1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480299 inlägg · 4078 ämnen

MoDo - Troja 2021-10-16

2240255 · » Till forumet


Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
J F K: Ja. Bänka honom (upp på läktaren) är ju bättre. Ibland undrar jag om det så enkelt att det handlar om att han har blivit farsa och sover för lite. Du är ju inte superslug och supersnabb om du har sömnbrist.
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
Majbrasan: Jag säger inte emot. Visst är det lätt att få uppfattningen att han tycker sig vara bättre än han är. Både att han inte är riktigt förberedd och att han spelar långt över sin kapacitet.
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
J F K: Ptja, nu känner jag inte till omständigheterna till varför han kom otränad till samling men.. det ligger i fatet i en allmän bedömning när han uppenbarligen envisas med att göra det svårt för sig själv? Det är inte som att det inte kan ha påpekats från ledningshåll.. plus att någon självinsikt tycker jag att man bör ha?
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
M Horava: Som jag skrivit tidigare.
Det trista är att jag tror att Dahlroth själv kunnat lösa det enkelt. Bara spela pucken på det enklaste sättet och gör det så snart som möjligt. Varenda gång han stannar upp och letar ett snyggt pass blir det fel.

Det hade varit så mycket enklare att bänka honom om andra saker blir fel, men det är en sak som rimligen borde ta fem minuter att fixa! Förklara att han är där för sin defensiv och att han förväntas spela enkelt.
Det är förresten så att han ibland åker på offensiva räder och annat. VARFÖR????
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
KB65:
Tror inte det kommer bli aktuellt, vi kommer dessutom behöva honom då skador mm gör att man behöver lite extra folk. Möjligen om vi tar in en ny. Mkt bra lösning med ÖHF fö där vi kan hålla igång 3 spelare med mkt istid
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
M Horava: Tror knappast Dalroth vill spela i ÖHF. Lär snarare bli läktaren isåfall eller annat allsvenskt lag.
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
Nooky: Det borde vara en tidsfråga innan man ger Lovric chansen och låter Dahlrot lira i ÖHK. Spännande att följa hur länge till vi måste vänta för att få se detta "byte".. :-)
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
J F K: Jag tyckte också i matchen mot HV att det var MoDo med sin fart som tryckte ner HV i deras zon och gjorde dem svaga,
HV hade ingen dålig dag den dagen, MoDo var lite hungrigare! Sedan, att HV råkade vinna var skit.
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
J F K:
För det fall vi söker två forwards alt kan tänka oss att skippa det är med högerskytt, fick inte lira AHL. Spelat med ohlsson lirat i allsvenskan
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
Monno: Jag tror att när vi är som bäst så spelar vi en bättre variant än mot HV. Vi forecheckar riktigt hårt, får ned farten på motståndarna och får dem att tycka att hockey är rätt trist. En form av hockey där vi höra att motståndarna gör en dålig match, men där det snarare vi som gör dem dåliga.

Inte i sig defensivt, men lite som Luleå för ett par år sedan där man som åskådare tyckte att det var en ganska tråkig match för det blir inget riktigt flyt.
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
Gavelo: Jag som tror han är lite bang for the buck just nu.
Jag tror nämligen Modigs är en av dom mer välbetalda.
Spelare fårn SHL har en tendens att vara det...

Men bara sju matcher in så ska inte döma ut han än. Han jobbar ju på och så. Är mest att han inte "ser" spets ut.

Är väl mest att man gärna hade haft en typ Karla, JJ eller liknande som uppenbart har bättre puckbehandling, spelsinne eller skott än alla andra. Tycker inte riktigt vi har det.
Det vi har i stjärnväg är en dansk vars superkraft är att vara gubben i lådan (dyka upp på rätt plats) och en fantastisk personlighet. Men tror aldrig vi kommer få se Aagard "dominera" en match som Karla eller Tambo kunde göra. Dock kommer han peta in nått hat trick säkert bara för att han står på rätt ställe.
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
Bad_Brett:
Den riktige Tarasovs spelfilosfi eller den insikten som la grunden till den. Finns någon rätt bra artikel om det om man googlar minns dock att det inte vara räcker att googla Tarasov får då hamnar man tydligen på hockeysnack 😂
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
erjo: Han har ju 4 säsonger i Ettan där han legat nära 1p per match, samt att han under sina 2 senaste Shl säsonger gjort 8 och 6 mål trots begränsat med offensiv speltid i ett bottenlag, nog finns det en uppsida här helt klart!

Kim Rosdahl hade sämre poängsnitt när han kom från Malmö, sen stod han för 11 + 20 i Modo trots att han inte spelade i 1:a eller ens i 2:a kedjan vissa stunder.

Jag tror att Modigs kommer göra minst 25p denna säsong, förhoppningsvis mer.
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
Silly:
Minns speciellt en sekvens igår när OP åker i mittzon och knackar klubban hårt i isen, uppenbart frustrerad av att passningen inte kommer.
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
Gavelo: men bortsett från en säsong i div.1 har modigs aldrig levererat offensivt. Så jag håller inte med om att det finns någon offensiv talang, men smaken är väll som baken.
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
Nooky: Jag upplever det som att det är för mycket soloåkning. Den här klyschan om att pucken är snabbare är en spelaren är mer aktuell än någonsin.

Kanske beror det på att man vill för mycket. Man vill visa publiken att man minsann inte kommer glida runt och se på medan vi förlorar, men det leder till att passningsspelet blir obefintligt.

När vi väl hade fått gratismålet, så lossnade det fullständigt och spelarna började spela tillsammans istället, och när det väl såg ut så, var det egentligen inte speciellt förvånande att vi lyckades vända och vinna.

Den stora frågan är varför det tycks vara så förbaskat svårt att ha detta som default-inställning...
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
Känns ändå hästlängder bättre än vad det såg ut i förra året för MoDo, får ett starkt intryckt att ni har fått rätt personer på rätt platser.

börja MoDo få igång sitt powerplay och få in lite offensiv kraft som kan leda Powerplay , och minimera misstagen som görs över hela banan så kommer MoDo få en väldigt kul vinter iår.

sen matchen igår, ligga under med 3-0 och vinna i sudden, känns ändå som det finns något starkt i gruppen?

men Dahlroth borde lånas ut till Örnsköldsvik Hockey och ta tillbaka Lovric
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
Gavelo:
Håller med fullt ut! Underbart att se glädjen hos grabbarna!

Det är väl en väldigt god anledning till att bege sig till arenan och stötta laget.
Med och motgång. Alltid MoDo!
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
erjo: Ah då läste jag fel (skyller på groggen igår)
Men jag tycker du är väl hård, Modigs är en typisk Rosdahl typ, hamnat snett i Shl och fått en tillbaka dragen roll, i Allsvenskan fick han mer offensiv speltid och med tiden blev Rosdahl en av våra bästa spelare och jag hoppas Modigs kan göra samma resa, för talangen har han.

Jag tror vi får ge det lite tid, det är många som inte levererat än.
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
Gavelo: det någon skrev om modigs igår var att han var otroligt lite bang for the buck. Visst han har gjort 4p men man måste väll kolla till spelet och fortsätter han spela så här kommer han vara långt ifrån det snittet då säsongen är över.. bättre att sätta in en offensivt duktig spelare och sätta modigs i en mindre roll där han kan gnugga på och eventuellt kriga in en puck.
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
Gavelo: Precis det jag har varit inne på också i tidigare skrivelse här på forumet , det är så underbart å se vilken glädje grabbarna visar !!

Ni som kan !!
Gå in på MoDo channel och kolla på segerjublet efter matchen mot Kristianstad när Tikkanen blir hyllad och hur tre av grabbarna åker och sjunger "Tikkanen"

Sån jäkla kärlek så det finns inte !!!!
Kommentera


Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
Silly: Jag nämnde igår hur det värmer i hjärtat när spelarna faktiskt visar känslor, och som igår beskrev jag hur glad Woods blev efter sitt 4-3 mål, det tycker jag ändå visar på en enorm vilja och tävlingsanda i gruppen även om spelet inte är perfekt.

Dock missade jag faktiskt en ännu större sak igår och det är denna sekvens från igår, 3-3 målet.
Spelare som inte alls hade något med själva målet att göra mer än att vara på isen faller ihop av glädje….

Karlin har någonting jävulskt bra på gång!!
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
Tarasov:
Sylvander sätter fingret på problemet idag.
Vi är för trögtänkta!
Det finns en anledning att spelare som Svenningsson, Modigs, Dahlrot m.m inte har spelat till sig en ordinare SHL plats där spelet går mycket snabbare..
Då måste man kunna ta snabba beslut och kunna leverera eller att våga/kunna hålla i pucken lite extra för att kunna slå en bra passning eller hitta en medspelare som har bättre läge eller fart!
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
puffe:
Tycker Styf i stort klarar sig bra och gått framåt sedan förra säsongen. Den som har mest problem för tillfället är Dahlroth och men håller en acceptabel allsvensk nivå.
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
erjo: Jag håller inte alls med om Modigs, tycker han visar att han har en fin uppsida men den behöver dock vara mer permanent.
Som någon skrev igår så är Modigs nog väldigt mycket bang for the buck.
Dalle däremot gör ingen glad numera, visst han avlastar istid och gör ett hyfsat jobb i boxen, men i övrigt är han på väg ur allsvenskan med buller och bång.

Jag hoppas man hittar 1-2 nya backar, alternativt testar någon junior eller lovric ?!
Viklund känns avskriven så 2 backar kan vara ett måste.

Sen oavsett hur Macmaster och Woods utvecklas så är känslan att vi behöver en rejäl förstärkning offensivt, som många skriver så vill man ha en rightare med spetskompetens och jag håller med, iaf att det bör komma någon med näsa för målet.
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
Hakning-Henrik: Problemet är att det inte finns någon konkurrenssituation. Tycker inte heller man ska skeppa någon, men samtidigt så ska man inte ha en given plats i laguppställningen om det konsekvent ser dåligt ut.
Hade inte Wahlberg råkat ut för en olycklig krock på träning och Viklund varit frisk, så hade inte Dalroth spelat många minuter igår.
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
erjo: Modigs har ett poängsnitt på 0,33 poäng per match i Hockeyallsvenskan. LP's snitt ligger på 0,34.

Kanske hade förväntat mig bättre spel över hela banan, men Modigs produktion ligger såhär långt på högre nivå än högre nivå än förväntat, med fyra poäng på sju matcher.
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
jonsson: känns som en karlinseger igår med viss hjälp av svensson i troja😁👍 inte fan trodde man att vi skulle göra två mål med tom bur iom de frilägen vi släppte unde4 matchen. Sjukt viktiga poäng så vi kan få lite lugn. Man får hoppas att pandemin hålls fortsatt i shack så att vi får ha publik så vi kan spara in lite pengar till nästa säsong å satsa alt förstärka i år när rätt pjäs kommer
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
jonsson: Jag tänker att vi behöver ge dem mer än 7 matcher för att avgöra deras vara eller icke vara i modo.
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
Är ju inte kört än men jag hade större förhoppningar på Modigs, Dahlrot är för okänd för mig.
Är övertygad att Karlin ser samma som vi, är glad över att tränarn absolut inte är nöjd över hur det ser ut.
Måste steppa upp många steg på onsdag, kan nog inte räkna med samma tur då, eller hur man ser på det.
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
Dahlrot och Modigs är så dåliga att man börjar fundera på om Karlin är blind eller korkad. Modigs kan spela i en fjärdelina tills man fått in förstärkning och sedan skickas till första klubb som är beredd att ta över hans kontrakt. Dahlrot ska dock längst ner i frysboxen bland fiskpinnarna, spelar ingen roll vilken junior man sätter in tills förstärkning kommer!
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
MorganaLefaey: sen kanske man ska erkänna att man är för trött för detta. Suttit på cmore o nhl matchen har ju redan börjat om man är smart nog å slå på viaplay.
Ridå.
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
puffe: de ska absolut få SPELA in sig. Men som det sett ut nu så har vi haft 3st som fått spela pga att vi inte har något val. Tycker det är en ganska stor skillnad.
Jag klagar på mycket o hackar på många, men jag tycker på intet vis vi bara ska kassera dem o skicka iväg.
Men de kan få sitta som extraspelare o ta någon minut per match. Men nu har jag inte kollat upp detta, men det känns som de har lite mer än så.

Kan mycket väl bli bra allsvenska eller till o med SHL spelare av dem. Men de är inte riktigt där nu och det är tyvärr NU vi behöver bättre spelare.

Men nu har man verkligen glidit iväg på sporttv tittandet.
Från travet till modo till timrå i efterhand, till columbus crew - Miami i MLS. Kanske dags att inse att man kan se NHL i efterhand i stället för se strunt på tv för å hålla sig vaken. Skönt med poäng. Det satt som en smäck.
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
Tarasov: Detsamma gäller unge Herr Styf, han är väl 19 år? Trist när han blir nån hack-kyckling här inne, vi är väl inte i den sitsen att vi inte ska låta talanger få spela in sej i A-laget.

Värna om våra juniorer!
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
Bad_Brett:
Rätt bra säsong med tanke på att han var junior då.
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
Tarasov: Ödmjukhet är en dygd, all heder åt Dej. Bristvara i dagens samhälle :)
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
Helt sjukt att det inte gick bättre med alla dessa namn i truppen
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
Bad_Brett: Modo gör mer mål i boxplay än i powerplay..
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
Tarasov: Skottprocenten var rätt bra då, 17,05% under grundserie och 0% i kvalet.

Jag menar bara att jag inte skulle klassa detta som en "kanonsäsong". Han gjorde lika många mål som Villiam Haag. Det är väl bra gjort av en så pass ung spelare, men vissa får det att låta som att han dominerade ligan.
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
Bad_Brett:
Vad var hans skottprocent då? Hur mkt istid hade han i förhållande till andra forwards?
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
Monno:
Brukar ha rätt men annonserar det sällan i efterhand 😂
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
Monno: Jag hör hela tiden om hans "kanonsäsong". Vilken är det egentligen som avses?

2018-19 IK Oskarshamn HockeyAllsvenskan 43 15 12 27 26 -3

8:e plats i interna poängligan och näst sämst +/- i hela laget. I kvalet gjorde han NOLL mål på 12 matcher.

Han producerade ungefär lika bra i seriens bästa lag som Åhström gjorde i Almtuna. Vi måste sluta se honom som en bubblande supertalang som förr eller senare kommer explodera och istället jämföra honom med spelare Åhström, LP etc.

Problemet är att även tränarna tycks vara övertygade om att han "har det i sig".
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
Monno: Jag tycker att Näsen är en flopp. Slår dåliga pass och är otroligt långsam. Vi skulle behöva två bra backar så det blir konkurrens på backsidan.
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
Tarasov: Jag tror ju tyvärr också att Svens kanonsäsong var ett undantag.

Men vi får hoppas att Tarasov har mer rätt än Brett :-)

Modo måste dock drastiskt göra något åt PP. En rightare såklart men begriper inte hur man i 5mot5 kan lätt komma in i zon och behålla pucken det, få ett PP, och då tar man sig fasiken aldrig in med pucken under kontroll. Ofattbart.
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
Tarasov: Tja, vi får väl se. Förra säsongen såg topp 21 ut såhär:

1. Heponiemi: 28,57%
2. Aagaard: 21,65%
3. Rockwood: 20,05%
4. Strömgren: 20,0%
5. Sylwander: 17,98%
6. Åhström: 17,14%
7. Gagnon: 16,67%
8. Pettersson: 16,67%
9. Hedberg: 15,38%
10. Karlkvist: 15,08%
11. Harju: 13,89%
12. Jellvert: 13,46%
13. Sykov: 13,33%
14. Niederbach: 12,5%
15. Kaut: 11,11%
16. Persson: 9,52%
17. Ohlsson: 8,33%
18. Lindewall: 8,33%
19. Corrado: 8,00%
20. Haag: 7,69%
21. Svenningsson: 6,93%
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
Rytter:
Ja stark och viktigt
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
Tarasov:

Var ju inne på att vi skulle vända och vinna. Men trodde det var kört efter 0-3.

Det vi tar med oss från matchen är 2p, att vi inte ger upp samt att Woods fick ett viktigt mål, i övrigt inte så mycket mer.

Men vi måste upp rejält i prestation. Viktigt att vi håller kontakten med topp 6 och inte halkar efter för mycket i början.

En till match utan sam, hoppas vi kan stå upp mot Västerås trots det.
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
KB65:
Jag vill ha två nya tänker mig då något i stil med
Linus A - Vigge - Woods
Dansk - EJK - BBs favorit
Ohlsson - Macm - X
Sylwande - Modigs - OP
MT
Kommentera

Sv: MoDo - Troja 2021-10-16
Bad_Brett:
Håller inte med om avvägningar där jag många gånger tycker han tar bra beslut, hans skottprocent lär inte landa kring 4 tror kring 10-12 ingen Karla eller Björklund med anständig. Tiden utvisar en av oss här då kan du sänka din flaska renat 🤣
Kommentera

2240255 · »