1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 545814 inlägg · 4160 ämnen

RE-building the future 09/10

Sv: RE-building the future 09/10
MorganaLefaey: Kolla in theahl.com istället för att spamma såna där nonsensuttalanden. Haydar har spelat klart, Krog är klar för semi.

Paddan: Kan vi börja förvänta oss förvärv snart? Man börjar bli lite rastlös i väntan på nya spelare.

VM är över och jag har ingen aning om hur AHL ligger till men har svårt att tro att den ska sluta senare än NHL vilket inte har allt för mycket kvar. Så vad sitter det i?

Hawerchuk: Jag har inte kvar tidningen så jag kan inte svara på rak arm, men jag tror att det där var hela artikeltexten.

Paddan: Nu är den ute. Var det några fler frågor som inte kom med i webbversionen?

Paddan: Låter väldigt bra, men det sa man väl den här tiden förra säsongen också när sympatiske Harri talade med media.

Poffa: Inget på allehandas hemsida, än så länge, vad gäller intervjun med Horava.

"-Spelarna idag borde njuta varje minut, varje sekund de kan vara på isen. Jag vill se passion, säger Horava.

Han vill även se annat:
-Jag har inget emot spelare som är lite stökiga, som rör om, som säger vad de tycker och som ute på isen är väldigt jobbiga för motståndarna.

Hur är du som coach, den lugne eller den vilde?
-Man måste coacha efter situationen. Men jag har vinnarskalle, jag vill vinna och har svårt att ta förluster.
-Jag kräver också disciplin av spelarna. En kille kom för sent till en träning häromdagen och då pratade jag med honom. Nu vet han vad som gäller.

Vilken typ av hockey förordar du?
-För att få en bra offensiv måste man börja bygga upp en stark defensiv.
-Som coach gillar jag lagarbete, det tar en långt. Jag gillar inte systemet där bara en styr. Nu har vi Anders Melinder i klubben, som kan så mycket hockey, och Thomas Steen med sin rutin, så självklart lyssnar jag på dem."

NuMo: Men hörrö det där kan ju inte vara Sondell. Det ser ju ut som en ung westerlind med akustisk gitarr och plågsamt sövande texter om obesvarad kärlek till kaffe.

Jag gillar Tuokkos kommentar om att det blåser friskt här uppe(Övik). Tyder på att spelarna märkt skillnad och att andra krav ställs på deras uppträdande nu. Och lägger man till citatet från werners chat där personer som kom för sent fått en tydlig markering om att det inte är OK ger det en bild om att nu ska det presteras, här ska vi nå mål tillsammas!

Fan jag har en riktigt bra känsla nu.

NuMo: Sondell var fin med hårsvallet, hårfästet och dom rejäla rynkorna i pannan i alla fall.

Nikki: Det är så att jag tvekar om jag skall orka lyssna på intervjuerna när det är Hasse som gjort dem. Han ställer egentligen väldigt få frågor, däremot ställer han påståenden som intervjuoffret inte kan svara annat än artiga floskler på. Jag håller med dig. Man blir galen.

Nikki: Ja, en av mina gamla universitetsprofessorer hade blivit galen. Att ställa frågor som det bara leder till ett ja eller nej känns inte vidare konstruktivt, eller intressant. Framtoningen av den som svarar blir ju också lidande.

Salle:

Men Hasses frågor... man blir ju galen.

shinzawai: Naturlich. Jag blir lite orolig emellanåt. Det är ju nu vi ska svetsa samman gruppen ute i leden.

Är det inte liiite konstigt att vi inte värvar i en högre takt?

Qwertas presenterar lugnande ekonomisk information på MODO-bloggen.

MorganaLefaey: Bort med Tuokko, finns bättre spelare som tar samma roll.

Gusse: Flertalet tidningar har lagt ut artiklar om att även Tuokko kan vara på väg bort från klubben. Har inte sett att någon tagit upp det än och om de hört något innifrån.

Inte för att jag tycker han var speciellt bra, men får man inte bort all kostnad för spelarna som fått gå så kan man snart börja fundera på om vi bara kommer få andrasortering som skriver på för att behålla samma lönekostnad. 

qwertas: Det kan vara det han hört och misstolkat det hela.
Är ju kanon om logerna går åt.

renen: aha , han är kvar här i ö-vik iaf , såg han gick och styrde cykeln på stan igår :P haha

renen: Källan är DT.

qwertas: Å så ryktas Marco Tuokko vara på väg till Mora, enligt Mr Madhawk.

Gusse: det är skitsnack, har intervjuat/frågat Roos angående detta och annat. Logerna är det absolut inte några problem med till kommande säsong, dock var det fler än tjugo kontrakt som gick ut i år, kanske det som din "källa" hade hört.

Gusse: Från vem?

spud: Hörde nått rykte om att dom har ca 20 loger osålda i swedbank just nu ,,hoppas det inte stämmer.Det är mycket pengar det.

Luoma borde vara något som Freddan undersöker.

shinzawai: Marco själv var tveksam, beror vad Milo har för planer med han.

Salle: Visst är det så. Men varket Yetman eller Wargh är väl de som kommer göra så att det plötsligt känns riktigt som om man ligger plus om de stannar.

Jag är nog fånig, men sitter och väntar på ganska mycket större namn än Yetman och Stor-Eric om man säger så.  

MorganaLefaey: I ärlighetens namn måste jag ju påpeka att några av dina UT-namn inte är säkra förluster, än. 

Hawerchuk: Tydligen så har Lethonen nu skrivit på för frölunda så de som hoppats på honom kan sluta med det.

Om man tittar på vad/hur många man tappat så krävs nog att de två försvararna och anfallarna håller ganska hög nivå för att man på papperet skall ligga plus i alla fall.

Hade sett fint ut med Lethonen och en lite mer defensiv sak bakåt.

Backar UT:                       Backar IN:

Hedman                           Sondell
Kurvinen                           Bonsaksen
Hedin
Wargh                             
Hrabal 

Forwards UT:                     Forwards IN:
Ulmer                               K. Forsberg
Yetman                             Häggström
Warg
Torkki
T. Forsberg
Snellman

shinzawai: Nu när det ändå dumpas till höger och vänster kanske det är lika bra att göra sig av med Tuokko också. Men jag tror att Beaudoin mer är en spelare som finns på listan över tänkbara, och inte någon som det jobbas stenhårt med.

Paddan: Som ersättare till Tuokko, gärna. Dock tar han en icke-EU-plats då va? Inte bra.

"Modo Hockey vill ha en stor, tung forward som är jobbig för motståndarna att möta. Ett namn man diskuterar är Linköpings petade Eric Beaudoin.

- Vi har inte lagt något bud på honom, men vi har lämnat in en intresseanmälan och han är ett namn som finns med i diskussionen, säger tf sportchef Fredrik Andersson."

Paddan: Ja nu blir nog Modo att räkna med, den här killen har spelat i landslaget och blivit utsedd till bäste spelare i slutspelet. En kommande legend i Modo tippar jag.

Salle: Det var ett trevligt sätt att säga att han inte duger. Det måste finnas plats för bättre importer. Jans Westin skall ju ta vidare steg i sarg-ut spelet, ett spel Kurvinen hade svårt för. Han träffade ofta inte ens sargen, trots att han föröskte.

MorganaLefaey: Jag är också lite förvånad över Kurvinens frånfälle. Och det där med offensiv hockey inte passar honom lät också fel. Minns några offensiva räder han gjorde med god teknik. Hade väl "bara" räckt med att säga att han skall vara offensiv.

Om Malek så känns det, för att citera en fd tandläkare med ananasblast på huvudet, Stabilt. 

Paddan: Inget förvärv som får en att känna ordentligt hopp. Men samtidigt inget förvärv som får en att känna ordentlig desperation.

Samtidigt så måste man väl säga att jag inte riktigt förstår varför man skeppade kurvinen. Nu kommer vi inte få ordentlig bredd på backsidan ändå.

NuMo: Då var målvaktsförvärvet klart.

modohockey.se/nyheter.cfm?Nyhet=4214&rows=5

spud: Tycker det är bra att man har höga ambitioner. Kurvinen fick ett G även av mig, men jag lämnar gärna bort honom för den nya stabens visioner. Change!

NuMo: Märklig orsak, att vi ska spela offensiv hockey. Kurvinen var väl ändå en som jobbade ihop ett G förra säsongen. Man måste väl ändå ha en spelare som klarar av att hålla undan en spelare trots att man vill spela offensivt?

Och vad det gäller "En för alla - Alla för en" så blir man mer distinkt även där.

modohockey.se/nyheter.cfm?Nyhet=4213&rows=5

spud: Lägg märke till att man ärligt avtackar en spelare. Något man tidigare sagt att man inte skulle göra. Supportar kan göra skillnad ibland. Det så bra ut.

spud: Eller så var det åka han fick göra.

renen: Du hann precis före mig, vilket besparade mig lite klipp och klistraarbete. (Fast klipp hade jag ju redan gjort.)

Spännande värre. Trodde att det hade med VM att göra att ma väljer att presentera just idag. Därför passar Gerber in ändå. Vi får väl se.

Självklart måste man bearbeta Macke. Ett par år att i lugn och ro få sjunka ner i Ö-Viksmyllan måste han väl uppskatta.

Annars är det tråkiga med Marcus att han drog till NHL för tidigt (lämnade Modo) Utan lookoutsäsongen kanske vi aldrig hade fått se honom i laget fler gånger. Jag tror inte att hjärtat är tillräckligt stort, men han får gärna överbevisa mig.

renen: Och kurvinen fick åla båt hem till finland igen.

NuMo: Snart presenteras målvakten

Runt lunchtid i dag kommer Modo Hockey att presentera sin nye målvakt. Vad vi vet är keepern från Tjeckien och nye tränaren Miloslav Horava har väldigt bra koll på nyförvärvet.

På tal om nyförvärv: Modo hoppas få hem Markus Näslund.
- Han är en av världens vassaste målskyttar, så självklart ska vi försöka få honom att spela med Modo igen, säger sportchefen Fredrik Andersson.

Salle: Det har ju talats om Gerber emellanåt. Skulle det vara han så är jag nöjd, baserat på gårdagens match. Jag tycker att Gerber var lysande, speciellt i närspelet där han visade prov på att kunna förflytta sig sidledes fantastiskt vältajmat och bra.

Salle:
Jag tycker det är bättre att Tomas Vokoun kommer och hjälper sin gamla tränare Horava från säsongen 04/05. Helst då han ser ut att vara oönskad i Florida.
-----------------------------------------------------------
"Goalie Tomas Vokoun said he would consider waiving his no-movement clause if the Panthers asked him to. Vokoun said he would have to know what the situation was (meaning he would like to know where Florida would trade him) before doing so. Vokoun will make $12 million over the next two seasons, and acknowledged that this season was disappointing.

''You don't want to be somewhere where you're not wanted,'' Vokoun said. ``I haven't crossed that yet. I would have to know what the situation is, and what's going on. If they want to go in another direction, I need to know where that would be.

``Those are things you don't control. I'm here to do my job unless something else happens or I'm told something else. I'm going to prepare and do the best job I can next year.''
---------------------------------------------------------------------

Det är väl bara att vi börjar skramla och löser ut killen....eller så har Foppa redan gjort det :-)

Salle: ALltså den Lasak som omryktats här osv.

« · 1159830 · »