1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 390256 inlägg · 4145 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
TIK fan i Övik :

Spelar boxplay i 60 minuter och vinner matchen med 1-2. Låter riktigt bra om du frågar mig.

TIK fan i Övik : Modo tog bort dom 2 spelarna i Timrå som är vassa offensivt, sen var det ganska enkelt att spela av matchen ;)

Nucky: Ja. Blir så när man möter ett lag som spelar boxplay i 60min.😉

TIK fan i Övik : förlusten i Måndags känns fortfarande va? ;)

TIK fan i Övik : Lär inte behövas. Vi kommer slå er igen i slutspelsserien när vi luftar Bjurö.

Men tack för omtanken. Det värmer.

jeensen: Kan behövas i kvalet mot Sundsvall o dom som kommer att spela mot Modo till våren.

jeensen: och btw fytusan vad jag gillar hannes nya mask 😎 den kommer skrämma livet ur smålirarna i allsvenskan.

Jan brejack verkar inte helt med på engelskan. Men snälla ta hand om denna mannen så kommer han göra stor nytta i modo det kan jag garantera.

Monno: Självklart, "Percy Nilegård style"

zigge: Det är väl mest bara min egen magkänsla som tycker det .
Tycker han ger ett bra och sympatisk intryck.

Verka också som att han kan nog en hel del om själva sporten " Ishockey" eftersom han själv ha spelat en hel del (nog på en lägre nivå men ändå) + att även verka kan ta rollen som VD på ett bra sätt också.

Att han sen har flera års erfarenhet av en bransch där det nog har blåst en hel del hårda vindar gör ju inte saken sämre , han torde nog kunna stå i mot bra även i denna heta å hårda bransch när det blåser stormvindar.

Som sagt var detta är bara mina egna tankar , och jag hoppas verkligen att min magkänsla får rätt för nu behöver verkligen föreningen Modo få jobba i medvind !!

Smurfen: Utveckla gärna det lite mer - på vilket sätt är han bäst? Hans historik o dåd? Hoppas verkligen du får rätt.

Ogie Ogilthorpe: Jag tycker att varken Jesper i SAIK eller Viktor i Frölunda har utvecklats speciellt mycket under säsongen. Men jag hade gärna sett dom i Modo ;-)

Hur har det gått för jesper olofsson på slutet i skellefteå?

Monno:
Den nye tryout-backen verkar matchas med Victor Berglund på träning

WarEvryPractice: Ja men då borde vi fasken få betalt av Boliden också för att vi gör reklam för dom i allsvenskan!

hockey_21: Jag tycker det är coolt att Hanses spelat med Skellefteå-mask. Han borde kört med den till den gick sönder.

Är stålarna slut så är det så det ska vara. Jag vill inte se något jäkla "lyxfälla beteende" och köpa grejer på lånade pengar. :)

Apropå Skellefteå, sjukt överraskad över att Emil lämnar. Han är ju en perfekt spelare för framtiden. Kommer förmodligen inte gå till NHL som sin lillebror, men kommer spela stabilt i SHL. Märkligt. (obs jag har inte sett han spela denna säsong, men jag förväntar mig att han spelat bra).

Smurfen:
Vill nog ha mer kött på benen än 4 månader :)

Tarasov: Undra om inte VD Johan Widebro är ett av de bästa och viktigaste nyförvärven Modo har gjort på sista tiden ?

Tarasov: Stämmer det så är det ett fall framåt.

Viskarn: Frågan om de värvar Emil för att få Emil, eller för att få Elias?;) Bra taktik, använda Emil för att locka till sig brorsan hans också inför nästa säsong.

Smartin: Dreggel....:-D

hanzon: Klar för Växjö såg jag.

Smartin: Modo har ju uttalat önskemål av en center, så det vore bra om det nu blir så. Man kan alltid hoppas.

Emil Pettersson lämnar Saik. Hade inte varit helt fel att få in honom i laget igen men tror nog att han går till en annan SHL-lag. I allsvenskan är väl kanske Timrå mer attraktivt.

Ogie Ogilthorpe:
Enligt VD:n så har man numer liknande spelide/riktlinjer från A - J18, kolla intervjun på hemsida. Kanske är det 5 framåt och 5 bakåt;)

NuMo: Du vill alltså fortsätta som vi gör nu?

Sen är det dags att avliva myten om att Modo skulle ha dåliga förutsättningar. Det är ju helt enkelt inte sant.

Ogie Ogilthorpe:

Ingen fara för mig, jag har bra med skinn på näsan. :)

Kontinuitet tycker jag att man skall ha i föreningen. Men jag tycker inte föreningsfolk, styrelser skall styra spelidén på isen. Jag tror helt enkelt inte att ett fastslaget spelsystem är receptet till framgång.

Däremot är organisationen viktig på hur man utvecklar spelare på bästa sätt, detta i Modos fall, trots att man har alla naturlagar emot sig, speciellt den med sponsorer och pengar. Men även den om upptagningsområde, hur många spelare som finns tillgängliga på ett bra sätt. Att man dessutom är ett glesbygdslag, i en ort där föreningen är hårt kritiserad för att det inte går lika mycket av kommunens pengar till balett, opera och annan obskyr kultur är ännu fler naturlagar emot. Modos goda rykte är stukat och ifrågasatt.

Orten måste samla upp sig och förstå hur viktig Modo är och dessutom måste man ödmjukt förstå att man är beroende av alla andra småklubbar i sitt upptagningsområde.

Att utbilda ungdomar till bra spelare så att man på flexiblaste sätt kan ta vara på dem när det är dags för a-lag är vad jag tror krävs. En tränare som förstår att ta vara på talang när de ser den och anpassa spelsystem efter de individer som klubben erbjuder. Att vi blir för statiska i ett förutbestämt spelsystem, som gud förbjude, dessutom är ett dåligt spelsystem vore förödande för klubben.
Hur bryter man sig ur ett sån spiral ifall man bestämt sig för att den kontinuiteten är viktigare än att våga bryta mönster?

Ogie Ogilthorpe: Om jag minns rätt så hade företaget Fjällräven - när de blev huvudsponsor för arenan - ett krav på att en förutbestämd summa skulle gå till ungdomsverksamheten. Har någon nån koll på de eller har jag missuppfattat det?

Ogie Ogilthorpe: faktum är att Modo till stor del ändrat ditt sätt i vinter. Ambitionen har funnits länge, men nu verkar man kunna genomföra det bättre också. Mer disciplin i juniorlagen, bättre träningar och mer intensitet. Man går vidare i båda årskullarna trots att man ät riktigt unga och man gör det samtidigt som man lånat ut massor av spelare till A-laget.

Skellefteå verkar delvis ha havererat.

NuMo: Först ber jag om ursäkt för att jag kallade din åsikt för tramsig. Det var dumt sagt och jag brukar störa mig själv nåt oerhört när andra häver ur sig sånt där, så då får jag göra en pudel när jag själv gör det.

Nu till sakfrågan. Det är inte allenagörande. Men det gör föreningen personoberoende i ledarpositioner. Det ger stadga och stabilitet, både på isen och i organisationen. Kontinuitet. Allt som fattats hos modo de senaste åren.

{5647}: Det finns i mitt tycke i alla fall en väsenskild syn på juniorhockeyn i Modo och SAIK. Modo försöker fostra världsstjärnor. SAIK försöker utveckla spelare till sitt A-lag.

Modo kanske hade råd med sitt synsätt tidigare, men man har det definitivt inte nu.

Monno: Jo, det finns ett mål minst och det är att ta sig till superelit så man får bättre matchning och utveckling på våren. Att misslyckas med det är inte bra då man tappar attraktionskraft.
Sedan kanske man skiter i om man vinner guld eller kommer sig, bara man får så bra utveckling som möjligt.

{5647}: Fast resultat på juniorsidan har väl aldrig varit SAIKs mål heller? Utan det är den personen liga utvecklingen som är viktig. Att man vågar spela sitt spel.
Nu kanske J20 är mindre så än i yngre åldrar men.

Ogie Ogilthorpe: Fast nu går det inte så bra för saik. Deras a-juniorer går riktigt uselt för tillfället.:)

Ogie Ogilthorpe:

Fast jag tror inte på det även om du tycker det är tramsigt. Om alla har det perfekta systemet, vilket alla skulle få om det var så allenagörande, vad gör skillnaden mellan lagen då?

Och varför är det så självklart att idén om spelsystem inte skall genomsyra hela åldersfördelningen i föreningen?

Så här sa man i Djurgården då:
"2. Hur långt ner i åldrarna används A-lagets spelsystem?

– Torpedhockeyn ska gå som en röd tråd genom föreningen ända ner på knattenivå."

NuMo: Trams.

SAIK har en genomgående modell för hela föreningen. Funkar bra där.

Mycket handlar om att alla tränare i föreningen ska jobba tillsammans som ett team, och utveckla hockeyn i föreningen. Gör man det kommer man att utveckla egna ledare också. Men föreningen måste peka ut riktningen som man ska gå, HUR man ska spela i stora drag.

Sen är det självklart att det inte bör gälla ungdomsverksamheten, utan från B-juniorer och uppåt.

Rytter: Ok.

Hälge:

Nej det var en analys tagen från en skribent i Timråboken, och om du nu tyckte den var så felaktig så du var tvungen att försvara den så borde du ha kommenterat den där inne först och främst.

Rytter: "Så låter iallafall analysen från Timråboken".

Tolkade det som om det var en allmän analys. Antog jag fel så ber jag om ursäkt.

Hälge:

Skrev jag från alla?

Rytter: Från alla ?

Jag tycker att ni var bättre i den här matchen än er hemmamatch mot oss. Då tyckte jag att Timrå var uddlösa, men igår skapade vi lite iaf. Från den andra perioden kändes det som om ni styrde spelet som ni ville.

{5647}:

Nej vi var inte bra igår, vi var helt värdelösa. Enda anledningen att vi vann var för att Timrå var ännu mer värdelösa. Så låter iallafall analysen från Timråboken:

"Modo var helt värdelösa och förtjänade inte att vinna över huvud taget, sedan får dom jubla och läsa in felaktiga slutsatser i Modoboken hur mycket de vill, faktum kvarstår: Deras lag är ett av de sämsta i ligan och den enda anledningen till att de vann i kväll var oförmåga och slarv från vårt håll, samt allmänna tillfälligheter."

Personligen tycker jag det är helt perfekt att andra lag ser på oss på detta sätt, perfekt ifall deras spelare tycker så också.

För oss som följt laget sedan omgång 1 så är det klart att det är ett helt annat försvarsspel och tålamod nu i de senaste två matcherna, våra juniorer kommer in i det bättre och bättre och med rekryteringar på de positioner där vi haft skador kommer vi bli starkare.

Vi får inte glömma att en av våra ledande centrar och en försvarare som skulle ta stort ansvar har varit borta länge, samt att den junior som var troligast att ta nästa steg blev sjuk och borta lång tid.

Nu när spelet börjar bli bättre och vi får tillbaka spelare och värvar till luckorna så ser det intressant ut. Tycker att Rundqvist och Byron har mått väldigt bra av att få avlastning av en rutinerad spelare som Ericsson. på center positionen.

Första halvan är snart spelad och visst vi har kanske 6-8 poäng mindre än vad som hade varit ok. Men jag tror att vi kommer göra en bättre andra halva av serien och borde kunna utmana om en bra placering i fortsättningsserien, tyvärr kommer vi aldrig nå plats 1-2 eftersom vi lämnat för stort handicap redan.

Tarasov: Jag håller inte med. Jag tycker aldrig att vårt försvarsspel i egen zon varit bra. Det har fungerat, men då är det för att det snudd på galet aggressiva spelet gjorts klockrent.
Det jag efterfrågat är ett stabilt försvarsspel som inte är extremt beroende av att ingen gör ett enda misstag.

Att ha ett spelsystem som i princip bygger på att vi vinner alla 1-1 dueller är i mina ögon inte bra. Nu tar vi lite mer avstånd, vi väljer tydligare bort att attackera spelare i ofarliga positioner och koncentrerar oss mer på att ta bort spelare från slotet. I alla fall var det så jag uppfattade det.

{5647}: Alltid lättare att komma i efterhand med facit i hand givetvis och därför undviker jag detta faktiskt.

{5647}:
Det har varit bitvis bra innan, men endast i 20 min el liknande, alternativt till vi hamnat i underläge-

Tarasov: Känslan är att Styf eller någon annan utövat utpressning på AJ. Försvarsspelet som var igår var faktiskt betydligt bättre än tidigare. Man var inte så aggressiva att man gick bort sig, hamnade på rygg på motståndarna och var överallt utom i slotet där någon motståndare stod fri.
Man säger att Modo var riktigt bra mot Mora också, men det var främst offensivt och försvarsspelet utanför försvarszon. Igår var den första matchen jag tycker att man var bra i egen zon och jag undrar om inte Per Styf varit inblandad i förvandlingen.

{7225}: Jo, men många kritiserar värvningen av T J Hensick också. Där var snudd på alla SHL-föreningar sugna och man gjorde ett väldigt gott jobb som knöt upp killen (trodde nog samtliga utomstående också). Hade man misslyckats med Fillpula hade Svarten inte alls gjort ett gott jobb, utan varit korkad. Nu kallas det "öppet mål" i princip.

Vad jag menar är att i efterhand är det alltid extremt lätt att säga saker, medan det inte alls är lika lätt i stundens hetta. Ska man ge kritik för misslyckade värvningar så ska man inte så raljant döma ut de bra. Det finns inga värvningar som är öppna mål eller som inte kräver något jobb, utan det är rent skitsnack.

Sedan kommer givetvis Svartvadets tid som sportchef med all rätta ses som ett stort misslyckande, men det är en annan sak.

NuMo:
Nu skall man hålla i åtanke att det är väldigt lätt att vara sarkastisk/plocka billiga poänger när man ser visioner i efterhand. Frölundas var ändå rolig... 5 framåt och 5 med bakåt typ....;)

« · 1783106 · »