1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480191 inlägg · 4078 ämnen

RE-building the future 09/10

1235161 · » Till forumet


Sv: RE-building the future 09/10
bisterfinnen: Du är bara avundsjuk.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Bragd-Birger:

Vi är ju mångkulturella världsmedborgare. Ni hade ju bara en massa finnar för att ni delar deras intresse för dryckeskultur.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Bragd-Birger: Hahaha
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Wayne Gresky: Ja, just det. Men eftersom jag skrev 'importer' inkluderade jag även 4 norrmän, 2 tjecker, 1 amerikan, 1 kanadensare och 1 dansk.

Puh. Där borde t o m du bli tvungen att dra upp något finger från den andra handen.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Wayne Gresky: Hahaha
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Bragd-Birger: Ni hade sju finnar 06-07, vi har fyra nu. Om du håller upp sju fingrar på din väntra hand och fyra på din högra så borde du kunna se att sju är fler än fyra.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
orion: Du måste hänga med i logiken.
När Timrå hade ett gäng finnar i truppen var detta förfärligt i modoögon, och något som man hånade och häcklade som ett tecken på klubbens grad av patetik.
Men: nu är det andra tider. Och om någon påpekar att Modo numer har flest importer i hela serien - ja, t o m lika många som Mora hade året dom åkte ur - så tyder det på avundsjuka och sverigedemokratfasoner.

Frågor på det?
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
hellge: Åkesson håller väl på Rögle, om det är vinmakarn från Kivik du menar...nån annan Åkesson känner inte jag, gör du?
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
McFire: Äh enligt timmys farmor säljer dom nitlotter på torget och majblommor i nya gallerian på dagarna för att överleva finanskrisen, så de kan inte vara så stor lön dom har.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
spud: Precis, det tror jag gjorde det hela mycket lättare för Ecke.

Skulle vara intressant att veta mer exakt vad vår 4:e Lina kostar i månaden, Green, Hinote och Toukko. Toukkos lön har man juh hört mycket rykten om, 80 000 - 100 000 / månad + boende och bil? Undra hur många andra lag som har en 4:e lina för pengarna dom här herrarna tar ut =)
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
MODOJohan: När det gäller den resigningen hade MODO fördelen att Zucca satt fast på ett kontrakt över denna säsong som de(MZA) ville omförhandla eftersom MZA tjänade 16' enligt det tidigare kontraktet.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
hellge: Så härligt att minnet sitter. Det var bara en sån här apropå Ecke, och gamla minnen grej helt enkelt.
Kommentera


Sv: RE-building the future 09/10
hellge: ECKE! Kom tillbakzzzz och göra fler såna här supervärvningarrrr!!

Visst ligger Holmbergs-bord eller vad företaget nu hette bakom ICA Rosen i Nyland? Har för mig att jag sett det, när jag var ute och tuffade tradare i länet.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
MODOJohan:

retroaktiv guldstjärna till 39:an från Nyland.


Föresten, man har ju nästan glömt att Ecke var en spelare och var en riktig grinder med stort Modo-hjärta
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
spud: "NuMo: Är det i din värld ett tvång att ha långa kontrakt för att ha en stabil stomme?"


Det har redan framkommit att i min värld är det just nu ingen i stommen som sitter på ett långkontrakt. Däremot är det säkert tryggare för alla parter att de spelare vi vill ha kvar länge har kontrakt.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
orion:

Fast hon är Modoit, Åkesson däremot håller på Timrå.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
hellge: Det var Ecke som re-signade Zucca
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Det kanske inte är så hemskt roligt att vara MoDoit just nu.
Men ha i åtanke att det kunde vara värre.

Man kunde vara Maud Olofsson...
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Wayne Gresky:

En sak som jag såg när jag läste pappers-ÖA härom dan, var att Zuccarello, enligt Freddan, inte har någon NHL-klasul. Detta kände jag inte till. Det innebär att den fantastiska lilla norrbaggen lirar två år till efter denna.

Vem var det som skrev detta kontrakt med baggen. Han är värd gulstjärna.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Elitserien-TV är på besök i Ö-vik och är antagligen on-topic efter att jag läst reportagebeskrivningen, har dock inte sett det ännu.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Wayne Gresky: Isf är han ju ett äpple. Eller nåt. I sak håller jag dock med dig, Madsen gör sitt jobb varje match, är jobbig för motståndarna och en skarprättare då han får frilägen. Jag hade gärna sett att han fick ett treårskontrakt.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Poffa: Ja men i det fallet skulle jag gärna se ett päron eller vad du kallade det, dvs kontrakt på 3-4 år.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Wayne Gresky: Madsen har väl redan kontrakt över nästa säsong.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Hawerchuk: Jag tycker att Madsen är ett lysande exempel på spelare vi ska värva. Han gör alltid sitt jobb och klarar dessutom av att producera en del. Han är ingen superstjärna idag men den dag stommen slutar kan han antagligen ta en större roll. Det är hög tid att vi börjar bygga en ny stomme som kan ta över när den gamla rämnar.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
spud: 45,1 Mkr var kostnaden för a-truppen (inklusive sociala avgifter och pensionskostnader). Eventuella pengar som utbetalats till exempelvis Karol finns med här. Jerrys och Eckes kostnadsförda fallskärmar ligger i den totala personalkostnaden för koncernen på 74,7 Mkr.

Allt det jag nu påstått finns att läsa på sidan 12 och 13 i föreningens årsredovisning.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10

Det känns lite som att vi tycker samma sak i grunden, men uttrycker det på olika sätt. Att stora pengar är uppbundna i "stommen" ser jag inte som ett problem. Det är ju en förutsättning för att vi ska kunna ha ett slagkraftigt lag.

Sen är det som sagt utfyllnaden som varit ett problem, även om det ser lite bättre ut just nu. Green har varit ok, men Mojzis har inte levt upp till förväntningarna. Ska vi gissa att dom två tjänar hyfsat? Det finns alltså bättre bang for the buck-spelare att håva in med lite mer känsla och scouting.

Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Björn W: Ingick utköpen i de arbetskrafts posterna eller fick de en egen rad?
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Skön diskussion. Den ena sidan är för äpplen, den andra är mot päron.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
NuMo: Vad det gäller våra totala arbetskraftsutgifter och våra intäkter så behöver du inte tvivla - de är offentliga och står i vår årsredovisning varje år.

Vi betalade över 45 Mkr i arbetskraftskostnader för a-truppen ifjol och hade intäkter på 114,6 Mkr.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
NuMo: En modoit är lite bättre än alla andra, det vet du lika väl som jag.

En fotbollsklubb får många miljoner då en talang säljs, en hockeyklubb får med lite tur kaffepengar. Alla inkomster tillfaller spelaren. Att avrunda karriären med ett par säsonger är ett snyggt sätt att betala för sin egen utbildning och bjuda igen. Givetvis är det inget måste, men det är en snygg gest.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
NuMo: Är det i din värld ett tvång att ha långa kontrakt för att ha en stabil stomme?
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
NuMo: Den är iaf äldre än alla andra lags stommar, möjligtvis i konkurrens med succélaget Frölunda.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Wayne Gresky: Precis som jag misstänkte. Vi tar nhl-proffsen för givet. Vi begär i stort sett att de skall betala för att få spela.

Men varför? För att ett Modohjärta är så mycket varmare än någon annan klubbs?
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Wayne Gresky: Det är väl bara Salle som slutat än, om han nu gjort det.

När de andra slutar har jag ingen aning om.

Är vår stomme dyrare än något annat lags stomme? Vad jag hört, och LJ var väl inne på samma sak, så kunde våra spelare fått mer betalt i andra lag.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
NuMo: Ettårskontrakt.

Om Sedin tackar nej till 50 miljoner kr var för en säsong i NHL för att istället flytta hem till Sverige, så tvivlar jag på att de väljer klubb beroende på om de får 3 eller 4 miljoner kr i årslön.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
NuMo: Frågan när det gäller konkurrenskraften beror väl på vilka vi anser oss konkurrera med. Vi har nog löneutgifter som borde motivera en stabil slutspelsplats.

En stabil stomme är en nödvändighet, men en stabil dyr stomme som stannar kvar för länge riskerar att bli början till slutet. Det funkar inte att hela stommen slutar samtidigt.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Lumber Jack: Salle skrev på ett nytt tvåårskontrakt med MoDo sommaren 2008 efter att ha hotat med flytt. Förlängningarna med Salle och Steen var ju den stora forumsnackisen då och jag var ganska ensam i "släpp och värva nytt"-lägret.

Hasse borde inte spelat alls den här säsongen och jag misstänker att han tjänade mer än en sjätteback ska tjäna innan den hedervärda gåvan till MoDo.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Wayne Gresky: Treårskontrakt kanske?
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
spud: Nej, jag ser inte problemet som du, eller Berka.

En stabil stomme är en nödvändighet och det är vad dessa spelare utgör. När dessa långtidskontrakts skrev så satsade man mot framgång och den blev också av.

Problemen SM-guldet har inte med dessa kontrakt att göra. Skall vi konkurrera med köpta spelare så är vi dessutom tvingade att gå upp ett par snäpp när det gäller den sammanlagda lönekostnaderna. Varumärket MODO HOCKEY verkar inte vara tillräckligt attraktivt för att locka utsocknes sponsorer.

Jag tvivlar starkt på att klubbens löneutgifterna är konkurrentkraftiga och jag tvivlar ännu mer starkt på att inkomsterna är tillräckligt höga för att göra något annat.


Den som har lösningen får väl gärna komma med den, men allmosor från avdankade NHL stjärnor kommer nog inte att forsätta i all evighet.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
NuMo: Foppa och Näslund är helt klart värde löner i Zuccarello-klass. Däremot är det tveksamt om det är smart att skriva 5-årskontrakt med Foppa och Macke.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Lumber Jack: Ni missar ju poängen, det är inte dessa herrars prestationer som är problemet. Det faktum att vi har en tunn trupp är en direkt följd av att vi har lagt jävligt mycket pengar i 4-5 spelare, efter dessa har vi inte haft råd med ett lag. Det är ett problem, vilket vi är många som ser, förmodligen även ni.

Genom långa kontrakt knyter man upp mycket pengar i lönekostnader för en så pass lång framtid där man inte kan se i vilken utsträckning klubbens intäkter klarar av att bära dessa samt ett i övrigt ES dugligt lag.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10

NuMo: Vad är det egentligen som diskuteras? Svarten fick ett riktigt långtidskontrakt och gör sig förtjänt av varenda öre som dimper ned i månaden. I höst har han stundtals burit laget, såväl skadad som oskadad. Salles, Timanders och Susses kontrakt var helt klart försvarbara när de skrevs. (Tre år på samtliga vill jag minnas, eller om det vara 2+2 på Salle.)

Samtliga fyra hade vid kontraktstillfället, och har fortfarande, en hög lägstanivå och var inte direkt kända för att vara skadebenägna. Så jag kan inte se det som att man tokchansade när man skrev kontrakten, Susse plockade tom med ut mindre än vad han kunnat få med kommentaren att det är bättre att stärka truppen för de kronorna. Sedan är det tråkigt att Salle gick sönder, men rent ekonomiskt kostar han ingenting just därför.  

Hasse som är den mest kritiserade sitter inte på något långtidskontrakt.

Mycket kan man kritisera MoDo för, men dessa herrars kontrakt var helt i sin ordning.

Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Wayne Gresky: Efter att ha läst mig bakåt så ser jag att jag engagerade mig i debatten utifrån Berkas antaganden att Modo satt på en massa dyra långtidskontrakt. Vi kom och möttes från olika utgångspunkter alltså.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Wayne Gresky:

Skulle Foppa och Näslund vara värda topplöner ifall de skulle vilja spela i Modo nästa säsong och känner sig krya? Eller skall t.ex. Zuccarello ha högre lön än de båda?

Rent hypotetiskt alltså.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
NuMo: Nja, från min sida så är det väl snarare i bakvattnet av Davidssons kontrakt och möjligtvis förlängningarna av Hasse och Salle som driver diskussionen. Femårskontrakt med en spelare som är 30 ser jag inga problem med. Det är sen raset brukar inträffa.

Det jag vänder mig emot är att betala topplöner när spelare är 35 och med största sannolikhet på väg ned inom en snar framtid. Innebär det nya kontraktet att man inte har råd att värva nytt blod till truppen så väljer jag nytt blod. Vill trotjänaren stanna och kan tänka sig att spela till något lägre ersättning än vad han skulle få någon annanstans så får han vara kvar.

Eftersom lönerna är hemliga är hela diskussionen ytterst hypotetisk och bygger mest på rykten och antaganden.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Hawerchuk: Jag tog för givet att det var långtidskontrakten som skrevs med Svarten, Salle och Hasse, Timanders (Det är väl 4-6 år sen va?) eller för den delen Susses ganske färska som debatterades eftersom jag själv, precis som du inte sett några långtidskontrakt på äldre hemvändare sen dess.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10

Jag förstå inte riktigt diskussionen. De enda som är 35 och över med kontrakt som sträcker sig över nästa säsong är Timander och Jonsson. Sen sitter Svarten på ett litet längre kontrakt. Problemet de senaste säsongerna har inte varit de äldre spelarna, utan deras supporting cast som varit för dålig och i vissa fall överbetald. Undantaget någon enstaka av de äldre så verkar de dessutom ligga snäppet under marknadsmässig lön.

Vi har fortfarande ett par år på oss att hitta en lösning på den problematiken som kommer att uppstå när de där gubbarna lägger av. Men det borde givetvis redan ha påbörjats för ett par år sedan. Tyvärr är de få talanger som finns i föreningen alldeles för unga, och de NHL-proffs som vi nog kan räkna in är också de för unga, så det kommer säkerligen blir några år där vi får köra en repris på tidigt 00-tal och ha toppspelare utifrån.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Björn W:

Scoutning av 18-20 åringar måste vi göra på ett mycket bättre sätt ändå oavsett vilken typ av kontrakt en spelare skrev 3-5 år tidigare.


Hasse skrev väl förlängning 2007 på 1+1. Felet i hans fall är väl då möjligtvis att man valde att förlänga med honom optionsåret, vilket kunnat spara några kronor. Men det var ju en bedömning man gjorde och vad kan vi annat än lita på det omdömet?

Det verkar ju ändå inte som att de dugliga spelarna i världen direkt står på kö för att spela i Modo, för då hade ju inte Hasse spelat i klubben nu.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Wayne Gresky: Jag är säker på att man kalkylerar med det också, vilket i sådana fall innebär att man redan räknat in det i avtalsbilden.

Det klubben gör när man signar upp så pass bra hemvändare som det varit frågan om på så långa kontrakt är att förvissa sig om att de faktiskt avslutar sin elitkarriär i Modo i stället för någon annantans.

Vi har exeptionella spelare som fortfarande är exeptionella trots att de börjar bli till åren oc trots att de är både halta och lytta. Peter Forsberg är ett övertydligt exempel. Genom att ge dem ett kontrakt som sträcker sig strax över deras antagna motivationsgräns som elitspelare så ger man också tydliga signaler om en klubb som ger spelare i klubben en anledning att få klubbkänsla. En klubb som faktiskt inte bara tänker på kortsiktig vinning. på det sättet kan man i stället hålla nere lönerna för dessa hemvändare.

Vi får väl se hur Modo tänker när Sedinarna vill hem. Skall man ta dem för givet och hoppas att de tar en medelmåttig elitserielön för en elitseriestjärna, Eller skall de ha marknadsmässig lön (Om nu Modo har råd med det.), prövas mot marknaden vart eller vartannat år för att hitta rätt lönenivå.

Det blir ju spännande. Jag tror de flesta tar dem för givet, utan att reflektera över varför det förhåller sig på det sättet.
Kommentera

1235161 · »