1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480237 inlägg · 4078 ämnen

Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven

« · 2324853 Till forumet



Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Jinxar med att felstava MoDo direkt, ett VooDoo-misstag. Var är Tarasov?
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Icing-Ove: Tykcer för övrigt att det var schysst av Samuelsson att ge oss ett derby i norr. BÄttre för alla rent ekonomiskt också inklusive fans! Tack!
Kommentera


Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Hakning-Henrik: Själv fick jag 72 mil längre till bortamatcherna, tur att dieseln är så billig nudå.

Men ashäftigt med vår serie såklart
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Dansken 29: Inget jätteintressant. Löven har inte budgeterat för slutspel och räknar med sjusiffrigt i intäkter per hemmamatch. De förväntar sig ett bra resultat i år.
Kommentera


Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Någon som vet statusen på mannberg
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
KB65: MoDo drog in 2,7 miljoner på en match mot Löven förra säsongen....
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Icing-Ove: Vi bör alltså låta dom vinna 3 matcher i serien, då drar vi in drygt 10 miljoner, men HV knäpper vi i match 6, ser ingen vinst med att spela en avgörande borta som ger Hv mer lusidorer
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Dansken 29: Hör att Mannberg är på camp med Hägga och övar på att sätta pucken högt i nättak i femteperioden.
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
KB65: Har svårt att se att Löven ska rå på MoDo faktiskt. Känns som att det tyvärr kan bli 4-0 eller 4-1 i arslet då Modo har haft ett väldigt stabilt spel hela säsongen och vår backsida är mkt känslig. Dessutom saknar vi Liss.
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Knafus: Vi tenderar att halka eller snubbla in lite puckar i egna målet så jag räknar med 7 matcher där löven tar finalplatsen.
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Gavelo:
(y)
Då antar jag utmaningen och påstår att MoDo vinner den sista avgörande matchen med uddamålet i den 4:perioden :)
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Tror det kan gå hur som helst, men jag tror det blir 4-2 till det vinnande laget. vilka som vinner lämnar jag osagt för det är mer eller mindre en 50/50 match mellan löven och modo


BIK-HV kommer landa på 4-2 matcher med men till Hv71
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
KRB: svårt gissa slutspelet för MoDo med tanke på den tunna truppen, skador blir det och MoDo har inte råd med det på framförallt nyckelspelare, Rögle hade två borta ikväll bl.s Tambellini nu två nya skador, vi får fylla på med juniorer om vi drabbas, ev kan Lindevall o Arwidsson ansluta då ÖHF lirat klart, de vann förresten igår o ligger tvåa
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
puffe: undrar om vi är grannar, jag har precis 720km till ume:)
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Satt nyss och kollade på första matchen mellan Modo och löven i hockeyallsvenskan finalen. Vilken match får gåshud när Hägga sätter pucken ❤️🤍💚
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Dansken 29: Ja jäklar vilka matcher det var 🥳 fullt jäkla ös sen dog allt i en lång depression
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Werner: äntligen får vi våran revansch. Är så sjukt taggad 🔥🔥🔥🔥🔥🔥
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Heyerdal:
Japp, otroligt svårt att gissa :)
men Björklöven blir precis som Kristianstad ett annat lag att möta än matcherna i serien. Jag tror på jämna matcher, de låg nära varandra i tabellen, man har studerat varandra noggrant och försöker manövrera lagen därefter,

Det ska bli sanslöst roligt och spännande

Fördel: Karlin (som är snäppet slugare)
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Lite svar på det som vi har varit inne på

Hur är läget i laget? Daniel Mannberg spelade inte mot Kristianstad i söndags och Sam Vigneault tog inte tekningarna i den matchen.

– Mannberg är pigg som en nötkärna.

Men varför spelade han inte i söndags?
– Då var han inte pigg som en nötkärna. Typ en förkylning.

Jag tycker inte Sam sett riktigt pigg ut?

– Det får stå för dig. Jag tycker han sett riktig pigg ut.
Men varför tekade han inte?

– Därför att han förlorade för många och jag tycker att det är ett sundhetstecken att han ger tekningarna till Riley (Woods) när han kände att han förlorade för många tekningar.
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
En fundering. Vad beror det på att det är så svårt för juniorer med talang att slå sig in i lag i högre serier?

Tänk Foppa, Näslund eller bröderna Sedin i hockeyallsvenskan när de var 18-19 år. De hade gjort minst 2 poäng per match på den tiden, eller?

Detta är från elitserien...
H Sedin, säsongen då han var 17-18 år = 5 poäng 34 matcher
Nästa säsong 18/19 år = 34 poäng 49 matcher
19/20 = 47 poäng 50 matcher
Foppa: 17/18 år = 17 poäng på 23 matcher
18/19= 28p 39 matcher
19/20 = 47 poäng 39 matcher
20/21 = 44 poäng 39 matcher.

Har spelet ändrats så mycket att det är svårt för juniorer att slå sig in ordentligt? Eller sticker alla med potential till Frölunda/Rögle och harvar i deras j20?

Titta på Norlinder. Vad har hänt med honom? Han gick upp en nivå i serie och från att ha fått förtroende, spelat med Toby haft 13+ i +/- har han i två säsongen slutat med runt -10 istället.
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Hakning-Henrik: Jag tycker att spelet framförallt i SHL blivit mycket mer uppstyrt. Man måste lära sig mycket mer taktiskt för att på allvar konkurrera om en plats, alternativt ha ett riktigt bra spelsinne.
Någonstans började det väl med SAIK som styr upp hur spelare ska agera helst i varje situation. Mindre och mindre lämnas upp till spelaren medan tränarna styr över åkbanor, spelvägar, passningar osv.

Sedan har väl tålamodet minskat. Det är för mycket på spel för att man ska våga riskera någonting.

Ibland undrar jag om det inte det gör att fler spelare med begränsat spelsinne tar plats. När man kan lära en fysiskt väldigt duktig spelare hur denne ska agera i varje situation, så minskar fördelen med att ha ett bra spelsinne. Spelare som Brember, Susse, Conny Strömberg osv blir allt mer sällsynta.
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Har någon här fått mailet för att kunna köpa biljetter än? Eller kommer det exakt 12.00?
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Hakning-Henrik: Tyvärr är det så, de mest lovande juniorerna i allsvenskan plockas in i Shl-lagens skafferi där de som du nämner hamnar i j20, några typ Vallinder tar en plats, föräldrar, agenter m.fl. är också ansvariga, fick de utvecklas i moderklubben så tror jag det varit en bättre investering, men killarna vill snabbt avancera uppåt i hierarkin för att snabbt komma till NHL så lätt förstå lockelsen.
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Balou: Jag har inte heller fått något mail än.
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Balou: Har då fått det nu.
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Bra liten intervju med Wargen och Douglas Murray om slutspelen. Den sistnämnde var imponerad av MoDo och vill helst ha upp HV71 eller MoDo, eftersom de är klassiska Elitserielag. MoDo-snacket börjar vid 9:24, men rekommenderar att lyssna på hela, då Dogge snackar DIF-strategi. Klok man det där...
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Hakning-Henrik:
Tror inte det är svårare idag än för 25 år sedan, Sedin x 2, Forsberg/Näslund är rätt sällsynta talanger merparten av juniorerna är inte redo för A-lagspel i någon större omfattning. Tänker att Styfs säsong är riktigt bra med perspektivet att det är en junior vi talar om.

Men både Nicklas Bäckström och Elias P satte avtryck i SHL som juniorer, sen skulle säkert Lucas Raymond och Holtz gjort det om de lirade SHL. Men generellt så drar spelarna något år tidigare nu.
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
KB65: Har folk fått mail med länk ännu? Inget i min inkorg... :(
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Fpalk: Jag fick 12:03. Kolla skräpposten...
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Icing-Ove: Inget där heller...
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Tarasov: Förvisso hade vi några exceptionella spelare, men även bakom dessa hade vi många som färgade i elitserien. Jag tycker att det är mycket svårare idag. Det är färgade juniorer som går in och tar stora roller.
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Icing-Ove:
Lite kul att han lyfte fram Sedins som tuffa spelare
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Fpalk:
Har du förtur, annars släpps det imorgon.
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Saleva: blev medlem igår så fort dom gick ut vid 10 där att medlemmar skulle få förtur.
Nu hävdar biljettavdelningen att jag blev medlem "för sent" och därför inte fått nån länk...
Grymt besviken just nu men får se om dom löser det ändå, men känns surt då man planerat att åka en bra bit för just lördagsmatchen.
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Fpalk: Nu fick jag länk och koder från dom... Tydligen trodde dom jag hade blivit medlem idag.

Synd bara att alla "bra" sittplatser är slut nu. :(
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Fpalk: Verkar rassla till jävligt fort i försäljningen av biljetter. Lyckades knipa ett gäng hyfsat fina platser ändå.

Är väl egentligen bara kortsidan, övre etage vid bortastå som är relativt orörda. 407-413.
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
KB65: Jadu, verkar gått jävulskt fort
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Nucky: bra ändå så att inte Löven kniper en massa biljetter.
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Nucky: Snabbräknat så finns det typ 500 platser kvar på ”Lövens kortsida” just nu om man räknar med de reserverade sektionerna. Plus bortastå på det. Sen är det mest ströplatser och sektionerna ovanför vår klack som är lediga. Vettefan hur de ska få plats med deras fantasi-bussar nu.
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
KB65: Det räcker nog med en VW Transporter. I Ume-mått lär dom få in ca 500 pers iaf
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
KB65: Vi löste det genom att köpa ståplats istället, så får vi hoppa istället för att sitta ;)
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Såg nyss på HA:s insta på kartan, helskotta vad jobbigt att va kvar där från norr. Lämna kvar Löven i sticket nu!

Minns speciellt i början av säsongen, lövare som hånade oss som att vi inte va beredda på SHL, efter att vi liksom sopa sönder de i finalen. Undra hur de mår nu? 🤣
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
KB65: Underskatta inte Löven, första tåget rullar in(ber om ursäkt för travesteringen, käre KB65.
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
www.vk.se/2022-04-05/vi-klassar-det-som-en-trea

Någon som kan lösa artikeln och sedan sammanfatta ❤️🤍💚
Kommentera


Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Dansken 29:


Rivaliteten mellan Björklöven och Modo har ökat de senaste åren. Svenska ishockeyförbundet rankar matchen som en så kallad högriskmatch ur ett säkerhetsperspektiv.

Markus Isacson
[email protected]
Annons
Bildannons
Det är dukat för en riktigt hockeyfest när Björklöven och Modo drabbar samman i allt mellan fyra och sju matcher beroende på det resultatmässiga utfallet. På senare år har rivaliteten mellan lagen ökat i takt med att lagen spelar i samma serie – och svenska ishockeyförbundet kommer att ranka matchen som en så kallad högriskmatch, det vill säga en trea på en skala mellan ett och tre.

– Alla matcher kommer att vara treor, säger Camilla Bernving, Säkerhetssamordnare på Svenska ishockeyförbundet och fortsätter:

– Vi har haft så hela säsongen och det bygger på lite historik och att det är derbykaraktär.

Bland annat innebär graderingen av matchen som en högriskmatch utökad visitation samt utökad bemanning runt arrangemanget.

Det har under de senaste säsongerna förekommit en del stök i samband med matcherna och Sporten berättade i förra veckan om någon som förefaller vara Modo-supportrar som stulit en banderoll från Björklövens fans.

– Vi känner till det där, men vi tittar mer på helheten, säger Bernving som konstaterar att just den händelsen inte ligger till grund för bedöma matchen som en så kallad högriskmatch.

Modo hockeys vd Johan Widebro konstaterade i förra veckan att klubben ville utreda vad som hänt innan man kunde uttala sig om händelsen. Någon större klarhet har dock inte klubben lyckats få.

Annons

– Det är svårt när det sker utanför vårt arrangemang, säger Widebro.


Johan Widebro, vd i Modo. Arkiv.
Han konstaterar vidare att klubbens hållning är att supportrarna ska hålla sig till de regler som finns i samband med hockeymatcher.

– Samtidigt vill vi att supportrarna ska få leva ut sitt supporterskap. Det som händer civilt är svårt för oss att ha någon åsikt om. Jag hoppas att såväl Green Devils som de våra ska få en härlig upplevelse, säger Widebro om de kommande matcherna
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Messias : Finns alltid några små töntar som tror dom har något att bevisa. Men hoppas vi får se minst 4(kanske 7) härliga matcher där publiken blir en festlig inramning. Borde inte vara en högrisk-match om normala supportrar stävjar eventuella töntar. Oerhört kul serie som väntar
Kommentera

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
puffe:
Ja så är det alltid oavsett vilket lag man tillhör. Hoppas det blir jämna och bra matcher och lugnt på läktaren utan några tråkiga saker.

Må bästa lag vinna och utmana HV om avancemang som de har räknat in. 😀
Kommentera

« · 2324853