1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530912 inlägg · 4122 ämnen

MODO - Leksand 1/12 -06

630343 · » Till forumet

Sv: MODO - Leksand 1/12 -06
Albert Hall:
Torpedhockeyn dog i och med att Mats Waltin flyttade till Rögle, för att införa den typen av hockey bland Rögles småväxta illrar till spelare.

Ryktena säger att redan innan jul hade AIA-fansen dumpat flyttkartonger utanför Waltins hem, medan det vanligtvis säkra allsvenska topplaget från Ängelholm såg fel kvalstreck närma sig i tabellen.

"In the pre season everything looked so fine, so great. The results, the new torpedo system, the well known and nationwide respected Waltin coach... But when the leuge started, we lost our confidence. The spiral went downwards, accelerating. Another unexpected loss gave another lost piece of confidence, which gave another shaky performance.
The season has now become a total waste, and we're found ourselves fighting for staying on the Allsvenska level.
Not even the short fuel injection of Nasvall could help us break the circle. Actually, I'm surprised the man dared to touch swedish ice. That wrong wife story should've brought him all the way to our country instead of narrow Skane or Italy. But on the other hand, there's no Gambian team at all to join."

2004.02.10
Lamin Jum, Banjul.

Albert Hall: Nu kommer jag inte ihåg ordagrant men det var väl att han gick in i sarghörnen och bökade runt

Paddan:

Äääh, det är lika mycket Tjötmur nu i BIF. De har ju Tj-Tj-Tj-Tjödin.

65selander:

Haha, schakalhockey, ja jisses! Vad menade han med grythund?

Albert Hall: SAOB har i varje fall med substantivet och verbet Olla, fast tydligen med viss annan innebörd.

65selander: SSK använde sig väl av köttgro... eeh, jag menar köttmuren som taktik, om jag inte minns fel. På Djoos tid var det väl mer en Tjötmur över BIF...

Paddan: Ja, det var nog Godzilla som uppfann verbet olla. Finns det ordet i SAOL måntro?

Albert Hall: Sedan så hade du ju FBK som började med något som hette Schakalhockey. Och Gunnar Persson sa att vi hade en Grythund (Nylander)

Albert Hall: Hmm, kan det ha varit han den där Godzilla, eller vad han kallade sig för som ollade i Baren.
Forza Järnrörs-Daniel!

knaskamilla:

Oj, torpedhockeyn hade jag nästan glömt! Vart tog den vägen egentligen? Den som sades revolutionera hockeyn och var så väldigt inne för några säsonger sedan. Djurgården hade fyra forwards och en back i sina femmor. Fast man snackade inte forwards och backar. Nej, det var halvbackar, torpeder och gud vet allt.

Nu kom jag förresten på en till sak som var rolig i matchen igår: När Timander fintade skott men i stället passade - fast glömde ställa om från skott från blå till passning innan han träffade pucken.

Albert Hall:

Kan Baren-snubben ha hetat Ollas, kanske?

Nu till något annat, nämligen hockey:
"– Vi har en blandning av unga talanger och erfarna spelare och jag trivs väldigt bra med ishockeyn. Det är mycket roligare än i Djurgården då vi spelade torpedhockey. It was so fucking boring, säger Pardavy och skrattar.

Nu får liraren Jan Pardavy spela ishockey, inte, som han säger om DIF-tiden, ”bara ragga puck och åka runt och tacklas”."

knaskamilla:

Du har rätt i att det är många underliga namn i truppen. En del är även roliga. När jag till exempel hör eller läser Ollas så kommer jag av någon anledning att tänka på en kuf som var med i dokusåpan Baren för några år sen. Minns dock inte vad han hette.

Albert Hall:

Skrev jag "blunda och peka på ett namn" när jag menade "jämför hur många knepiga namn det finns i truppen jämfört med hur många helt vanliga"? Det var inte meningen.

Poffa: Varför Leksand ligger efter oss är väl att vi har tagit 3p mot knäckebroten, fast vi har ju också förlorat en.

Nä du var desto glader förra lördagen men det är väl så att fick man inget SM-Guld i fjol med alla sk "stjärnor" så blir det väl inget i år heller.

Brynäs håller ju iaf jämn form år efter år. :-)

65selander:

Det märkliga är ju att Leksand trots allt är rätt bra. Jag begriper inte att de ligger efter Brynäs i serien. Men det kommer säkert bli ordning på det också.

Vi har ju trots allt rätt att gnälla då vi vet att laget kan bättre, men varför gnäller ni Brynäsare?

Poffa: Nu är det som det brukar vara här. Ett jävla gnäll allt från att Tjeckerna har kvalitetsfel på puck och isoleringtejp till att motståndarna är dumma mot er.

Klart att dansken är sämst när han bara tänker på om han platsar i Sönderjyske nästa år eller inte.

Se det från Huges ögon istället. Denna gång så tog ni poäng mot LIF.

Martin S:

Personligen så har jag väldigt svårt för Enström, just nu. Han lyckas inte med någonting och ändå får han mest istid av alla backar. Men även Hasse J, Hedman och Timmy var bedrövliga idag. Svarten ovanligt blek och Hella, Öberg och Tuominen bäst. Synd om Green som försöker och försöker men ändå blir bänkad.

Sören Persson kan vi skicka till NHL. Där tar de säkert väl hand om honom.

Jo, just. Är det inte dags för nödslakt av Österby? Han är ju så dum så det är ett under att han kan stå upprätt.

Paddan: Jag ställer mig också frågande varför Enström får så mycket förtroende i PP.

Paddan:

Svårt att förklara med bokstäver men han heter Jarrod Skåldi :-)

inte skallde som han säger :-)

knaskamilla: Haha, Marcus Lundell... hahaha.

mattias - 74: Eftersom du minst två gånger klagat på Martin & Co:s uttal av Jarrod Skalde, kan du då skriva ut hur det skall uttalas. Helst i fonetisk skrift så vi lättare kan förstå.

Salle:

Nej, så menade jag inte. Du kan ju plocka fritt härifrån (men inte för att bygga skämt av!):

Målvakter/goalies
26 Johan Backlund
30 Marcus Lundell (utlånad till Falun)
35 Tomas Duba

Backar/defensemen
3 Ladislav Benysek
4 Elias Granath
5 Magnus Österby
7 Niclas Andersén (junior)
10 Yan Golubovsky
16 Petter Ullman (junior)
22 Stefan Bemström
25 Jan Nemecek
28 Jan Srdinko
29 Kimmo Lotvonen
41 Örjan Lindmark
61 Patrik Hucko

Forwards
6 Patrik Wallenberg
9 Mike Watt
11 Mattias Ritola (junior)
12 Jens Bergenström
13 Sebastian Meijer
14 Jesper Ollas
15 Niklas Bröms (junior)
19 Magnus Hedlund
20 Oscar Steen
21 Jimmie Ericsson
23 Niklas Persson
24 Jukka Tiilikainen
27 Jarrod Skalde
34 Jiri Bicek
40 Calle Steen

mattias - 74:

Ja, vad vet jag. Jag satt tvärs över isen från Martin och co., så jag hörde inte alls vad de sa.

knaskamilla: Roliga namn. Menar du så här typ:
Varför kan inte du se hans ko när Jan Serdinko...

knaskamilla:

eran kommentator kan ju ta och lära sig uttala efternamnen rätt på Skalde och Meijer, dessutom tjatade han hela tiden om att det var C Steen som gjorde första målet fast det var bicek. Han hade enligt mig inte ett rätt...

När speakern klart och tydligt säger att C steen inte skall ha Assist för målet säger han. Oscar Steen skall inte ha assist.... För mycket hemkört i kaffekoppen ??

Paddan:

Själv undrar jag varför vi inte spelar med bara tre kedjor, när det verkade fungera bra. För visst spelade vi med fyra idag, va?

Matchen: fördjävla satans dåligt vi spelade idag. I första perioden var vi inte först på en enda puck, kändes det som (förutom de där fenomenala första minutrarna som jag missade då, antar jag). I andra perioden försökte vi iofs lite mer, men då verkade det som att det var klubbor i vägen i midjehöjd ungefär överallt där vi skulle ta oss fram. Tredje perioden minns jag inte så mycket av, mer än att vi gjorde mål och 34:an i Leksand lättade upp stämningen lite.

Domare Persson kan inte ha gått klart domarutbildningen. Han verkar ha missat att lära sig ett helt gäng regler.

Roliga namn leksingarna har, förresten.

Martin S: Någon som kan förklara varför Tobias Enström får fortsätta spela, jämt och ständigt som det känns, trots det ena misstaget horriblare än det andra, och Sicak får fortsätta nöta bänk?

Märkligt förresten att Harald nästan alltid satsar på Damgaard - Enström i PP. De får ju aldrig spelet att fungera, speciellt inte när man försöker att få "barnförlamningen" Enström på skott från blå.

Paddan: Ljumsskada på Salle förresten.

Frisco: Tja, den ena tacklingen ser det iofs ut som om han snubblar in, men något som med välvilja skulle kunna kallas för tackling blev det väl.

Paddan: Krizan får med väl godkänt av mig. Släpper iofs första skottet men det var ju backarnas mål. Tappar pucken i eget slott, koja, Kempehall eller kalla det vad ni vill. Mortens två tacklingar också godkända.

Paddan: Äh, vad faan, 60 minuter + en resultatlös fem minuters förlängning var det ju de spelade idag.

Paddan: Det enda riktigt positiva med dagens match var pepparkakskolan. Vad gäller matchen så tror jag endast Hellström, Peter Öberg och Tuominen kommer undan med godkänt betyg. De enda spelarna i laget som kämpar i 60 minuter, ja förutom Krizan då. Gästrin verkade ovanligt pigg när han placerades tillsammans med Pardavy och Pavlikovsky efter att Salle gått av isen i andra perioden. Svartvadet var rent ut sagt katastrofal idag.

Skulle förresten vara intressant att höra vad Sören Persson sade till Christer Olsson, verkade inte vara några snälla ord från Perssons sida.

Frisco: Såg att det tydligen skulle vara Krizan-tifo på lördag. Tro om det blir orangefärgat tyg, fingercymbaler och en fin ramsa, exempelvis "Hare Krizan, Hare Krizan, Krizan Krizan, Hare Hare..."

Mot Kempis och matchen med 1 mål.

Det känns som om vi skulle behöva en övertygande 3:a i kväll, så vi är i en god trend inför nästa tre matcher. Kobåjsarna, Linköping och HV under sex dagar är ett hårt spelschema. Fast det talar ju för MoDo egentligen, det är som vanligt skitlagen som är problemet. 14 lag i Elitserien är ingenting för oss, 6-8 är mer MoDo-anpassat.

[f]Kommentar Harald Lückner:[/f]

Krizan och försvarsspelet perfekt

I fyra av de fem senaste matcherna har MODO Hockey bara mäktat med ett mål per match. De målen har dock betytt tio friska poäng, ett osannolikt bra facit.
- Försvarsspelet och Krizan i målet har varit perfekt, kommenterar Harald Lückner, coachen. Självklart måste effektiviteten framåt bli bättre än vad den varit.

Luleå borta senast gav 1-0 och tre poäng, skönt förstås?
- Visst var det så. Till skillnad mot många andra tyckte jag att det var en bra match, inte så mycket skönspel, men mycket kamp som det ska vara. Det var väl i första perioden vi var lite illa ute, men då klev Krizan fram och gjorde ett par närmast osannolika räddningar.

- Vi har framförallt förbättrat försvarsspelet och tar klokare beslut numera. Därför blir det förstås svårare för motståndarna att komma in på mål och göra mål på oss.

Nu väntar två hemmamatcher för MODO, Leksands IF först, därefter Frölunda på lördag.
- Vi tar Leksand först och då gäller verkligen fokus och koncentration till tusen. Jag har pratat med folk som såg Leksand i tisdags hemma mot Färjestad och de hissar varningsflagg. Tydligen gjorde Leksand en jättematch. Jag räknar med ett vilt kämpande Leksand, där vi måste vara på topp för att vinna.

- Det är bara att se på mötena tidigare i höst, som varit hur jämna som helst. Minns bara då Milo avgjorde här hemma då bara nio sekunder återstod.

[f]Noterbart om laget[/f]

Noterbart 1: Inga skador. Tommy Wargh och Tommy Enström spelade i J 20 hemma mot Almtuna i tisdags.

Noterbart 2: Tidigare i höst har Leksand besegrat MODO med 3-2 hemma (lagets första seger), i Kempehallen vann MODO med 2-1. Miloslav Horava har gjort tre av fyra mål mot Leksand

MODO - Leksand 1/12 -06
Målvakt:
60 Karol Krizan
(30 Mikael Zajkowski)

Backar:
5 Hans Jonsson
8 Oscar Hedman

3 Mattias Timander
6 Tobias Enström

7 Jesper Damgaard
32 Tobias Viklund

24 Vladimir Sicak