1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 526692 inlägg · 4121 ämnen

RE-building the future 2012/2013

Sv: RE-building the future 2012/2013
yngwie: Här har vi en back! :) rutin finns i alla fall, å Kuben är ju fortfarande aktiv.

Ni behagar med mig skämta Aprillo?! Alavaara ska INTE värvas till Modo. Möjligtvis att han kan få bli domarvärd, eller nåt. Men spela i Modo ska han då banne mig inte göra.

Övik Hockey kan dock behöva honom, där vore han en okej förstärkning.

Poffa: Du menar att Karl Johan eller Moe är bättre? Han kan skyffla iväg puckarna fortfarande.

Poffa: Tror dock att det blir modo ändå!

renen: I helvetet. 

Skellefteåsupportrarna tycker att han är fruktansvärt värdelös och en konstant risk i egen zon. 

Då tar jag hellre Byström. 

henkelainen:

För mig handlar det inte om att ersätta Byström utan Meyer och Westin. Blir dom borta länge? Har mer förtroende för att Alavaara kan gå in och spela 17 minuter och göra det bra än att ett lån från Allsvenskan kan göra det.

Med det sagt så är jag något tveksam. Tyvärr finns det inte en jättestor marknad.

NikkiNine: ja hur länge blir dom borta? vad händer när nästa back går sönder/blir sjuk, går inte att låna så länge till, samt att marknaden är väl så gott som död.

I fall det blir Jan-Axel så ska han inte ta någon junis plats utan ses som kompleteringspelare.

renen: Tror att Näslund kommer att se honom som en sjunde, möjligtvis sjätte, back OM han nu kommer till oss. Dessutom tror jag inte att vi kommer att betala några större summor för honom.

Marknaden är som sagt väldigt svårflirtad just nu. Och vi behöver någon sorts back. Precis som Nikki säger så tror jag inte att han kommer att göra bort sig mer än någon av våra allsvenska Manpowerbackar.

Bittesehr:

Petter Rönnquist säger dock på Twitter att Alavaara drar utomlands.

NikkiNine: Det stämmer säkert. Man gråter inte blod direkt, men det skulle behövas en ny back. Det sliter hårt på våra top4 nu.

henkelainen: Tycker Skellefteåsupportrarna att Alavaara är en risk i egen zon? Undrar då vad de tycker om den så överdrivet hajpade Rundblad, som väl borde utgöra SAOL:s definition av risk i egen zon?

spud: De är då inte sämre, det är klart.

Petey21: Skillnaden är att Rundblad är en offensiv back och Alavaara en defensiv. Om en spelare gör 50 poäng under en säsong så kan du vara lite förlåtande när det gäller defensiva missöden. Förra säsongen så blev det ett baklängesmål var 30:e minut med Rundblad på isen. Alavaaras siffra i år är 32.

Wayne Gresky:

Vi får nog hoppas på att Meyer och Westin tillfrisknar snart för jag har svårt att se att det ska komma in en back inom två veckor som kan göra laget bättre.

Wayne Gresky: Personligen har jag inte mycket till övers för kategorin "offensiva backar", som är fullständigt värdelösa att ha i ett lag om de tillför noll och ingenting i egen zon. Är de så poängsugna kan de lika gärna spela på forwardsposition. Kan backarna däremot stänka in en del puckar från blå är det bara bra, men defensiven i första hand. Jag är rätt konservativ i denna fråga som synes, och har inte köpt journalisternas hajpande av offensiva backar i allmänhet och Rundblad i synnerhet.

Dock håller jag med om att Alavaara inte är en drömvärvning för oss just nu. Han brukade vara rätt stabil i egen zon tidigare om åren, men om han inte är det längre så hoppas jag man söker någon annanstans, för defensiven är trots allt det viktigaste för en back.

spud:

Låter på honom som att det är vi som gäller, men det ställdes antagligen en ledande fråga.

spud: Ooooh, Lakos. Han har jag ju förespråkat länge. VILL HA!

NikkiNine: Ja, men oavsett vilken fråga som stäldes så lär han ju inte svarat så om han var på väg till Timrå.

spud:

"Vad tycker du om Modo?

Nä, det är en jävla skitklubb alltså. Går mycket hellre till den andra klubben som lagt bud på mig."

Klart han är diplomatisk. Med det sagt tror jag att vi ligger mycket bättre till än Timrå om nu familjen orkar med en flytt till utomlands. Han är dessutom från samma land som Pöck. Det kan tala för oss.

Redigerad kommentar

Poffa: Ja han skulle passa som en hand i handsken om han inte tappat väldigt de senaste åren. Stor stygg back som kan hålla rent framför eget mål.

Wayne Gresky:

Förutom att han är landslagspolare med Pöck så skulle han komma in i ett ganska bra skede antagligen. Vi spelar idag och på fredag, sen är vi lediga till torsdag nästa vecka. Bra läge att komma hit och få några träningar med laget innan det vankas match.

Poffa: Blir ingen Lakos, snart kommer Växjö med ett kontrakt på nio miljoner... 

Petey21: Till Alavaaras försvar så var han backkollega med Pikkarainen, denna defensivt gudabenådade spelare. 

henkelainen: Jo, Växjö verkar ha fått oerhört mycket pengar av kommunen (genom förtäckta saker som infrastrukturbidrag och liknande) så det är snudd på omöjligt att konkurrera med dem när de ska värva spelare. I alla fall ur en ekonomisk synvinkel.

Jag funderade lite inatt när jag inte kunde sova... skulle ni bli jätteledsna om detta var vår backuppsättning nästa år? 

Ole-Kristian Tollefsen
Thomas Pöck
Joonas Lehtivuori
Jonas Ahnelöv
Oscar Hedman/Tommy Wargh (om Timrå stannar i Elitserien)
Ludvig Byström
Marcus Bohman (J20)
Robert Hägg (J20) 

spud: Lakos, ja tack! Now we're talking!

NikkiNine: Inte alls, la nyss fram precis samma förslag i ett annat forum faktiskt.

Redigerad kommentar

NikkiNine: Sålänge vi har Lehtivuori så är jag glad! 

Petey21: Det blev Nein, från Lakos... Han är klar för Vienna Capitals. Som i sin tur sparkar Ross Lupaschuk.

Redigerad kommentar

Nu fattar jag i och för sig att det finns en poäng med att sprida gracerna en aning, men det känns tråkigt att Dicken har kallnat som ett isblock sedan han flyttade PP-formation till Ritolas. När han spelade i suppertoppningen med Susse och ofta parkerade vid ena stolpen skapade han farligheter hela tiden med diagonalare mot backar på äventyr i bortre tekningscirkeln.

Nu spelar han mest fast sig vid sargen med dålig tempo. Å andra sidan gäller det hela hans performance just nu så...

Synd på Lakos, han hade vart som klippt och skuren i detta nu.

yngwie:Fan,också att Modo alltid blir tvåa när det gäller nyförvärv,för snål budget troligen?

Åke Westerlind:

Troligtvis var det att familjen inte ville flytta till Sverige som blev avgörande i detta fall.

Redigerad kommentar

Jag undrar ifall Fredric Andersson är kvar i laget nästa år. Jag tror varken Modo eller Fredric är nöjda med hans prestationer denna säsong. Han har kontrakt, men konstigare saker har hänt.

Jag gråter inte ifall han lämnar, men kan också tänka mig att ha kvar honom som fjärdecenter.

40 matcher, 3 mål, 3 assist, -6.

NikkiNine: Med tanke på Fredrics poängproduktion så undrar man varför han och inte Hari spelar ytterforward med Ritola. Speciellt med tanke på att han är bättre defensivt och passar bättre infjördekedjan än Hari som är lite vek defensivt.

J F K:

Kan förstå att man vill ha en offensiv kraft i alla kedjor, annars blir det ju att fjärdekedjan bara får jaga och aldrig ha pucken. Fredric är helt ofarlig med pucken.

Jag tycker dock också att Hari borde få chansen med Ritto, men vi har inte riktigt bredden för det tror jag.

En på hvs forum påstår att stillman är och besöker Zucca i staterna.

Vad ska av Hv med en skadad spelare till kan man ju fråga sig?

Monno: Om det är sant så handlar det antagligen om nästa säsong. Att Rangers ska släppa honom till Europa under säsongen ser jag som närmast otänkbart. Däremot kan jag mycket väl se att de trejdar bort honom vi transfer deadline om någon klubb vill ha honom som delbetalning.

Wayne Gresky: Hur kan de i HV-forumet veta om Cory Stillman och Zuccarello är vänner...

Och att säga att man har en bra källa brukar väl vara vardagsmat när man vill låta som att man har de rätta kontakterna.

En drömspelartyp till nästa år hade varit en riktigt snabb ytter som både kan göra mål och vara en nagel i ögat på motståndarna. En Teemu Laine, en Andres Ambühl. Tyvärr har båda dessa kontrakt, vet ni några fler?

NikkiNine: Jonas Andersson, drömspelare!

Gustafsson:

Ptja, han skulle väl platsa in bra i det här laget. Har dock fått känslan av att han skulle spela för en Stockholmsklubb om han vänder hem.

NikkiNine:

Själv ser jag Danielsson i princip som förlorad, tror även att Hari skulle må bra av ett år i Allsvenskan. Så därför måste jag ju vara galen som skulle kunna tänka mig Possler i förstakedjan, eller åtminstone otroligt naiv? Men tycker att vi saknar en riktig målskytt i truppen och även om vi blir av med Schremp, Axelsson och Meyers lönecheckar så har jag svårt att se hur vi skulle ha råd med ytterliggare värvningar. Dessutom har jag fått intrycket av att Possler är bättre förberedd fysiskt sätt en juniorerna som jag vill se utlånade.

Sen känns det ju såklart löjligt kittlande att kunna få en riktig succéjunior från klubben.

Ritola - T.J. Hensick - Possler
Skröder - Sundström - Zuccarello
Broc Little - Madsen - Svensson
Westin - Andersson - Nyström/Westerberg/Hedberg

Lehtivuori - Pöck
Tollefsen - Hedman
Byström - Ahnelöv
Bohman/Hägg

Tellqvist
Forsberg

Gustafsson: En helt ärlig och förvånad fråga här - vad är det som gör att du anser att Hari behöver ett år i Allsvenskan? Jag tycker att han visat med all önskvärd tydlighet att han redan är redo att matchas i elitserien. I min värld är han dessutom värd mer ansvar än han givits hittills.

Han är såklart inte färdig på något sätt, men förhoppningen är väl att han kan bygga på sig och med ett års rutin gå och vara en riktig force nästa säsong. Utan att ha statistikpärmen framför mig tycker jag att känslan är att vi alldeles för sällan får ut något positivt för oss av allsvenska utlåningar. Jag vill se Janos spela för Modo hockey. Men det är jag, det.

Mano:

Håller med angående Hari. Han har gjort det bra denna säsong och jag gillar det jag sett. Det borde varit han som tog platsen i andrakedjan när Dick gick sönder och inte Andersson.

« · 1458680 · »