1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532519 inlägg · 4126 ämnen

Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
{9108}:

Där var väl domaren renhårig trots allt, situationen kommer att gå vidare med en eller några avstängningar,

Tacklingen anmäld av domare till situationsrummet.

www.hockeyallsvenskan.se/newsfeed/wgp4al23o-3fb97m/aHR0cHM6Ly93d3cuaG9ja2V5YWxsc3ZlbnNrYW4uc2Uv

Dom tycker på isen att den tar i axeln och upp i huvudet och tar därför inget på isen, men ser på bilderna efter att den går rakt i huvudet.

Per definition så bör det vara avstängning när de ser att den går rakt i huvudet från sidan.

{9108}: Låter bra.

MickeTheProphet:
Håller med. Den här matchen kan man inte säga annat än att Modo var bättre. Jag kände mig rätt trygg efter att ha sett inledningen, och sen har jag ett väl beprövat knep när det börjar osa katt; blunda! Det funkar ibland i alla fall.

{9108}:

Kommer att granskas, den tar i huvudet

Hakning-Henrik: Kul att nån här inne tycker jag har rätt!:)

Tarasov: det är förvisso sant 😁
Återspeglar tabellen ganska bra också!

Rytter: Menar Stråhle på allvar att de är bättre? Tycker man ser rätt tydligt att Modo sköljer över Löven betydligt mer och enklare än Löven. Skulle tro att det handlar om ett psykologiskt spel från hans sida, vill väl få sina spelare att tro att de sitter på övertaget.

twitter.com/hockeyallsvensk/status/1515777337576599554 Domarkommentar ifrån matchen, den är anmäld och skickad vidare

KRB: Enligt Hinken så verkar det som han är en halv sekund efter i handlingarna, min förhoppning är att han kommer tillbaka med en bra energi.

Gavelo:
Skulle inte gråta om Jelly och Marenis kör vinge med en spelskicklig center kommande säsong.

Oavsett liga vi spelar i

Kolla på detta klipp:

twitter.com/swehockeygifs/status/1515776495205158918

Lindgren har tid att se att detta kommer bli en farlig tackling och istället bara kliva in framför eller söka kontakt med axeln. Istället fortsätter han åka utan blick på pucken och satsa på tackling och sätter den klockrent i huvudet.

Det är respektlöst och en solklar huvudtackling som uppfyller alla parametrar för avstängning 1) den är från blind side 2) spelaren kan inte försvara sig 3) sam böjer huvudet men är absolut inte i en låg position då han är så lång 3) all kraft riktas enbart mot huvudet 4) huvudet är point of contact. 5) han spelar inte på puck som ligger där utan går helt på spelaren utan intention att vinna puck

Denna går inte att snacka bort hur mycket man än vill som domare eller lövensupporter.

Allt annat än minst 3 matcher är ett hån och man kan lika gärna lägga ner allt och spara pengarna från situationsrum eller disciplinnämnd till annat, t.ex. utbildning för att få bättre domare.

Tråkigt att en skada på vår stjärna kan avgöra en matchserie.

Donald: Detta måste väl komma en granskning i efterhand, det har ju hänt tidigare.

Gavelo:

Jelisejevs har inte vågat släppa sargen ännu, det ser ut som att han vill i bland men tappar självförtroendet lika snabbt och sjabblar bort chansen, han är inte bättre helt enkelt.

Jelisejevs spelar bara säsongen ut med MoDo.

Gavelo:

Jelly har lite samma problem som Kangasniemi hade, en riktigt bra spelare som är smart och skapar mycket, men det har gått troll i produktionen och inte riktigt rullat på i början. För chanser har han haft och skapat.

Men det är en sådan spelare som helt plötsligt kan börja producera mängder.

Tycker lite synd om honom för det är en mycket bättre spelare än vad poängen visar.

{8879}: Hans spelförståelse är utmärkt och han gör väldigt sällan ”fel saker” men man har ju hört skrönor om hans skott så man hoppas ju att det ska lossna snart.

Rockson: Kan man som privatperson anmäla då? Vem anmäler isåfall om inte klubbarna får göra det?

Gavelo: Måste erkänna, han ser lite mjuk ut och går inte in i situationer som etta, men det finns nåt där. Han skapar chanser både till sig själv och andra, tror när det släpper blir det en kungstömning...

Greg P:
Rahimi är talanglös. Han ser mer vilsen ut på isen än hans förfäder när dom sökte jobb. Att han lyckades träffa en nål
i en höstack när han egentligen borde suttit utvisad var matchens parodi

Gavelo:
Jelisejevs är en jävel på att läsa spelet och hålla puck
Tror inte det dröjer innan det smäller till

Ben Perrault:

Domarna kommer kolla på den efter matchen och sedan besluta om den ska gå vidare, sedan kommer situationsrummet säga sitt. Tycker de att det är en tackling mot huvudet kommer det gå till disciplinnämnden som avgör påföljd.

Så det ska först bedömas av samma domare som missade att ta utvisning, så det känns inte så tryggt.

Rytter: HELT RÄTT! Finns INGEN likhet med Ingmans tackling, Lindgrens tackling tar rakt i skallen på Vigge.

Ben Perrault: Jag läste häromdagen att det finns ett gentleman's agreement att inte anmäla andra laga tacklingar

Keriksson: Det är lite bitterljuvt, Lindgren är i grunden ingen ful spelare och verkar vara väldigt sympatisk, sen tror jag inte alls tacklingen är menad som ful men den tar taskigt och nog bör man granska detta.
Jag kan tycka att 1-2 matcher är lämpligt men inte mer än så.

Övrigt var detta en bra match, Modo kontrollerar matchbilden i stora delar och skapar väldigt många fler heta målchanser, i ärlighetens namn skapade löven inte många riktigt bra målchanser, det kom några under slutforceringen men annars var det Modo som stod för det mesta och det bästa.

Mitt enda frågetecken är när Jelisejevs skall börja leverera, han gör så mycket bra men är tyvärr otroligt trubbig.

Confusius: bra fråga, anmäler Modo el vem gör vad?

Greg P:

Finns ingen likhet mot Ingmans tackling, Här kliver han in med axeln och kör den rakt i huvudet från blindside. Ser man inte att detta är 5+GM och avstängning så har man noll koll på hockey.

Ingman tacklar rakt framifrån och den tar mot övre delen på bröstet och halsen och inte klockrent med all kraft mot huvudet som Lindgrens gör. Det där är ett skolboksexempel på en huvudtackling och under serien skulle den ge 5 matcher minst.

Soulless:
Ja men det är väl lite känslan inför serien två rätt så jämna lag med lite slagsida för oss

Lindgren ska inte spela mer denna säsong oavsett om Sam är tillbaka eller inte. Vi klarar nog Löven utan Sam men knappast HV så kan inte glädja mig fullt ut förrän jag vet hur det står till med vår stjärncenter.
❤️💚

Idbyn: Grattis .slå in matchbollen nu bara

Tarasov: Man får hoppas att Vigge spelar nästa. Oerhört viktig för MoDo.

{5647}: Påminner om Ingmans match 1.

Den förändrade åtminstone inte resultatet.

Tarasov: Håller med, jämn matchserie. Men skulle vilja se lite underliggande siffror, känns som MoDo skapar hetare lägen, eller så är jag bara färgad....

Walle2: Ska ni inte ta och hetsa bort Stråhle nu också? Ni är ju bra på att dra igång drev mot era egna när det inte går så bra.

Walle2:
Behövs nog inte idag Karlin röt till domarna tog till sig av kritiken och blivit bättre vilket resulterat i två vunna matcher för oss. Bra analys av Karlin som lett till att vi nu har 3-2 matcher.

Greg P:

Du har nog inte sett så mycket hockey. Tex äger målområdet är man så korkad att man åker igenom det och kommer i kontakt med målvakten åker man ut. Dessa är de mest solklara utvisningarna och går inte att diskutera bort oavsett vad man tycker om att Tex ramlar lätt eller inte. Ungefär lika solklar som puck out, men det tyckder du väl också går att diskutera?

Walle2: Dig kanske?

{9315}: Första solklar. Andra tycker jag Tex faller Freddan med benskydden. Borde möjligen släppt den åt båda annars.

Rytter: Vilken ska psykopaten Carlin hänga i dag då?

Robin Ztorken L: Är optimistiskt i grunden, kan bli naiv ibland men hellre det en mörk negativ syn på saker och ting. Tror på vårt kära MoDo, ser dom där små signalerna, typ OP, Mannberg för att inte tala om Sebastian. Son spelarna är Så viktiga när det drar ihop sig. Nordin är för mig ett jätte utropstecken, han tar kliv hela tiden, otroligt hockeysmart, får han vara frisk så kommer det bli en ny stjärna.

Greg P: Slipper man Lindgrens solklara femma bör man inte karta sten i glashus

Greg P:
Så man kan säga att det lönar sig att ryta till då?

Confusius: Med det sagt en fråga: Vem ansvarar för om det blir en anmälan på Lindgren, är det matchdomarna eller situationsrummet?

Greg P: båda lövens goaltender interference är otroligt dumma och korkat tagna av spelarna. det är liksom den enklaste utvisningen att undvika - åk inte igenom målgården så är det ingen fara

Rytter:
Bara hoppas att DN´s tärning rullar åt MoDos håll gällande Lindgrens tackling.
(Solklar avstängning)

Men viktigast är att Big Sam spelar nästa match och att vi lirar som vi gjorde idag.

Rytter: Rätt uppenbart att Stråhle ser detta som ett skyltfönster, gled in på en rejäl räkmacka och försöker nu utnyttja rampljuset maximalt för vidare tränaruppdrag.

Framtiden ska säkras...

Vilken matchserie, nästan så man vill gå in och ändra till bo9. Exakt som man kände efter Svartens avgörande..

leo: Löven hade domaren med sig match 3. Sista 2 matcherna sen Karlins uppläxning har det varit Modo som haft det.

Men ärligt Nörstebos utvisning ikväll? Den kan du ta åt båda håll 10 gånger idag. Freddans utvisning är det Tex som fäller han.

Greg P: Haha pajkastningen är total :) "Min pappa är mycket starkare än din pappa"
Fotboll och Hockey drar verkligen till sig horder med klappmongon, som milt sagt inte är i harmoni med sina känslor haha! (Och nu pratar jag om båda sidor av supportrarna)

Greg P: Ja, du har rätt angående Rahimi, lite press på Rahimi så ramlar han gärna.

Enligt Stråle, de är bättre alla perioder, då väntar jag mig inga åtgärder för att spela bättre. Skönt för oss.

Hoppas vi kämpar oss till en seger på tisdag!

var spel mot ett mål idag stundtals tycker jag, var lite inne på om det skulle bli samma matchbild och resultat som match 2 men det kändes säkert

var för övrigt ingen slump vilka tre som var inne när löven gjorde mål, sa det till gänget jag var med att nu blir det säkert mål, jajamen

två matchbollar, jag hoppas och tror att vi slår in första med en riktig smash :)

« · 2332947 · »