1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 529876 inlägg · 4121 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
JonathanF:

Synd inte alla Löven-Modo och Modo-Löven är lördagar men fredag är helt ok!

Matti Pauna: Poängen kvarstår. Han fick ta klivet upp till SHL och gjorde det så bra där att Colorado plockade över honom.

modomille: Werner var ett lån av FBK och återgick efter säsong i Löven.

Tarasov: precis. Det är en målvakt i Tuohimaas kaliber vi skulle behöva. Helt annan stabilitet.

Chamez: Det låter bra om det är så

Smurfen: Jag väljer att tro att vi valde Emil Larsson istället för Lundin.

snowden: Av dom två lagen ser jag helst honom i SSK.

snowden: Hellre SSK, De har AJ som coach. 🙂

Smurfen: Vi lär ju ha dragit oss ur.

Smurfen: Lundin uppges välja mellan Löven & SSK. Vart ser ni honom helst?

Smurfen: Ser att Lundin väljer mellan SSK å Löven

Valde han bort oss tro och vi tog Fitzgerald istället eller ???

Gusse: 9 fredagar , 3 lördagar och 2 familjedagar på söndag kan jag tycka är rätt så bra schema !

Borde ju bli hyfsad med publik dessa dagar

modomille:
Han var topp 5 i SHL en säsong och topp 10 en annan. Helt ok i AHL. Det är en målvakt som ligger kring 905 i SHL, förra säsongen endast 0,2% efter Lassi. Nu är inte målvaktslivet så enkelt men bör absolut kunna gå över över 92 i Allsvenskan

grimiss:

Haha, ok vi tar din metafor istället
”Kättingsröjarna” från Övik!

På 🧻 (papperet) ser det tämligen bra ut!

JonathanF: Jag tror faktiskt det kan komma mycket folk mot Almtuna den 27e. Går Modo bra så kan vi nog inte utesluta fullsatt och därmed publikrekord för en Almtunamatch

hockey_21: Håller med. Men alla kanske inte bor på orten vilket man ändå måste respektera då vi inte direkt får någon lön från Modo Hockey.

Vikingmodo : Dom hårdkokta supportrarna är dom som är där en onsdag mot almtuna.

Vikingmodo : Vi möter ju Löven i slutet av julledigheten, lördag den 3/1. Det är en perfekt dag enlig mig

hockey_21: Hade gärna sett en Lövenmatch i mellandagarna. Då är alla hårdkokta fans hemma så stämningen blir extra bra då

KRB: slåttermaskiner är rätt veka faktiskt, känsliga och går lätt sönder vid minsta sly. Det vi vill ha är en kättingröjare!

Gud vad jag hoppas att Sverre håller måttet 🙏

JonathanF: Mot t.ex löven blir det mycket folk i vilket fall som helst, bra att en sån match inte hamnar i mellandagarna.

Det är egentligen konstigt hur det här kan ha blivit en diskussion. Visa mig en annan målvakt än Tuohimaa som har Werners meriter.

appoF: Du som verkar gilla statistik så mycket aldrig hört talas om sample size? Han var inlånad i fem (!) matcher 20/21 och dom matcherna försöker du använda som argument för att Werner skulle vara dålig? Kom igen. Om du vill kolla på hans siffror i HA så titta på hans sista säsong i Löven där han hade 91.5 som tjugoåring och belönades med SHL kontrakt. Det är ingen ide att bunta ihop alla hans matcher i HA som du gjorde då många av dom matcherna var från säsongen innan när han var junior. Eller när MoDo tar in spelare ska vi börja kolla vad dom gjorde som junior och basera våra åsikter på det?
Du snackar också om att du hade velat se en målvakt som radar upp säsonger med 91+ i räddningsprocent men du verkar inte förstå att den målvakten i så fall hade behövt komma från HA eller någon annan andraliga. För målvakter som radar upp säsonger med 91+ i räddningsprocent i SHL/Liiga mm spelar inte i HA. Och du verkar inte heller begripa att en målvakt som har sämre statistik i en bättre liga, kan vara bättre än en målvakt som har bättre statistik men i en sämre liga. Med ditt resonemang så borde MoDo plocka in någon målvakt med 97 i räddningsprocent från den ungerska ligan för det är bara den där lilla siffran på spelarens EP sida som betyder något. Inte vilken nivå dom spelar på. Inte potential. Bara den där lilla siffran på EP.

SPOODI: I HA spelar man väldigt sällan på lördagar dock

Gusse:
Om vi kan vara ett rullande segertåg i år som spelar en rolig och målrik hockey.
Så kommer det automatiskt komma vara mycket folk på matcherna...tror jag?

Vi behöver en sådan säsong nu efter 2 år i SHL träsket!

SPOODI: Tråkiga lag. Men samtidigt så får vi nog dubbla antalet åskådare på dom matcherna mot om det hade varit en vanlig onsdag

appoF: Har varit det sedan Liv, med undantag för Söderström 2017. Annars är underpresterande målvakter ett normalläge, utom i korta perioder som ni själva såg i våras. Men en helt rimlig analys tyvärr.

SPOODI: Uselt att få Almtuna som mellandagsmatch. Hemmaderby mot Björklöven 3e Januari blir dock riktigt kul.

Keriksson: två lördagsmatcher på hemmaplan, Almtuna och Östersund... kommer vi ens sälja 4k biljetter? Riktigt dåligt schema

Schöönt:
Jag tror att Svettie kommer bli en succe!

1. Jesper Olofsson
2. Linus Andersson
3.Alex Swetlikoff
4.Emil Larsson
5. Gerry Fitzgerald
6. Kyle Topping
7. Tyler Kelleher

Silly: Tror absolut att Jacob Bengtsson är nr 3 i modos backbesättning. En stabil och pålitlig back. Sedan att Alex är satt så högt upp är för min gissning (på enbart stats) Är han kommer vara och nosa på topp6 spela PP men hamnar nog i tredje tillslut därav 7a. För OP,sebbe,Bjersa kommer ju vara modo jämnaste kedja när man summerar året, blir inte många misstag där men istället inte det största offensiva hotet därav är de längre ned på min ranking.

Gavelo:

Potientialen finns helt klart hos Werner och förstår han med. Går han upp med er blir han kvar som iafl backup. Han är väl på förhand etta i ranken av målvakter men han är inte en Bartosak/Cannata.

Jag är tveksam till Frans med. Kurva neråt och börjar bli till åren och var väl bra men inte superbra ifjol. Vi med vår defensiv hade behövt en superbra Joe Canata i mål som skapar trygghet. Frans fick dessutom 2 år med. Kenttä tog den enkla lösningen igen och plockade han efter slutspelet istället för ta in det som behövs.

Schöönt: Baserat på hur viktiga/bidragande de blir:

1. Olofsson
2. Andersson
3. Topping
4. Kelleher
5. Larsson
6. Fitzgerald
7. Carlsson
8. Pettersson
9. Swetlikoff
10. Mattsson
11. Ohlsson
12. Bjerselius
+övriga

1. Rundblad
2. Berglund
3. Bengtsson
4. Persson
5. Rönningen
6. Norén
+övriga

Schöönt:
Har du sådan bra koll på Alex Swetlikoff?
Och Jacob Bengtsson?

Såhär skulle jag ranka Modo 25/26 Forwards + Backar

FWD:

1. Jesper Olofsson
2. Tyler Kelleher
3. Emil Larsson
4. Linus Andersson
5. Gerry Fitzgerald
6. Kyle Topping
7. Alex Swetlikoff
8. Måns Carlsson
9. Carl Mattsson
10. Oscar Pettersson
11. Jacob Bjerselius
12. Sebbe Ohlsson
13. Milton Gästrin
14. William Falkenhäll

DEF:

1. David Rundblad
2. Victor Berglund
3. Jacob Bengtsson
4. Sverre Rönningen
5. Viktor Persson
6. Jakob Noren
7. Hugo Hallin
8. Oliver Svensson

Greg P: Nä visst, du har ju en poäng i det uttalandet.
Dock är det en väldigt bra målvakt som kanske behöver en omstart.
Hamnar man i fel miljö så kan det bli så att spelare underpresterar, säger inte att så är fallet i detta case, men han vittnade ju om att det var struligt under fjolåret så en lugnare miljö där han är uttalad 1:a kanske kan få honom ”back on track” igen.

Tar man eran Frans så har han hyllats enormt fast trenden är desamma, från Shl och topplagen ner Ha och nu ännu ett snäpp ner i Ha om man anser att Löven är ett snäpp ner från Ssk vilket iofs kan diskuteras.

Brander: Genomgång av de allsvenska lagen, som de ser ut just nu, i dagens Express, den är som flera av oss tror/tippar här på forumet.

appoF: Edvin tror jag kommer att överraska många, perfekt om de triggar varandra och slåss om förstaspaden!

Robin Moberg: Äsch, här diskuterar vi ju hockey. Inte svensk grammatik.

appoF:

Jag håller med,
På papperet så ser laget ut som en riktig slåttermaskin!
Vi ska nog vara topplaget i HA i år, vadslagningssidorma svallar också samma sak!
Målvakten är frågetecknet helt klart, han blir nog bra med rätt hjälp utifrån i sedvanlig ordning men hur han vinner matcherna åt oss när han står där ”ensam” återstår att se..
Lassi Lehtinen kunde faktiskt på egen hand rädda oss ibland när utespelarna svek oss, Werner behöver komma upp i samma nivå!

Som jag sa tidigare
Om Karlin kan få detta köpelag att förmås vilja spela och vinna tillsammans så kommer vi till HA final,
Vi har den nu de starkaste centrarna i ligan, den gångna säsongen hade vi de sämsta centrarna….

Det ska väl ändå bli spännande när det kommer igång i höst, besvikelsen håller långsamt på att gå ner i temperatur…………

Forwards sidan måste vara helt spikad nu hoppas jag? Asså en till spets spelare och jag mår dåligt över vem som ska spela vart redan nu.

modomille: han var i vita hästen senast 20-21 med 0,86. Hans siffror är dalande nedåt så det är inte säkert att han är en bättre målvakt. Stukat självförtroende troligare.
Problemet är väl just att du måste skriva "tror" för man måste tro eller hoppas då statistiken finns inte där.

appoF: Och när spelade han dom matcherna? Jo när han var junior. Nu är han 28. Du tror inte att han kan ha blivit en bättre målvakt?

modomille: han har 77 matcher i HA med 0,904 det är väl knappt godkänt, som jämförelse har Olle nästan exakt samma siffror 0,905.

Personligen hade jag velat ha en målvakt som radar upp 0,91 säsonger i rad. Målvakten är inte i klass med forwardsidan.

appoF: Fast du förstår väl att det är svårare att spela i SHL än HA? Precis som att det är svårare i NHL än SHL. Så du måste man ha i åtanke när man kollar på statistiken. Backup målvakter i SHL brukar generellt hålla toppklass i HA.

modomille: man kan skylla på vad som helst men statistiken ljuger inte över tid. Han släpper in nästan 3 mål per match oavsett liga och lag. Samt så står han få matcher per säsong. Skulle knappast säga att det är bergsäkert att det är en målvakt man går upp med.
Men visst, MoDo gör väl 6 mål per match så det blir nog bra.

appoF: Kanske för att han har spelat på en högre nivå än HA alla dom åren? Eller tänker du att vi ska värva Lasse Johansson från Frölunda? Du hittar inte en bättre målvakt än Werner i HA.

Heyerdal: HV är väl nästintill en målvaktskyrkogård vid det här laget? Var exakt vet man att man kommer när man är i HV? Frågar du Dichow så svarar han kanske städskrubben där han hamnade.

« · 2886800 · »