1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531221 inlägg · 4122 ämnen

Morten Green klar för MODO.

Sv: Morten Green klar för MODO.
Taddy: Karlin har en inneboende talang som vägrade att blomma ut, varför vet ingen riktigt. Däremot kan man ha sina misstankar. Trots sin ringa ålder visade det sig att han hade en defesiv ådra som Bäckman valde att ta vara på. Det behövdes defensiva spelare när man tänker på alla andra blommande offensiva talanger som frodades i Modo då, och som inte klarade av defensiven på samma sätt. Samtidigt kan det vara en av orsakerna att hans egen talang inte utvecklades som alla hade trott. Karlin skötte trots sin låga ålder det defensiva arbetet exemplariskt och jag är helt säker på att han skulle vara en stabil förstärkning. Han har nu en större erfarenhet efter att ha fått känt på ett annat spel däröver och trots det är han fortfarande väldigt ung och formbar. Vi pratar ju om en #62 som om han är någon oersättlig person. En spelare som blommade ut i Modo i trettioårsåldern. Karlin har alla förutsättningar att sätta fart på hockeykarriären igen, enligt mig.

GLMC:

Visst ser även jag det problemet. Men nog finns det lite kapacitet i modo's nuvarande centrar. Hlinka Öhman PÖ JÖ Green.
Om sedan PÖ och JÖ centrar nästa säsong är svårt att avgöra.
Med tanke på hur det ser ut på backsidan kanske de flyttar ner JÖ vilket jag iof inte hoppas. För han är bättre fram än bak.

Ja ja.
Man svor ju denna säsong ett antal gånger och den blev ju ganska bra så man får väl enbart vänta och se.

Taddy:

Hmm, nä, vägrar erkänna...;-) Problemet är bara att jag inte ser någon möjlighet för hr. Hedin att hitta en center i europatopp som inte är intresserad av att gå till NHL och sedan få denne att skriva på för MODO.

GLMC:
Visst var det Bemström som det snackades mest om, men Wahlberg var dock en välkänd bra center. I alla fall enligt pressmeddelandet som man kunda läsa. Vilket medför att man hade en hel del förhoppningar om honom. Att han första säsongen var så dåligt tränad så man ville gråta var ju en annan femma.

Nej jag kräver inte att man skall köpa poängligetoppar, men även du måste kunna erkänna att Green hur bra han än är lär bli ett litet nerköp jämte Nr62.
Däremot behöver det inte vare ett dåligt förvärv.

Om Kalle Kanin kommer tillbaka spelar inte så stor roll. Vet inte riktigt vad han skall ha utvecklat där borta.

Tillhör dem som inte tycker att Karlin är så usel som vissa vill framhärda. Naturligtvis hade man väntat sig en offensivt effektivare Karlin på den tiden det begav sig, men samtidigt var det inte den roll som Bäckman då gav honom. Ett par år i nästanNHL och lite positiv drillning av Brithén skulle kanske få honom att ta det slutliga steget från talang till något litet mer än bara talang. I det defensiva arbetet skulle vi definitivt ha en ersättare till Micke P i honom. Som offensiv spelare har Karlin absolut en större potential än Duracell, det gäller kanske bara att ge honom rätta förutsättningarna.

Sundancekid&Taddy:

Eller är det kanske så att de andra klubbarna inte heller har råd?

/Glemms - som sover lugnt varje natt tack vare mantrat: "teamborovitahästenvästeråsörebro"

Taddy:

Du måste väl sätta in värvningarna i sitt rätta sammanhang iaf? När Wahlberg kom till MODO hade han haft fyra i stort sett mediokra säsonger i Tyskland och borde väl rimligen inte ha varit speciellt eftertraktad eller dyr. Den säsongen han just avslutade är den bästa han genomfört i sin karriär och det har väl knappast någonsin varit möjligt för MODO att gå in och köpa svenska poängligetoppar?

Så om man jämför värvningen av Green idag med värvningen av Wahlberg ´00, så vill då iaf jag påstå att detta verkar vara en mer offensiv satsning. Glöm heller inte att det nyförvärv som det pratades mest om sommaren 2000 var Bemström...

Taddy: Ja, varför säger Hedin så? Är det en "undanflykt" för att han inte lyckats med värvningarna hittills. Eller är det en sanning som tyvärr svider för oss Modofans? Att klubben faktiskt inte har råd att vara med i budgivningen om de bästa spelarna?

Hur som helst, det låter ju bra att Hedin tänker presentera spelare den här veckan. Frågan är bara, av vilken kaliber? Får man hålla en tumme för att en av dem heter Dusan Milo?

samjo: Tycker också att det ser ljusare ut. Vad gäller Morten Green har jag sett honom i två matcher i Troja i vinter. Och inte kan man väl säga att han skulle kunna ersätta Micke Wahlberg. Ändå blev jag lite imponerad av Green. Det märks att han har ett större spel i sig än han visade. Han har helt klart kapacitet. Är teknisk, har bra driv i steget och jobbar bra.

För övrigt tror jag att Mattias Karlin är på gång hem till Modo. Men det är en annan story. I så fall har vi plötsligt fem centrar.

Taddy: Ingen har väl påstått att Green kan ersätta Wahlberg som var seriens allra bästa center tillsammans med Ulf Söderström. Visar han sig vara väl i klass med Hlinka och Öhman så har vi gjort ett bra köp. Vi kommer att få ett jämnare lag kommande säsong. Knappast någon A-kedja som toppar poängligan som ifjol, men väl tre kedjor som kan producera framåt. Det hoppas jag på. Tycker genast det ser lite ljusare ut.

samjo:

Visst kan han vara bra, men det känns inte direkt som någon ren ersättare utav NR62.
Om man sedan läser dagens ÖA där Hedin antyder på att modo vägrar vara med i budgivningscirkusen så känns det som om man kommer att satsa på folk som inte är så dyra i kostnad.

Hoppas det blir bra till slut i alla fall

Taddy: Apropå att spela bra i B-VM. Tänk på att vi har redan två danskar (som vi betraktar som bra) som också spelar i B-VM. Morten Green spelade tydligen center i samma femma som Kim Staal. Någon sa att Green gjorde 6p (2+4) på 5 matcher. Vad gjorde Staal?

Jag tror inte man ska tro att bara för att man är en Elitseriespelare av klass så kan man gå in och dominera i ett B-VM. Givetvis lär man ligga där i toppen. En del beror också på hur pass motiverad man är att ta ut sitt max. Som jämförelse kan man väl ta Jaromir Jagr. Eftersom han är den enda superstjärnan av rang hittills i VM (nu får han snart sällskap av Macke, hehe) så borde Jagr totaldominera i VM. Det gör han inte. Däremot kan han visa glimtar av vad han kan...när han vill.

Så nog tror jag att det finns många "bra" spelare i B-VM som skulle kunna göra väldigt bra ifrån sig även i Elitserien. Det finns ju ett par norska exempel i Färjestad och HV 71 (Mats Trygg och Per-Åge Skröder). Norge är ju i dagsläget sämre än vad Danmark är. Jag hoppas därför att Green kan tillföra laget ganska mycket. Han lär ha bra potential iaf. Och han skrev ett kontrakt på två år, till skillnad från den finske backen.

knaskamilla:

Jag tycker det är fånigt att folk hänvisar till att han spelade bra i B-VM. Om man tittar på de sämsta lagen i A-VM och sedan tänker på hur bra lagen lär vara i B-VM så imponerar inte detta det minsta.

Ej heller imponerar detta förvärv om man funderar på vilka centrar vi har förlorat (Wahlberg enbart) och vilken skillnad det lär vara dessa 2 emellan.

Visst kan han ha utvecklingsmöjligheter men inte ser jag denna värvning som något annat än en spelare som kan gå in i 3-4 femman.
Men man får väl hoppas man har fel och att han går in som
förstecenter och plockar lika många poäng som Nr62.

Nej detta lär betyda att Hlinka eller Öhman blir förste/andre center. Och att vi byter ner oss. Men Vi hade ju otroligt bra centrar i fjol.

Lumber Jack:

Någon träning med Green har jag inte bevittnat (du vet, det är det där med avståndet...). Min kontakt i Danmark sa dock så här om Green: "när han dök upp var han den då störste talangen i Danmark genom tiderna. Nu är dock MIF-Nielsen att räkna som en större talang" (med vissa reservationer för språkliga fel, då det är fritt översatt från danska).

El Maco:

Rikt språk. Tjenare, han babblar och mumlar hela tiden. Antingen så hör man inte vad han säger eller så förstår man inte vad han snackar om, gubben byter ju ämne varannan sekund!

Hockeymagasinet har lite info om våran nye dansk. Se länk.

El Maco: Under alla dessa gemensamma gästboksår så har jag aldrig hört på maken. Tog det hårt att plånboksliraren bytte lag eftersom du återkommer till ämnet då och då? Det är snarare positivt att vi blev befriad från en sådan lirare. Detta fall är nog det första då jag kan ana stor besvikelse hos hambugermannen.

Frågade någon vilka som gillar Christer Jonasson? Jag räcker upp handen. Han har ett rikt språk. Att det blir många zätan beror väl på att den bokstaven utgör 98 % av ordet Timrå enligt en viss plångbokslirare med töntig dialekt.

GLMC: Överstemalajen går i blöjor numera och det förekommer inget nightlife i Sollefteå. Det kan jag respektera även fast jag inte gillar det. ZZzzzzzzZZZZzzzzzzzz ZZZZzzzzzzZZZZZ Passar nog friscoianskt bra här.

Lumber Jack: Oj då, trodde jag inte. Jag menar inte att P.Hedin har gjort dåligt ifrån sig alls i VM, men mot Finland och Slovakien där det var betydligt mycket högre tempo än mot blåbärsnationerna, tyckte jag att det syntes som han hade problem och spelade inte alls bra. Han var dock bättre än Magnus Johansson och Rhodin som jag absolut inte förstår hur de kan få spela i landslaget. Magnus Johansson såg ut som han var rädd i precis varje byte, vågade inte stå emot alls...

Wewillwintoday:

Statistikfanatiska NHL-agenter gnuggar nog händerna till Hedins +7 (9-2), bäst i Sverige, 4 i turneringen.

GLMC:

Överstemalajen har fått diabetes och lever nog ett liv som en gäst på Österåsens hälsohem numera, skulle jag tro.

GLMC:

Institution eller inte, han är inte bra på att kommentera hockey. Bandy däremot, där duger han bättre till, och Z förstås...

scim&MartinS:

Har jag en gång tagit upp ett försvar för Christer måste jag ju faktiskt fullfölja det. Enligt min mening är Christer avslappnad, infallsrik och för mig med 16 års MoDoföljande, de flesta av dessa på annan ort, i skafferiet en institution. Jag kommer att få svåra problem att skiljas från Christer den dag han slutar och här har jag väl egentligen det slutgiltiga (?) skälet för att börja planera för hemflytt.

NuMountain:

Du ska veta hut! Överstemalaj Andersson dominerade Sollefteås nightlife när du bara gick i blöjor, och bör rimligen bemötas med tillbörlig respekt.

Nike89: Ja, det får vi. Hoppas nu att MoDo kan presentera även fler nyförvärv nu snart. Tyvärr för P.Hedin så tycker jag inte att han gjort tillräckligt bra ifrån sig i VM än så länge. För oss är det ju dock positivt om han stannar ännu ett år i MoDo, för jag tror att han måste nog höja sig ett par snäpp för att Toronto skulle vilja ha honom, de har ju väldigt starka backar där t ex Anders Eriksson inte platsat..

Wewillwintoday:Det var inte alls dåligt.Man får väl hoppas att han även har ett sånt snitt eller varför inte bättre(?)i MoDo?

Nike89: ah tack :) Han har iaf snittat en poäng per match. 44 matcher, 44 poäng. Det är inte dåligt det.

Wewillwintoday:Har märkt att det är lite krångligt att Registrera sig men har du tålamod så... kolla på deras Svenskafans sida eller något sånt!

Wewillwintoday:Du kan ju alltid fråga nån på Trojas Forum(Du måste Registrera dig först!)Trojas Hemsida ser du på mitt länktips.

Nike89: Jo, han är klar för MoDo nu!

Uppenbarligen har han fungerat väldigt bra i B-VM med Staal, och med bra statistik, men är det nån som faktiskt har sett honom spela???

Hans Statistik från Södra Allsvenskan verkar ju iaf mycket lovande.
Fast jag vet inte om han är en bra värvning för Modo men kommer han så får man vl hoppas på succé!

Herr Green:

Born: -81
Height: 182 cm
Weight: 86 kg
Shoots: Left

Citizen: Denmark
Adress:

Stat. senaste två säsongerna.

2001 - 02 Troja-Ljungby Sweden Allsvenskan 48 19+26
2000 - 01 Troja-Ljungby Sweden Allsvenskan 44 19+25

samjo:

Med tanke på att han tränade med MoDo i vintras borde inte bara Brithén ha bra koll på honom.
Kanske Frisco eller Knas var och bevittnade någon träning?

Det ser ju onekligen ut som om Morten Green faktiskt är klar för Modo. I alla fall om man går efter Gunnarssons sida. Det officiella beskedet från klubben kommer väl imorrn kan jag tänka mig. Det har ju snackats en del denne Morten Green så han kan väl inte vara helt kass. Brithén borde ju ha koll på honom, dansk som han är (Morten alltså :)

Tidigare värvningar från Troja har ju lyckats utomordentligt! Tänker på Weinhandl och Hirsch.

One down....xxx more to go?

MartinS:

Nej, men den är modohockey.se-forums-korrekt.

scim:

Är den här debatten politiskt korrekt?

Han ser då dansk ut iaf.

scim:

Undra om han är snyggare än Weinis?

NuMountain:

Jo han är bra på att kommentera Z, ibland drar han dock ut på det och säger Zääääta.

(Det vilar en förbannelse över mig)

scim:

Klickade vidare från Gunnars sajt till S-M Group (hehe) och såg att Morgan Samuelsson var utan kontrakt, en jävligt skön lirare! Jag har alltid velat se honom i Modo. Han börjar bli lite till åren dock, men är det något förutom backar som Modo behöver så är det rutin.

scim: Du ska veta hut. Han säger Z på ett ypperligt sätt, och oftare och snabbare än någon annan sportskjonnalist jag någonsin har kännt.

Mvh. Fyllhasse.

MartinS:

När han öppnar sin mun så det oftast bara för att säga "Z".

MartinS:

Förmodligen inte men det återstår att se, jag har aldrig sett Green spela.

scim:

Apropå Jonasson. Radiosportens klart sämsta kommentator, man kreverar när han öppnar sin mun.

scim:

Jag var där, jag var förövrigt och svingade några bägare med plexi i Umeå i fredags, jag såg inga scima personer.

scim:

Hmm, han tog Micke P och gav oss Morten G. Even trade?

Lumber Jack:

Jo jag var inte i kempis den matchen, men jag kommer ihåg när Jonasson försökte beskriva Connys straff, obetalbart.

scim:

Ha la ju en riktigt stilig straff mot MoDo när han spelade för Leksand. Det var samma kväll som när Conny smalt våra hjärtan...

Morten Green klar för MODO.
Hoppsan, det kom oväntat, nåja det händer ju nånting iaf..

Länken går till Greens agent, där övergången är bekräftad.

« · 87672