderår senare, skulle du titta på samma datum och tid nästa år, vilket skulle vara den 17:e februari 2024 kl. 20:45. "
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
J F K: Tycker återfall borde gälla längre en nuvarande säsong. En huvudtackling bör man kolla 3-5 år tillbaka historiskt. Är generellt alldeles för korta avstängningar i Sverige med jämfört med NHL.

Hinkens uttalande med att överklaga är väl en upptrappning på Stoppels dito. Blir ganska låg nivå om varje sportchef ska fortsätta så vid avstängning, blir ännu mer onödigt fokus på fel saker i media för sporten.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
grimiss: Hinkens utspel blev en grej i expressen också. Är generellt emot överklaganden, men här finns två poänger. Det kan inte vara återfall inom ett år når det är 367 dagar mellan incidenterna.
Ingen hänsyn alls verkar ha tagits gällande Rindells bristande skyddande av sig själv.

Sveningssons avstängning är väl fortfarande längst de senaste fyra åren? På en tackling som inte ens tog i huvudet.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
hk: tycker han varit rätt bra senaste tiden? Har väl blivit ett par poäng också?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
BobbyG: det var nån intevju mer karlin om jag minns rätt att theo skulle få spela igång sig i vvik efter skadan
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
Lulessss: väldigt olika tacklingar också. Med den logiken borde Grewe vara livstidsavstängd
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
MODOJohan: missat det jag också
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
OMP: Men Ranta som tar tacklingen innan som en jäkla bjässe, gillar Ranta mer o mer!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
Det galna är att det räknas som återfall om man gör det igen inom ett år och:

Tacklingen på Videll: 17 februari 2023
Tacklingen på Rindell: 17 februari 2024.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
Känns som nieder inte kunnat gjort nått annorlunda i situationen, han kan ju inte välja att (inte) tackla honom. Otroligt skönt med 9p de 3 senaste, plus att kvaliteten på boxplay måste ha höjt sig astronomiskt, jämfört med tidigare. Känns bra inför slutspurten.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
MODOJohan: nej varför skulle modo kommunicera något...
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
BobbyG: Ingenting som har kommunicerats ifrån Modos håll vad jag vet, såg det av en slump via Facebook.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
Rödluvan: kan kalla hem honom när vi vill så det är väl bra att han får spela
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
BobbyG: Jag med. Gillar jag det? Nja.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
MODOJohan: oj, det hade jag faktiskt helt och hållet missat
Kommentera


Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
MODOJohan: blev hemkallad till modo för tre veckor sen, blev skadad i första bytet så jag förstår att du kan ha missat det
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
Heyerdal: Är inte han åter i Västervik?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
Rödluvan: Theo J kommer förhoppningsvis igång snart !
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
Silly: Jag kommer sakna nieder som fan, löjligt att han får återfalls stämpeln på två situationer där tacklingsmottagaren helt struntar i att försvara sig.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
Greenwolper:
4 matcher blev du ju för att han är återfallsflrbrytare?
Har du inte läst?

Släpp det här nu, Det är historia!
Jag kommer inte sakna Nieder i spelet!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
Greenwolper: sen tycker jag det är lite intressant med återförbytargrejen. Det är ju 17 februari bägge ggrna. Så hur räknar man 1 år på disciplinnämnden, är det 365 dagar med start den 17e eller med start den 18e. Eller är det 365 dagar * 24h *60min * 60sek från att han tog utvisningen?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
Greenwolper: två matcher hade jag kunnat tagit. Fyra matcher är lite väl hårt. Nieder går ju inte ens in på något fult sätt. Går bara in med kroppen i en riktig tackling. Borde vara förmildrande omständigheter iom att rindell sjunker ihop även fast han ser nieder komma. Olycklig situation som ej uppstått om rindell stått upp. Ganska tydligen situation precis innan där ranta visar hur man tar emot en tackling.

Aja går ju inte att påverka lotterinämnden så är väll bara töm å glöm. Hoppas det gått bra för rindell. Blir spännande hur vi nu kommer att sätta ihop laget. Är ju bra att vi har en femma som fått kontinuitet under säsongen iallafall^^
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
kulltorp:
Niederbach kan ju dra ner kraften i tacklingen, Belov var på sin tid expert på det. Så absolut kan han stoppa spelaren men kraften går ju dra ner på. Men som sagt nu är det som det är och vi går vidare.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 24-02-17
Nesse:
Det är väl 1: a och sista gången Tikarna har hållit med Diciplinnämden .
Annars har väl dom idiotförklarat dem i alla lägen?

Släpp det här nu..
Det är historia och att vara utan en spelare i 4 matcher klarar alla lag!

Tack för kaffet!
Kommentera

« · 2655188 · »