1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530409 inlägg · 4121 ämnen

Örebro IK-Modo Hockey 151228

1717097 · » Till forumet

Sv: Örebro IK-Modo Hockey 151228
El Maco:Fast pingvinerna kanske fanns på Nordpolen innan de blev uppätna av isbjörnarna, det går ju inte att utesluta bara sådär.

El Maco: Nu börjar det bli rena rama doktorsavhandlingen på HS ;-)

{7225}: Korrelation betyder att något samvarierar, typ att där det finns vilda isbjörnar finns inte vilda pingviner.Kausalitet betyder att något är en följd av något annat. Till exempel skulle någon som söker ett kausalt samband kunna komma fram till att alla pingvinerna blivit uppätna av isbjörnarna och därför inte finns på nordpolen. Det är exempel på en felaktig kausalitet, vi vet ju att det beror på att pingvinerna finns på sydpolen och inte nordpolen. Så vi kan observera en stark korrelation mellan isbjörnsbestånd och pingvinfritt men det finns noll kausalitet mellan att det finns isbjörnar och att det inte finns pingviner.

När det gäller IQ och motion kan det sannolikt finnas andra starkare förklaringsvariabler till att det samkorrelerar än ett kausalt samband mellan motion och IQ. Kanske är omvänd kausalitet en förklaring, smarta mäniskor motrionerar?

{7225}: Själva förmågan att uppfatta situationer pratar jag om. Inte talang i sig, men vad fasen är talang egentligen? Man kan ha talang för så sjukt mycket olika saker när det kommer till hockey. Talang för att träna hårt som Hans Jonsson. Talang för att utveckla muskler. Talang tekniskt, dvs "öga-hand". Osv. Nej jag tänkte inte på talang.

{5647}: Det känns som att du pratar om spelförståelse men menar talang, du har nog blandat ihop.

El Maco: Jag förstår inte frågan 😊

{7225}: korrelation eller kausalitet?

{7225}: Jag tror inte att traditionella IQ-test kanske är helt rättvisande för idrottsmännens spelförståelse, men helt klart tror jag att de ligger över genomsnittet.
Både Foppa och Sundström såg man mycket tidigare än 14 år att de hade fantastisk spelsinne. Även alltså om Marcus ansågs vara den klart bättre spelaren än Foppa så syntes Foppas spelsinne. Jag har aldrig varit med om att spelförståelsen förbättrats avsevärt hos en enda spelare, men visst har en del spelare blivit bättre tack vare taktisk träning och erfarenhet.

Sven Tuta: Jag ville bara framhålla att jag inte som MuMu tror att idrottsmän inte är smarta. Jag gör ingen koppling till spelsinne eller nåt men jag tror inte att idrottsmän är mindre intelligenta än andra män.

Nucky:
Mycket bra analys!
Svarten kan börja med att fimpa Skröder och sedan se till att börja värva för kvalet.
Där måste vi ha ett mycket starkare lag, annars är det finito SHL

{7225}: Det är ju allmänt känt att motionera inför en tenta är just bra för tankeförmågan/kreativiteten. Har själv använt mig av metoden inför tentor.

Men sen att säga att alla som har "spelsinne" (eller vad vi nu ska kalla det) är intelligenta , det håller jag inte med om. Omvänt så skulle alla som inte har spelsinne vara "dumma"? Det finns många exempel på människor som är smarta men kan inte hantera en boll. Intelligens kan förekomma på olika sätt, en del människor är praktiska, andra teoretiska. Sen har du EQ intelligens, osv.
Ämnet är stort, men att säga ett bra spelsinne är förknippat med hög IQ, det vill jag se svart på vitt för acceptera.

{7225}: reflektioner från matchen igår:
Dwyer gör som sagts tidigare en riktigt bra match, och var ungefär så bra man har förväntat sig att han ska kunna vara.
Skröder däremot håller inte längre. Så fruktansvärt seg, hamnar alltid på efterkälken och när han dessutom missar lägen som i slutet på 3:e perioden igår finns det inte längre anledning att ge honom istid.
Hade hellre sett Ottosson igår.
Det Modo saknar just nu är 2 centrar av klass. Blir smärtsamt uppenbart när vårt offensiva spel baseras påmotståndarnas misstag eller kontringar(som vi f.ö är usla på att förvalta)

Den enda lina som kan skapa tryck i anfallszon är Petterssons, men det sker alltför sällan.
Lapierre's kedja behöver bli av med Skröder.

Förbannat sur förlust igår, Bjurö borde nog tagit nåt av målen men han är trots det en av våra 2 bästa spelare.
Gör man 1 mål på bortaplan blir det i princip omöjligt att vinna, oavsett hur bra målvakt och försvarsspel man har.

Skulle vara intressant att höra hur man resonerar kring eventuellt nyförvärv, samt hur långt borta Ritchie är från att kunna spela.
Något måste hända NU.
Tiden börjar bli knapp, och jag tvivlar på att laget som det ser ut just nu kan spela så mycket bättre än igår, vilket inte ens räcker till att lugga ett Örebro med uselt självförtroende på en ynka poäng.

El Maco:
Bra kondition ger högre resultat på IQ-test, detta visas i en studie utförd av forskare vid Sahlgrenska Akademin i Göteborg.

Bra kondis ger högre IQ hos unga män
Data från mönstringen inför värnplikten har sammanställts för 1,2 miljoner unga män födda mellan 1950 och 1976. Forskarna fann en superstark koppling mellan kondition (mätt genom klassiskt cykeltest) och IQ. De killar som presterade bra på konditionstestet fick också högre resultat på IQ-testerna, framför allt när det gällde logiskt tänkande och språklig förmåga. En tänkbar förklaring till detta är att fysisk aktivitet ökar blodflödet i hjärnan, framför allt i hjärnans främre del där högre komplexa funktioner sker som till exempel problemlösning. Bland de mönstrande 18-åringarna med bäst kondition var det också fler som gick vidare till högre studier jämfört med de som hade sämre flås.

{7225}: jag förmodar att du antar.

NuMo: Jag tror att du är fel ute när det gäller idrottare och intelligens, jag förmodar att de är smartare än genomsnittet men att många av förståeliga skäl inte prioriterar skolgången. Just själva idrottande gör oss smartare och det lär vara vetenskapligt bekräftat kan jag tänka mig.

Bad_Brett:

Jo, men än en gång. Innan 14 så talar vi snarare om att man upptäckt en tidig talang (I just spelsinne)

Så om en överintelligent spelar med "normalbegåvade" spelare så innebär det ju att han måste anpassa sig till de normalbegåvade. Det här är ju ett lagspel, inte en individuell tankesport som schack.

I mitt jobb har vi ett epitet som kallas för streetsmart. Man kan det man måste och det kan man bättre än de flesta, även högpresterande i övrigt.

Har du uppmärksammat de som har högt IQ under skolgången. Hur ofta har de idrott som specialintresse och framtid? Knappast aldrig. De vill lösa livets gåtor. de håller på med högskolematte när vi andra tragglar sjuans matte i sjuan och fortfarande har svårt med 8 gånger 7. Om du tar någon av dem, har du ett bra hockeymaterial då?

Av det jag har sett så är de som har hög talang i spelsinne ofta ganska dåliga i skolan. (Kanske en förutfattad mening, men stämde väl in i min skolgång) De ägnade all tid på fotbolls/hockeyplanen och blev bra på det. Ett socialt spel som ofta låg utanför fattningsförmågan hos de s.k. intelligenta.

Jag har en bestämd uppfattning att de som blir uppmärksammade innan 14 är de som

nr1: Är före i växt. De är före i fysisk förmåga.

nr2: Har bättre motorik/finmotorik. Dvs. De vars nervbanor är endera tidigare utvecklad, eller bättre utvecklad.

nr.3. "Skidåkare" (kan blandas ihop med nr 1) De som inte har något av ovan nämnda, men som har sån överlägsen motor att de kan göra allt två tre gånger medan de normala hinner göra det en gång. (Billan och Erik Östlunds son är ett typexempel. Gästspelade i min sons lag i Sollefteå över juluppehållet när de var tolv år. Pojkens fysik var överlägsen. men han hade gjort tre självmål innan han fattade att han gjorde mål i fel mål. Ingen kunde stoppa honom, han var ostoppbar.)

Nr4: De intelligenta: Spelintelligenta. De som lärt sig läsa innan alla andra.
Superbra. Men något som ofta inte visar sig fullt ut förrän de får en adekvat omgivning. (Hade en kompis som provspelade för AIK i fotboll. Jo, han var fantastiskt bra. Hans spelsinne var otroligt. Ofta slog han perfekta passningar, men ingen sprang rätt på dem. De kunde inte läsa spelet som honom. Han var tvingad att anpassa sin spelintelligens till oss andra dödliga. Och då blev ju hans spel inte så otroligt. (Hans fysik räckte dock inte till för AIK, eller så var han för smart. Vet inte.)

Skäl till att bli petat i ung ålder. (OBS! jag är emot all utslagning, pga att jag tror att alla kan bli utvecklade i senare ålder. Delvis pga. egen erfarenhet. (sprang i fotboll som genom en strut med framgång, tills jag var 22, då jag helt plötsligt upptäckte värden utanför struten också. Då hände det plötsligt saker. Inte för att det var elit, men ändå.)

nr.1 Inte ha föräldrar i den innersta kretsen
nr2. Inte räcka till fysiskt.
nr.3 Spela bättre än ledarna förstår. (Dvs. tidigt utvecklad spelintelligens)
nr4. Spelare lägger av innan de lärt sig läsa (spelet) pga. dåliga lärare/tränare

Haha! Bara en snabbis som såklart kan vara fel i turordning, men varje punkt är viktig för sig.

Bad_Brett: och självklart är alla de svåra ishockeybesluten till 99 % erfarenhetsbaserade också.

Lycka till att lära dig schack utantill. Åk till Norge när du är klar. Finns en tonåring som behöver plockas ner ordentligt. Litar på dig.

El Maco:

Absolut inte. När man spelar på tid och två spelare med lika mycket erfarenhet möts, då kommer såklart den mest skärpta individen vinna majoriteten av gångerna.

Däremot är det fullt möjligt för alla att bli riktigt, riktigt duktiga på schack med rätt träning. I och med att det finns ett begränsat antal öppningar som motståndarna gör, är det möjligt att lära sig motdrag.

I ishockey är det inte lika lätt. Hur hög fart har motståndaren? Hur benägen är han att skjuta? Hur bra skott har han? Hur bra teknik har han? Vilka passningsalternativ har han? Vad blir konsekvensen om jag stöter och missar? Vad blir konsekvensen om jag stöter och vinner pucken?

Inte nog med det, utan förutsättningarna förändras varje sekund. Det är som realtidsschack, där de olika pjäserna har 1000 olika unika egenskaper istället för en.

Bad_Brett: För att stödja din tes lite, hockeyspelare i regel är väl inte kända som världens smartaste personer.
Men i regel uppfattas nog alla som man genom tiderna kunnat kalla superstars som ändå rätt "smarta" människor.
Gretzky, Lidas, Crosby för att ta några spelintellegenta spelare.
Finns såklart undantag som med allt annat. Men jag vill nog hävda att det stämmer.
Är du korkad kommer du aldrig bli en riktigt riktigt bra hockeyspelare.

Bad_Brett: tror du underskattar schack en aning...

Monno: Själv är jag mycket nyfiken på hur resonemanget går bakom kulisserna.
Hur resonerar Svarten och den innersta kretsen i krisen.
Detta är det sämsta Modo vi sett sen 80-talet, resultatmässigt. Till och med sämre än förra säsongen.
Man vill ju bara veta vad dom tänker på för ytterligare förändringar.
Vore kul att höra ett utlåtande nu, bara för att trygga fansen.
Vad är plan B?

Vore kul att höra. Jag är , i alla fall, nyfiken.

NuMo:

Men när det gäller spelsinne och speluppfattning, är det såklart till viss del kopplat till intelligens. Förmågan att snabbt kunna räkna ut att Händelse B och Händelse C är möjliga följder av Händelse A. Att därefter snabbt kunna uppskatta sannolikheten för Händelse B respektive C, sätta det i kontext med hur matchbilden ser ut och sedan göra en bedömning. Det är klart att det är kopplat till intelligens, och intelligens är ingenting som utvecklas med åren. Snarast tvärtom.

En person som kuggar IQ-testen vid 14 års ålder kommer inte börja göra bra ifrån sig vid 24 års ålder, oavsett om han/hon tränar stenhårt varje dag. Han kan lära sig att bemästra de frågor han har fått tidigare, men så fort förutsättningarna ändras, kommer han/hon få lika uselt resultat igen.

Ett spel som schack är tillräckligt simpelt för att det ska vara möjligt att "lära sig" hur man vinner utan att behöva tänka speciellt mycket under spelats gång. Men i ishockey är antalet kombinationer oändliga - och tiden är i regel mycket knapp. Eftersom situationerna ständigt förändras, går det aldrig att lära sig exakt hur man ska göra, utan det krävs konstanta överslagsberäkningar.

Givetvis finns det alltid undantag, men sanningen är att den som föds korkad kommer dö korkad. Tyvärr är det tabu att nämna detta i skolorna, utan vi gör vårt bästa för att skapa en illusion av att alla har ungefär samma förutsättningar och att det bara handlar om hårt arbete och vilja.

NuMo: Ja, jag sammanfattar mest såhär; Jag är otroligt less på förlora.
Den tid och energin man lägger ned på detta känns allt mindre värt det.
Det är väl tur man inte var född på tiden vi var riktigt dåliga...

Monno: Nja, som jag skrev "tror det var Monno" ;-). Lätt att förväxla alla Nick.
Japp, många saker är det som ska stämma in för att det ska bli bra. Natti

Sven Tuta: Mja om jag gjort någon sådan djup analys vet jag inte? ;-P

Nä men allvarligt å känner jag bara hockeyspelare som spelat på max div 1 nivå.
Om det är bitterhet eller vad det är men alla har sagt samma sak, det skiljer mindre på spelare som lyckas och misslyckas än man kan tro. Mycket handlar om förtroende och lite medstuds.

Detta gäller såklart breddspelarna, Foppa, Crosby m.fl. är en annan femma.
Men ta bara en sådan som Evenberg (heter han va?) som ba relativt anonym i Rögle för att året efter ta en plats i startgrupp hos Colorado. Visst, han utvecklas såklart över sommaren, men förtroende av coachen och självförtroende hos honom själv är en nog så stor del.

Ta ett annat exempel, Nygren, kanske en av SHLs bästa offensiva backar. Och inte ens värdelös defensivt. Ändå har han inte ens vare nära en NHL plats.
Och tror inte det sitter i träningsmoral hos honom. Möjligtvis hemlängtan.

Nä detta tillförde ju inget. Blev mest svammel men är man trött så. :-P

{5647}: Helt rätt att det är många parametrar som ska kugga i varandra. Jag skulle kanske vilja kalla det talang när vi pratar om så tidiga åldrar. Vi ser många storklubbar börjar i tidig ålder gallra i sina lag, för det finns ju en anledning till det. Och just det som är det tråkiga för det finns många talanger (jag kallar de så) som blomstrar ut senare för de är helt enkelt sena i sin utveckling. Talangen blir så småningom ett spelsinne. Det var du Monno (tror jag) som nämnde det här med att utvecklas måste man träna/spela mot lika eller bättre motstånd. Som jag har berättat tidigare föresläser jag c:a> 100 dgr / år, jag träffar så mkt ungdomar som har det i sig men de är helt enkelt inte mogen för sin uppgift.

Så åter till grundtvisten, om en professor säger att det är så har han belägg för det. Men, i begynnelsen trodde man att jorden var platt också.

{5647}:

Sluta referera till "din professor" om du inte läser mina dokument. Det blir bara hellöjligt och om sanningen skall fram så blir dina egna argument ännu mindre hållbara I MINA ÖGON:

Än en gång. Man ser talang. Men om man tror att man är färdigutvecklad när man är 14, då är man ute och cyklar på andra sidan atlanten. Det är det jag har vänt mig emot, inte om man kan se talang när man ser den.

Med din syn så missar man helt säkert en massa talang, det kan jag lova. Den som inte blommat än.

Monno:

Jag delar din känsla, men kanske inte din analys, eller antydan till slutsats. Jag svamlar lite för att ge en bild av hur jag tänker. (Såklart tror jag inte att jag äger någon sanning.)

Jag tror Svartvadet är det bästa och klokaste klubben satsat på, på senaste åren. tom. bättre än Näslund, Men Näslund låg ju bättre i tiden, så där talar jag mot mig själv såklart.

Men Svarten är nybörjare på det här. Vi strävar mot kontinuitet. Då måste vi tillåta det och låta organisationen sätta sig någon gång. Att göra det med MODO-HJÄRTA som fundament är verkligen att ge det en chans.

Svartvadet är överlägset mest aktiva av de sportchefer vi haft. Det är ständiga förändringar i truppen över hela säsongen. Tänkt hur det var på Bengt Hedins tid.

Att han gjort felsatsningar råder ingen tvivel om, men man måste tänka på att det är ett samarbete om hur man skall prägla framtiden. Nordamerikaner började Marcus med och det är logiskt med tanke på ekonomi och nätverk.

Huras är inte Svartens idé. Det är Näslunds och Foppas framförallt. En konstig idé när man ser i backspegeln, men så tänkte inte så många innan säsongen.
- Räck upp en hand den som är utan skuld!
Modo har måst välja om man skall satsa säkert, med lägre budget än de flesta, eller chansa för att göra ett lite längre steg. Man valde att ta risken och vara företagsam och försöka vara lite mer banbrytare. Ja, det gick åt helvete, men kanske tar vi hellre en Bengt Hedin?

NuMo: Men. En kunnig hockeytränare ska skämmas ohyggligt om denne inte ser vem som varit bra av de två 21-åringarna. Jag kan aldrig någonsin tänka mig att man missar en sådan sak.

Dock krävs det att man ser träningar och matcher med killen. På ett par passningar kan man givetvis inte bedöma sådant. (förutom susse som alltid verkade ha ögon i nacken.)

NuMo: Ta diskussionen ned professorn då. Han kan nog det där mycket bättre än mig.

Men nog fasen ser man spelsinne på fjortonåringar. Följer man spelarna noga tycker jag att det är tydligt vilka som har det och vilka som saknar det.

Mattias Karlin rankades som Sveriges bästa spelare i den åldern, men vi var några som aldrig trodde att han skulle bli en stjärna pga bristande spelsinne. Han hade allt annat såsom fysik, skridskoåkning och skott.

Man kan bli riktigt bra ändå såklart, för spelsinne är inte den enda parametern man behöver. Dock blir man ofta beroende av andra för att lyckas då.

{5647}:

Ja, du tycker såklart att din tolkning av verkligheten är rätt. Det kan jag inte göra något åt, men erbjuda en annan åsikt kan jag göra, även om den är 180 grader åt andrahållet enligt konsekvensvinkelteorin. (En klinisk teori som debatterats här många gånger när den tiden var för ett antal år sedan.)

Jag lovar. Du kan inte se om en passning, eller lösning på ett problem beror på automatisering eller "spelsinne" i ett enskilt fall.

Det hela blir absurt.

Tänk dig en 14-åring som verkar ha överlägset spelsinne, men som 21 åring ser löjlig ut jämfört med en spelare som spelat parallellt med honom men aldrig uppmärksammats.

Ännu mer konstigt blir det ju om den andre spelaren oftast blivit petat i tidig ålder för att han hela tiden slagit "icke beordrade" passningar, som syftat till automatisering i ryggmärgen. DVS felpassningar, men för att medspelarna inte alls är lika utvecklade, eller har en aning om vart det ultimata uppspelet skall gå, blir fel. Felpassningar som egentligen är geniala.

Monno: Fast för mig är det skillnad när man efter en förlust mot lhc eller Frölunda känner att vi är fullständigt chanslösa, än som nu när det var ett tuppmål sista minuten. Mot Örebro i första matchen tänkte man att vi inte var värdiga shl och att Örebro förhoppningsvis är seriens bästa lag. Nu var vi riktigt bära trots att de inte gjorde en plattmatch alls.

NuMo: Jo. Men sen kanske man måste skilja på vad Modos spelare ska känna och vad Svartvadet ska känna.

Att truppen känner att "Vi spelar ändå rätt bra, snart vänder det" efter 10 förluster är ju bra.
Att Svartvadet tänker "Vi spelar ändå bra, snart vänder det, vi behöver inte ändra något" känns kanske värre.

Sen guldet har vi i princip blivit sämre och sämre för varje år, bortsett från då Macke körde med storbörsen.
Hela föreningen har hamnat i en stadigt nedåtgående spiral sportsligt.
Kanske klarar vi oss från kval i år. Kanske klarar vi ett kval.
Men hur många år kan vi vara ett notoriskt bottenlag utan att det börjar kosta ordentligt?
Hur länge kan vi vara bland dom sämsta i SHL innan talanger börjar välja ett Björklöven med framtidstro istället för Modo som det är nu?

Nu är jag kanske överdramarisk, men börjar bli jätte jätte less på att vara sur/nere efter 80% av Modos matcher varje år.
Det är fan inte hälsosamt, vare sig för mig lr min familj.

NuMo: Fast det där är ju en professorsavhandling. Tydligen kan man se "spelsinne" så tidigt. Ett annat exempel är frekvens (som vid skridskoåkning) som ger överlägset mest avkastning i unga år. Senare i karriären ska man givetvis träna, men det är då mest bara teknik och styrka som ger effekt.
Förmågan att tåla mjölksyra är omvänd då man som ung inte ens kan dra på sig mjölksyra. Kroppen klarar inte av den processen.

Monno:

Du har rätt, men det är strävan att aldrig ge upp som är elitidrottsmannens utpräglade ideal. Då ger man sig själv en chans, även när allt ser ut att gå käpprätt. Så själva tänket att det inte spelar någon roll, eller inte är väsensskild.

Sven Tuta: Därmed inte sagt att jag inte förstår ungefär var JFK menar.

Men det räknar jag snarare till talang/fallenhet.

När det är färdigutvecklat har ju att göra med när man börjar förstå vad man läser, enligt mig.

NuMo: Ja jo det var inte att vi ska sluta försöka jag menade...

Menade mer att hedersamma likamålsförluster innebär precis lika lite poäng som en 0-9 förlust på hemmaplan.
Än om målskillnaden blir sämre.

NuMo: Spelsinne sa Bull.
Läste det du länkade till. Alla dessa termer är hårfina. Tycker själv att det låter konstigt att spelsinnet ska vara fullt utvecklat vid 14 års ålder.
Alla är vi individuella, en del får hår på bröstet vid 15 andra vid 18 års ålder.

Monno:

Det spelar en jäkla roll för mig i alla fall.

Vi måste ge det en match. Inte göra som Modo gjorde i DM.

Monno: nu kommer 4 matcher där jag skulle bli oerhört förvånad om vi tar en enda poäng.
Bra Modo

{5647}: Ja fast vad är egentligen poängsnittet med AJ nu?
Dock håller jag med om att spelet ser stabilare ut. Men vad spelar det för roll om vi ändå förlorar?

Monno:
Cementerat bottenlag.
Hur många trepoängare har vi bärgat denna säsong?
Förutom dom emot KHK...

Kan inte vara många, och då är man botten.
Vi kan inte lita på dom andra lagen, vi måste börja VINNA!!!

Sven Tuta:

Ähh! Skit vare värt. Nu fokuserar vi om och diskuterar spelsinne i stället.

NuMo: skit pomfrites
Nu väntar vi på kommentar från surlövet

Monno: ALLA resultat går vår väg. Fan till och med Malmö spelar lika med KHK!
Vad gör vi då? Jo vi ser såklart till att tappa alla poäng med 1min kvar!
Jävla gäng.

NuMo: Att flytta pucken i sidleds innan skott fortsätter vara ett mysterium for oss.

NuMo: SÅ. JÄVLA. USELT

Monno: Fast jag tycker att vi ligger i botten för att vi fram till uppehållet var ett uselt lag. Det var rätt sällan vi förlorade på ett turmål sista minuten, utan det var oftast avgjort långt tidigare.

Andreas är galen, som vanligt. Hahaha!

Fy fan vad jävla onödigt, visst det är en tur studs men ändå det är så jävla illa att vi ej kan klara av att hålla 1-1.

1717097 · »