1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532444 inlägg · 4126 ämnen

S & S


Sv: S & S
poffa: Jag tror att Renberg flyttade för att han ville spela hockey där också.

Sv: S & S
Paddan:

Enligt modohockey.se kommer man i slutet på årsmötet att prata om den nya arenan. Tyvärr tror jag inte jag kan närvara men jag skulle hemskt gärna se att någon som skall dit kan ta anteckningar från hela årsmötet och sedan åter ge det här på HS.

Sv: S & S
Frisco:

Sant, men visst spelade pengarna in. Trots allt lämnade han sin lilla dotter här i Sverige. En av anledningarna till att han flyytade hem var ju just dottern.

Sv: S & S
MartinSedin: Om jag inte minns helt fel så var väl arenan tänkt att placeras i vattnet ovanför saltmagasinen.

Återsåg de där ritningarna någon gång -98 när vi höll på med ett kortare projektarbete om möjligheter att bygga bergbana upp till Varvsbergets topp.

Sv: S & S
Paddan: Kanske kombinerad järnvägsstation/ishall hade varit nåt?

Sv: S & S
Paddan: På tal om bergbanor. www.funiculars.net/

Sv: S & S
Frisco: Låter som en intressant idé och dessutom ett sätt att komma på nya spännande bortförklaringar vid eventuella förluster.

Sv: S & S
MartinSedin: Sören Gyll är tydligen styrelseledamot i Skanska i varje fall.

Sv: S & S
Paddan: -Motståndarspelet gick som på räls.

Om det skulle blivit en gemensam hall/station skulle väl Modo ta bort alla ståplatser och istället införa Affärsbiljetter, normalbiljetter,
förköpsbiljetter, helgbiljetter, obokade biljetter och sista minutenbiljetter precis som SJ.

Sv: S & S
Frisco:

I det läget skulle jag hoppas på att man inte följer SJ:s exempel. Vem vill ligga flera miljarder back?

Sv: S & S
Paddan: Skanska kanske kan fixa en kartell med några andra byggbolag och vips så har vi en arena klar i Övik :)..

Sv: S & S
MartinSedin:

Exakt på samma sekund. Imponerande.

Sv: S & S
poffa: SJ håller ju på att göra konstycket att gå i KK trots att man är oerhörd stor på den svenska marknaden. Hur många % av marknaden har dom?

Sv: S & S
MartinSedin:

För tio år sedan hade de väl 100%. Nu har de väl åtminstonde 75% om man tittar till antalet resenärer.

Sv: S & S
poffa: Det var bättre för 20 år sen när det bara var SJ och TGOJ som körde tåg i Sverige.

På tal om TGOJ. Nån som vet vad den förkortningen betydde och nån som vet mellan vilka orter deras järnväg gick?

Dags att sova nu.

Z z z z Z Z Z Z ZzZ z Z ZZ

Sv: S & S
Frisco:

De körde mellan Grängesberg och Oxelösund och TGOJ står för Trafikbolaget Grängesbergs Oxelösunds Järnvägar.

Sv: S & S
poffa:

Jag har faktiskt ett TGOJ-lok till min modelljärnväg. Inköpt på Stor & Liten i deras butik i Gallerian i Stockholm.

Sv: S & S
poffa: Jag är impad. Tyvärr måste jag rätta dig på ett par punkter. Trafikaktiebolaget, inte trafikbolaget. Sen körde de faktiskt från Ludvika till Oxelösund. Det var den kuggisen jag förstod att jag skulle lura er på. SJs järnväg mellan Ludvika och Grängesberg gick/går via Klenshyttan medan TGOJs gick via Gonäs och Blötberget till Grängesberg. Den sistnämnda är uppriven och är numera asfalterad cykelbana. Mellan Grängesberg och Ställdalen går det än idag paralella järnvägar.

Trevligt med spårtrafik.

Z2.

Sv: S & S
Frisco:

Attans. Ja, jag antog att de gick mellan Gränges och Oxelösund med tanke på namnet. Det var en ren chansning.

Sedan att det var trafikaktiebolaget visste jag inte. Jag har för mig att det står trafikbolaget på mitt lok, men det kan ju vara ett fel av de som gjort det.

Sv: S & S
Kul med järnvägar! Länktipset leder till en karta över TGOJ:s sträckning. :)

Sv: S & S
Magnus: Alltid kul med tåg, järnvägar och spårtrafik i allmänhet. Här är en bild tagen 1978. Ett TGOJ-lok på TGOJs järnväg utanför ABB (ASEA) i Ludvika.

Sv: S & S
Frisco: 10.000 kr frågan lyder, vilka bilar ser vi parkerade framför tåget? Jag går bet...

Något japanskt?, Saab, Mercedes, Volvo, Saab, Saab och ?

Och ja, jag klättar på väggarna och längtar till första träningsmatchen...

Mer tåg åt folket!!!

Sv: S & S
Frisco:

Exakt ett sådant lok var det jag hade till min modelljärnväg. Jag ångrar bittert att jag sålde alltihop.

Sv: S & S
poffa: Du kanske är bekant med denna sida också då (se länktips)

Själv så föredrar jag Dieselloken, helst T44 som var överlägsen när man skulle växla på Hakon ute på Birsta. Finns inget skönare muller än när dom drar igång.


Sv: S & S
Magnus: Vi får avvakta till nån "biltok" talar om vad det är för bil. Men visst skulle det kunna vara nåt japanskt.

Sv: S & S
65 Selander:

Jo, jag har sett de där sidorna. Men när jag höll på med modelljärnvägen så fanns inte ens Internet. I i dess nuvarande form i alla fall. Militären i USA hade det väl. Själv satt jag (pappas arbetsdator) då med en bärbar 286:a SX 20Mhz med 80 Mb hårddisk och 8Mb i RAM. Pris för den inklusive dockningsstation 76 000 exkl. moms.

Sv: S & S
Frisco:

Tre timmar och det där var allt du skrev? Jag hade ju hoppats på ett mastodontbrev á la Björn.

Sv: S & S
poffa: 3 timmar?

Sv: S & S
Frisco:

Okej, två och en halv då.

Under tjuvkika har det de senaste 150 minuterna stått att Frisco svarar på ett inlägg hos MODO.

Sv: S & S
poffa: Tjuvkika ljuger, tjuvkika ljuger.

Sv: S & S
Magnus: Tycker det ser ut som en Datsun....

Sv: S & S
Milton: Håller med att det är en Japanare, om inte en Datsun så kanske det är en tidig Mazda 323?

« · 291506