- Tittar jag tillbaka på senaste matchen i Gävle så var vårt spel för slarvigt - vi bjöd på för mycket. Matchinledningen var för svag och när man ger motståndarna ett försprång i den här ligan är det oerhört svårt att komma tillbaka.
- Växjö Lakers har vi stött på en gång tidigare den här säsongen. Det var nere i Växjö och utan att förringa deras insats så kan jag säga att det är en match som vi absolut inte är nöjda med.
- Jämfört med vår senaste match vill jag ikväll se att vi tar bättre beslut med puck i trånga lägen. Att vi förenklar spelet emellanåt. Ibland måste man spela safe - inte bara försöka skapa offensivt.
- När det gäller truppen så är nu samtliga spelare aktuella för spel. Morten Madsen är tillgänglig efter sin avstängning.
Ska vi gissa på att Växjös första "svensk-mål" kommer mot oss? Målskytt: Per Hållberg. Detta är en sjukt viktig match. Om vi vill undvika kvalserien i vår så bör Växjö vara ett av lagen som vi ska ha bakom oss. Tippar på vinst med 4-2.
Det här är ju en riktig skräll. Det måste nästan handla om någon förkylning eller dylikt. Varför skulle man frivilligt välja bort den osedvanliga tuffhet som lillen bidrar med?
Nikki Nine: Matchstarten här i Fjällräven Center har blivit uppskjuten några minuter eftersom en av funktionärerna trillade på isen efter uppvärmningen och slog sig så illa att ambulanspersonalen fick rycka ut och plåstra om honom.
Måste faktiskt säga att jag gillar coach Samuelsson, länge sen vi hade en sån kompetent tränare. Enda lilla minuset är hans hantering av hans son. Men i det stora hela är jag riktigt nöjd med hans analyser av spelet. Trodde inte så mkt på honom, eller jag hade inte så många åsikter om honom alls, men han imponerar!
Jävligt genomtänkt att vi projicerar gult och blått på isen, klassiska MODOfärger under lineupen. Men å andra sidan har den tjejen en lika stämningsful röst som vilken folkölspackad 14 åring som helst.
Bad_Brett: Jag hade förväntat mig ett tuffare och mer laddat Modo idag då matchen är så viktig.Tycker Modo spelar avaktande och låter Växjö ha minst lika mycket puck,,
Svårt att rescensera, men det märks att vi saknar självförtroende, vi släpper pucken lite för sent skjuter lite för sent.. Men tycker ändå det finns nåt som är bra..
Schremp stirrar alldeles för mkt på pucken. Han har stirrat bort den några gånger genom naivt försvarspel och märkligt passningsspel.
yngwie: Backparet med Ahnelöv och Hersley har spelat förvånansvärt bra idag måste jag säga. Hersley är faktiskt OK och Ahnelöv spelar rejält och resolut på ett annat sätt en tidigare.
Jag tycker att de hjälper varandra mycket mer än tidigare. Backarna vågar stå kvar på blålinjen, det finns alltid en spelare redo vid sargen i egen zon etc.
Däremot förstår jag inte hur någon kan imponeras av Hersley. Det kändes som att det blev livsfarligt bakåt så fort han var inne på isen.
Sawchuk: Det är intressant hur olika man kan se på den här sporten. Jag tycker att Skröder gör ett utmärkt jobb genom att tävla om varje puck, och dessutom vinna de flesta dueller så att ett anfall förlängs eller en kontring förhindras.
Det som intresserar mig är att vår prestigekedja med Hannula, Schremp och Axelsson inte lyckas skapa någonting utan bara håller till i egen zon hela tiden. Är det inte dags att ge upp hoppet om den formationen snart? När backparet Ahnelöv, Hersley är inne bakom dem så känns det lite väl spännande varje gång.
Skröder har emellertid inte varit riktigt vän med pucken idag, men det är inget tvivel om att den kedjan har varit den överlägset bästa, någonting som Skröder givetvis har en del i.
Bad_Brett: Tyckte han skrev att Hersley var ok, vilket jag kan hålla med om. Men att när de spelade bakom räkan Hannula och axel så blev de tillbaka pressade eftersom forwardsen inte lyckades med nåt, de tappade sina positioner, de tappade puck och de överarbetade allt. Axelsson visade lite av sitt kunnande när han gjorde en tempoväxling och trampade upp i PPet det får han ta med sig i andra.
Westin tycker jag varit strålande. Skröder kämpar väl, hade han haft lite stolpe in hade hans arbete resulterat.. Tror han sätter en idag.
Tycker inte att Växjö har ett riktigt lika bra lag som Modo på papperet även om skillnaden är marginell då även Modo har ett lag som håller kvalserieklass.
Tycker det är fan pinsamt att man inte kan bjuda på bättre spel och högre tempo då man möter en konkurrent om platsen 9-10 på hemmaplan. Detta efter att ha förlorat de två senaste dessutom.
Kul att några ser positiva tendenser i den här matchen dock...
Headcoach Ulf Samuelsson
- Tittar jag tillbaka på senaste matchen i Gävle så var vårt spel för slarvigt - vi bjöd på för mycket. Matchinledningen var för svag och när man ger motståndarna ett försprång i den här ligan är det oerhört svårt att komma tillbaka.
- Växjö Lakers har vi stött på en gång tidigare den här säsongen. Det var nere i Växjö och utan att förringa deras insats så kan jag säga att det är en match som vi absolut inte är nöjda med.
- Jämfört med vår senaste match vill jag ikväll se att vi tar bättre beslut med puck i trånga lägen. Att vi förenklar spelet emellanåt. Ibland måste man spela safe - inte bara försöka skapa offensivt.
- När det gäller truppen så är nu samtliga spelare aktuella för spel. Morten Madsen är tillgänglig efter sin avstängning.
Truppen
Målvakter: 1 Forsberg, 32 Tellqvist.
Backar: 2 Westin, 3 Lehtivuori, 6 Byström, 8 Hersley, 22 Pöck, 34 Meyer, 51 Ahnelöv, 55 Tollefsen.
Forwards: 10 Skröder, 13 Andersson, 17 Madsen, 19 Schremp, 24 Sundström, 25 Hedman, 26 Forsberg, 31 Axelsson, 33 Hannula, 35 Westin, 36 Nyström, 44 Danielsson, 62 Hari, 67 Samuelsson.