1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 533575 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 09/10

Sv: RE-building the future 09/10
shinzawai: Det är väl inte oväntat att Freddan har svårt att komma till avslut. Han var ju målvakt vetja... ;-)

MorganaLefaey: Ecke snackade ju om just det - att det är svårt att komma till avslut. Freddan verkar ha ärvt den bördan.

Mixery: Jag kommer in iaf, och det är inget nytt :(

Officiella ner, har ju varit ett bra täcken förut! :D

shinzawai: Först var det en forward och en back som skulle presenteras sedan blev det en spelare och till slut så blev det ingenting. Verkar som om klubben har väldigt svårt att knyta åt säcken.

Nu får man väl hoppas på att det bara rör sig om småsaker som stoppar att namnet presenteras på officiella. Men känns i alla fall för mig som om det här med att gå ut med info mer stört min frid än fått mig lugn då det varit allt för mycket: snart, snart, oj, alldeles strax klart med spelare.  

Någon måste avgå. Bengt!

Nikki: Det var en väldigt kryptisk mening av Jon.

NuMo: Det är 1,5 vecka kvar om man ska utgå ifrån tidigare löften om offentliggöranden från El Freddo.

shinzawai: Nä, nu jäklar är klockan ett. Nu vill jag veta.

Nikki: Nä, jag var på lunch. Men NU gör jag det. :D Dock är det kryptiskt och otydligt skrivet tycker jag. Kommer det ett nyförvärv idag, eller är det ett nyförvärv som kan dröja ett tag, eller både-och?

Nikki: shinzawai sitter som på nålar... :-)

arnio:

"Pratade just med Fredrik Andersson, och det dröjer ett litet tag till innan nyförvärvet (ja, det verkar "bara" bli ett i dag) kan presenteras."

allehanda.se/mer/blogg/?blogg=56&id=5828&paper=ALLM

"Evgeni, Sidney, Zdeno...

Det är lustigt, det här bloggfenomenet, med tanke på hur saker och ting kan ta skruv. Sent i går kväll stod det "Det blir bättre om man kan le, Lee..." i en rubrik här i bloggen.

Och plötsligt var spekulationerna i full gång på Modos hemsida. Vem är den där Lee, är det Modos nyförvärv? Lee Goren? Lee Stempniak? Ken Klee?!

Nog för att det är roligt att läsa, men jag tänker ändå lugna namedropparna lite: rubriken handlade inte om Modos närmaste nyförvärv. Blogginlägget försvann på något outgrundligt sätt, men det rörde en helt annan Lee.

Därmed inte sagt att det INTE blir en Lee i Modo.

Ska ringa Fredrik Andersson lite senare och kolla läget.

JON HÄGGQVIST"

shinzawai:

Jag vill belysa att jag inte vet någonting alls. Så ingen får för sig att jag sitter här med alla facit.

Nikki: Lurigt inlägg, du fick mig att tro att det var officiellt nu.

shinzawai:

Jag tror du får anledning att vara glad. Däremot tror jag att man kan sluta hamra på F5 idag iaf :-) (nu presenterar de väl fyra spelare om tio minuter bara för det...)

Nikki: :) Jag är duktigt nervös. Är detta ytterligare en utfyllnadschansning så ger jag upp.

shinzawai:

Skitmodo att hålla allt hemligt. Det var bättre förr i tiden! :-)

Hur är det möjligt att detta inte sipprat ut om de är muntligen överrens?

qwertas: Kanske det blir Ling tillslut?

Wayne Gresky: Jo, det borde han väl ha. Dock hoppas jag att MODO siktar högre än så nu. När jag skrev om honom i bloggen kändes det väl inom ramarna, jag har ganska stora förhoppningar på att dessa vidgats en hel del.

qwertas: Melinder borde väl ha bra koll på honom?

Paddan: Hade det inte varit för att han nästa säsong har kontrakt så skulle jag sätta mina pengar på Lee Sweatt. Känns som om han stämmer väl in i MODOs tidigare sätt att värva, liten, ej så känd och förmodligen inte heller allt för dyr.

Jag själv skrek i bloggen efter honom för dryga året sedan.

Eller förresten, så tokigt av mig. Det är ju Lee Stempniak som är klar för MoDo. Har hört att det till 81,3% ska vara ett rykte att så är fallet.

NuMo: Det kunde du ju tänkt på leete tidigare.

Med tanke på hur positiva vissa är så har väl Lee Baxter gått och bytt sport...

Nikki: Mina förvirrade tankar har nog gått vilse i spelarträsket.

NuMo: Här får du en senare skriven artikel.

www.nwt.se/sport/folj_fbk/article498780.ece

Men det är klart att jag hoppas att du har rätt. :-)

Nikki: Här är en annan artikel i ämnet.

www.aftonbladet.se/sportbladet/article4585940.ab

Kanske Modos andra nyförvärv är en transatlant.

Klappat och klart. Två nordamerikaner på ingång. En är Lee. Vår rightskytt.

NuMo:

Känns väl som om man hade hört någonting ifall Lee brutit kontraktet med Färjestad dock.

NuMo: Ju mer jag tänker på det desto mer logiskt blir det.

Olycklig i Färjestad/Karlstad.

Bättre om han kan le. Lyckligare i Modo/Ö-Vik.

NuMo:

Leeeeemiuuuuux?

MorganaLefaey: Bjuder ÖA-sportbloggen på en ledtråd tro?

"Det blir bättre om man kan le, Lee..."

qwertas: Jo modo hade vid vissa tillfällen en forward på backplats, men inte alltid. Många gånger körde de med två vänsterskyttar. Men nog om det. Om man har en höger och en vänsterskytt så är det lättare att få direktskott vilket är att föredra men inte någon garanti att allt blir bra.

Poffa: Långsiktighet skulle vara fint. Vi står ju dessutom inför en ganska rejäl generationsväxling i truppen och har ett hål i åldrarna mellan "väldigt rutinerade" och "nyligen juniorer".
Där har vi en verklig utmaning för en sportchef.

Vad jag dessutom verkligen vill se är ett stabilt grundspel att falla tillbaka på när en match inte går riktigt som man hoppats, det fanns inte förra säsongen i alla fall.

Poffa: Du tog mig på orden.

shinzawai: Så vi ska gå från 10:e till som sämst 5:e på en säsong, för att du ska ge det godkänt? Tuffa krav på en helt ny ledning. Själv hoopas och tror jag på en lugnare väg tillbaka till toppen. Går det för fort finns risken att vi gör om samma misstag igen.

Själv säger jag slutspel för kommande säsong, för att sedan till 10/11 vara topp 5 och från där sikta på att bosätta oss i toppen. Långsiktighet i kombination med konstant förbättring.

MorganaLefaey: Skall man vara riktigt ärlig så hade faktiskt MODO en högerskytt på blå i båda PP-formationerna förra säsongen, dock ingen back.

Poffa har enligt mig helt rätt i analysen att MODO hela tiden sökte det korta spelet runt kassen, antingen via instick bakom mål eller så försökte man en genomskärare i boxen.

Medicinen enligt mig är helt enkelt skott, skott och mera skott. Lägg puckarna på mål likt transatlanter så händer det bra saker. Givetvis skall någon eller några in och böka fram kassen också.

Sedan om skotten kommer från en högerskytt eller vänsterskytt spelar inte så stor roll, bara puckusling träffar målet.

Cyklob: Självklart tar man hellre en bra leftare än en dålig rightare. Men för att få bästa möjliga ut av det hela vore det väl trevligt att få en av vardera som dessutom är duktiga PP backar. Men sen så kommer det väl till kostnader och vad som finns ledigt.

Salle: Vi ska vara topp-5 i Elitserien.

'Nuf said.

MorganaLefaey:

Får vi 2 klass backar som är vänster skyttar men har bra skott är jag mer en nöjd. Det är som Poffa säger huvudsaken är ju att dom kan skjuta och producera.

Och jag hoppas verkligen på att dom 4 sista spelarna som ska in är namn kunnigt folk och inte något man chansat med.

MorganaLefaey:  "revansch" är ett vanligt ord när det kommer till MoDo på sistone.

Vad lägger man i det ordet egentligen? Är det från nära kvalserie till SM-guld på en gång eller?

Jag, personligen, skulle se det som en revansh både sportsligt och ekonomiskt om man kunde nådde slutspel och därmed fick in några millar på kontot.
Om man sedan gick längre, ja hela vägen, skulle jag inte grina. Jo det kanske jag skulle fast av lycka dårå men jag tror att poängen når fram.

Poffa: Det allra, allra viktigaste tycker jag är att vi får en kille som kan hantera puck och slå ett bra förstapass. Sen om han kan skjuta är det bara ett plus. Oftast går ju de här egenskaperna hand i hand, som tur är.

Poffa: Då man gått igenom en väldigt jobbig säsong och man blir lovad revansch så är det väl ganska lätt att man innan säsongen kommit igång lägger dit MEN då man tror på mer än vad som går.

Självklart är en del av anledningen att modo inte spelade på backskott. Men vad är anledningen till att de inte gjorde det kan man ju fråga sig. Ganska stor chans till det är väl att det blev för enkelt att skära av den back som kunde skjuta och så vidare.

Samtidigt så kan man väl också säga att då vi hade lite bättre uppställning på forwardssidan så kanske det är lätt hänt att spelet går via dem i stället också. Är nog en blandning av allt skulle jag tro.

MorganaLefaey: Jag anser nog att den största anledningen till att det blev så få backmål i PP ifjol beror mer på att vi inte spelar på backskott utan på kombinationsspel runt kassen, istället för avsaknaden av en högerskytt.

Skulle vi i någon otrolig drömvärld lyckas värva Lidström så skulle ett antal skribenter här inne skriva "En bra värvning, MEN..."

Hela tiden detta jävla MEN! När vi värvar spelare till juniorlaget så kommer det "Kan vara en klok värvning, men inte vad man hoppats på."

Får vi in backar som Lepistö eller Salmela kommer jag vara jävligt nöjd. De slår båda Obsut i kvalitet, i alla fall i mina ögon. Båda dessa är offensiva backar som kommer höja vår farlighet i PP. Och jag tänker inte kasta med något jävla MEN, trots att de inte är högerskyttar.

MorganaLefaey: Det har väl varit ett genomgående problem att vara utan tempo. Särskilt i PP.

Poffa: Visst är det viktigaste att backen kan skjuta och träffa mål på en puck i rörelse. Men samtidigt så kommer man inte ifrån att spelet blev väldigt enkelt att läsa av då vi inte hade någon högerskytt samt att de då kunde skära av mycket och spelet gick ner i tempo. Ja det tillsammans med att vi hade väldigt många som vägrade släppa pucken då.

MorganaLefaey: Vilken tur vi inte fick vänsterskytten Obsut, då hade vi fortsatt lida. För att inte tala om vi skulle få vänsterskytten Lidström. Ett sanslöst lidande.

Herregud, det viktiga är inte att den offensiva backen är högerskytt. Det viktiga är att han är SKYTT. Och då pratar jag inte om att han ska vara född mellan den 22/11 och 21/12.

« · 1161426 · »