1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 533868 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 2011/2012

Sv: RE-building the future 2011/2012
T T: Ni brukar ha presskonferens när det gäller sånt här. Så det talar ju emot att det var en av era.

Icing-Ove: Ni har en spelare som passar in i beskrivningen och vi har tre. Jag gillar inte det oddset...

Icing-Ove: Tragiskt. Hoppas verkligen han kan inse att han har problem..

bisterfinnen:
Bra att han lämnade kniven hemma :-) Stod det nåt om Matti Nykänän var med...?

spud:
"I landslaget och IFK tidigare spelat en aktiv ishockeyspelare sikaili HIFK och Blues i den tredje finalen match på Isstadion i hallen.
Utomlands den här säsongen ishockeyspelare toikkaroi brusande berusad i Helsingfors korridorer Isstadion andra erätauolla.
Han viftade med en stor SCUBA-halsduk och ropade högt obsceniteter särskilt kvinnliga tittare. Situationen är bevittnas av flera familjer som kauhistelivat man av.
-Ja, det var lite konstigt att se gårdagens stjärnspelare i detta skick i den gamla kotihallissaan. Han skrek svordomar och oklarheter i korridorerna, chockad HIFK fläkt kummeksui."

bisterfinnen:

Dock bara spekulationer om vem det verkligen var ännu...

spud:

Supit och svurit, snurrat halsduk och viftat med sedelbuntar. Normalt finskt beteende alltså. Inget att lyfta på ögonbrynen åt :-)

Icing-Ove: Hmm, kan du vara lite mer detaljerad? Min finska är nedlagd i protest mot deras valresultat.

Förbered er på en trolig skandalartikel snart i kvällspressen angående Hannu-Pekka.

Ej bekräftat, men enligt HIFK-forumet har han svinat under en av deras finalmatcher:

portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=491768

Sorgligt om detta stämmer.....

Gustafsson: Har det gått något rykte angående honom eller? Själv har jag inte hört talas om honom. Han har bra statistik iaf.

Nikki Nine: Oliver Setzinger tror jag på.

henkelainen: Haha nu jävlar tror jag, Conny Strömberg? Nån som haft en lång helg eller..?
Nu sätter vi oss ner här i bussen, tack.

henkelainen: Thoresen lär inte bestämma sig för var han ska spela innan vm.

Och jag antar att du skämtar angående Conny.

Nikki Nine: Personligen hoppas jag på att första namnet ska bli Conny Strömberg.. och att Sundström spelar ett sista år. Fast Thoresen hade absolut inte varit fel heller.

Nikki Nine: Moras Martin johansson gissar jag på

Sååå... ge mig ett namn, vilken spelare blir först in i truppen? Jag hade tippat på Hedman, men nu har ju Modo dissat honom så jag har inte en susning. Vem tror ni?

Tio europeiska spelaragenter vet ju redan sen 5 mars att MoDo har jobb att erbjuda till spelare som vill spela en i forsta- och andrafemma:

---------------------------------------------
"Ärende: Toppspelare 2011/12

Tjena!
Jag behöver två toppbackar inför nästa år, en spelande back som kan sköta ett powerplay och en back som är allround som kan bära mycket istid och är en bra passningsspelare!
Behöver en toppcenter som leder första alternativt andraline och som kan producera i elitserien.
Tre stycken ytterforwards som ska spela i dom första två femmorna, det som alla behöver är bra skridskoåkning och också kan stå för en del av produktionen i vårt lag.
Jag hoppas att du har några spelare som passar in hos oss nästa år.
Jag vill gärna göra klart så fort som möjligt på dessa platser så hör gärna av er till mig.

MVH
Fredrik Andersson
Sportchef, Modo Hockey"
------------------------------------------------------

Det är bara Oscar Hedman som hört av sig, eller?? Nä, nu var jag taskig :-)

poffa:

Jag träffar Hellström ofta då vi båda kör fys på morgonen och jag kan i varje fall säga att han inte slarvar med den biten.

Han har en tuff spelstil och gör inte mycket väsen av sig i offensiven men backar aldrig en centimeter om det börjar blåsa.

Men börja med spetsen så får vi se vad som behövs sen...

InVinoVeritas: Ja, varför inte? Vi värvade ju Hägga tex. Jekimovs kan absolut vara en underskattad spelare, samt nåt att bygga på.

MorganaLefaey: Vad sägs om att prova på en spelare från den finska andraligan? Roberts Jekimovs har en fin utvecklingskurva och verkar inte ha svårt att flytta på sig.

yngwie: Skröder och Danielsson bör väl va i 2a formationen och madsen i 3e typ. Vilket medför att man mer eller mindre behöver en helt ny 1a som man kan lita på. Det är inte så lätt. Och om susse sticker så behövs en center i 2a också. Sen kanske Westin och Byström är med i truppen men tror inte man en säsong till vill börja med alldeles för liten trupp så blir nog något försök till fynd för 4e också och låta de kriga med junisarna. Frågan är hur man lyckas med de smarta förvärven. Poängtopparna i as är många tagna så måste hitta guldkorn.

Poffa:

Hellström verkar vara allt annat än stabil. -12 denna säsong för Sibir vilket är näst sämst av backarna, -11 i Luleå förra året som var sämst av backarna.

Nu säger inte plus/minus allting, det är jag medveten om.

spud: Tragiskt. Nu har Arnios medvetna dryghet övergått till medvetet människoförakt.

arnio: Idiot, om man slipper ha dödsvak för en nära anhörig en månad så lär man inte bli sämre. Fan när ska du ta och bli vuxen?

Poffa: "Susse skulle förmodligen vara bättre nästa år, när han fått lägga det som hänt bakom sig och bara fokusera på ishockeyn."

Ja just det att jag inte tänkte på det. Han blir säkert mycket bättre.

arnio: Sundström hade, trots ett tufft år privat, 33  poäng på 53 matcher och +12. Detta i ett Modo som hamnade sist. Med sina +12 var han helt överlägsen internt i laget, Hannu P var näst bäst på +7.

Susse skulle förmodligen vara bättre nästa år, när han fått lägga det som hänt bakom sig och bara fokusera på ishockeyn.

Wayne Gresky: Nu såg jag att du bara listade spelare från AHL men vad tror du om Alexander Hellström, backen som senast spelade i Sibir Novosibirsk? Han är 24 år (idag) och har spelat i Löven och Luleå. Stor och stark, duktig defensivt.

Frisco: "arnio: Kan spelare utvecklas?" Visst men spelare som Sundström, Svartvadet, Skröder, hasse J, Timander med fler lär knappast utvecklas utan snarare avvecklas.

Örnen: Att behöva byta drygt halva laget, den bra halvan, och tvingas börja leta spelare efter alla andra efter att ha kämpat i en kvalserie, är en mardröm. Nästa säsong handlar om överlevnad. Jag hoppas verkligen att Macke kan trolla!

Jag gjorde en liten AHL-koll efter europeiska spelare med utgående kontrakt. Det vimlar inte direkt av spelare och vissa på listan lär stanna dessutom (Möller t ex), andra vill vi nog inte ens ha.

Robin Figren
Tomas Marcinko
Oskar Osala
Petr Kalus
Oscar Möller
Mario Bliznak
Linus Klasen
Andreas Thuresson
Teemu Laakso (D)
Dennis Persson (D)
Michal Repik
Mathis Olimb
Jonas Ahnelöv (D)
Tomas Kana
Fabian Brunnström

Örnen: 300 000kr/mån stoppar nog inte, vem skulle kunna ersätta? Vad skulle Johan Davidsson kosta? Haha...

Någon som sett Jeff Hamilton på närmare håll? Varit nyfiken på honom ett par år nu men aldrig sett honom mer än i "highlights" situationer. Står utan kontrakt i år igen, ryktas till Biel.

arnio: Det kommer att bytas ut tillräckligt med spelare ändå! Men att hitta en spelare av Sundström kaliber för 80000 kr/mån som han har spelat för är ju omöjligt! 300000 kr/ mån kostar nog ersättaren!

Nä jag hoppas innerligt att Sundström kan spela 1 säsong till med modo han kommer att betyda än mer för kommande säsongs-trupp!

arnio: Kan spelare utvecklas?

Örnen: En sak ska ni ha klart för er och det är att efter att ha kommit sist och lirat kvalserien så är det bättre ju fler spelare som byts ut. Jag är Brynäsare jag vet.

yngwie: Nä precis Susse har aldrig varit speciellt snabb! Men en inbygd GPS har han! :)

Gusse:
Fan, har redan glömt bort att vi var sämst i Elitserien. Jag drömde mig tillbaka till den tiden då MoDo spelade slutspel och Hedin/Hållberg var stabila....

Icing-Ove: Hypernöjd om vi klarar elitseriekontraktet

yngwie:
Men någon gång ska ju Susse Superman sluta, det finns ju hopp utan honom, vi kunde ju nå till final 2002 med fyndvärvningar som Mikael Wahlberg och Högardh, krigare som PetterssonX2, Wernblom och Staal, samt supertalanger som Weinhandl och Lindström.

Vi får hoppas att Näslund får till en bra mix med hungriga spelare och rutin. Jag hoppas även jag att Susse stannar en säsong till.

....och jag är hypernöjd om vi blir 8:a nästa säsong :-)

Redigerad kommentar

McFire: Håller med, är det någon som är oersättlig så är det Susse. Sen att folk klagar på att han är långsam, har Susse någon gång varit snabb?

Tuomas Tarkki
(Forsberg)

Verkar som det blir Forsberg som får spela andra fiol nästa år.

Ole-Kristian Tollefsen ?

Jens Westin ?

? ?

Vi behöver alltså 4 backar. Sen finns ju Eddie Larsson och Isak Ahrling.

Per-Åge Skrøder ? Nicklas Danielsson

Morten Madsen ? ?

Anton Hedman ? ?

John Westin Kristian Forsberg Anton Byström

Vi behöver nu kanske 3 nya centrar, 2-4 yttrar. Nu har jag bara satt upp spelarna på den position dom brukar spela. Sedan finns ju några juniorer förhoppningsvis som, Daniel Magnusson, Jesper Olofsson bla. Har för dålig koll vilka som kan tänkas ta en plats.

Så de blir säkert kring 10 nya spelare om Susse o co lämnar.

yngwie: För mycket, garanterat.. Vad skulle det kosta Modo att signa Johan Davidsson? Haha, det är så orimligt att det inte finns helt enkelt.
Byron är inte bra nog att ersätta Susse, vad gick han till NLA för nu? 10 miljoner? Sundström är värd 2 ggr så mycket som Byron alla dagar i veckan.
Att han spelar/spelat i Modo för den lönen han har/haft är en ren bonus, vad skulle han haft i lönekuvertet under dessa år i KHL? NLA? Mångmiljonbelopp i skillnad handlar det ju naturligtvis om som han valt bort.
Han är som sagt det enda vi har som är oersättlig.

Örnen: Men oj, vad konstigt det kommer kännas när serien startar utan dessa herrar.

yngwie: Ja dom kan ju inte vara många, eller så är dom blind!!

yngwie: Ja du jag vet inte var detta ska sluta! Men en sak är säker! Macke har det han gör...

MakeMyDay21: Blir det så är väl dom som inte ville ha kvar Susse nöjda iaf.

Örnen: Kanske är som du säger, men hoppas verkligen han stannar :(

Örnen: Jag tror det är något sådant. Pengar har han redan så han klarar sig.

Men om nu alla dessa försvinner, hur många spelare måste värvas? Det blir ju något värvningsrekord isf.

Redigerad kommentar

MakeMyDay21: Jag tror Mer han gör det som ett äventyr! Barnen är små så dom behöver inte offra nån skola och dylikt!

Med andra ord ska han dra en sväng till utomlands så är det nu eller aldrig!

Han kanske känner att det skulle vara skönt för välmåendet att slippa spela med modo och ha en hel stad över sina axlar :)

Men grymt vad surt det blir om han lämnar

yngwie: Tycker det låter väldigt konstigt, ang susse med tanke på familjen och så för pengar har han väll gott om kan ju knappast vara det ?

« · 1375913 · »