1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

479916 inlägg · 4078 ämnen

MoDo vs AIK 200220

2295770 · » Till forumet


Sv: MoDo vs AIK 200220
Nucky: Framförallt när Vigenault åker på två matcher för något alla Boda tränarna och inblandade spelarna tyckte var löjligt
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
puffe: Helt sanslöst om Weigel skulle klara sig från vidare bestraffning. En knytnäve i nacken som ger hjärnskakning..
Definitivt Bertuzzi-vibbar
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
JanneG: på min mottagare ser jag ingen hjälm medvetet borttagen, men min Telefunken är inte top nodge i o för sej. Vore kul att se lagen i färg, AIk är väl de mörka va? Såg på tekniskt magasin idag att fjärrdosa kunde komma framledes, Man behöver inte gå fram till apparaten, utan kan sitta kvar i soffan o trycka på nån knapp. Sån jävla idioti, Hur många sekler dröjer det då?
Uppladdat:

450x300-gammteve.jpggammteve.jpg

Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Heyerdal: Alla vill se Hugo tillbaka
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
JanneG: en tvåa skulle det stå
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Tarasov: weigel skall ha 5 och matchstraff, men er kille förtjänar en innan , när han sliter av hjälmen
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Tarasov: Ju fler gånger jag ser situationen, desto värre ser det ut. Ett jäkla vansinnesdåd, bakifrån, efter att situationen är överspelad. Och som någon skrev, visst finns det vissa likheter med Bertuzzis överfall.

Detta är inte en skada som uppkommer på grund av att spelet går snabbt eller att man är lite oförsiktig, detta är ett medvetet överfall. Om inte detta ger en lång avstängning så är det ett skämt.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Tarasov: Styf kanske är i gång annars blir det åter en junior
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
JanneG:
Jo det var nog på ett ut innan med gruffet gissar att det är smällen i bakhuvudet efteråt som ger hjärnskakningen.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
AddMan: Nikolajs blir spännande att se. Håller flytet i sig säsongen ut tro?
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
KB65: Brukar Riley ha så lite istid? Eller är han delvis bänkad?
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Tarasov: två ass o ett mål av Lindevall då ÖHF vann med 4-1 mot Köping borta!
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
puffe: jag håller med, inte ok
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
JanneG: Asch, en vanlig närkamp, dom föll ihop, men det var efterspelet som inte var så trivsamt, några slag bakifrån är inte helt ok.

Men visst ser MoDo slitna ut
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
KB65: Jösses vad missvisande att låta ena axeln gå upp till 2,0 och andra enbart till 1,5. Det ser ju ut som att Aagaard och Sveningsson är på samma nivå som Wemmenborn och Heinerö, när AIK i själva verket hade fyra spelare som fick bättre betyg än MoDos bästa.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
puffe: jävligt dumt gjort av wiegel hoppas Wahlberg mår bra, men vad hände innan jag var på plats, såg ut som ett nacksving på weigel? Ha. Tog inte av sig hjälmen själv?
Tuff match , såg att det inte bara var AIK som spelade på gränsen ibland , MoDo såg lite slitna ut , tajt mellan matcher
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
KB65:
Fler avslut från skottsektorn.....vi jäkligt bra när vi är ur form 😀
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Orkar inte scrolla så ber om ursäkt om det tagits upp tidigare.
Men det är jävligt konstigt att situationen med smutset weigel inte tas upp överhuvudtaget med domaren.
Kommentera


Sv: MoDo vs AIK 200220
KB65: Observera även att han fick 5 minuter för Fighting och inte matchstraff... En teknikalitet med tanke på resultatet, men likväl:

PÅDRIVARE
E n pådrivare av en konfrontation eller av ett slagsmål ska anses vara den spelare
som fortsätter att utdela slag i ett försök att straffa en motståndare som befinner
sig i en försvarslös position eller som är en ”ovillig deltagare”.

E n spelare som klart och tydligt ”vinner” ett slagsmål, men som fortsätter att slå
slag i ett försök att ytterligare straffa eller skada motståndaren som inte längre kan
försvara sig själv, ska anses vara pådrivare.

E n spelare som bedöms vara pådrivare av en konfrontation eller av ett slagsmål
ska ådömas mindre straffet (för Pådrivare i ett slagsmål) plus större straffet
(Fighting) och game misconduct (2+5+GM).

pdf.mediahandler.se/pdf/Spelregler_for_Elitishockey_2021-2022/84/
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Rytter:
Hoppas verkligen han klarade sig från hjärnskakning.

Weigel kommer få se upp när de kommer på besök i lyan.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
KB65: Hjälmen är ju så viktig, den hade han tappat bort när han slog Wahlberg bakifrån. Varför fick han sitta kvar i båset under MoDos undermåliga 5-minutare?
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Rytter: Vigneault fick kliva av och två matchers avstängning för en misstänkt klapp i bakhuvudet när båda spelarna stod upp. Domarna berör inte ens den här incidenten med Weigel i deras kommentarer efter matchen.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Rytter: När man ser hur Weigel och Max Lindholm beter sej på isen hade man gärna sett Donald Brashear göra ett byte till när vi möter AIK hemma. Tror extra-biljetterna hade sponsrat hans kostnader. Fega krakar
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
AddMan:

Inget bekräftat, men befarad hjärnskakning sa Karlin.

Wahlberg stod för en tuff tackling i hörnet på just Weigel, som inte uppskattade att bli så bryskt uppvaktad. Han hämnades genom att slå Wahlberg flera gånger i bakhuvudet och Modobacken föll till isen och där blev han liggandes i smärtor.

– Det är en befarad hjärnskakning på Emil. AIK-spelaren tog tag i honom och slog flera slag i bakhuvudet när Emil slår huvudet i isen. Det var kanske inte så genomtänkt från AIK-spelaren, säger Modos tränare Mattias Karlin
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
AddMan:

Jo jag tycker det, Sam fick ju 2 matcher för något som i jämförelse med detta var en lätt smekning.

AIK spelade verkligen på gränsen och hade flyt med vissa situationer. Tacklingen i ryggen på ingman var riktigt feg, trycker till med klubban i ryggen när han är 1m från sargen och på väg att hämta puck.

Sedan hade Max Lindholm kunnat släcka Nordin med en feg och onödig tackling långt efter Nordin släppt pucken. Den var väl inte en 5:a då den inte verkade träffa huvudet, men det var nog mer tur än skicklighet från Lindholm att det inte blev värre för Nordin. Också en feg smäll.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
AddMan: Fyfan kollar igenom AIK twitter där man hyllar Weigel efter detta överfall? 🤢🤮
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Inga rapporter gällande Wahlberg ännu?
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Olle:
Vevade precis reprisen några gånger.
Måste bli avstängning på den där!
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Rytter: lite Todd Bertuzzi-varning på den av Weigel. Såg inte så farligt ut när det hände men uppenbarligen är det en riktig psykopatgrej han gör. Hoppas det blir en lång avstängning.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Rytter:
Fan, det låter inte bra!
Ogillar Weigel skarpt. Han är en jävel på att lägga pass men har alltid haft en tendens att göra fega saker på isen.

Hoppas Wahlberg tillfrisknar kvickt.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Gavelo: Jag håller med till viss del att man gärna hade sett en lösning redo till hands i samband med att man skeppade honom. Samtidigt så var han helt under isen när beslutet väl togs. Modigs hade visserligen avgjort nåt straffavgörande och snubblat in en annan puck men i övrigt så bidrog han väldigt lite över hans sista 10 matcher.

Man tappar fortfarande en kropp i Modigs samt en viktig motor i Aagaard vid samma tidpunkt och det är klart att det bidrar till svackan vi är i nu. Tydligt att flera bärande spelare har fått dra ett tungt lass länge och det blev tyngre när vi tappade spelare på det. Känns naturligt vi får se såna här matcher när flera spelare samtidigt inte är på topp.

Jag tror däremot mycket kommer bli bättre nu när vi får i mer balanserade kedjor igen. Vi vet att vi kan spela med ett vägvinnande spel och har ungefär en månad på oss att komma tillbaka till det innan slutspelet drar igång. Det kommer vi fixa.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
AddMan:

Wahlberg fick hjärnskakning efter ett fult och fegt tilltag av weigel. Slog honom I bakhuvudet efter han vräkt honom i isen.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Heyerdal:
vem är skadad?
inte hunnit se matchen idag
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Rytter: Jag har lite svårt att bedöma Nordin. Potentialen finns där, men är osäker på om han ska centra en kedja i ett tufft och tajt slutspel. Går kanske hellre på den tråkiga lösningen där och kör med de mer etablerade spelarna och kastar in honom som en joker emellanåt.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Gavelo:
eftersom vi inte vet orsaken så får man väl helt enkelt lita på att det är rätt beslut att säga adjö direkt kan jag tycka.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
AddMan:

Ville ju helst ha honom i andrakedjan tidigare. Men ändrar nog mig nu.

Främst för att andrakedjan ser ut som ett vapen igen efter Aagaards intåg samt att vi måste få igång Sam och Woods fullt ut, och detta är nog bästa lekkamraten åt den kedjan.

Sedan funderar jag kring tredje. Inte nödvändigtvis Ohlsson-MacMaster-Mannberg som ska gå där. Kan nog tänka mig MacMaster på en kant och ge Nordin förtroende för han har en fin stigande formkurva.

MacMaster-Nordin-Ohlsson

Mannberg har tyvärr varit lite av en besvikelse, då främst offensivt. I defensiven är han bra. Han är nog en sådan spelare som är gjord för 3-4 oavsett om det är SHL eller HA.

Jag skulle nog vilja se Sylwander, OP,Mannberg Tjärnström göra upp om platserna i fjärde. Dessa + Ohlsson är sedan våra BP alternativ så de offensiva slipper spendera energi på att döda utvisningar.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Tarasov: Jag ifrågasätter inte beslutet att skeppa Modigs, det jag ifrågasätter är varför man skeppade honom innan man ens hade en planB, alla med lite egen tankekraft förstår att tar man bort en länk ur första kedjan som där och då låg 3’a i poängligan så kommer det ge enorma konsekvenser om man inte har en bra ersättare.
Lägg därtill att Aagaard lämnade för OS i samma veva.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
AddMan: vi tappar en försvarare ett tag som det verkar så blir tunt där också
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Tarasov:
Inne på din linje.

Tror mer på Karlin än Modigs i längden.
Ingen tvekan där.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Axle San:

Tror knappast en spelare i förstakedjan kommer rätta till det som fungerade så bra tidigare. Att vi stängde mittzon och tog ner farten på motståndarna, att backarna stod upp och försvarade blå, att vårt försvarsspel klickade bättre osv osv. Visst att vi behöver in med en forward, men det kommer inte lösa allt som funkar sämre nu än första halvan. Detta sitter I huvudet på spelarna för de har bevisat att de kan.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Axle San:
Nej, på onsdag har vi troligtvis Woods, Sam och Nikolajs.
Ser ok ut tycker jag. Vad tycker du?
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
jonsson: Folk glömmer bort att killen gjorde 3 poäng på 21 matcher säsongen innan han kom till MoDo. Kanske han hade problem även då, men de som tror att han kommer tillbaka och blir en poängspruta lär bli besvikna...
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Tarasov:

Ska bli J-vligt intressant att se när MCM kommer tillbaka hur vi formeras, han behöver nog några matcher för att hitta rätt.
Kul att Svenningsson hittar målet oxå, själv tycker han att han börjar hitta tillbaka.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Bad_Brett:
Jag är själv förundrad över din analys, jag tycker du isolerar och driver upp betydelsen av mindre saker. Men det är lugnt jag är gärna märklig.

Tillägg - förundrad är kanske fel ord. Men jag förstår att du inte ser samma saker som jag och ibland är det så.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Tarasov: Jag är bara så förundrad över att du inte ser skillnaden. Visst att det alltid går upp och ner, men i höstas var jag sällan ens nervös när jag tittade på MoDo. Visst att det ibland blev olycksfall i arbetet, som mot Björklöven, men vi hade en enastående förmåga att gång på gång precis göra det som krävs för att vinna och få det att se sådär äckligt disciplinerat ut.

Sedan förlusten på BIK (dvs den matchen då hela kalabaliken med Modigs drog igång), har vi alltså tagit två trepoängare på åtta matcher. Vårt facit är alltså:

2-3-3

Återigen, det kan finnas mängder av förklaringar, men att inte bli oroad över detta tycker jag är ytterst märkligt.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Rytter: Kanske ni saknar en spelare i förstakedjan?
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Rytter:
Ja som du sa igår vi tycker olika där. Oavsett så lär McM och Nikolajs göra oss starkare.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Tarasov:

Stått still eller gått bakåt är svårt att säga, eller är det de andra lagen som gått framåt?

Det jag menar är att vi inte är lika vägvinnande nu och det som såg så naturligt och enkelt ut första halvan ser betydligt svårare ut nu.

Efter första halvan kändes vi som en klockren finalist, nu har vår slagstyrka mot andra lag försvagats.

Sedan om vi gått bakåt, stått stilla eller andra lag gått framåt kan jag inte uttala mig om. Däremot ser spelet betydligt sämre ut och delar vi gjorde så bra tidigare är som bortblåsta ibland. Så vi har definitivt inte fortsatt att utveckla vårt spel Sedan i höstas och det är oroande.

Vi kan väl hoppas på att det är någon form av hård träning som ligger bakom och att det blir bättre när vi får lite vila samt släppa upp träningen.

För har vi tänkt spela som på slutet kommer vi knappast ta oss förbi semi. Kanske inte ens kvart om vi möter ett formtoppat lag som precis vunnit sin åttondel.
Kommentera

Sv: MoDo vs AIK 200220
Tarasov: Får komma ihåg att både vårt PP och BP var i särklass bäst i ligan över november-december-januari. Även i februari fram till mötena mot Mora.
Kommentera

2295770 · »