1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

482654 inlägg · 4079 ämnen

Mora - MODO Hockey 2005-12-28

« · 643368 Till forumet


Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Mora - MODO Hockey
FM Mattsson Arena
2005-12-28, kl 19:00


Kommentar

Harald Lückner: Nu ska slutspelsplatsen säkras

Dags för spel igen för MODO Hockey efter ett långt - och välbehövligt - uppehåll. Mora IK borta handlar det om i nystarten, sedan Färjstad hemma dagen före nyårsafton.
Vad har ni gjort under uppehållet, Harald Lückner, ansvarig coach?
- Tränat förstås. Och vi har tränat riktigt bra fram till 21 december. Sedan blev det ledigt i fyra dagar och på annandagens kväll återsamlade vi laget.

Karol Krizan och Rastislav Pavlikovsky har spelat med Slovakien, Miloslav Horava med Tjeckien under uppehållet. Formen hos dessa?
- Milo var här före jul och hann med ett par pass med laget. Han gjorde ju några mål för Tjeckien och verkar ha konserverat formen bra. Krizan är det inga problem med utan han har i stället fått en rejäl tändning på uttagningen till OS. Det var ju hans dröm och nu fick han betalt för sin fina höst. Pavlikovsky fick utgå i landslaget efter ett byte då han skadades, det var den gamla ledbandsskadan som gjorde sig påmind. Det är dock igen fara med "Rasti", han såg fräsch ut vid träningen på måndag kväll.

Superkeepern Krizan såg förresten ut att vara i bra form han också då han återkom till Örnsköldsvik på annandagen.
- OS-uttagningen var en enorm kick för honom. Där är jag övertygad om att han får spela också, har svårt se att slovakerna ska ha två målvakter som är bättre!

Men fyra spelare i JVM - backarna Hedman, Viklund och Wargh samt centern Hellström - får du klara dig utan.
- Så är det och det är bara att gilla läget. Vi har sonderat terrängen på eventuella allsvenska lån, men det har visat sig svårt då de också spelar för fullt.

Många juniorer på din träningen under uppehållet förstås?
- I stort sett halva juniorlaget, men det är bara bra. Johan Nilsson har främst imponerat här och han går in i laget när nu Hellström är borta. Sedan tar vi med Niklas Öhman, född -87, av de backar vi testat.

4-1 borta, 5-2 hemma mot Mora så här långt.
- Inget som ska invagga oss i säkerhet nu hoppas jag. Mora blir en tuff match och de har verkligen imponerat. Där ser man hur långt man kan komma med bra lagmoral, en bra tränare och förmågan att kriga i 60 minuter.

Målsättningen nu då serien nystartar med 16 intensiva omgångar fram till OS?
- Att vi så snabbt som möjligt ska säkra en slutspelsplats. Skulle vara toppen att kunna använda OS-uppehållet till intensiv och bra träning inriktat på ett bra slutspel.

Inga skador i övrigt?
- Peppar, peppar, men nej. Svartvadet vilade i tio dagar sedan det konstaterats en spricka i hans skadade fot. Men också han är fit for fight nu och tränade i måndags kväll.

Noterbart om laget
Noterbart 1: Truppen är helt skadefri.

Noterbart 2: Junioren Niklas Öhman debuterar i elitserien mot Mora, moderklubben är Sollefteå - därför passar det bra att han övertar nummer 43, som Lars Jansson tidigare hade, också f d Sollefteå som bekant - och han valdes till bäste back i TV-pucken 2002.

Noterbart 3: Trots att MODO har fyra spelare på JVM i Canada ställer man upp med tre juniorer mot Mora, Tommy Enström, Johan Nilsson och debuterande Niklas Öhman. Totalt har tränare Lückner luftat t i o juniorer i höst.

Noterbart 4: Efter hemmamötet med Färjeastad nu på fredag - årets näst sista dag - spelar MODO inte förrän 5 januari (Luleå hemma) igen, vilket förstås passar bra med tanke på JVM.
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
MODO Hockey åkte på tisdag förmiddag till Mora, tränade i FM Mattsson Arena i går kväll (tisdag).
Laget:
Målvakt:
60 Karol Krizan
(30 Mikael Zajkowski).

Backar:
3 Mattias Timander,
5 Hans Jonsson,
6 Tobias Enström,
7 Jesper Damgaard,
24 Vladimir Sicak,
43 Niklas Öhman.

Forwards:
11 Pasi Tuominen,
13 Morten Green,
15 Andreas Salomonsson,
16 Rastislav Pavlikovsky,
18 Peter Öberg,
19 Mikael Pettersson,
22 Tommy Enström,
27 Johan Nilsson,
28 Miloslav Horava,
39 Per Svartvadet,
40 Magnus Gästrin,
89 Jan Pardavy.

Kommentar
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Modoante: Tisdag hela veckan?
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Albert Hall: Texten som ante publicerade med hjälp av ctrlc ctrl v läggs ut i ÖA imorgon onsdag därav tisdag igår.
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Frisco: Finns det någon särskild anledning till att matchen mot Mora är den enda som spelas imorgon, eller hade man helt enkelt slut på förlängningssladdar från Stockholm?

Funderar på om man ska se på Metallurg Magnitogorsk-Eisbären Berlin, eller om man istället ska ta en tur ner till downtown Bjästa för lite pizzaätande.
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Paddan: Jag vet faktiskt int evarför matchen går en dag senare än de andra. Det kanske är nån världscuptävling i friidrott eller något medlodifestivalkval i Smidjegrav idag?

Jag åker till Kempis nu. HEJA!
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Frisco: HEJA PITE!
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Portello: Efter 8 minuter av andra (och sista) perioden står det 4-0 till MoDo mot Piteå.
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Paddan:
Det är ju väldigt splittrat de närmaste spelomgångarna. MODO spelar själva nu på onsdag och även torsdag den 12 januari, tillsammans med Mora och DIF. Som tur är så är omg.32 för MODO:s del på fredag. Då hinner de hem och ladda om, efter Moramatchen.

Torsd. 5/1 är sista hemmamatchen som spelas på en torsdag. Efter det så ligger hemmamatcherna 5st på måndagar och 3st på lördagar.
Hur många slutspelsmatcher det blir, är skrivit i stjärnorna.
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Paddan: 5-0 till Modo mot ett färglöst Piteå (fula tröjor). Bäst i Modo var målvakten. Victor Hedman är stor.
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Frisco: Hur var Hedman och Mattsson i övrigt? Såg att Jonathan Johansson gjorde två mål, vilken spelartyp är detta?

En hel del söner var i farten idag också, Jakob Silfverberg, Maxim Matushkin och Philip Sundström som samtliga hade mer än en poäng idag. Visst är Jakob son/släkt till Brynäs spelaren med samma namn?
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Martin S: Vilken av dem är det? Conny eller Jan-Eriks son? (Silfverberg alltså)
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Det här är gänget som troligtvis kommer att blåsa friskt ikväll:

Rödhake:
RYHED, Lars Johan

Drillflickor:
CARLMAN, Fredrik
FREDRIKSSON, Conny
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Kommer det nån buss med fans till matchen ikväll?
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
skumma Modo-kedjor idag....
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Icing-Ove: Nån trevlig länk?
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
22. ENSTRÖM, Tommy40. GÄSTRIN, Magnus33. NILSSON, Johan 
 4th Line 

 18. ÖBERG, Peter16. PAVLIKOVSKY, Rastislav11. TUOMINEN, Pasi 
 3rd Line6. ENSTRÖM, Tobias43. ÖMAN, Niklas 

 19. PETTERSSON, Mikael39. SVARTVADET, Per28. HORAVA, Miloslav 
 2nd Line24. SICAK, Vladimir3. TIMANDER, Mattias 

 15. SALOMONSSON, Andreas13. GREEN, Morten89. PARDAVY, Jan 
 1st Line5. JONSSON, Hans7. DAMGAARD, Jesper 
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Lumber Jack: Serielunken?
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28

Frisco:

Verkar som att båda lagen ätit rejält av julbordet, om man nu ska tro Åslin. PP för MODO nu igen, i alla fall. In med puckuschlingen, nu.

Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Poffa:

Åslin brukar ha koll på starka saker som har med julen och göra :)
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
mattias - 74: med hjulen menar du väl.
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Salle:

Hehe exakt :)
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Poffa: Det verkar som vi har svårt med målskyttet. Hedin!! Köp en målvakt.
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Frisco: Äh, sparka Hedin vetja!
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Frisco: Jag fattar inte varför vi inte köper Peter Forsberg, han är ju en av världens bästa spelare, dessutom har han ju ett förflutet i Modo. Nä, Hedin avgå...
Kommentera


Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Micke P gör 1-1. Drömskott, typ.
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
NuMo: Petterson har köpt nyårsraketer tydligen... 1-1
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Poffa: Lustigt med 1-1 direkt.
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
NuMo: Det är trevligt att höra att Lückner tydligen lyckats få bukt med den där fula ovanan att göra mål i PP.

...och bara för att jag klagade på att MoDo inte gör mål, så gör man givetvis mål.

Hmm, man kanske skulle börja klaga med jämna mellanrum.
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Paddan: En tydlig målvaktstavla vid första målet, som Krizan släpper in. Sen reparerar Micke P ganska snabbt och nu tror jag att det kan rinna på nu när vi fått hål på Vehanen. Endast slarv kan förstöra den här kvällen.
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Nä, nu åker jag och tränar. Se nu till att MODO vinner, annars kommer ni alla att hållas skyldiga.
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Poffa: Modo-Timrå 16-16
Kommentera


Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Modo-Timrå 17-16




Mora -Modo 1-2 Touminen
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
NuMo: Tummen? Thats right.
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
NuMo: Pasi!!! Pasi!!! 1-2 i PP dessutom.
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Salle: 2-2... Fan. Kunde dom inte fått bort en puck ur zon innan.
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Salle: Fyra mot fyra. Dags för Svartvadet och Salomonsson att förtjäna arvodet.
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
NuMo: 2-2 slut. 1 pinne är bättre än 10 fåglar i skogen.
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Frisco: Jag hatar att ha fel, men inte var det så roligt att ha rätt heller. Men som du säger. Bättre en käpp än bäver i skogen.
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Frisco: Beror väl på om man är vegan eller inte.
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Frisco: Förmodar, förresten, att knas sitter och dreglar framför teven just nu.
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Paddan: Han på A-ekonomi är inte speciellt snygg tycker jag.
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Frisco: Äh, vadå...det handlar ju om pengar...och pengar kan tydligen vara bra att ha.
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Frisco: Verkar som att det var lite si och så med tempot och målskyttet idag. Tycker det är bäst att vi visar oss handlingskraftiga. Varför inte värva den där utespelaren längst till vänster i nedre raden. Jag har för mig att han skall vara riktigt lovande.
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Paddan: Då tror jag mer på den utespelaren som står i mitten i bakre raden.
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Frisco: Äh, den sopan. Tänk att det faktiskt finns folk som betalar för att få äga hans matchtröja. Märkligt, mycket märkligt.
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Paddan:

Jag tittade på brudar, så jag hade inte tid att dregla över Martin.

Är det förresten sant att Krizan gjorde en tavla?
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
knaskamilla:
Kan inte påstå att det var en tavla av krizan.
det var snarare att lupachuck hade en jävla tur(ungefär lika lätt som att träffa en femtiöring om man kastar ner en krona från toppen av eifeltornet) för han snurade runt och slog till med slagskott på en stående puck vilket bara är flytt om man får en bra träff.
Kommentera

Sv: Mora - MODO Hockey 2005-12-28
Mattias Timander är som vanligt väldigt klarsynt och tror sig till sist ha hittat lösningen på det krampaktiga spelet:

"- Vi pratade före matchen om hur vi skulle göra. Så går vi ut och gör tvärtom.
- Nästa match får vi prata om vad vi inte ska göra..."
Kommentera

« · 643368