1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 533960 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 09/10

Sv: RE-building the future 09/10
spud: Jag är rightare och spelade back i mången år. Jag kan nog snöra på mig grillorna igen för gratis korv och en öl efter matchen. Kan inte se vad som kan gå fel, egentligen.

källan: Jag hatar Timrå, och jag hatar att maten inte står på bordet när jag kommer hem från jobbet. But hey, vad gör man?

shinzawai: Men du gillar backsida, förutom att vi saknar en right back. Då blir frågan, vilka skulle vi inte ha värvat? Och hur mycket pengar skulle dessa gett och vem skulle vi tagit istället?

Att degen är slut har jag inte sagt, det verkar ju som om freddan är beredd att värva rätt spelare.

MODOJohan: Jag hatar Färjestad!

MODOJohan: Jag hatar att Salle blev utvisad!

Nikki: Warg får andra-assist. Han brukar ju trivas mot forna lagkamrater, kommer nog fler pinnar där.

Hatar Wargar.

spud: Hur vet du att vi inte har pengar? Tycker du att pengarna används på rätt spelare eller ens rätt spelartyper? Tycker du att det var ett bra drag att köpa ut Málek för en säck med deg? Jag tycker att vi värvat snett, till viss del av Ecke och till viss del av Freddan. Lösningen på problemet? Vi skulle ha (vi borde) värva andra spelare.

2-1 reducering :( Nu är det kört!

Paddan: 2-1. Nu blir det kvalserien.

shinzawai: Och Löven har kvitterat shorthanded mot Luleå. Tihi

shinzawai: Då kan du väl skriva bredvid att du tycker att freddan ska ta sms lån för att finansiera de forwards du önskar.
Kom med en jävla lösning på problemet. Att vi inte har en forwardsuppsättning som är namnkunnigast i ligan är ju uppenbart. Men problemet är ju inte att freddan inte är medveten om det, problemet är ju att han inte har pengar att åtgärda det med. Så utifrån hans förutsättningar tycker jag att han skrapat ihop ett jävla bra lag. Och om du jämför modo med kompost material, då ska du nog byta lag.

Paddan:

Patrik rapporterar bra forechecking. Trevligt!

www.modobloggen.se/2009/08/2-0-till-modo.html

källan: "OK, det är 0-0 gubbar!".

shinzawai: Så har Sondell fått göra en poäng också...

MODOJohan: Jag ser det som att guldet är klart.

Nikki: Nu tar vi och tar ut dessa första 8 minuter i matchläge som ett komma skall helt enkelt, ;)

Matz Zuccarello Aasen :D

MODOJohan: Kul för dig, och jag hoppas att de som köper biljetter är inne på din linje. Jag tror att vi måste vara skadefria hela säsongen för att öht fixa slutspel jag.

shinzawai: Sluta gnäll...

Vi tar och gör mål igen va?

Tycker att det är oförtjänt mycket gnäll på truppen. Jag har iaf en bra magkänsla med denna trupp. Tror att med norbaggarna och lite föryngring i ledet, så har vi kanske äntligen fått ett "lag". Detta lag jag pratar om kommer säkerligen att kämpa tills blodet rinner.

I love you Modo Hockey medan pärena kokar på "1:an"

spud: Varför så negativ? Jadu, om vi ska spinna vidare på din matmetafor - jag äter inte mat som legat på marken.

Backsidan saknar en högerskytt men ser intressant ut. Det är forwardssidan som är ett skämt, och det måste man få tycka. Tom värvningar som dubbelslovakerna 2005 var intressantare än krull-Forsberg.

Men men, om du inte tål att jag sågar forwardsen så skriver jag det på en lapp här hemma istället så har jag det sagt, ok? :)

Dags att se om PP har förbättrats. Ut med Niklas Strandberg, 2 min för high stick,.

PP nu också!

shinzawai: Varför är du så negativ? Är du en sån som inte smakar på maten innan du säger att du ogillar den?

Portello: Oj, så swehockey har rapportering från matchen? Bra i sådana fall, orkade inte åka till Swedbank efter en första arbetsdag med mycket nyordning och en molande ryggvärk.

shinzawai: Blir så jävla trött på allt jävla gnällande, känns som att många gnäller för säkerhets skull. Ingen vill ju stå där med skägget i brevlådan att ha hyllat något som senare visar sig vara dåligt. Men omvänt förhållande duger ju utmärkt, för överaskad är ju inget att skämmas för.
MODO har inte samma resurser som fbk-hv-vf och det är dags att supportrar förstår att en spelare kostar enorma jävla pengar, och visst som sportchef vill man knappast röra sig i övik efter en dålig säsong, men att vara den sportchef som sätter oss i konkurs..
Och att såga ett lag innan de end spelat, är så jävla oseriöst det kan bli.

Icing-Ove: Man har sagt att man ska prioritera sporten, inte att det ska satsas mer. De som tror att man sparar in 10 miljoner genom att kicka 1-2 servitörer är ju inte direkt på banan. Och att tro att intäkterna ökar samtidigt som arbetslösheten gör det.. jo visst. Sätt in MODO i omvärlden så kanske man kan ha förståelse för vad man har att röra sig med.

Och ni som trodde att Harri hade en del i misslyckandet ifjol, ni måste ju tro att de spelare som blev kvar från fjolårets säsong blir bättre denna säsong. Där har man ju genast lite av nyförvärv.

Det började ju bra :D

MODOJohan: Oj, undra om alla hann sätta sig :)

Kul att äntligen swehockey har tagit sitt förnuft till fånga och börja sända från mera än Nordic Trophy.

Det började ju bra :D

Heja Steen, 1-0 efter 36 sek. Ass Pikkarainen

Låt matchen börja!

Icing-Ove: App app, inte påpeka det uppenbara med laguppställningen, då frispelar Spud igen.

Spud: Har du fått ett gratisbord av Ecke och en plats i speakerbåset på KB:s matcher av Freddan, varför så aggro?

spud: Nu har ju MoDo sagt revansch och att det inte ska sparas på A-truppen och det borde vara fler etablerade spelare på väg in i laget, ja först Green då, sen typ Aaltonen och/eller en transatlant. Inte bra att bromsa i uppförsbacke...

spud: Hehe, vad fan var det där?

shinzawai: Vafan hade du väntat dig? Fjolårets fiasko gick ändå 10 miljoner back, trots ett hyffsat publiksnitt. Vad trodde du att sportc skulle klara att värva? Dags att komma ner på jorden för helvete.

Hawerchuk:

www.modobloggen.se/2009/08/laguppstallningen-ikvall.html

Jag har inte sett (på pappret) tamare kedjor och en mer ointressant uppställning på 2000-talet.. Bara en kedja som inte dras med spelare med allsvensk klass (ja, jag dömer ut K Forsberg). Hur fan ska vi klara årets säsong när de gamla vanliga 4-5 skadorna börjar trilla in?

qwertas: Åhå. Intressant. Det borde ju betyda att man tänker sig Green som ytter då. Det gillar jag.

Hawerchuk: Skall man gå efter andra träningar och vilka formationer som spelat ihop så skulle jag också gissa på K. Forsberg.

Han har ju lirat tillsammans med Tuokko och Häggström i vad jag antar en ren checking och avlastningskedja.

Nikki: Det låter väl rimligare kanske. Green borde vara lite större tycker man.

Lite som Askungen det här med Foppa, vem har skridskon som passar?

Hawerchuk:

Tycker nog nästan det ser ut som K. Forsberg och inte Josh Green, bland centrarna. Men mina ögon kan lura mig.

Trevlig rapport, tack för den.

Kikade förbi träningen idag och spanade in vad de egentligen gör på Ö-viks bäst betalda vuxendagis. Kom lite sent så tyvärr såg jag inte hela passet. Några noteringar gjorde jag dock.

Man körde många kontringsövningar i olika varianter. 3 mot 2, 2 mot 1, osv. PP nöttes också. Där försvararna bara var två till antalet. Hyfsat bra tempo i passningsspelet, vilket också präglade de andra momenten. Bra fart överlag. Steen domderade mest, tills Horava tog över på slutet.

Foppa var med, och lyckades vara den ende som druttade på ändan, efter en misstänkt tripping, ska tilläggas. Han såg lite trög ut, men han var väl kanske lite golflaggad.

Malek har en väldigt rolig stil där han kör några slags sköna målvaktsticks när han möter skyttarna. Benen rör sig hela tiden. Annars hade Svedberg dagens räddning när han knep ett närskott i plocken, från Pikkarainen tror jag; som förresten har en ganska avig stil när han åker. Zacke släppte in flest puckar. Finns förresten en bild längre ner där han drillas av vår nye målvaktstränare.

Zuccarello och Påsen har båda grymma skott och avslut, men det vet vi ju redan. Frodo var het, het, het. Det lyser stjärna om den gutten. Salle såg också riktigt taggad ut.

Köttbullen och Westin åkte omkring och langade puckar på varandra. Jensa lobbade en riktig fullträff rakt i skallen på lille Enström som snabbt antog utmaningen.

Jag vet inte om man kan dra den slutsatsen från av en av bilderna jag tog. Men det verkar som att de tänkta centrarna är Sundström, Svartvadet, Steen och Green; om det ens är den sistnämnde på bilden. De hade i alla fall en privat genomgång med Steen och taktiktavlan.

Susse satte en schyst rökare som förvånade alla.

Steen körde sina patenterade dragningar och satte ett friläge. Rätt snyggt.

Jag hade överlag svårt att känna igen alla som åkte omkring. Hade jag gjort det hade det varit en trevligare läsning.

Bilder i länk.

Poffa: Igår, innan träningen började och medan spelarna väntade på att isen skulle frysa till ordentligt så rafsade Steen åt sig en puck och åkte omkring och lattjade med puck och klubba och försökte sig på lite konstfinter.

Poffa:

Alla pratar om den nya videon. Den har spridits som en löpeld verkligen.

Det är också den bästa jag sett hittills, och timing var bra.

Jag nämnde det på officiella forumet också, hur löjligt bra han fortfarande var så sent som i Flyers.

Har inga förhoppningar om att se honom fullt frisk igen. Når han 85% så hoppas jag han finner sig i det, likt hans situation i Flyers. I våras i Modo var han på 75% kanske (om man nu ska ge sig på att gradera formen så) och ändå fyllde han en funktion för Modo. PPet blev farligare, alla var mer taggade. Det var löjligt uppenbart. Vad gjorde han? 3-4 poäng på 2 matcher med lite speltid? Det kunde varit mycket mer verkligen sett till antal chanser.

Jag hoppas han når en nivå som är tillräcklig för att han ska uppskatta en halv säsong med Modo.

Om vi nu ska leka med tanken på honom fullt återställd så skulle resultatet kunna bli helt skrattretande. Han har stundtals lekt i NHL och skulle i årets elitserie vara löjligt överlägsen.

Som du är inne på tror man inget - men hoppas så.

Nikki: Inte ett endaste dugg. Men så har det varit förut och så fort han börjar matcha så funkar det inte. Men för tillfället ser han oförskämt pigg ut. Och efter att ha sett videon i länken Gidde länkade till så fick jag både gåshud och en löjlig förhoppning om att få se en frisk Foppa i MODO i år.

Poffa:

Ser Foppa hämmad ut av foten?

Jag säger det direkt, inga spelare hade fått ledigt för golfen utan 23 utespelare + 3 målvakter fanns på plats för morgonens träning.

De tre målvakterna var, precis som vanligt, på plats på isen 10-15 minuter före övriga spelare. De kör en uppvärmningsrutin för sig själva och den är rolig att skåda. Inte för att det händer så mycket, men för att det ser ut som att Malek har någon form av ticks för sig då han gör det.

Förste utespelare på isen var Foppa. Han såg inte ett dugg sliten ut, trots att det var en del festligheter på Veckefjärden igår. Sedan kom Erik Persson i träningskläder. Han fick dock gå upp i korridoren och träna med J20.

Idag låg inriktningen på matchsituationer och på skridskoåkning. I en av övningarna började man med backskott, sedan vände man spelet, kom 2 mot 0 för att avsluta med ett backskott för styrning. Milo skötte passandet till backen i sista momentet och råkade missa en passning till Timmy. Det hela slutade med att Timmy och Susse "skällde ut" en skrattande Milo. Pikkarainen visade prov på bra skytte.

Som sagt, mycket matchliknande situationer idag. Det handlade om att vänta in spelare i offensiv zon, vända upp med pass till släpande center osv.

Efter spolning körde man 5 mot 5 där varje situation började med en tekning. Man gick igenom uppställningar och körde sedan därifrån. Högt tempo och snabba spelvändningar tjatade Steen om.

Man avslutade sedan träningen med att ha skridskoövningar i 25 minuter. Först 10 minuter teknikbana där man tre och tre skulle åka en slinga, med puck. Återigen högt tempo och både Steen och Milo jagade på spelarna om de inte åkte 100%.

Sedan 5 minuter med vida svängar åt båda håll, ingen fick glida genom svängarna utan skulle hela tiden trampa. Sista 10 körde man en form av idioten, där man åkte långsarg till långsarg. Tempot skulle vara maximalt och man körde enligt 1-2-3-4-4-3-2-1 längder.

Det som jag gillar är att tränarna, Steen och Milo, åker med i de tre sista övningarna. De föregick med gott exempel och jag måste säga att Steen är en utmärkt skridskoåkare, fortfarande.

Vallin: Två filmer har kommit ut på Modo-tv som jag i alla fall hade missat. Gillar verkligen Forsbergs yxkast, men hoppas på att han har bättre koll på vars målet är när han står på ett par grillor. :)

http://modo.hockeyligan.se/?contentid=793693915137

« · 1170656 · »