Poffa:
Jag tror ändå att den ena forwarden kommer hamna i kategorin joker/utfyllnad. Kalus har väl fortfarande inte skrivit på för någon annan klubb? Och det är väl i princip bekräftat att MoDo har lagt ett bud på Sofron?
Nikki Nine: Ska det in fyra spelare till, som Macke sa, så skulle jag nog köra med tre bra centrar. Gissningsvis är två av de fyra backar och jag ser ingen anledning till att någon av de två övriga spelarna ska hålla "utfyllnads-klass".
Skröder-Susse-NY
Nagy-Ritola-NY
Kempe-Påhlsson-Madsen
Svensson-Öberg-Kfop
Hari, Krüger, Jo Westin
Det är en bred och extremt stark forwardstrupp, åtminstone sett till vad jag trott ekonomin skulle tillåta.
Regehr-Ahnelöv
NY-Lehtivuori
Torp-NY
Je Westin, Byström, Hägg
Skulle vi kunna få in två backar som håller klass enligt ovanstående så har vi sett över hela truppen ett djup och spets som borde innebära en säsong där laget är anpassat för en säker slutspelsplats.
Mest spännande just nu, vem blir den transatlantiska spelaren som Macke hävdar ska in? Back eller forward?
En sak är i alla fall klar, Mackes uttalande om fyra spelare till höjde verkligen upp dagen kvalitetsmässigt.
Bad_Brett:
Frågan är väl hur vi ska använda Påhlsson, eller snarare hur vi ska använda Ritola. Ska vi köra med tre snorbra centrar i Pittsburgh-anda eller ska vi flytta ut Ritola på kanten för att få en ännu bättre kedja?
Mycket valmöjligheter finns det åtminstone...
Nikki Nine:
Det är nog ingen tvekan om att de är intresserad av Kukkonen, men frågan är hur stora oddsen är för att han kommer.
Det bästa med värvningen av Påhlsson är att vi verkligen har saknat skickliga defensiva forwards, vilket syntes i boxplaystatistiken. Sedan tror jag inte alls att det är omöjligt att Påhlsson landar på omkring 25-30 poäng.
Berka:
Fyra platser kvar. Skulle tro på:
Niklas Nordgren
Istvan Sofron
Lasse Kukkonen
Nordamerikansk back
Berka:
Samuel Påhlsson är klar på ett treårskontrakt. Finns fyra positioner kvar att fylla i truppen.
Nikki Nine:
Fyra positioner att fylla? Innebär det ytterligare två forwards?
Redigerad kommentar
Vem av Ö-viksborna tar sitt ansvar gentemot oss andar hockeysnackare och bevakar F A:s alla ingångar för att få paprazzifoto av nyförvärvet innan han kliver in i templet?
Berka: Påhlsson är inte den typen, skulle jag säga. Han är så oerhört noggrann i allt det han gör och går in i det helhjärtat att jag inte ser det som möjligt att han skulle komma till spel om han inte är 110% motiverad att vilja vinna. Han känns beredd att offra tänderna för en vinst, i varje match.
Nikki Nine: Om min koll snabbkoll stämmer så finns det ingen spelare i elitserien nästa sässong som har spelat lika många NHL-matcher som Påhlsson. Så visst skulle det vara en tung värvning.
Bad_Brett:
Kan väl finnas ett visst mediaintresse för en NHL-stjärna (kan väl argumenteras att han faktiskt är en NHL-stjärna, till skillnad från hur det brukar vara i press), eller åtminstone en ordinarie NHL-spelare som dessutom är en Modoprodukt som är från regionen.
Kan tänka mig att det är en del media som vill ha nyheter, inslag och reportage om honom, speciellt om han nu skriver på ett två eller treårskontrakt som väl är ganska troligt. Även fast vi har vetat om detta ett tag så är det ändå en stor värvning.
Nikki Nine:
Jo, jag vet att det står att EN spelare skall presenteras och det är ju till 99,9% chans Påhlsson, men jag drog till med ett litet långskott. För jag tycker ändå att det är lite märkligt. Kallar man verkligen till presskonferens för att presentera en, om än skicklig, grinder?
Bad_Brett:
Och eftersom att dom alltid spelar tillsammans så räknas dom som en? :)
spud:
Hur orealistiskt är det att Sedinarna skulle komma hem tidigare? Jag menar, kontraktslängden är ju ofta en ren teknikalitet nuförtiden, för att klara av lönetaket. Det kan ju låta märkligt att spekulera i huruvida två av NHL's största stjärnor skulle vilja bryta ett lukrativt kontrakt, men det finns vissa saker att ta hänsyn till:
- Båda har barn som har nått skolåldern.
- De verkar inte speciellt giriga.
- De har alltid sagt att de tänker komma hem medan de fortfarande är relativt unga.
- De börjar tappa i populäritet hos Canucks-fansen. Många menar att de tillhör den kategori spelare som bara kan dominera i grundserien.
- Canucks chanser att vinna Stanley Cup nästa säsong känns inte speciellt stora. Sedinarna har redan vunnit poängligan varsin gång och har egentligen ingenting mer att bevisa än att de kan ro hem ett mästerskap, och frågan är om de inte i sådana fall måste bli tradade.
Detta är ju såklart fruktansvärt långsökt. Enda anledningen till varför jag ens tänkte tanken var för hela situationen känns lite märklig:
1. Som en blixt från klar himmel meddelar MoDo helt plötsligt att Nilson inte kommer representera klubben.
2. MoDo kallar till presskonferens för att presentera "ytterligare ett spännande nyförvärv till spelartruppen".
Jag vet inte jag, men är verkligen Samuel Påhlsson, som det har ryktats om under hela säsongen, ett "spänande nyförvärv", och framförallt, är han PK-material? Det är ju en väldigt liten skara spelare som har presenterats på presskonferenser. På rak arm kommer jag bara ihåg Peter Forsberg under lockouten. Jag tycker att det hela låter lite lurigt...
Som sagt, otroligt långsökt, men lite spännande tycker jag ändå att det är.
Gusse: Det får vi hoppas. Då kanske Sanny och Tolle slutar snacka som Avery. Kan göra ont....
Berka:
Jag med, speciellt ramsan "In med Pöcken i mål, in med Pöcken i mål!"
;-)