1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530175 inlägg · 4121 ämnen

MoDo - Leksand, bäst av 7

Sv: MoDo - Leksand, bäst av 7
Skickade nedan till bladet igår, tyckte att de kunde göra en artiklel om den extrema snedheten i bedömningarna. Noll respons. Men faktum är att vi håller på att bli helt bortdömda. Publicerar det här istället.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Siffrorna kommer från SHLs egna matchstatistik, men jag har själv satt ihop det i en ”databas” och pivot:at fram lite siffror. Nedan är för hela matchserien så långt. Siffrorna är snitt per match.

Row Labels Ave. of Skott på mål Ave. of Tekningar Ave. of # powerplay
LIF 25 22 4
MoDo 31 35 2,5

Kontenta:
- MoDo Skjuter ca 25% fler skott på mål än LIF i snitt (31 per match mot 25).
- MoDo vinner ca 60% fler tekningar än LIF (35 per match mot 22)

Tyvärr för inte LIF statistik på missade skott på sina hemmamatcher. Men skott på mål och vunna tekningar är en väldigt god mätare på puckinnehav. Man kan sluta sig till att Modo har ett puckinnehav som är minst 25 - 35 % större. Minst.

- LIF får 1,5 PP fler per match än MoDo. (Brynäs ledde den här kategorin i SHL den här säsongen med 0,73 fler PP än sina motståndare. Ett allsvenskt lag är alltså dubbelt så bra som kategoriledaren i SHL? Det talar om hur stor skevheten är)

Samtidigt får LIF 60% FLER PP i snitt mer än vad MoDo får. Puckinnehav korrelerar med antalet PP (jag har räknat igenom SHLs hela statistik för grundserien). Ju mer puckinnehav, desto fler PP, ungefär 0,3 PP fler per 5% puckinnehav (dvs 55% puckinnehav ger 0,3 PP fler, 60% motsvarar 0,6 PP fler etc.) Det betyder att LIFs 1,5 PP fler per match motsvarar att LIF skulle ha pucken 100% av tiden.....I 5 av 6 matcher har Modo vunnit skott och puckinnehav. I 6 av 6 matcher så har Leksand fått fler PP. En helt orimligt fördelning på ett så stort antal matcher som 6. Särskilt med tanke på att MoDo var det lag som tog minst antal 2:or i SHL den här säsongen.....

Det är bara att konstatera att domarna fattar konsekventa felbeslut, inte med mening utan för att de är undermedvetet påverkade (bias). Med en normal domarinsats hade den här matchserien varit stängd. En match kan absolut avvika. Men över 6 matcher ska statistiken inte se ut så här.

Gusse: Började igår faktiskt. Har vägrat lägga nycklarna på bordet ;)

mk:
Kommer själv att slå av tv:n och telefonen
Klarar inte av att titta

Gusse: Ja. Det är sånt här man inte önskar sin värsta ovän ens.
Men för er mentala hälsa så hoppas jag att ni vinner. Men personligen så ser jag hellre hellre Leksand som vinnare.

Kämpa väl !!!

Tarasov: Jo men det känns som att det är för att det är så stort intresse för laget här i kring. Konkurransen är ju inte så stor direkt.

Costanza: Idag är det dags att ta fram alla era skrockfulla sidor och hoppas dom hjälper. Turkallingar . knyt högerdojan först. hockeyplatsen i soffan , drick med vänsterhanden , ja allt som kan hjälpa. ALLT

Voodoo-Modo!

{7633}: Tur man är född i Östersund så man kan vara allsvensk i flera plan. Ja, nog är han dum och hårig, Janos Hari...

Dexter : Det hade varit lättare att somna med vetskapen att freddy krueger var ute efter en. Nu känns det bra mycket svårare och läskigare.

{7633}: Bara det inte blir förlängning. Sweet dreams.

Rytter: Ja usch....väntan är olidlig. Vinner man får det se ut hursomhelst. Men skulle man torska p.g.a slarv och onödiga utvisningar kommer man att bryta ihop fullständigt 😩😩😩

hockey_21:

Finns inte en chans att Emil P stannar ifall vi åker ur. Han gör troligen sin bästa säsong i karriären och är redo att ta nästa steg. Det gör han inte i allsvenskan.

Åker vi ur så spelar han ändå i SHL och det ska en spelare av hans kaliber göra.

{7225}:

Ja vi får hoppas på det, själv tror jag nog att han är ganska spänd inför imorgon. Men han kan ju absolut inte visa det utåt eller för gruppen.

Var väl Helber som beskrev det rätt bra, en ledare för ett lag som kommer uppifrån i ett negativt kval är som en anka på vatten, ser lugnt och fint ut uppe på ytan, men under den så sprattlar fötterna frenetiskt.

Fy fan vilken dag man har att vänta imorgon, samtidigt som man längtar efter att det ska bli match så skiten är över så önskar man att klockan aldrig blir 19:30 den 1/4 2016.

Undra hur många timmar sömn man får i natt då?

Jag tror emil p och stannar nästa säsong om modo ramla ur. Jag tror inte han sitter på ett så dyrt kontrakt och modo har nog råd att ha han kvar

Monno:
Våra sponsorintäkter är ganska bra om jag inte minns fel, kring 50 mille exkl kommunpengar, tror att vi bara har MFF, HV LHC och FHC framför oss

Rytter: Andreas Johanson älskar läget och han har haft ett bra snack med gruppen tydligen.

Monno:

Huvudet på spiken.

Vi får inte dras med i byta chanser hockey med Leksand. Det vi ska göra är att vårda pucken och ha tålamod, vi behöver inte gå framåt och vända snabbt vid varje tillfälle. Våga ta hem pucken och bygga upp spelet igen. Blir jobbigt för Leksand att spela långa stunder utan puck.

Tycker det var tydligt i matchen igår, byter vi puck och chanser med Leksand så kan dom utmana och har kraft till sina omställningar. I matcherna där vi segrat så har vi haft puck och vårdat den så när Leksand väl har vunnit tillbaka måste man åka på byte eller bara dumpa ner och ge bort den igen.

Spelar vi disciplinerat och vårdar pucken och sakta men säkert maler ner dom i egen zon så går detta vägen. Spelar vi byta chanser och huvudet under armen hockey så kommer Leksand ha orken och farten att kontra på oss och då är det helt öppet och till och med fördel Leksand.

Tänk positivt, Leksand har inte orkat med att göra mer än 3 mål på oss på bortaplan medan vi har gjort 13 på hemmaplan.

modomille: Absolut viktigaste är ju att vi inte går i fällan att spela raggarhockey mot dom.

Sven Tuta: Mja diverse skötsel av sponsorer var väl bättre när vi hade inavel (Micke P) där än nu.
Tror det handlar om att vi skulle behöva en "Starke man" på iaf någon hög post i föreningen. SAIK hade/har Johansson. Vi hade en gång i tiden Erkén.

Gusse:
Torp
Lindgren(?)
Runesson
Nilsson

Finns nog ett gäng juniorer man också hoppas på såsom Tim Wahlgren m.fl
Är det nån som har bra koll på juniorlagen och kan säga vilka man tror kan gå rakt in i A-laget vid degradering?

Gusse:Någonstans inne i mig så är jag stensäker på att Modo tar det imorgon. Om man spelar en bättre defensiv imorgon så kommer Modo stå som vinnare. Sedan så hade Leksand en jäkla bra precision i skotten,nästan alla skott satt i krysset. Jag tror inte att dom kan ha sådant flyt i två matcher.

Rytter: Vilka spelare kan tänkas stanna om vi åker ur?

Jakobsson
Ottosson
Skröder (om modo vill)
Öberg (om han fortsätter
Tar hem Olsson från sundsvall
Hedman?
Carlsson
Sedan sticker resten med svansen mellan benen

Robin Ztorken L:

Ja klart det är tufft läge det tror jag många håller med om, men det är ju inte det som jag reagerar på att du skriver utan det är snarare kommentaren att det är bra med en omstart i allsvenskan.

Tänk att hela säsongen efter 58 matcher så står det och faller med en enda match, vid vinst imorgon kan man fira som ett vunnet sm-guld.

Robin Ztorken L: Leksand har ju vunnit 3 av de 4 senaste matcherna och Modo har bara vunnit 1 av de 4 senaste så det finns i alla fall ett visst fog för din pessimism.

Rytter: Bra är det ju nte, men nålen har tyvärr vsat däråt många säsonger nu.
Tofsarna har momentum Modo ämpar med motvnden, tufft läge vågar jag lova

Robin Ztorken L:

Är också otroligt osäker inför imorgon, men trots det så kommer jag aldrig att håna laget eller önska och tycka det är bra att vi åker ut.

Sven Tuta: Jodå jag är här även efter matchen oavsett utgång.
Låt oss hoppas på seger! men jag är osäer på det.

Hörs morgon

Robin Ztorken L: Mr Negativ, ska bli roligt att slänga käft med dig imorgon kväll när kontraktet är säkrat, men förresten det går inte för har Modo vunnit då ser vi inte röken av dig här.

Monno: Håller med dig, fram med lien och rensa. Nu har jag ingen direktkoll men när man hör er berätta saker som ni upplever live i förening blir man fundersam. Livsfarligt med inavel utan kompetens, hur länge skulle det hålla i ett företag som omsätter 150 mille. Och det är väl det som kanske har varit/och är ett av problemen i föreningen.
Det gamla ordspråket: Förvärva- Förvalta- Fördärva kanske passar in här, där Svarten är nog den sistnämnde.

Robin Ztorken L:

"Det är bra med en omstart allsvensan."

Du är nog ganska ensam om att tycka att detta skulle vara bra.

Vår juniorverksamhet kommer att gå åt helvete, lovade spelare kommer att välja t.ex Skellefteå eller andra SHL klubbar för spel i J20 och vidare utveckling

När vi äntligen fått igång juniorverksamheten och det finns många riktigt spännande namn underifrån som Wernblom, Gradin, Åström, Wahlgren, Lindgren för att bara nämna några. Samt spelare som ska fightas för att etablera sig som Jakobsson, Ottosson mfl så känns det åt helvete att börja om på noll igen.

Det är detta som svider mest med att åka ut tycker jag, när vi på något sätt börjar få ordning på återväxten så är det dags att åka ur innan vi kunnat börja skörda.

Men visst ifall du tycker det är kul att slippa se Wernblom Jr i Modos A-lags tröja så säger det ganska mycket om dig som supporter.

Monno: Tror som du. Det blr bra att v rasar ur. Rolgare att se laget segra då och då. Dessutom har de senaste säsongerna vsat att Modo hör hemma allsvensan

Det är bra med en omstart allsvensan.

{7814}: Staden påverkas nog inte nämnvärt. Lite mindre in på nå hotell å någon restaurang lär väl gå lite sämre.
Men det är ju fortfarande bara hockey.
Och intresset i stan kommer ju inte dö bara för Modo är i allsvenskan.
Skulle inte förvåna mig om vi har rätt likt publiksnitt t.ex. kanske mer t.o.m då vi kanske vinner en å annan match.

Klubben är det nog värre med dock.

Och jag glömde en sak som påverkar kommunen. Vi åker nog på köpa en arena. Så skatten lär väl höjas....

Men Modo som klubb behöver rensa rejält om dom inte ska konka. Har hört såna historier om hur det verkar gå till i denna klubb så det är ju otroligt att det går runt.
Kompetensen skulle behöva höjas generellt. Vare sig vi spelar SHL eller allsvenskan.

NuMo: Näslund brände väl en jävla massa pengar i jämförelse med Svarten också? Han hade en helt annan budget.

Det konstigaste med Huras är ju att Svarten och alla andra som styr klubben måste ju vetat om det spel han tänkt spela.
Då det ändå är så pass många hockeykunniga är det ju konstigt att ingen slog bakut när man ville köra man-man med en medelmåttig back besättning.

Fast får jag gissa hur det gick till så blev man nog så till sig när Huras ville komma att man sket fullständigt i att fråga hur han tänkt spela i detalj.

Supertrött: Den verkar vara borta nu, dessutom är vi två som ville gå

{7225}: Då tycker jag du ska nypa den snabbt som fan, så mycket tid du ägnar åt Modo bör du vara på plats och heja ;)

Supertrött: är det fullt? En finns på hemsidan

Ben Perrault: Kan ju bero på att Sjur Robert var lika lugn förra säsongen inför sjunde mot Malmö ;)

{7814}: nån som lyckats köpa biljett?

För en som inte bor i Ö-vik och som inte är så insatt i föreningen Modo, vad händer med staden och klubben om man åker ur SHL? Konkurs om ett par år?

Ben Perrault: AJ har 10 000 skäl att vara orolig ;-)
Uppladdat:

500x0-aj_2017.jpg

{7633}:
Ser på AJ inför morgondagens match
Han ger ett lugnt och förtroendegivande intryck.
Varför blir jag inte lugnare:(

NuMo: Jo det är sällan så att man vill ha otur i idrott😉😉😉 Vilket svartvadet tydligen ideligen drabbas av.

{7633}:

Nej, men får väl räkna det till "turkontot" att Näslund som sportansvarig inte lyckades värva Huras.

Gusse: En äkta Modoit, hjälper föreningen, överskottet får klubben. Skämt åsido ett jä... Idiot, biljetthajar finns överallt.
Någon vem hur många sålda hitills?
Lapp på luckan blir det garanterat

mattias - 74: man vill ju ha den bortgjord så fort som möjligt, vill inte gå och tänka på hur fan det ska gå hela dagarna så får hellre veta resultatet.

Men sen tycker jag att vi alla ska försöka vara så positiva som möjligt för positiv energi sprids och speciellt imorgon. Låt sjunga och dansa till slutet än om det blir vår sista match i SHL på ett tag. Nu laget behöver oss som mest!

Edit: Såg inte att du var leksing först nu hehe

NuMo: Tolkar det som att du tycker att Svartvadet inte lyckats sämre än näslund utan snarare tvärtom ,han är bättre att ro iland affärer? Skriver verkligen inte detta för att vara uppkäftig. Men det som man som supporter måste ta hänsyn till är vad som presterats och där får man väl ändå ge näslund mer cred än svartvadet. Dessutom tycker jag näslund är/var mer självkritisk i sin roll än vad svartvadet är när han väl framträder i media.
Att vi nu står inför en helt avgörande match i fjällräven center tror jag självklart inte att svartvadet hade siktat på men han kommer ju med uttalanden som rimmar illa med hur verkligheten ser ut.
Att tala om hur mycket bättre det ser ut i år än ifjol är ju oväsentligt om vi skulle hamna i allsvenskan.

Knappt att man kommer våga titta imorgon, skulle MODO åka ur så får man väl se det som årtusendets sämsta 1:a aprilskämt. Vet dock inte om hemmaplan är till en fördel i 7:e och avgörande. Vid framgång är det positivt och man får ett driv framåt, men skulle Leksand få in en ledningspuck eller alternativt leda inför 3:e perioden finns risken att paniken från läktarna i Fjällräven kan paralysera laget. Det är så många matcher i matchen som kommer bli avgörande. Vem kommer våga kolla? Blir att sitta hemma och ha sorgespriten/segerskumpan nära tillhands.

Monno: Hoppas han inte får en enda jävel såld. Så han får sitta där med alla biljetter och lite sved i kassan.

Från någon på Twitter:

Powerplaystatistiken: Modo 22:02. Leksand 48:58 över 6 matcher.

« · 1740171 · »