1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 526707 inlägg · 4121 ämnen

RE-building the future 2010/2011

Sv: RE-building the future 2010/2011
Poffa: Hoppas också på betydligt bättre värvningar men i dagsläget så går han ju direkt in på två backpar.

Bad_Brett: Spelar han gratis, så bänkar han väl Hållberg. Men nog hoppas jag på bättre värvningar än så under uppehållet.

Bad_Brett: Nu säger jag inte att jag vet men jag antar att agenten inte ringt ihjäl sig direkt. När han ringde till Freddan så var han på väg ner till Schweiz med övriga ledare för att kolla in spelare där, kan vara en av orsakerna att man inte fått kontakt med honom.

Freddan var dock inte omöjlig att nå under hela perioden där nere så mycket vet jag.

Nikki Nine:

Ena sekunden svarar man inte i telefon, nästa sekund vill man ha honom. Märkligt.

Björn W:

Risken, oavsett om det är gud fader själv som börjar snöra på sig rören är väl det MoDo-sedvanliga - Too little, Too late ??

Björn W:
Freddan är hur inavlad som helst, hans största förmåga är att han är en dålig förlorare, sen vet i fan var kunskaperna sitter. Jag säger det ännu en gång, gymnasieutbildat kanslifolk ska inte driva en organisation som omsätter 140 miljoner. Fattar man inte hur man hanterar bl.a. souvenirer och webbplatser i en stor organisation så kan man söka nytt jobb...

Petey21: Jo, men det handlar ju inte om att de ändå inte blir spelklara förrän på måndag - det handlar ju om att vi har tappat 15 av de senaste 24 poängen. Till viss del genom att aktivt undvika lediga spelare på marknaden och spela med en för tunn trupp.

Freddans enda sätt att rädda sig kvar som sportchef borde därför vara att leverera nyförvärv som tar hans a-lagsbygge till slutspel. Ur ett lika brunt läge som ifjol vid jul. Passiviteten går inte att bortse ifrån och det är han själv som valt den.

Redigerad kommentar

spud:
Markus Näslund börjar klia sig nervöst på benet när han får frågan om hans framtida roll i MoDo. "I'll have to stay busy living in Sweden"

Men lira med Foppa och MZA då, din luns!

spud: Det finns ju såklart ingen garanti för att det stämmer, men samtidigt är det lite lurt att ingenting händer trots att man har en sån tunn trupp som man har och har missat/struntat i en del lediga namn som funnits på marknaden, typ Ulmer, Corso, Murley, Eriksson med flera. Det kanske på något vis finns en baktanke med det som vi vanliga fans inte har en susning om, även om det är hur frustrerande som helst att se match efter match gå utan att något händer.

Och det är ju som sagt bara två matcher kvar innan uppehållet och även om man värvar någon i eftermiddag hinner han ändå inte bli spelklart till på måndag, så det är lika bra att se vad som händer runt jul. Om den där trestegsraketen var en riktig missil eller om det bara var ännu ett hemgjort knallpulver på forumet.

Petey21: Är det någon som tror på sånt?

1 Vilken klubb släpper sina spelare nu, men låter de spela vidare till jul.
2 Hur många icke kontrakterade spelare finns det tillgängliga nu som skulle kunna vara en del i en trestegsraket förutom 21?

Petey21:
Ja, nog fan måste det stämma, för den trupp vi har nu är bortom all förståelse. Femte dyraste spelatruppen och vi ligger 11:a. Det är dags att börja visa lite handlingskraft.

Rättelse: Vi brukar ha den femte dyraste truppen, det finns ju pengar kvar..

Redigerad kommentar

Icing-Ove: Den där "trestegsraketen" som det snackas om på Lumberjacks forum låter rätt intressant om det nu stämmer, det ska handla om "tre etablerade storspelare" som sägs dyka upp runt jul och mellandagarna, och finansieras av ett antal lokala företag. Får hoppas att det ligger någon sanning i det där också. Och om det gör det tycks vi ha en fin julklapp att se fram emot. Det är ju ändå bara två matcher kvar innan dess, nu ikväll och på måndag, så vi får väl se hur det blir.

Nu börjar man snart må lika illa som en Timrå Hillbilly om det inte börjar rulla in lite lirare. Det är väl bara att ge en säck med MoDoguld till Haydar, Nordgren, Kolanos, Pikkarainen och MZA. Foppa kommer senare, som tomten på julafton, han behöver ju bara en fot. Han är ändå bäst. Förresten, Anton Byström ska få en stor säck med pengar på julfton också...

Bad_Brett: Det är ju precis vad Modo gjort de senaste säsongerna. Värva gör man under sommaren. Lotteriet äger rum nu.

h o c k e y :

De har väl inga icke-EU-spelare nu när Corso lämnade, så det är en lite annan situation. Jag tror inte att Timrå-supportrarna hade blivit så glada om de gick miste om Sonnenberg på grund av att man brände den sista platsen på en spelare som Ross.

Att chansningar går hem ibland är inget argument. Då kan man lika gärna börja spela på lotto.

Redigerad kommentar

Bad_Brett: Om Timrå , eller något annat lag, värvar Ross och han levererar. Hur ställer du dig då?

Bad_Brett: Undrar om man skaffat is i magen än? Eld i baken vore annars inte helt fel i detta läge.

h o c k e y :

Nej, det vet jag inte. Om man inte ens svarar i telefon när en spelare som har spelat 572 NHL-matcher ringer och använder som argument att man vill ha is i magen, då är det inte försvarbart att några veckor senare presentera en ärkeflopp, så är det bara.

Bad_Brett: Vi får nöja oss med bottenskrapet. Det vet du också.

h o c k e y :

Det måsta vara struntprat, annars blir jag så upprörd att jag inte vet vad. Här har man stått och sett på när spelare som Virtanen, Eriksson och Murley, och sedan vill man bränna icke-EU-platsen på en obalanserad spelare som har gjort 3 poäng i tyska ligan!?

Det måsta vara larv, annars blir jag mörkrädd.

shinzawai: Tycker det nästan är värt att chansa med tanke på att han är rightare. Allt som kan skjuta från blå är välkommet.

Nikki Nine: Varför rikspucko? Nog fan är det en uppgradering poängmässigt än Cook iaf, varför inte.

Nikki Nine: Per-Åge Skrøder vände sin negativa trend när han kom till Modo. Ross kanske kan få samma boost? Eftersom Modo inte har en chans på spelare man vet producerar får vi nog nöja oss med den här typen av spelare.

Jaha, nu ryktas det lite löst runt om på nätet om ett rikspucko som inte producerat på fem säsonger.

Om Cheechoo någonsin var aktuell så är han inte det längre.

bisterfinnen: Otur för Freddan att det finns klubbar som är villiga att betala det lilla extra. Inte för att jag förespråkar dyra värvningar, men har man inte byggt klart båten innan den ska sjösättas får man skylla sig själv. En Hrabal eller Mike gör bara mer skada, så i det långa loppet är det bara att betala och se glad ut. Det kostar att lappa en trupp mitt i vintern.

Givetvis kan man avvakta in i det sista, men då är man ute på riktigt djupt vatten.

h o c k e y :

Nu är du orättvis. Han har bara lite otur just nu.

Icing-Ove: Prestationsbaserad lön borde gälla för Freddan. Ursäkta ordvalet, men en snöboll kan nå samma resultat som Freddan just nu. :)

h o c k e y :
Har hört att vi söker en ny sportchef, någon som inte tycker att jobbet är så svårt ;-)

Petey21: Vi vet ju sedan tidigare att Modo inte går in i budgivningar, så vi kan gott lägga ner diskussionen kring Corso. Han kommer att göra poäng för någon annan elitseriekollega eller casha in i KHL.

Någon som hört något rykte på värvningsfronten? Måste ju vara något på ingång.

Petey21: Frölunda + 3 andra.

zigge: Jag börjar bli paranoid vad gäller Modos ambition att värva spelare. Är de verkligen ute efter nyförvärv eller sprider de lögner för att lura oss supportrar? Har vi ens en sportchef? Är jorden verkligen rund?

Snart brinner det för mig.

bisterfinnen: Was sagen Sie?
Challe avskrev iaf Corso, han var INTE aktuell för MoDo, tidningsanka av Häxpressen (som citerade härifrån?). Allt på P4 för en stund sen.

Paddan:

Kloten insamlade Nordgren

Nästa avgång vid Rapperswil-Jona Lakers: Niklas Nordgren förändringar i våras till Kloten Flyers överenskomna själv! Den 31-årige anfallaren har med nuvarande NLA ledaren på en två-års kontrakt.

Wird Rapperswil-Jona zum Selbstbedienungsladen? Rapperswil-Jona är en självbetjäningsbutik butik? Die Abgänge nehmen ein beängstigendes Ausmass an. Den pensionsavgångar ta en skrämmande utsträckning. Nach Blatter (Lugano), Friedli (Servette) und Berger (Kloten) schmeisst auch Nordgren den Bettel hin. Enligt Blatter (Lugano), Friedli (Servette) och Berger (Kloten) och Nordgren kastar ner handduken.

Und das war absehbar. Denn die Lakers wollten ihren zweitbesten Skorer schon letzte Saison loswerden, konnten sich mit ihm aber nicht über die Höhe der Abfindung einigen. Och det var förutsebar. Eftersom Lakers gjorde förra säsongen, näst bästa Skore redan bli av med henne kunde vara med honom men det ersättningsbelopp kan inte hålla.

Nordgren und sein neuer Arbeitgeber sind sich zwar einig, aber unterschrieben ist noch nichts. Nordgren och hans nya arbetsgivare kan komma överens, men har undertecknats ännu. Denn der Schwede muss bei der eigenen Frau erst noch Überzeugungsarbeit leisten. När allt har svensken på egen hustru bara råd övertalning. Sie erwartet nämlich ihr zweites Kind, fühlt sich am Obersee einsam und will deshalb in die Heimat zurück. Nämligen att förvänta sig att deras andra barn, känner sig ensam och vill betala på den övre sjön hemma.

Doch aufgeschoben ist nicht aufgehoben. Men är inte skjutas in. Die Rückkehr in den Norden kann auch im Frühjahr 2013 stattfinden. Avkastningen i norr kan också ske under våren 2013. (Von Albert Fässler) (Av Albert Fässler)

Bad_Brett: Denna artikel i Blick, måhända, där ett planerat kontrakt med Kloten verkar hänga på frun.

Gidde: Jag tror att det mest var Bäckman. Niklas var på gränsen till JVM-laget, men förbundskaptenen mer eller mindre krävde att han skulle få istid i Modo. Då spelade Niklas i ÖSK, men Bäckman vägrade plocka upp honom ens för ett par matcher så Niklas missade JVM. Bäckman hade lätt kunna ge honom den istiden, för så dålig var inte Niklas. (Faktiskt tyckte jag att han redan då var bättre än Warg och borde varit den som varit med i truppen. )

Nikki Nine:

Jag ser rubrikerna framför mig:

"Aftonbladet den 2:a januari 2011

MODOS SKADECHOCK
Succébackens skada värre än befarat - Karriären kan vara över

Inför det viktiga mötet mot Linköping hade MoDo hoppats på att få tillbaka den NHL-meriterade backen Ole-Kristian Tollefsen. Men MoDo-fansen kan sluta hoppas - En inflammation i fotleden sätter stopp för comebackplanerna. Och nu kan karriärern vara över.

MoDos läkare Kim Thosén:

- När vi undersökte Tollefsens fot i onsdags, upptäckte vi tre nya sprickor, en jättelik varböld och en rejäl inflammation. Han är så kallad "day-to-day" i dagsläget, men det är omöjligt att säga hur lång tid detta kommer att ta. I värsta fall kan det röra sig om veckor eller kanske månader, men det finns en risk att karriären kan vara över. Fast förhoppningsvis är han tillbaka mot Södertälje på tisdag."

J F K:

Han har väl i princip alltid varit kallad Gunno i TIK-kretsar.

Och vad jag förstått så var det väl Bengt Hedins "fel" att han försvann från Modo, men jag kanske har fattat det fel?

ÖstrandsNisse: Vad menar du med Gunno? Niclas farsa heter faktiskt Gunno, så det låter som någon missuppfattning där.
Jag tror att om Niclas flyttar till Sverige så ligger nog Modo kanske bättre till än Timrå. Den person som gjorde att vi tappade honom finns inte kvar (Per Bäckman var bra på seniorer, men hans sätt att behandla juniorer är katastrofal). Dessutom har han mor och far här på orten, vilket säkert spelar större roll när han nu har barn.

Skaderapport från officiella:

Daniel Josefsson - spelklar imorgon mot Frölunda
Kristian Forsberg - spelklar 26/12 mot AIK
Ole-Kristian Tollefsen - spelklar efter nyår

Bad_Brett: Nej, jag är ytterst tveksam till dessa rykten. De senaste typ 8 åren har Gunno kommit upp som ett rykte i Timråkretsar.
Det ska väl vara att frun (enligt vad en del påstår) misstrivs och att det av den anledningen skulle öppna för en flytt till Sverige.
Skulle det vara så då känns Modo som ett minst lika hett alternativ som Timrå.

ÖstrandsNisse:

Jag kanske har missat något, men vad är det (bortsett från artikeln i Dagbladet) som talar för att Nordgren skulle vara tillgänglig?

Wayne Gresky:Min egen bedömning är att han passar bättre som ytter. Corso har spets men är bedrövligt dålig i defensiven. Som ytter får han en annan defensiv roll och därmed en bättre lösning för laget.
Men det som jag skulle oroa mig mest över är just känslan i att Corso kanske måste finnas sig i att inte vara den där uttalade stjärnan i laget. Det tror jag att han kan få problem med.

Fan Freddan, fixa hem Nordgren nu. Visa att du kan ro hem en riktig supervärvning. Nordgren hade varit grymt viktig både i år och i framtiden.

ÖstrandsNisse: Ja just rollen i laget är väl ett problem. Vi har en officiell förstacenter i Ritchie och en inofficiell i Sundström och Svartvadet som kryper i vassen som den självklare ledaren av laget. Hur funkar Corso som ytter egentligen?

Wayne Gresky: Jag tror inte för ett ögonblick att Corso är sämre. Tror som du är inne på att mycket handlar om kemin mellan honom och de som leder föreningen. Sedan fann Sonnenberg och Corso varandra på ett föredömligt sätt samt det faktum att Corso sågs som den självklara förstecentern vilket jag tror, för Corsos eget ego/bästa, var viktigt.

ÖstrandsNisse: Vad jag har förstått har inte Corso varit särskilt bra i Timrå i höst även om han gjort en del poäng. Det kan ju dock ha mer att göra med att han inte kommit överens med ledare och lagkamrater än att han blivit sämre som spelare. Jag är tveksam och om Nordgren är tillgänglig skulle jag hellre ta honom.

Wayne Gresky: Challe och Corso kom väldigt bra överens under sin tid i Timrå. Challe har alltid haft en större kärlek till redan utblommade "stjärnor" (min personliga känsla). Så att han hugger i Corso är hans skyldighet i det läge Modo befinner sig i. Challe vet vad han får i Corso, en spelare som säkerligen kommer att göra sina 40-50 poäng under en säsong. Det är en klasspelare som vet var målet står - som om han kommer in rätt i laget - kommer att tillföra. Men det är det där med att komma in rätt som kan vara den största risken som jag ser det.

Challe lyckades hålla koll på Corso i Timrå och kommer antagligen att göra det i Modo också. Det knorrades en del i Timrålägret vet jag, att våra unga spelare många gånger fick stå tillbaka på Corsos bekostnad. Litegrand "Corsos vilja är det som gäller". Sedan får ni en kille som inte spottar i glaset och har samma temperament utanför planen i bland. En nära vän till mig höll på att hamna i rejält trubbel då Corso ville fightas på stan, helt oprovocerat. Om det sedan var helt oprovocerat låter jag vara osagt. Däremot vet jag att det var riktigt nära en rejäl fight.

Mina känslor är blandade. Timrå mister en ruskigt duktig poänggörare. Å andra sidan om han nu tog väldigt mycket energi från truppen så kanske detta var det bästa för alla parter. Nu återstår bara att se om Corso spelar i Modo-tröjan eller om han väljer något annat alternativ.

« · 1320477 · »