1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 545253 inlägg · 4159 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
Tarasov: Reagan påminner också om den klassiska MoDo-värvningen Géatan!

KB: Gillar det inte. Lagom trött spelare.

Tarasov: Hinken vill ha in Linus Fröberg till nästa år. I en trolig roll som tredjecenter. Enligt Expressens sillyrum.

{9315}:
Oregano kan vara ett av de värsta smeknamnen som cirkulerat här! Kryddan hade varit bättre. Eller Reagan!

okej, roma och oregano skadade, jag förutsätter att båda två missar resten av matcherna innan uppehållet, och det kommer inte att komma någon nyförvärv innan dess så det är detta gäng som behöver göra det plus minus om op kallas hem också eventuellt

till den 19/12 eller 26/12 när serien startar igen skulle det kunna vara ett nyförvärv på plats, men det kostar pengar och det ska finnas någon att värva. en riktig utmaning för hinken

som jag skrev igår, spelschemat nu är inte roligt alls

linköping borta
rögle borta
timrå hemma
färjestad borta
uppehåll
färjestad borta
leksand borta

för övrigt lite nästan onödigt att det är uppehåll från 9 till 19 december, då det spelas en match, sen juluppehåll till 26/12

tur i oturen att det är roma som inte bidragit nämnvärt som är en av dom skadade, men oregano kändes ändå som att det var på väg mot något och det känns tveksamt att jacobsson kan matcha det även om han säkert gör fina insatser.

tufft läge minst sagt, nu får hinken och laget bekänna färg

Smurfen:
Intressant att se om det är några andra svar än i värmlandstidningen.

KB: Från Persson
Uppladdat:

500x0-screenshot20231124161551.jpg

Trilske:
Håller med, men gissar att vi ändå tänker samma roll någon form av offensivt ledande spelare.

Tarasov:

Skiljer väl inte jättemycket istid mellan 1-3 kedjorna, bara fjärde som sticker ut.

Förstakedja hit och dit, MK gillar att sprida ut gracerna:)

Rytter:

Man var ju rätt övertygad om att vi hade haft honom under hans prime när han lämnade (vilket inte riktigt visade sig stämma) men oavsett vad så känns det nog som att det tåget har gått.

Lär stå lite fler klubbar på kö än när han lämnade, så det är nog en rätt liten chans att han skulle återvända hit oavsett.

Rytter:
Jesper Olofsson har samlat ihop 125p på 254 matcher.
Karlqvist har 127 på 120.

Rent defensivt och när det arbetsinsats upplever jag Jesper fått samma kritik som Karlqvist härinne. Tycker inte kritiken mot Karlqvist stämmer.

Vi talar om två spelare i samma ålder. Jesper har 6 matcher och 5 mål på landslagsnivå. Karlqvist har 14 matcher och 12p.

Man kan såklart argumentera för att Jesper O passar bättre i vårt system och möjligen kan priset avgöra. Då jag föreställer mig att Jesper är billigare.

Schweiz är dessutom en annan typ av liga lite lättare att vara produktiv där. För det låter som att de flesta vill ha Jesper i en förstakedja ser det det som högst osannolikt att Jesper skulle producera mer än Karlqvist. Om man nu skall välja vill säga och allt annat lika.

{9315}:

Älskar Karlqvist för det han gjort för oss och den show han bjudit på genom åren. Det är en spelare man verkligen gillar. Men är verkligen inte sugen att ta tillbaka honom ifall vi håller oss kvar.

För den lön han sitter på tror jag vi kan hitta något bättre och i bättre ålder, eller fördela lönen för att höja kvaliten på fler positioner.

Jag hoppas att Karlqvist tar några år i NLA för att dra in rejält med slantar innan karriären är över, han har ju haft ganska kort karriär i SHL och slog igenom rätt sent så han har nog inte dragit in så mycket genom åren.

Lever hellre på minnena från Karla än att han kommer tillbaka och är långt ifrån den spelare vi hoppas på och behöver.

Jesper O är en helt annan sak, där är jag positiv, tror han passar in bättre i lagbygget och spelsystemet samt att han är mer ledande i alla delar av spelet än Karla.

Klart att man inte vill tacka nej till Jeppe O, men det är ju lönekravet som är frågan. Halvt oseriöst nu: men jämför Jeppes 13 poäng på 21 matcher med Timashovs 7 poäng på sina första fem matcher nere i Schweiz, och betänk då att den sistnämnde inte var så önskvärd pga sin vana av hög lön.

De påminner om varandra i att offensiven är tydlig prio också, inga som skrinnar hemåt i ilfart direkt. Så jag vet inte. Kan säkert vara att firma Hinken/Karlin tänker annorlunda när det gäller någon från Ö-vik, samt att det bäddar för en framtida återkomst av Victor också.

Men blir inte förvånad heller om man inte går så där jättehårt för den värvningen.

{5647}: Råma?
Sen har ju spelarna mer eller mindre gett upp och +- ska tas med stor nypa salt vad gäller alla i IKO

Monno:

Nackdelen med att skriva monsterkontrakt med lag som inte är etablerade i ligan.

Tror karlkvist klarar sig men rent ekonomiskt bör det bli ett rejält nedköp för en spelare som engsund som flyttade hem till moderklubben efter att ha höjt sitt marknadsvärde i luleå.

{9315}: Har sett en del matcher med Jeppe de senaste åren. Tycker han håller riktigt hög klass, även om Schweiz är typ Hockeyallsvenskan på steroider - så lite svårbedömd på det sättet.
En självklarhet för mig att signa om han vill hem nästa år. Betydligt mer skeptisk till Karlkvist då.

Nucky: jeppe har nånting som modo idag saknar, dvs ett riktigt jäkla bra skott. mikkel är troligtvis världsklass i att stå på rätt ställe vid rätt tillfälle, en skicklighet i sig, och jag vill inte säga att han är en dålig skytt men jag tycker också det är skillnad på honom och jeppe där jag håller jeppe högre på själva skottet men mikkel högre på andra punkter i målgörandet

kollade highlights från schweiz och han kan göra mål från alla möjliga vinklar, se länktips, nån säsong gammal. om han inte är slut denna säsong så tycker jag definitivt hinken ska värva honom, modo idag saknar den där spelaren som kan hänga den i krysset från en egentligen ickechans . givetvis inte viktigt men ett plus i kanten att han är från stan

är däremot lite tveksam till att ta både honom och karlkvist - två 32-åringar som 2 av förhoppningsvis 3 spetsvärvningar kan vara för riskfyllt och då väljer jag gärna en av dom och sedan gärna hitta några yngre spelare i övrigt, kanske 25-29 nånstans där det är mindre risk att det inom kort faller av. nu har han kontrakt för nästa säsong också men exvis en linus sandin hade varit bra.

om nu modo håller sig kvar, annars är det en ickefråga :)

erjo:

Briljant av MK om det räckte med att ändra kedjenummer med tanke på att Ranta hade mest speltid bland fws igår tillsammans med vigneault i den s.k. tredjekedjan.

Spelar dessutom pp så det är ju inte direkt tal om någon mindre roll för att han har fått "kliva ner" i tredje.

Nucky: Om Karlkvist lyckas producera 1ppg innan denna säsong är slut och IKO åker ur så tycker jag han är lite dum om han inte testar casha in i Schweiz.
Det som talar emot är väl att han fått barn, samtidigt är det ju bra att passa på innan skolåldern.
Där är ju Jespers situation tvärtom, hans barn går ju skolan så kan tänka mig att han gärna rotar sig i Sverige snart.

Men Karlkvist-Ny bra center-JeppeO känns som en helt ok 1a kedja i SHL... Eller 2a om Dickens kedja fortsätter dominera. :-)

erjo: Vi får inte göra samma misstag som senast och välja bort Jesper Olofsson om han vill komma hem.
Är dock rätt säker på att Hinken är beredd att slanta rejält ifall tillfället ges.
Landslagsspelare som passar vår spelstil och dessutom är en av våra egna produkter.
Som grädde på moset blir det också lättare att locka hem hans bror från NHL i framtiden.

Tycker nog det finns plats för Karla också, dock lär han lämna landet ifall OINK ramlar ur.

Gusse: Klassiskt exempel på hur en sådan här intervju fungerar:
Reportern ställer frågan "Kan du tänka dig att spela för Färjestad igen i framtiden?".
Oavsett vad Olofsson har för framtidsplaner kommer han i det läget svara "ja" och ge tidningen den rubrik de vill ha - för alternativet resulterar i rubriken "Olofsson stänger dörren till FBK" vilket genast plockas upp av kvällstidningar som sätter en ny rubrik: "Stjärnans diss av gamla klubben - vägrar återvända"
Medietränade idrottare lär sig snabbt att undvika den fällan.

Tarasov:
Fö sen OP lämnade har vi ingen med speltid som är från vår egen juniorverksamhet.

Sen har några med anknytning till Norrland. Rundblad/Ohlsson/AP och Niederbach har såklart anknytning till Örnsköldsvik.

Tarasov: och jag tror inte vi får det, Olofsson är klass och han har ändå hjärta för klubben.

Man ska inte stirra sig blind på den lokala faktorn som du säger, men det gäller mer spelare som OP tycker jag.

erjo:
Möjligen men tror vi får ut mer av pengarna om det läggs på annat.

Gardins/Karlins styrka är de faktiskt bortsett från den lokala faktorn. Även om det kanske handlar andra omständigheter.

{5647}: missförstå mig inte, tycker inte vi ska tömma sparbössan för honom och särskilt inte ifall han siktar på andra ligor än shl. Tycker bara att vi inte ska utesluta honom totalt.

Hur man än ser det så har han två säsonger med >1p/match, vilket är en sjuk bedrift oavsett kedjekamrater/speltid osv. Så kan man spela på hans styrkor och undvika hans svagheter är jag övertygad om att han kan vara riktigt bra.

Tarasov: tror det är helt givet att man vill ha hem Jesper. Det är en landslagsforward från stan som passar utmärkt i det spel Modo vill spela, med hög fart och ett riktigt bra skott. Att han kostar pengar är helt givet, men vi kommer ha mer pengar nästa år och vi kommer måsta spetsa om vi vill ta kliv i tabellen. Att jämföra med Ranta blir lite fel kan jag tycka, Jesper ska lira i en förstakedja och Ranta passar utmärkt i en tredje där han spelar nu.

Nesse: Nackdelen med Karlkvist är att han verkligen inte jobbar hårt defensivt. Vi har ingen forward som är så dålig defensivt som honom.
Han måste producera bra för att motivera att han spelar så mycket och med -19 i plus/minus är det faktiskt tveksamt även om han fortfarande är vass i PP.

Robin Ztorken L: karlkvist ligger på 14 poäng på 19 matcher. Plats 21 i poängligan och endast två modoiter är bättre. Så iskall skulle jag inte säga.

Fördelen med karla är att ifall han vill stanna i shl så känns det som modo har lite fördel i dragkampen.

Angående jeppe o så håller jag med, men det skulle ju kunna vara ett knep för att få hem goaloffson. Tyvärr är de väl allt för lika spelartyper.

Tarasov: Tänker samma med Karlkvist, tror han är "over the hill" vi ska inte fiska i gamla vatten, vi ska leta nytt, friskt och fräckt!
Karlkvist känns för närvarande helt iskall.

Fortsätter det här laget att spela som mot Örebro, så känns det osannolikt att vi behöver kvala oss kvar.

Gusse:
Tror inte det är helt givet att vi vill ha Jesper. Frågan handlar om vad för lön han vill ha? Matchar den hans prestation på isen. Av det jag sett tidigare så har han absolut något men tycker inte det sprudlat om honom. Med tanke på att vi har både Woods, Ranta och Aagaard. Så är jag inte helt säker på att han kommer höja i förhållande till den lön han kan tänkas krävas.

SPOODI: Oj, råkade visst posta denna i fel bok.
Uppladdat:

500x0-modo1png_0.png

Gusse: tror inte han vill stänga några dörrar. Hans MoDohjärta är stort. Ska tilläggas att intervjun är med Karlstads lokaltidning

Costanza:

Intressant att se hur stort Modohjärta Jesper har
Uppladdat:

500x0-img4876.png

Chrisse Haglund: Tuffa tider för nya nordamerikaner att producera i SHL. Sikura är nog också frustrerad.

3 assistPoäng på 15 matcher för Dylan sikura i skellefteå. ett perfekt byte,mot Ruohomaa. Oregan och Sikura verkade ha en fin kemi når dom spelade tillsamans i Henderson Silver Knights.

{10015}: vi ska inte vaska Jacobsson i en fjärdekedja. Ska man ge honom chansen ska det vara i en kedja som ska göra poäng

Tarasov: Fredrik Warg tycker jag har talang för medieyrket också. Det blir som helt avväpnat när han öppnar käften. "Vad säger du Hållander, du har bara 6p och är minus åtta efter arton. Vad lagar DU för mat när du vill hitta formen?"

Bad_Brett:
Är det samma som i podden? Inte tänkt på det men det stämmer isf. Dessutom blir det rätt kul när han intervjuar för han har en mjuk ton.

Silly: Peter Kempe är dock lite av en ulv i fårakläder. Han är väldigt duktig på att ställa tjugo såna där frågor med självklara svar, för att helt plötsligt kasta ur sig något mer kontroversiellt. Han mjukar upp spelarna i 45 minuter genom frågor som:

"How was it to play in the junior championships? I can imagine it was quite an experience".

Och sen helt plötsligt blir han en skjutjärnsjournalist som kan ställa väldigt raka frågor om varför poängproduktionen har uteblivit, om de valde MoDo på grund av pengarna eller vad det nu kan vara. Frågor som aldrig hade fungerat i något annat format, men som spelarna accepterar eftersom han värmer upp dem med mysprat tillräckligt länge. Riktigt hög intervju-IQ på Peter Kempe skulle jag vilja hävda. När han ställer de där lite jobbigare frågorna kan man nästan få känslan av att han råkade uttrycka sig lite klumpigt, men min känsla är att han vet precis vad han gör och är väldigt duktig på att generera svar som de flesta journalister inte får.

Frisco:
Tack. Kul, men en rolig fråga .

Jag tycker dom där frågorna är lite roliga som reportrar ibland ställer..
Vad tror dom att dom kommer få för svar?
Nä jag tänker inte köra ett år till.här i övik?
Ungefär som att fråga någon som jobbar på bolaget : Är det här vinet gott.
Nä det är det inte...🤣

Frågan skulle ha kunnat lyda :
Hur ser du på din framtid närmaste 3 åren.
Då skulle han kunna svara :
Jag hoppas på att jag får stanna var här och utvecklas för att sedan kunna ta steget till NHL.,
Det är ju mitt mål..
Det hade känts mer äkta!

jonsson:
Källa?

jonsson: Gillar han vattnet redan?

{10015}:

Lassi Lehtinen öppnar för att stanna i Modo

erjo: Jag räknar ändå in honom, iallafall i en fjärdekedja. Det var ändå vår klart bästa junior förra säsongen, lånaf vi ut honom en säsong till riskerar vi nog att han väljer att få chansen någon annanstans.

SPOODI: Jacobsson ska inte räknas in på våra top-6 nästa säsong. Han kommer få chansen att visa upp sig på försäsongen men man ska nog undvika att räkna in honom där ifrån början. Vi ska trots allt ha ett bättre lag nästa år än vi har nu.

{9315}:
Olofsson-ny-Woods
Jacobsson-JD?Aagaard
Södergran-sam-Ranta
Niederbach-EJK-Ohlsson
Extra:AP, LP och OP.

OP bör lämna, LP får nog chansen på försäsongen och/eller utlånad

Silly: Tveklöst. Hoppet står till att han saknar vattnet i Ö-vik tillräckligt mycket.

{5647}:
Ja alternativet är att flytta hela andra till förstakedja.

Shangattay: Stackars målvakter, kommer sitta skott i kryllan i varje anfall :)

« · 2605065 · »