1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 526707 inlägg · 4121 ämnen

RE-building the future 2012/2013

Sv: RE-building the future 2012/2013

J F K:

Fast hur man än vrider och vänder på det, går det inte att komma ifrån att en väldigt stor del av de duktiga spelarna kom från Ångermanland.

Titt som tätt hör man journalister utbrista "Frölunda är nya MoDo", "Skellefteå är nya MoDo" eller "Brynäs är nya MoDo" efter att dessa lag har fått fram ovanligt många duktiga juniorer på kort tid. En vild gissning är att detta egentligen inte beror på att deras juniorverksamheter är så överlägsna, utan att det helt enkelt bildas en positiv spiral när det dyker upp några stjärnskott. Peter har berättat åtskilliga gånger om hur han gick till isen sent på kvällen för att "smygträna", men att det till hans förtret ofta var flera andra lagkamrater som hade fått samma idé.

Sedan tycker jag att man ska vara lite försiktig med hyllningarna till Brynäs juniorverksamhet innan de åtminstone kan få ihop en kedja bra spelare borta i NHL. Kom igen när de kan sätta ihop ett powerplay av samma kaliber som Forsberg, Näslund, Sedin, Sedin och Enström.

J F K: inget som imponerar på mig.. Men ni har en bra juniorverksamhet. Hade ni kört hårdare med Byström hade han också varit med i JVM.

Gurra88: Pratar vi 37årig fd NHL-spelare så vet jag inte vart du fått det ifrån. Näst intill alla som Modo värvat är spelare som vill uppåt i karriären (iofs, vem vill inte det?). Det är kanske ett undantag med Nagy och Regehr, men Müller, Ritola, Ahnelöv, Cumiskey, Kempe osv är spelare som har högre mål än elitserien.

J F K: inte råd? Vems fel är det? Visst vi hat kanske ökat sprlarbudgeten något, men den ligger knappast i topp. Tror inte E.Lindholm är pissdyr precis.

Jag själv tycker inte Franson är en bra värvning. Men han och Gunderson tillsammans med Hansen som jag mer eller mindre ser som svensk efter alla dessa år tycker jag är en lagom mängd importer.

Men verkar som ni börjar inse att man ska satsa på juniorerna.. Hoppas Näslund vågar gå på det och inte får upp ögonen för en 37-årig före detta NHL-spelare.

zigge: Det är ju givetvis så att Modo, liksom ALLA andra elitserieklubbarna, helst släpper fram egna yngre spelare än värvar dyra spelare utifrån. Jag menar, att någon ens tror något annat tyder väl på lite bristande begåvning..

Marcus vet ju att i Modo på den tiden fanns det inget självändamål med att släppa fram juniorer. Det var främst han och Foppa som slog sig in i laget, inte inkvoterat, utan genom att helt enkelt vara så bra att så att man måste få chansen. Efter det kom Wernblom, Salomonsson, Snygg-Hasse, Timander, Anders Eriksson, Svartvadet och en hel rad andra juniorer som tog chansen.

Marcus vet jag brinner väldigt mycket för att vi i Modo ska få uppleva samma sak igen, men många okunniga (journalister) förstår inte att det tar tid att bygga upp en lika bra juniorverksamhet.

Inget lag har varit i närheten av den bredd och spets modo hade då. Gurra snackar om Brynäs och det finns många som pratar om SAIK, men de är inte ens i närheten. När Modo var som bäst vann man SM-guld genom att i finalspel vinna med 15-3 med 12-1 i andra periodpausen. Då hade man i princip landslagsmässiga killar på varenda position.

En stor anledning till att man aldrig kommer att få se den dominansen igen är att nu är det inte bara ett lag som satsar ordentligt på juniorerna. Modo var ganska ensam på den tiden, men nu har de flesta lag insett hur viktigt det är. Till och med FBK har juniorer och Linköping lägger inte bara pengar på nyförvärv, utan man vann Junior-SM ifjol med egna talanger.

Gusse,JFK:Haha, WORDS! Gurra99 ( inte fullt 100) försöker trolla här för allt vad hen är värd, men allt faller platt till isen!

Gurra88: Vilken tur att ni inte faller för frestelsen att plocka in en dyr utlänning som Cody Franson då.
Sedan är det bara att gratulera till att ni hade så mycket pengar att ni kunde ta dyra svenska spelare som Persson, Harjus och Thuresson. Vi hade hellre kört svenska spelare, men inte haft råd.

Gurra88:Det fanns väl inga pengar att satsa på nått annat?

MODOJohan: Jag kommer aldrig glömma våra år av missär. Men jag är väldigt glad att man hittat den rätta vägen. Satsa på juniorer istället för att värva en stor mängd tveksamma importer.

Gurra88: Alla föreningar har olika förutsättningar. Om vi på max matcher 2-3 juniorer på mer eller mindre heltid så är det bra för vår förening, och dessutom nu när det verkligen visar sig att de gör så pass bra ifrån sig att vi både bänkar och skeppar iväg spelare med betydligt mer erfarenhet.

Jag tycker inte att du ska förglömma de åren då Brynäs år efter år var ett riktigt strykgäng och slagpåse och var i kval vart o vartannat år, med enda räddningen Södertälje när de tog sig upp. Kanske lite för mycket att begära såna minnen från någon som är i sin 20-års fas.

Gurra88: Vet inte vad du begär men modo har hitills spelat 6 juniorer denna säsong, varav 2-3 är givna i varje match trots att vi bara har en skada. så de du påstår att modo inte spelar sina juniorer kan ju inte stämma då ellerhur!

McFire: Wow, vilket bra inlägg. Jag häpnar. Haha

Gurra88: Ja men precis! Helt sjukt att Näslund får hålla på som han gör. Det värvas utlänningar och man låter hela juniorverksamheten förfalla år efter år. Vilket jävla skämt, eller hur? 
Tänk om han gjort som du tycker istället? Vad vet han om hockey egentligen förresten? 
Helt jävla orimligt att inte Modo som klubb anställer tex dig, istället för en gammal avdankad spelare som Näslund. 
Om det blir folkomröstning nu efter all denna starka kritik från din sida så lägger jag min röst på dig. Det gäller ju som sagt att satsa på juniorerna och ditt sätt att framställa dig själv som en på sin höjd 16 årig liten skolpojke gör dig till en given kandidat.

J F K: Sen är det väl frågan om hur A-laget väljer att nyttja sin fina juniorverksamhet... Finns ju de som hellre värvar importer.

Gurra88 Visst är det så och jag tycker att en av våra underåriga (Byström) borde haft en plats.

Vi leder vår serie i J-18 och ligger trea i J-20. Bäst bredd har vi på de yngre årgångarna, men om någon eller några tar en plats i NHL återstår att se. Bara för att man har bredd innebär det inte att man automatiskt genererar flest elitserie- eller NHL-spelare, men givetvis är det en fördel.

J F K: Fast Brynäs hade Honken som etta i slutspelet, men så blev han sjuk och Svedberg fick chansen (och tog den). Nu är det ju så att Arnesson är en defensivt skicklig back som i stort sett alltid är bra i landslaget. Det är svårt att peta en sån kille i den här konkurrensen där många backar är främst spelskickliga.

J F K: Är man tillräckligt bra kommer man med även som underårig

J F K: Varför tror du att Pontus Åberg inte kom med?

Peja: Hade Brynäs ifjol gått på den som varit bättre innan slutspelet skulle inte Svedberg lett laget till sm-guld. Beslutet är inte helt enkelt, men nog borde man väga in att en spelare exempelvis har tagit väldigt stora kliv på slutet eller om någon hamnat i dålig form/frysboxen?

Nåja, vi ska vara riktigt glada åt att slippa tappa Byström:)

J F K: Jomen för en J-förbundskapten smäller det högre att visa framfötterna i deras träningsturneringar än att ta en plats i Modos A-lagstrupp. Jag hade också tagit ut Arnesson, hade dock valt Byström före både Djoos och Jesper Pettersson.

Gurra88: det kanske är för att våra duktiga juniorer är yngre än 20. Mot SAIK hade vi fem juniorer och alla utespelarna var underåriga. Har vi inga nästa år däremot blir jag besviken.

För övrigt borde Ludde varit med sett till vad han presterat i elitserien.

J F K: Inte en endaste Modoit... Detta trots eran fantastiska juniorverksamhet - enligt er själva.

Peja: Det har ju inte varit någon turnering sedan Byström tog sina gigantiska kliv in i alagstruppen.

Självklart är Byström en mycket bättre spelare, men det hjälper inte alltid.

Fast vem är jag som klagar på att djurgårdaren inte ens platsar i allsvenskan? Jag var inte kompetent nog att se att Jonas Finn-Olsson och Tomas Kollar var landslagsmässiga som den dåvarande förbundskaptenen gjorde.

Bad_Brett: Hur många av J-landslagets träningsturneringar har du sett?

Dirigo:

Men lägg av. Jag har sett majoriteten av Djurgårdens matcher. Arnesson har ingenting som inte Byström har.

Bad_Brett: Det måste givetvis inte alls finnas något annat problem. Om man sett presskonferensen så förklarar Rönnberg varför Arnesson är en man för JVM-truppen. 

Dirigo:"Ingen Modoit i JVM-truppen." Perfekt!

Dirigo:

Det måste vara något annat problem. Kanske har han haft dålig attityd i landslaget tidigare. Sett till insatserna på isen finns det inte en chans att Rönnberg skulle värdera en bänknötare i Djurgården högre.

zigge: Man har dock tagit ut 8 backar som ska slimmas ner till 7. Plus att det finns chans att Brodin mirakulöst hinner läka ihop. Så det ska mkt till för att Ludde ska få åka.

J F K:Håller med - men visst vore det personligt roligt för Ludde!  Dock, ännu KAN ju nåt återbud dyka upp, o om så, kanske Ludde är snubblande nära gå in som ersättare, så vi ska inte ropa hej (då) ännu!

Dirigo: Mycket märkligt att inte Byström fick plats i sådana fall. Han är trots helt given i Modos lag och konkurrerade ut en slovakisk landslagsman. Man har många att välja på när det handlar om backar, men med de skador som tillkommit begriper jag inte att Ludde missar.

Dock är det kanon för Modo och oerhört mycket bättre än alternativet. Man slipper tappa en spelare under en längre period och man slipper ha en spelare som kommer tillbaka tröttkörd mentalt. (Det är väldigt vanligt att de juniorer som spelar junior-vm har en rejäl dipp efter turneringen).

Ingen modoit i JVM-truppen.

oxen20: Det var ju faktiskt som så att det var Steen som ville att Modo skulle spela med honom och inte tvärtom. Alla i Modo är elitseriespelare så Steen gjorde inget fel. 

Förstår inte alls vad du pratar om. 

oxen20: Vi behövde inte ens ta in Steen. Han hade redan egen kod till dörren.

oxen20:ha ha ha

J F K: Verkar som ni Nolaskogare är helt bakom flötet, visst vet ni att Hockeyligan har en överenskommelse om att INTE ta in NHL spelare på korttidskontrakt.......

Ni har ju tagit in Jättenäsan räcker inte det, en gång fuskare alltid fuskare

J F K: så sant, cumiskey är våran klart bästa back och regher är en bättre kopia av pöck (dvs. Kung) 

Men skål iaf, gumman min somnade nyss så nu får man göra som man vill, ett glas jack&cocke och reprismatcher på Cmore ;)

Berka: Tar vi hit Duchene måste vi göra oss av med Cumiskey eller Regehr. Jag ser inte det som en särskilt bra lösning. Så bra är inte Duchene att vi kan offra någon av våra två nordamerikaner som vi kan åka på att fortsätta betala hela eller delar av lönen för.

J F K Min personliga åsikt om det blir nhl-spel så hoppas jag man sparar pengarna och lirar våra unga talanger. 

Om det nu blir lock out så har vi ju guld att gräva, matt duchene får ingen nytt med frölunda och även fast han spelat många matcher där så ser jag vänskapet med foppa högre, dvs skulle lock out inträffa och matt inte väljer kongo,chile eller khl så tror jag modo kan ligga lika närma för han som för frölunda.

Fast då måste man ju deklarera om hurvida man ska göra med steen,sedins,enström och ev edler först.

Karamellpåse

Berka: inte omöjligt att man köper ut honom.
Dock så känns inte modo som några som har obegränsat med pengar, utan risken är väl att det finns andra hål att stoppa lönepengarna i...

Frisco: lönelucka, 75,100,120 H/mån   Får anta att man gör sig av med sthelik och hans löneavtal till hans nästa arbetsgivare.

Modo har då numera en lönepost mindre, och det jag undrar är väl hur mycket det kan röra sig om?

Frisco:Imorgon är det lucka 1

Berka: Du skrev ju lucka. Hur stor är luckan? Finns det nån lucka?

Redigerad kommentar

Frisco: Ja precis. Hur mycket det var värt ?

Berka: En fråga om det där med lönebudgeten. Hur kom MoDo och Stehlik överens ekonomiskt?

Nu när sthelik lämnat så öppnas ju en liten lucka i lönebudgeten, dock har jag inte en aning om hur mycket. Frågan är ju om man ska titta på nått nytt eller om man ska nöja sig med det man har idag.

personligen tycker jag tex hägg borde få förstroende och i nuläget tycker jag nästan han är bättre än lehtuvori.

Sen hur gör modo med svensson, han är ju inte helt värdelös på något sätt, men vi har ju många juniorer som knackar på dörren och är i hasorna, ska man kanske hellre satsa på dessa, hedberg,hari,gunnarsson,possler,bengtsson osv?

Rob Shremp till Salzburg. Bra det, så man slipper se honom i någon av de 11 fula ES-tröjorna, alltså de som saknar MoDo-logga!

qwertas: går väl att ha synpunkter på ordvalet där, men det känns inte som det finns utrymme för både honom och Ullmark nästa år plus två till kontrakterade målvakter.

zigge: Vrf skulle Starkbaum bli för dyr lr åka hem? Han har ju kontrakt över nästa år?

Och jo Forsberg har spelat bra i SSK, samt att han imponerade på columbus träningsläger.
Dom har garanterat fört en dialog med varandra angående detta. Det kan ju också bli så att Sockan spelar i modo och Ullmark lånas ut likt Sockan i år.

Dirigo: Kanske det.  Han går till Brynäs, gör succe' , står på huve't o tar SM-guld med dem! Nä vänta nu, deja vu'? :-)   Frågan är ju också, hur gör Starke Man? Fortsätter, elr blir för dyr/ vill hem?

Qvertas: Bevis/hur styrker du detta? Har han impat i SSK?

Redigerad kommentar

« · 1539685 · »