1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 390168 inlägg · 4145 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
hanzon: Absolut inte!
Med den backbesättnig vi har hade det inte hjälpt med en Dominik Hasek på speed.
Vi behöver backar av klass, de vi har idag håller inte på den här nivån. Lägg pengarna på nya försvarare istället.

Vet inte till hur manga gånger jag räknade igår när Moraspelare gjorde inåkningar framför Bjurö och tilläts skjuta.
Detta trots att hela laget var samlade i egen zon!!!

Faktum var att vi var klasser sämre än Mora, trots att dom saknade fyra ordinarie backar.
Om jag inte missminner mig sköt Mora 20 skott, bara i tredje perioden, i ett läge när det står 1-1.
Snacka om totalras, så får det bara inte se ut!

Är Hanses frälsaren som Modo behöver? Jag tror inte det räcker.

Tarasov:

Krigar mål av Byron, så ska en kapten göra. Stå i ansiktet på målisen, slå sin försvarare och peta in returen.

Nucky:
Tkr stats verkar ok iaf. Plus att det förhoppningsvis kan bli konkurrens

Nucky:

Har inte heller varit imponerad av Hanses i SHL, men visst han man sett honom göra riktigt bra matcher och vinna matcher på egen hand, om jag inte minns fel har han varit bra i matcher mot Modo. Dock kan han släppa in riktig enkla mål ibland.

Tror dock att det skulle vara en bra värvning med HA mått, han lär vara riktigt taggad på att spela och visa att han håller för SHL (han vill nog ju sikta mot SHL kontrakt nästa år), sedan tror jag att hans högstanivå är bra mycket högre än Bjurös.

Aa de som finns tillgängliga på marknaden är det nog ett bra val, alternativet skulle vara att låna in en juniormålvakt från något SHL lag och det är ju ganska oprövat, då har ju Hanses betydligt mer rutin från SHL och slutspel.

Jag är positiv till värvningen, spetsar till vår målvaktssida och förhoppningsvis kan det smitta av sig på försvarsspelet så det blir stabilare.

Rytter: stör mig så inni helvete på alla drop-pass och tokoptimistiska pass i framför allt egen zon och mittzon.

Får väldigt få lägen i 5/5 när man hela tiden ger motståndaren gott om tid att backchecka och ställa upp i försvar.
PP ser dock väldigt bra ut. 3:e kedjan har också börjat piggt.

Gavelo: ja, jag tror också Skröder skulle få grymma problem med tempot och det flängiga spelet i Allsvenskan.

Tycker f.ö att Hedman var en av Modo's bästa backar ifjol, och kommer säkert bli viktig även i år sedan han kommit in i det allsvenska spelet mer.

Hanses, vad tror ni om honom?
Han har aldrig imponerat på mig de gånger jag sett honom, trots att han haft Skellefteås försvar framför sig.

En jämn och ok period. Vi är bättre i egenzon jämfört med förra matchen, men gillar inte att vi spelar fast varandra, vi försöker alltid vara så konstruktiva. Jämför med Mora som spelar mycket enklare och rakare ur egenzon och det gör att dom kommer med bra fart.

Vårt stora problem är spelet ut ur egenzon, vi måste göra bättre avvägningar och variera oss mer, konstruktivt när tillfälle ges och sedan enkelt och rakt ibland för att variera. Just nu är vi nog ganska lätta att läsa.

Vårt PP var bra, mycket skottförsök från blå och det blir alltid farligt, så ska vi fortsätta.

Sedan är domaren idag bra, han har inte synts till i första vilket är ett bra tecken. Har tagit för det uppenbara och haft en jämn nivå i första perioden för bägge lagen, fortsätt så tack.

Gusse:Allvarligt talat, så är det nära katastrof.
Är vi verkligen så här dåliga?
Det finns ju ingenting...så avslaget sömnigt.

{7633}: Mora har alltså fyra backar borta men har ändå ett stabilare försvarsspel än Modo. Modos spelare ser ut att vara blytyngda ut av stundens allvar. Ett enkelt mål eller två kan få allt att släppa. Vågar vi hoppas?

{7225}: Hedman är stabil vilket är något modo har behövt under många säsonger.
Du förespråkar skröder , en spelare som alltid har varit svajig i sin prestation oavsett poängskörd.
Fritt att tycka vad man vill men gamla spelare med behov av att spela med spelare som ska städa upp efter "poängmakaren" skröder tror jag bidragit till modos förfall.

Många verkar verkligen vilja ha Hanses, vet inte direkt om han är så överdrivet mycket bättre än Bjurö.

Han är mycket jämnare men har ju inte övertygat direkt med Skellefteås försvar som även om det är Skellefteås svaghet så är det många gånger bättre än Modos.

Tarasov: Tempo i allsvenskan?! 😁

Sven Tuta: Inte jag i alla fall, Hedman är en spelare som jag aldrig sett uppsidan hos faktiskt.

{7225}: Det har många sagt om Hedman också.

{7225}:
Personligen tror jag han saknar tempot för allsvenskan

{7225}: Skröder framför mål i PP var en klassisk "stå vid sidan av i stället för framför".
Trist att han slutade skjuta, hade ett bra skott.

atomragnar: Skröder skulle vara toppklass i serien, eller har jag missat nåt? Enorm tillgång både på ( kanske framförallt framför mål i PP) och utanför isen.

atomragnar: Drygt 2600 biljetter sålda hittills, kan man hoppas på 3000 åskådare ikväll tro?

hanzon: Vad skulle han tillföra?

Sven Tuta: Nu får det vara dags att Skröder signar

Monno:
Kul, kanske tar han JPs plats i lönebudgeten

www.modohockey.se/artikel/jkz8aiufa-4ij6i1/

Väntat och på tiden att Heier får kontrakt. Tycker han gjort det bra. MAn får väl utgå från att han inte är allt för dyr.

(På tiden kanske man inte kan säga då det tydligen var ett bestämt datum sedan innan men?)

{6870}: skräckscenario: Sundsvall skriver kontrakt med JP och han är med och spelar bort MoDo från HA. Det får inte hända.

Tarasov:fara på färde! Rätt va det är så står det Frölunda Indians på bröstet isåfall...?

Mydar:
Inte säkert 4 linan med Wahlgren,Öhman,Stål funkar väl rätt ok med den istid de får ... Bättre att köra på med dessa till jul,kanske de dessutom kan lyfta sig ytterligare

{6870}: Nu har det väl inte klickat riktigt för Jesper, men tråkigt han lämnar då det finns stor potential. Men då innebär det någon annan spelare är på ingång?

Kontraktet bryts med Jesper Persson

En sak som generellt är väldigt förbisedd - så missnöjda och skeptiska som vi är, är även sponsorerna. De är klart vi som fans har rätt att ställa krav - som chippar in pengar för att gå på matcherna medlemskap etc. Vi vill att våra pengar ska förvaltas väl samt att klubben ska kunna erhålla en underhållningsprodukt. Det gör de inte. Det är en business. Sponsorer kan ställa bra mycket större krav - även de lessnar och ju sämre modo tågar på så kommer det generera sämre "exposure" inte alls lika många som följer modo utöver de vanliga fansen. Redan nu missar vi SHL sändningarna vilket drar mycket fler tittar som kollar hockey utan sympatier för något av de spelande lagen.

Som jag ser på det och har "analyserat" (fett fint att slänga in det ordet), nej bara tror från hur jag ser på ett affärsliv. Så är långsiktigheten oroande. Jag har säkert alldeles för höga krav och förväntningar själv som supporter. Jag kan erkänna att jag haft tro och lite krav/förväntan att modo verkligen skulle satsa och vara ett topplag med starktrupp och verkligen göra det från dag 1 och inte som tidigare med panikvärvningar vid Jul (- antar det kommer upprepa sig i år). Men det såg man under "silly" och försäsong att denna trupp inte skulle vara.

Svartvadet måste skaffa sig självdistans och inse att skorna är för stora för honom. Förändringen som påståddes ske var på tok för liten och kändes bara som ett spel för galleriet. Men frågan är vem kommer någonsin våga säga emot de gamla "storspelararna"? de kommer så klart få fortsätta rotera på denna position. Önska de vågar satsa externt tom någon som inte behöver ha bakgrund som hockeyspelare. Våga chansa på fräsch inom sportledningen/sportrådet whatever. Skulle vara väldigt intressant att få in någon från Allsvenskan/Div 1 som har koll på ligan och vad som krävs och även spelare/fynd som finns där.

Punkt 2 angående ledningen "KOMMUNIKATION" - dödstyst snälla vad tänker ni? De måste prata i situation som denna.

Återigen kommer en rejäl rant av oro och enorm besvikelse.

Mydar:
PP plus Karlqvist, en del individuella prestationer har fixat poängen. Fram till SSK matchen var Bjurö rätt ok också. Men generellt sätt har motståndarna kommit till lägen oftare än vad vi gjort är mitt intryck. I grova drag....

Monno: Nej jag känner mig tyvär lite pessimistisk i dagsläget. Kanske beror på vädret. Klart jag önskar jag har fel, men vad är realistiskt? Kika man på tex Björklöven så har de ju inte lyckats ta sig upp på gud vet hur många år sen. Vad talar för att Modo inte ska harva i denna serie år ut o år in? Å andra sidan så ligger de ju ivarjefall inte sist, men jag hade förhoppningar de skulle ligga lite högre. Ni som sett matcherna, är det små marginaler eller är det mest slarv som avgjort?

Robin Ztorken L: Ja men oj. Var Mydar som skrev att vi aldrig går upp igen inte du. Ber om ursäkt. =)

Thors 22: En övertro på otränade, omotiverade oduglingar från AHL.
Det kan vara en av anledningarna.

Monno: Aldrig sa jag inte, men många år framöver.

Robin Ztorken L: Menar du att Modo och Örnsköldsvik har sämre förutsättningar än Timrå eller Leksand? Eller fär den delen Skellefteå?
För inte finner jag det helt otroligt om ett Timrå i form skulle slå Leksand t.ex.

Du har såklart rätt i att vi har en fördel i år iom fallskärmen.
Men att vi på något vis skulle hamna i en sits där vi aldrig skulle kunna gå upp är ju en väldigt pessimistisk syn. Det kan ta en jäkla massa år. Det kan såklart vara slutet på vår storhetstid. Men att vi aldrig någonsin skulle gå upp jämfört med klubbar som Timrå, Leksand, Rögle m.m. Eller till och med Stockholmslagen har ju inte våra förutsättningar då deras kommun inte är lika snäll/blåögda/beroende. Samt att här uppe är det Modo som får sponsorkakan. Bara i Sundsvall ska den delas på ett helt gäng olika sporter.
Vad har vi i Övik som är större än hockeyn?

Robin Ztorken L: Skellefteå tillbringade 16 år i de lägre divisionerna innan de kom tillbaka in i värmen 2006. Hoppas att det inte tar lika lång tid för oss. Finns det någon seriös analys vad det egentligen är som hänt sedan det senaste guldet till degraderingen?

Mydar: Det va nog denna säsong det skulle kunna funkat, med ett aningen ekonomiskt försprång. (SHL fallskärmen).
Efter det får vi nog lita på guds försyn, eller att det kommer hem ett gäng NHL spelare, som är villiga att ta sig an uppgiften.

Annars kommer vi nog få harva här i många år framöver...

atomragnar: rivalitet mellan supportrar kan vara kul och en viss grad av munhugg hör ju till. Det har ju funnits en mycket högre grad av rivalitet mellan timråfans och modofans tidigare, idag tror jag att supportrar av båda lag behöver vakna upp och se verkligheten. Timrå har ju till viss grad gjort sin krisresa och börjat säsongen starkt men jag minns hur förödmjukande känslan var att förlora mot allsvenskt motstånd de första gångerna. Man tänker: "vafan vi är bättre än så här, det är pinsamt att visa för hela världen att vi torskar mot Pantern". Cred till modofansen som går på matcherna trots att man kan förvänta sig lite mer av laget just nu, samma sak till lövensupportrarna. Däremot minns man ju vilka som var först in i timråboken för att håna när vi halkade ner i allsvenskan, det är magstarkt att idag se att samma individer uppvisa lika lite ödmjukhet idag när man nu sitter i samma båt. Serien är lång och mycket kan hända men som timråit har vinsttrender och starka prestationer varit en bristvara de senaste åren, det är naturligt att man blir lite kaxig. Sen ska jag inte sticka under stolen med att det kan uppstå en viss känsla av tillfredställelse ibland när Modo förlorar en match och vi får en chans att skapa ännu några poäng i tabellen mellan oss men inners inne ser jag hellre en snortajt matchserie mellan Modo - Timrå med risk för att behöva genomlida lite hån vid förlust än vad jag ser Timrå - Tingsryd och en komfortabel 4-0-matchserie med vinst för mitt lag. Dessutom ser jag hellre att det går bättre för norrlandshockeyn än hockeyn på de mer sydliga breddgraderna. Jag tror någonstans att Hockeysverige hellre ser en match mellan Timrå - Modo/Luleå/Brynäs med 5000 på läktaren istället för samma lag möta pantern med 400 pers på plats i en islada.

atomragnar: Håller med, puckbehandlingen och skrisko åkningen måste bli bättre. Men de är åtminstone på rätt sida om strecket. Tror inte Modo nånsin går upp igen, det lika bra vänja sig att de får harva i allsvenskan. Finns åtminstone möjlighet för ö-viksborna att kika lite hockey. Tur att man býggde arenan medan det fanns möjlighet, nu hade det ju vart helkört. Jag har bara sett den match mot AIK, och den var ju faktiskt riktigt underhållande, så allsvenskan är ju inte så tokigt ändå. Sen får man stå ut med lite hönsgård ibland, samma med att målvakterna kan släppa in en badboll osv. Men det såg ju ut ungefär likadant i SHL med, i många matcher.

{297}: Ja, det är pinsamt att greppa efter halmstrån för att försöka klandra ner på lag vilka har lyckats och går väligt bra. Det är en förnekelse över hur illa et faktiskt är för modo. Det är verkligen inte så att alla lagen helt plötsligt spelar ättre mot modo än övriga lag i serien. Att klanka ner och försöka få TIK att se dåliga ut är tramsig de vinner matcher i samma frekvens som modo förlorar dem dvs. ofta. Modo har bara inte ett lika bra lag - vilket även kan leda till då att motståndaren ser bättre ut än när de spelar mot ett bättre lag likt TIK. Jag är grymt imponerad av TIK och ni har verkligen byggt ett lag på rätt sätt och skull vilja säga är helt motpolen mot modo. Modo som har kapital inkl fallskärmen iår så ser jag det som ett brutalt misslyckande så här långt. Inte en chans att vi kan skylla på att det tar tid att bygga ihop laget osv. samma visa varje år. Det är en naiv lösning att hoppas på att alla helt plötsligt ska växa in och spela mycket bättre hockey Farley t.ex. Tror inte han kommer att bli det vi hoppades på säkert något bättre men inte så ledande man önskat. Juniorerna tar det nog längre tid för och det är förstålig men bra för framtida säsonger att de får istid nu. Så tråkigt vi inte kommer kunna behålla Karlqvist bara för framtiden i AS.

Oroligt om Svartvadet & Co har samma naiva tanke att det bara kommer att släppa.

{5647}: Ödmjukhet alltså? Var det den egenskapen du bemästrade i det senaste kvaldramat?

{5647}: Det söta i sammanhanget är att DU pratar om ödmjukhet. Du som beklagar dig över hur dåliga Tingsryd var mot er och i samma andetag pratar om hur svaga vi är mot dom när vi vinner med 4-0 och ni torskar med 2-4.

Confusius: Nu har jag inte specialstuderat. Men nog är det jävligt få gånger Skellefteå fostrade backar slår sarg ut? (Vilket ställer till det i NHLs dump and chansen mentalitet kanske?)

Hört från en som vare mkt med ungdomslag, alltså typ U16. Och vad jag fattar så får grabbarna där beröm om dom försöker lösa det konstruktivt istället för slå sarg ut. Skit samma om dom får ett mål i baken och förlorar matchen. Så länge dom vågar vara kreativa.

Någonstans är det ju som JFK säger tränaren som bestämmer hur det ska spelas.
Och där gäller det ju att förstå vad man har att göra med. Du kan inte be Torp vara kreativ i alla situationer för det kommer gå åt skogen. På samma vis som du inte kan be EK65 du kan sarg ut så fort han är under press.
Det vore iofs ett enkelt sätt att få en NHL back att bli SHL klass. Om ens det. :-)

{5647}: bjuder man på lillfingret så tar motståndaren hela handen

{5647}:
Kan vara ett olycksfall i arbetet, lite som när vi vinner fast tvärtom ;)

Eller: De är så söta de små Timråiterna. Årets sämsta match. Ödmjukheten försvinner rätt fort om man har en - tillfällig? - framgång...

Rytter: tyckte mig se att löven spelade med enbart 4 spelare sista minuten, eller såg jag fel?

{5647}:

Jäklar var löven spelar bra idag. Rullar upp Timrå gång på gång.

Timrå spelar ganska tätt i egen zon och krymper ihop i slottet, det är ju så dom har försvarat sig i serien och med en bra målis har man släppt in få mål. Men löven har utnyttjat detta smart genom att ta upp pucken på blå i anfallszon och tvinga upp Timrå, sedan med snabba passningar och platsväxlingar skapar man ytor.

Är bra spel av löven, men timrå kommer nog inte upp i normal standard heller.

« · 1769161 · »