1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532770 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 2012/2013

Sv: RE-building the future 2012/2013

Poffa:

Känns som det är 25% chans att han stannar, om ens det.

Wayne Gresky:

Precis.
Och där finns Timander,Gabbe Karlsson,Prestberg b la.

Jag tror på Leksand,dom kommer ställa till det för Timrå,lag 11 i ES och Örebro i KS.

Bissett_19: Kollar du på de lag som klarat av att ta steget upp så är det inte direkt rutin som varit det signifikanta. Snarare en grupp unga hungriga spelare som elitserielagen inte hunnit plocka än. Några rutinerade spelare är givetvis viktigt att ha i laget, men det har Leksand.

spud:

Leksand är ju ett av dom speedigaste lagen i AS,jag tror isf dom stupar på många orutinerade spelare.
Tycker ändå Leksand ser spännande ut än dom gjort på flera år,just tack vare att man satsar ungt.

Wayne Gresky:Nu har jag inte sett AS allt för mycket, men jag tycker Leksand har för stora orörliga spelare för att det ska bli ett reelt hot mot ett ES lag. Dock kanske just TIK bör vara ödmjuka mot alla då deras spelare emllanåt inte ens prestera en hockey som skulle gett dem en KS plats om de spelare i AS. 

spud: Det är säkert många klubbar som jagar honom, men jag skulle vilja påstå att det inte alls är otroligt att han spelar elitseriehockey i Leksand nästa säsong. I mina ögon så är Leksand ett större hot mot Timrås fortsatta elitserieexistens än Örebro.

Redigerad kommentar

spud: Då tar jag hellre William Karlsson, känns som att han kommer stanna i Sverige ett tag till.

Hur många klubbar kommer jaga Filip Forsberg till nästa år? 

Julian Jakobsen är en annan favorit till mig, ikväll möts de och båda presterar på en nivå som borde intressera ES.

bisterfinnen:

1999-04-04, avgörande semifinal

Malmö-MoDo 1-2

Ungefär 3 minuter kvar av tredje perioden. Ställningen är 1-1 och nerverna utanpå. En fruktansvärd stämning och jag är mycket nära att tappa rösten efter tre perioders oavbrutet sjungande och vrålande.

Skrek man inte blev man slagen med trumpinnar i ryggen eller arslet!

Kaberle bryter ett Malmö-uppspel, får fram pucken till Tommy Pettersson. MoDo 2 mot 1. Pettersson passar Samme som klipper in pucken i Werners vänstra kryss med ett stenhårt direktskott.

JUBEL!!

NikkiNine:

Samme har fått mig att vråla av lycka en bortamatch i Malmö, en härlig vårdag. Sådant glömmer man inte.

Denna Genuine norrlänning kommer att vara lika viktig för laget som Svarten, Timmy och Susse varit, om inte viktigare. En helyllekille som aldrig gnäller, varken på domare eller annat.

Jag misstänker att Tolle får vara beredd att lämna ifrån sig kaptensbindeln, om han finns kvar när Samme kommer.

Att Samme är på väg hem borde inte förvåna någon. Hoppas att vi kan få honom att skriva ett långt kontrakt. Två, kanske till och med tre år vore bra. Tror att han har en spelstil som kommer att åldras bra även fast den offensiva produktionen kanske avtar. Dessutom en kille som kan leda med sitt uppoffrande spel.

Det vore fantastiskt ifall vi kunde ha Sundström, Ritola och Påhlsson som centrar i en varsin kedja nästa säsong. Utan att överdriva så är den centeruppsättningen bland de bästa i Elitserien.

Kan tänka mig att Samme kan få vara lite mentor åt någon spelare, kanske Hari som vore en lämplig kedjekamrat? Lära honom lite hur det är att vara en NHL-spelare, hur man uppför sig på och utanför planen m.m.

Poffa: Jag kanske ska förtydliga mig. Jag tycker att Pålsson är en väldigt bra hockeyspelare och han skulle definitivt göra väldigt mycket nytta i Modo. Han kan användas som center och faktiskt ytterforward. Det jag menade med stjärna är medias benämning av spelare där man måste producera massor framåt för att vara en stjärna. En kille som plockar bort motståndarnas bästa spelare kan liksom aldrig kallas en riktig stjärna i deras ögon, även om han är lika viktig för laget.

Med ytterforward tänker jag mig en roll lite som Skröder. Visst defensivt tänk och dessutom en stark kille som aldrig backar för en smäll vare sig det är i sarghörnet eller framför målet. Han är kortväxt, men har en sjukt bra balans och är nästan omöjlig att flytta på när han vill.

Wayne Gresky: Som sagt, jag har ingenting emot Påhlsson i Modo, jag skulle välkomna honom med öppna armar. Men vissa verkar tro att det kommer bli samma succé som det blev med Susse och det tror inte jag.

Istället kommer han få den roll du beskriver, en stabil center som kan styra upp defensiven i sin kedja, som kan vinna tekningar och som kommer få mängder med tid i BP.

Med tanke på att vi har Ritola och Sundström som övriga centrar så skulle det faktiskt inte förvåna mig om man sätter Påhlsson som center i en tredjekedja. Men det är naturligtvis helt beroende av vilka övriga spelare vi får in i truppen.

Poffa:

Jag tror faktist Samme skulle göra många förvånade i positiv bemärkelse. Han är underskattad.

Poffa: Sundström snittade trots allt 0,47 p/match i NHL, vilket kan jämföras med Påhlssons 0,25 p/match.

Nu ska vi dock komma ihåg att poäng inte är allt i hockey. I årets MoDo skulle vi haft större behov av en kille som kunnat kliva in och vinna avgörande tekningar, stabilisera defensiven och som hela tiden har rätt inställning, än ännu en kille som kan göra lite poäng om han har en bra dag.

Salle: Nåja. Lugn och fin, nu.

Påhlsson kommer hem och kan säkert ta över andrakedjan. Men får han inte offensiva krafter runt sig kommer det inte bli någon massproduktion. Han har inte Susses handleder och spelsinne och har inte Susses förmåga att göra andra till poängmaskiner.

J F K:Påhlsson klassar jag definitivt i samma liga som Svartvadet, Pebben Axelsson eller Joel Lundqvist. Om man med stjärna menar att spelaren ska göra 50-60p i ES så är han inte det. Men i bemärkelsen som en av de ledande spelarna i laget så är han en stjärna i mina ögon. 

J F K: Det får stå för dig själv. Jag skulle ha rätt stora förhoppningar på Samme. Han är lika underskattad där borta som Susse var på sluttampen.

Hemma i ES kan han gå in och ta över 2:a linan utan problem anser jag.

InVinoVeritas: Dock är det ingen stjärna vi pratar om. En otroligt stark, hårt jobbande kille, men ingen som går in och gör ett poäng per match. Bättre än Sjöström, men man ska inte ha för mycket förhoppningar.

Wayne Gresky: han är 34 och har inte gjort nån kanonsäsong i ett av ligans bottenlag. Att han skulle få ett kontraktsförslag som lockade honom att flytta en gång till med familjen till ett nytt ställe, temporärt, ser jag som osannolikt. Nä, jag tror att ö-vik med familjeliv ligger närmast till hands just nu.

Redigerad kommentar

InVinoVeritas: Om han inte får ett bra kontrakt med en bra klubb i NHL så flyttar han hem till MoDo. Så tolkar jag det.

Samuel Påhlsson är på väg tillbaka till nästa säsong, jag kan inte tolka det på något annat sätt.

Icing-Ove: Undra hur många gånger Henrik Gradin varit på bild, lite sådär lagomt suddig då fotografens focus låg på Foppa. 

Hade varit en rätt skojjig samling att samla ihop alla bakgrunds Hinken till ett kollage. 

J F K:

Troligtvis läste han artikeln som handlade om att MoDo förmodligen inte skulle erbjuda honom något nytt kontrakt. Jobbar man på AB kan man ju inte skriva "MoDo förlänger inte med Axelsson", utan det måste vara någonting mer i stil med "Näslunds hemliga kupp - Chocksparkar Axelsson".

Lumber Jack: Han´kommer alltid att vara lovande.

Lumber Jack: Det är ju en intressant kullerbytta att i samma artikel anklaga en klubb som ett fiasko när man presterat i linje med supportrar och experters förväntningar, och själv hävda helt felaktigt att en toppspelare i en liga man är satt att bevaka fått sparken.

Undra jag vem som presterar på fiasko-nivå. Modo eller Anrell? 

Lumber Jack: Skulle det funnits substans i Anrells svammel så skulle det nog stått någonstans. Nu framstår det som ett av det dummaste som tomten skrivit och det säger inte lite...

Nybbe:

Skulle han inte få lite mentorskap av Foppa i sin hjälp att göra sig själv och lönekuvertet rättvisa? Foppa brukar inte ge upp vad han tar sig an.

I vilket fall som helst vore det höjden av osportslighet att sparka honom ett par tre matcher efter det att transferfönstret stängt. Inte snyggt, även om Dickens inställning inte heller är vad den borde vara hos ett högavlönat hockeyproffs.

spud: Kanske en läcka ,kanske spelarna har informerat AB,före pressläggningen ifrån Modo

zigge: Niklas Sundström?

Nybbe:OM detta är Dicken, vem är då hon? Mysteriet tätnar.

Nybbe: Provat att titta på modohockey.se för den officiella informationen? 
Det var ett tag sen vår presschef var avlönad av AB.  

Nybbe: ja, du lär inte märka något av honom i kvällens match.

NuMo: Har Modo Sparkat Dick Axelsson ? Arell skriver det idag i sin krönika

J F K: Det är såklart en viktig statistik för att få ett jämförande material att dra rimliga slutsatser ifrån.

- Det bevisar dock ingalunda hur bra målvakten är alléna.

Petey21: Med ditt resonemang så är all statistik värdelös.

Jag menar, det spelar ju oerhört stor roll om backarna tar bort framför mål eller om motståndarna får ta returer. Det spelar stor roll hur försvarsspelet i stort fungerar, dvs om det är Luleås ultradefensiv eller Timrås svängdörrsförsvar. Kort sagt så är det alltid beroende på en hel massa faktorer så statistik är bara statistik...

arnio: Egentligen är det ju ointressant att räkna segrar för målvakter, då de är beroende av vad utespelarna gör. Seriens bästa målvakt, med bästa snittet och räddningsprocenten, kan ju ändå vara sämst i ligan om man räknar segrar, om utespelarna knappt ens gör mål.

Wayne Gresky: Synd bara att janos är på väg ifrån Modo. Han har ju ointresserasd under OÄ-lektionerna och allt.

zigge: Konstigt att inte målvaktsstatistiken redovisas som segrar/matcher. Helt ointressant vem som har flest segrar när antalet spelade matcher skiljer så pass mycket. Men visst är det kul att Tellan får lite cred.

InVinoVeritas: det ska bli mycket spännande att se Janos fortsatta utveckling i Modo, förhoppningsvis tillsammans med Sundström

InVinoVeritas:Kanon!

Även Tellan bör hyllas, håller jag med  Sjöbba om.

renen: Jag gillar även det faktum att flera spelare verkar sugna på att förlänga. Det ger mig bra vibrationer om läget i laget.

Wayne Gresky: Gött! nu väntar vi på att Skröder ritar på ett kontrakt på typ två år.

Poffa: Utmärkt! Det är inget snack om att killen har både spelsinne och potential.

InVinoVeritas: 12/14 blir nog en bra säsong. ;-)

Härligt med Janos, tror det blir kanoniskt.

Janos Hari har förlängt till 12/14

spud:

Dick Axelsson 1+

Johan Ryno 2+

Ja, inte ens den mest vindögde här inne ger väl det betyget när man jämför dem med varandra.

« · 1468737 · »