1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

481366 inlägg · 4078 ämnen

Modo - Vita Hästen 7/10

1766550 · » Till forumet


Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
Monno: Just Wernblom junior säger ju själv att far är hans mentor och vi vet ju vad Magnus tycker om att spela för andra klubbar, gubben som nobbade NHL och andra lag i serien och utomlands för att gneta på i Modo, var inte förens Modo Lät han gå som han krita på för en allsvensk klubb.
Jag hoppas och tror att Werner blir kvar i Modo minst en säsong till efter detta, förhoppningsvis 2 och kanske tre för att sen dra iväg.
Jag tror inte man har större chans att utvecklas i tex Frölunda eller saik som dammsuger södra resp norra Sverige på talang utan jag tror man kan utvecklas nästan precis lika bra överallt, allt handlar om inställning och vilja.

Modo är en av de klubbar som i generationer satsat mest på egna spelare och är även en av de klubbar som skickat iväg flest spelare till NHL som blivit fullblodsproffs.

Modo är en förbannat bra klubb att utvecklas i!
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
bisterfinnen: Mittåt! Lugga Västerviken
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
sargad:

Ingen hääääääst idag. Bara Karlin å Socker-Conny
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
Rytter: Se nu till att lugga Göbbhästen idag.
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
bisterfinnen:

Jo man läste ju om när dom försökte locka till sig en 13-årig Jesse Puljujärvi. Det är verkligen barnarov.

Tur för honom att han var smart nog att stanna där han var och har nu fått en fantastisk utveckling.
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
Rytter:

Detta spelar ingen roll för Skellefteå. Dom tar sig rätten att begå barnarov bäst fan dom vill.
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
Rytter: Wernblom bodde där i några år och har säkert en hel del vänner kvar. Det vore inte konstigt om han var där av den orsaken heller.
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
Sputnik:

Har skrivit det tidigare och skriver det igen, det finns en del exempel på spelare som lyckats bra genom att gå från HA direkt till NHL utan att passera SHL.

Tror det är viktigt att man får vara en ledande spelare och få mycket förtroende och speltid. Måste ju växa mycket av att få vara med i situationer som PP, BP och när matcher står och väger i slutet istället för att vara bänkade i dessa situationer.

OEL, F Forsberg, P Berglund, M Backlund är ju alla exempel på spelare som gått direkt från HA till NHL och lyckats riktigt bra, och detta är spelare som enkelt hade kunnat ta ett SHL kontrakt istället för att spela HA. Sedan har vi ju Kovacs och Strömvall som både gick över i år, men dock hamnade i AHL.

Så man behöver nödvändigtvis inte spela i SHL vid denna ålder, tror därför att Dahlen har chansen att utvecklas och bli bättre än Grundström i år trots att Grundström förra året rankades högre och låg före.
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
Monno: Tror nog att Lill Werner mår bäst av att spela en säsong till i Hockeyallsvenskan(minst), han har nog en klok far som kan ge råd och då tror jag även han tycker att HA är ett bra ställe att utvecklas på. I HA får ju Werner också en större roll och kan utvecklas offensivt i sin takt. Ett exempel är ju Jonathan Dahlen, Ottawa tyckte att det var klokt att stanna trots alla locktoner från SHL för i timrå får han en större roll.(om man som timråit fredligt får vara med och tycka) :)
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
Rytter: Det är nog redan huggsexa på Wernblom. Med den svenska etiken kring detta är han nog nedringd.

Och SAIK lär vara så sugna så saliven rinner längs golven vid det här laget.
Anknytning har han ju också så.
Får vi behålla honom nästa säsong ska vi vara väldigt väldigt glada.
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
Carl Lejonkräk:

Mini-werner får nog ha agent, så här verkar det vara:

"Får inte kontakta någon spelare i egenskap av tilltänkt klient - vare sig
direkt eller genom förälder/annan person -- förrän det år han fyller 16. "

Från de etiska reglerna för agentverksamhet.
Kommentera


Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
Carl Lejonkräk:

Har ingen aning, vet inte ifall spelare som är så unga ens får ha agenter. Har för mig att det var någon åldersgräns, men det finns säkert någon som vet det bättre än mig.

Var väl inte 100% seriös i min kommentar kring detta.
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
Rytter: Är Magnus hans agent?
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
Carl Lejonkräk:

SAIK har väl bjudit in honom för att försöka sno till sig mini werner.
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
Rytter: Japp Brynäs bröt trenden och Magnus Wernblom var på plats på läktaren.
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
Eller: vad vi har otur med skador och konstiga sjukdomar då! typiskt!
bra att Iilahti får värmas upp, ser gärna han startar hemma mot fart o fläkt IK imorgon!
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
Eller: Oerhört tråkigt. Jag tyckte att han började riktigt bra och har förutsättningar att växa ut till en väldigt bra allround-back.
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
Leman har körtelfeber och lär bli borta ett bra tag.
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
J F K:

CG uppsatt i VF:S andrakedja idag. Intressant att se matchen och se hur delaktig han är i spelet, VO är uppsatt i en tredjekedja. Blir den tidiga matchen att följa för att följa våra grabbar sedan blir det att se Brynäs bryta trenden mot SAIK.
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
J F K: Svårt att bedöma hur stark laget är, Saik kanske har en svacka i årgångarna vissa år, de hade starka årgångar mellan 89-95 ungefär. Om man tittar på tv-pucken så har nog Västerbotten fått en liten nedgång de senaste åren utan att vara direkt dåliga. Undrar om finske målvakten Lilahti är på gång in i A-laget då han fick stå för j-20 idag.
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
Eller: Oerhört starkt att vinna två raka mot Skellefteå. Vi har trots allt typ sju juniorer i A-laget. Nu har även Skellefteå en hel del där, men jag tycker att det tyder på att vi är på rätt väg.
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
J-20 idag, Modo-Saik 4-0 Lilahti höll nollan 34 skott.
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
Rytter: Vita Hästen kom från ingenstans för två säsonger sedan också även om Modo slog dem i kvalet. Det gäller att komma bakifrån och toppa formen till våren. Modo ligger helt perfekt i serien tycker jag.
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
atomragnar:

Vi får enas i att vi tycker olika, för värdelöst tycker jag inte att 12p på 8m är.

Jag säger inte att 12p på 8m är en kanon inledning, men det hade kunnat vara bra mycket värre och mycket mer press på modo, som t.ex för Leksand förra året och andra lag från SHL som ramlat ur. Konstigt att det inte skrivs mer om topptippade AIK och Almtuna som inlett dåligt.

Skulle självklart önska att vi hade haft minst 2-2.5p/match i snitt, men samtidigt är vi med och med den offensiva spets och skicklighet som finns i laget gör att vi har chans på att vinna varje match, det är främst defensiven/inställningen/målvaktsspelet som behöver rättas till och det går att jobba med. Värre hade varit ifall inte spelarna håller en tillräckligt hög skicklighetsnivå.

Sedan blir det såklart jobbigt igår när vi saknar 4 spelare som ska vara mer än breddspelare (Byron, Björklund,Edblom,Lehman).

Undra ifall spelschemat var anledningen att man inte var där mentalt igår, matcher både Måndag och Tisdag, sedan match igen på Fredag. Säkert svårt att få till bra träningar under veckan och få skärpan, samt många orutinerade spelare som inte är vana detta. Ifall detta var anledningen hoppas jag AJ och FO analyserar och funderar hur man ska förbereda laget på bästa sätt när det blir tätt mellan matcher, för ett sådant spelschema måste vi klara av ifall vi går in i ett kval.
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
J F K:

Visst han sitter inte på läktaren, men vad får han i snitt ca 10 minuter/match. Spelar han i ledande kedjor? Får han förtroende när matcherna väger? Spelar han i PP (och BP)? Svaret på ovanstående är nej, därför borde han söka sig till ett lag på en lägre nivå för ett kortare utlån så han får mer istid och spela en ledande roll och i avgörande lägen. Det kommer gynna hans framtida karriär istället för att rulla på i en tredjekedja med ca 10 min per match.

Risken är väl dock att Frölunda vill ha honom nära och skickar honom till Pantern eller nått annat lag där nere. Kanske frölunda tar hem nyström och skickar CG motsatt väg för matchning.

Tror dock att det är bra för CG ifall han lånas till en klubb där han känner till allt redan så han kan fokusera enbart på spelet och inte allt runt omkring.

Lyft luren och ring nu.
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
Tarasov: Det är klart att man helst kommit ut flygande och legat där Västervik ligger efter kanonspel, men nu är det som det är. Vi kan förvänta oss att många lag som VH igår gör sina bästa matcher när de ska spöa Modo. Vi lär inte få något gratis och ingen lär underskatta oss som Västervik säkerligen gjorts inledningsvis (utan ta ifrån dem att de gjort det sjukt bra!)
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
J F K:
Även Örebro tror jag kom igång sent.
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
atomragnar: Nu är det inte vara Leksand som legat långt bakom täten och gått upp. Även Rögle gjorde samma sak. Det är snarare så att lag som vunnit allsvenskan ofta haft det jobbigare de senaste åren.

Igår hade vi sannolikt vunnit om vi varit påtända. Inställningen var verkligen under all kritik. Trots att vi rimligen borde fått en klar förlust så har försvarsspelet blivit så pass hyggligt att vi var en hårsmån från poäng ändå.
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
Rytter: Trots att inte spelet klaffar för er och att det finns brister (som ni säger) så är ni ändå svårslagna. Man ska också tänka på att alla försöker slå er och att mötet mot fd SHL laget är höjdpunkten på året. Jag har svårt att se att VH kan spela med den frenesin hela året! I nov förra året såg jag en match mellan LIF och MIK och så dåliga som LIF var då är ni ljusår från. MIK fullkomligen lekte! Kan ni slipa på bristerna så har jag svårt att se att ni inte ska vara topp 3.
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
Rytter:

12p av 8m är värdelöst - under all kritik framförallt med de uttalade målen.

Jag är långt ifrån nöjd - ville modo skulle vara ett konkurrenskraftigt bottenlag och inte ett halvdassigt mittenlag.

Jämförelse med leksand är bara dumt det har inträffat en gång. Jämför istället med hur större majoriteten av alla som haft 12 p efter 8 har gått. Oftast ej så bra nej. Det är det sannolika scenariot.

Nä, illa, frustrerande och extremt tråkigt. Detta lag kommer aldrig gå upp till SHL och det måste vara målet - desto fler år här när desto mer ansträngt blir det - vi kommer säkert känna av det nästa säsong i HA.
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
Rytter: Ingen dum idé, men jag har för mig att hak har regelbunden speltid. Svårt att få köplunda att låna ut då. Jag trycker grundström stampat på samma fläck länge nu. Det är klart att han blivit bättre, men långt ifrån i samma takt som man hoppats på efter hand succéinhopp för ett och ett halvt år sedan.
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
Det är läge att ringa Frölunda och erbjuda att vi ser till att CG kommer igång.

Han har just nu 0p och är -3 efter 6 matcher. Han skulle må gott av att komma "hem" och få spela en större roll och göra lite poäng. En bra lekkamrat till Jakobsson, fan i den kedjan skulle det då gå undan.

CG är just nu på väg att tappa jämfört med t.ex Dahlen, förra säsongen låg CG före när han spelare i SHL och ändå gjorde 15+ poäng samt var uttagen i JVM, men jag tror att Dahlen kommer att utvecklas bättre och gå förbi honom rejält denna säsong ifall CG inte får tillräckligt med speltid.

Det är nog inte så dåligt att som ung spelare utvecklas i allsvenskan i en ledande kedja jämfört med att ta en större lönecheck i SHL och få mindre minuter i en tredje/fjärde kedja.
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
EArk: TVÅ av dem är experter. Jag är lika obetydlig som dig och de andra läktarcoacher som gissar. I de flesta fall tydligen folk som håller på andra lag som mest år inne för att spela Allan.
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
Hur blev det med Byron, är han avstängd i morgondagens match?

Blir jobbigt ifall vi ska ha tre spetsforwards borta en längre tid. Måste få in Byron och Björklund nu direkt, sedan ifall Edblom blir borta länge eller ifall hans karriär är över så måste vi in med en kompetent ersättare för det kommer inte hålla över tid med bara Byron och Rundqvist som bra centrar.
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
Monno:

Visst att det finns en del att förbättra, som målvaktsspelet och bitar i försvarsspelet. Skulle man ha möjlighet att värva Hanses så vore det grymt för konkurrensen på målvaktssidan, sedan är jag kluven till Louma, han har varit nyttig men säkert inte värd lönen, dessutom tycker jag han tappat rejält på slutet jämfört med inledande matcherna.

Men vi får ändå inte hetsa upp oss och vara säker på att detta blir en skit säsong, vi har 12p efter 8 matcher och är definitivt med i racet där uppe. Hade någon på förhand gett mig dessa förutsättningar efter 8 omgångar så hade jag tagit dom direkt med tanke på hur mycket tuffare läge det hade kunnat varit (som för Leksand t.ex hade väl 4p efter 8omg ifjol). Vi har många unga spelare som kommer att växa in i detta och vi kommer bli bättre.

Serien spelas i 52 omgångar + kval så det är mycket kvar innan man kan säga ifall säsongen blir en flipp eller flopp för Modo.

Låt Timråiterna vara här och dryga sig, tittar man i deras bok så är dom är ju just nu seriesegrare och klara för SHL. Så klart dom tar chansen att försöka reta sin storebror med sitt nyvunna självförtroende.
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
hanzon: Skit samma, Hästen var överlägsna och borde vunnit mycket större. Vi ska vara nöjda att det stannade vid 2-1.
Tråkigt att se ett så håglöst och trött Modo.

Allt det som fanns mot Löven var som bortblåst, det är också den enda match vi lyckats spela någolunda bra.
Då fick man faktiskt lite hopp, att det kanske var på rätt väg.

Resten av våra insatser har faktiskt varit kass.
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
Misstänkt offside på deras 1-0 mål
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
J F K: "Enligt mig, Harald Lückner och Mike Helber borde det varit mål."
Jaha, med den superexpert trion enad så är det väl ingen tvekan om att domaren gjorde fel. Typiskt också
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
jämtland: Japp. Sen kommer du in och upplyser oss alla! ;-)
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
Monno: Här är det som vanligt ser jag "optimisterna" hugger på "pessimisterna" för att dölja frustrationen över bristande spelkvalitet.
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
Signature: Ja fast Stenqvist är ju här för att få sin utbildning av Modo och vill att dom ska tro på honom.
Skit samma. Du fattar. ;-)
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
Monno: Kul koppling mellan din farhåga att det finns en risk att j-20 strejkar om dom inte får chansen i a-laget ala Mora och att du nämner Stenqvist som exempel (är från Mora ;))

Träna på att sitta på bänken haha!!!
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
WarEvryPractice: Manberg tror jag ändå kan bli en tillgång. Betydligt bättre än vad Persson visat än iaf.

Sen är det ju en balansgång. En sådan som Carlsson t.ex. som den spelare han var ifjol skulle han inte komma ned och dominera. Utan antagligen ligga snäppet över Stenqvist som bäst.
Är det då rätt att inte ge Stenqvist chansen att kanske istället ta klivet och bli bättre?

Risken är ju att det blir en Mora och J20 spelarna i princip strejkar.
Men som sagt, balansgång. Snackar vi helårslån så är det liten annan femma.

Ilahti fattar jag mig fan inte på. Hur risigt skick är karln? Han fick tydligen va med på J20s match ikväll. Och sitta på BÄNKEN! Helt sjukt... som att han behöver träna på det då?
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
Tarasov: Tycker också att det är både och .... Jag tror att vi är inne på en svårbedömd och godtycklig situationsbeömning där det kan gå hur som helst beroende på domare, matchsituation, behov av snabbt beslut etc.
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
Monno: Bra.

Ja alltså låna eller inte låna SHL-spelare. Det är inte självklart. Är med på hur du tänker. Men ända, ifjol lånade Modo ut Albin Carlson, Jakobsson, Karlqvist, Djuse, Ottosson, Persson, Bjurö och Victor Olofsson. Motsvarande kvalite skulle vara intressant att ta in. Jag tycker vi kändes lite tunna idag

Vi borde kunna låna bättre än Ilahti och Mannberg iallafall...
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
Signature:
Håller med, känns lite både för min del...
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
J F K: Regeln säger att det räcker med "kontakt" och nog tycker jag att det är kontakt så på den punkten håller jag inte med dig. Om det är samma situation så är det klart att det ska underkännas.
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
Monno: Stämmer att fjärdekedjan slog icing och då tog AJ timeout för att de var trötta.
Kommentera

Sv: Modo - Vita Hästen 7/10
Monno: Ja, de slog icing. Jag trodde att de skulle hinna byta när pucken gick ut ur zon, men det gjorde de inte.
Sedan var det Louma på målskytten, så att bara skylla på fjärdekedjan känns orättvist.
Kan inte tänka mig att ritchie blir avstängd och han behövs med rätt mindset. Man har inte råd att inte gå in med så kass inställning i den här serien.
Kommentera

1766550 · »