1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 547236 inlägg · 4163 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
KB: Ah ok, hade inte 100 koll på vad vi hade i spelarbudget den här säsongen, tack för infon!

Då är jag med i matchen!

Bad_Brett: vet vi vart han stack ? Var nytt kontrakt nånsin på tapeten vad vi vet?

KB: han lär väl få lägga in lite extra med tanke på kvalet dessutom? Har dom ens en tydlig strategi för hur dom värvar dvs hur dom vill sätta ihop laget? Känns bara som dom är fast i att funkade det inte förra säsongen så köper vi ännu dyrare spelare till nästa år.

Bad_Brett: Spelarbudgeten innehöll ju tekniskt sett även Ingman, Vela, Mannberg där utköp skedde i lite olika grader. Speciellt den sistnämnde belastade MoDo långt in på säsongen.

Lägg till Eltonius, Styf, Styf, Umegård, Norén, Jacobsson och Wahlberg som alla lyfte lön men som hade mer speltid i andra klubbar eller J20. Egentligen bara Wahlberg som lyfte någon större lön, men ändå värt att beakta även om de andra klubbarna betalar in vissa pengar till MoDo för lånen.

{9315}: Nöjd och nöjd, mycket vill ha mer 😉

Då kontrar jag med(och tar inte med rykten:)

Rundblad - NY
Näsén - NY
Bernhardt - NY
Norén - Berg

NY - NY - Ranta
Aagaard - NY - NY
Nieder/NY - Sam - Woods
Södergran - Jacobsson - Sebbe

OP, LP

Och det här är vad jag TYCKER borde hända om vi ska etablera oss, INTE vad jag tror kommer att hända, eller vad som är realistiskt!!!

Jag skulle nästan dra det så långt att vi borde göra oss av med en av Rundblad/Bernhardt. Tycker förlängningen med Bernhardt.

På forwardssidan ser jag inga öppningar för varken EJK eller AP, men tror knappast att vi har råd att köpa ut båda.

KB: Exakt. Trots omförhandlade kontrakt på Woods och Bernhardz, lär vi ha väldigt mycket pengar att röra oss med jämfört med ifjol.

Hoppas man lägger en del av pengarna på att skriva långtidskontrakt med Näsén och Aagaard. Tycker de har bevisat att de bör ligga på ~200 000 i månaden.

Bad_Brett: mikkel fyller 30 nästa år, det känns helt galet. känns inte en dag över 25

{9315}: Sant faktiskt. Undrar om inte NHL-tåget har gått? Schweiz kanske till och med.

Confusius:
Rundblad-Winberg
Näsan-Bernie
xxxx-xxxx
Berg-Noren

Tappara erbjöd nog bra roll och lön istället för tredje backpar hos MoDo. Gillade Brickan! Får gärna komma in +95 kilo per spelare där om de kan åka grillor och lira puck. Ludde B kan få provspela ;-)

Costanza: Glömde bort Norlinder, då blir det att kasta om i första backpar. Rundblad i tredje.

Costanza: En liten spaning/föraning jag har är att Norén kommer vara mycket bättre än Rundblad kommande säsong!

Nu vet jag vad det kostar att få reklamfria matchtröjor för en säsong!
Om en fullsatt arena i 1 match skulle bidra med ca 800kr vardera så får vi reklamfria matchtröjor. Släpper man in 1 sponsor så behöver vi gå in med 750kr

Vem är kassör? 😉

{9315}: Han är ju en late bloomer eftersom han körde universitetshockey. Men ja, visst är det lite intressant. Man tänker ju att Bernhardt är en lovande talang som kommer få en lång NHL-karriär, och han fyller 28 i år...

Samtidigt känns detta lite som en trend. Vid 27 års ålder gjorde Pudas 10 poäng på 41 matcher i Jokerit. Och Marcus Eriksson kommer debutera i SHL vid 39 års ålder. Så jag ser gärna att vi knyter upp Mikkel och Näsén på 5 år vardera.

Sigge: Var ju små rykten om ev. utköp där. Kändes lite som med Stor-finnen. Kom igen för faan, typ. Ja, vi får se. Silly Season är ung fortfarande.

Sållet Myrenberg har släppt 3 mål på de 3 första minuterna.

{10522}: Hur är det ens möjligt?

snack med hinken i allehanda. två centrar, en-två backar och kanske en ytterforward ska in

detta inkluderar inte winberg och olofsson gissar jag

norén har kontrakt, ville jonsson och kilpinen kommer lånas ut till allsvenskan, lucas p ska varva j20 och shl

och han skulle göra värvningen av roma igen :)

Confusius: Äsch, jag tycker tvärtom att folk har alldeles för realistiska förväntningar. Så här kommer laget se ut i höst:

Ullmark
Lehtinen

Norlinder - V Hedman
Bernhardt - Näsén
Rundblad- Hägg
Norén - Berg

Jesper Olofsson- Fredrik Olofsson - Victor Olofsson
Aagaard - William Nylander- Ranta
Woods - Vigneault - Niederbach
Ohlsson - Jacobsson - Connor McDavid

Kom ihåg vad ni läste det först!

*1921*: McDavid i fjärdekedjan, det gillar vi!

Sigge: Gillar att vi har lite torra ledare. De tänker efter före. Vi kommer ha ett bra lag och ekonomin ser ju super ut annars kan vi ju swisha..

Lerby är en katastrof.

S-vikaren: Har dom käkat skriksylta innan matchen? Kan inte George tipsa om Taco istället.

{9315}: glömde säga det men dom av spelarna som har kontrakt men som inte kommer få vara kvar kommer inte vara med på träningen som startar upp igen 8 april. så värt att försöka spana in den :)

Gradin för några dar sen:
”3-4 backar och 3-4 forwards ska in”

Gradin idag i ÖA:
”Vi har väl fyra luckor kvar. Två centrar, en till två backar och kanske en ytterforward ska in.”

Med risk för att överanalysera:
Om båda citat stämmer, då bör det ju innebära att 2 backar och 1 ytterforward redan är klara men ej presenterade.
Winberg + Olofsson + en back till?
Bör också betyda att t.ex Fröberg INTE är klar för Modo.

*1921*: Lite anmärkningsvärt ändå att Hinken försvarar värvningen av Ruohomaa så starkt som han gör.
Han är t.o.m inne på att vi inte gjorde allt vi kunde för att få det att lossna för honom.
Lite försiktig kritik mot ledarna där från Hinken.
Gillar ändå att han är så rak. Säger verkligen vad han känner och tycker.

*1921*: ja, man får ju hoppas att de är klara med dessa uppgifter så han inte har ändrat sig.

Nucky: Jag tycker att Hinken glider på sanningen där. Hört att Stor-Finnen var en jobbig typ i omklädningsrummet.

Sen är det ju Big Business i SHL och inget dåligt får ju sägas om ens klubb. Äh, jag bryr mig inte om tjafs men MoDoiter är inte dumma och luktar till sig skit om de hör det, haha!

Costanza: jag har funderat lite mer på det här med folin och har tänkt på två saker

1. det är fullt möjligt att hinken tänker sig nio backar på kontrakt nästa säsong för att täcka upp för sjukdom och skada eller ifall noren inte håller. det finns ingen junior som står och sparkar ner dörren för att få istid i shl och vi såg i år hur iskall marknaden var. känner inte niklas men han känns inte som en person som kommer klaga eller dra ner gruppen för att han inte får istid utan mer borrar ner huvudet och kämpar på för att få istid och det är bara positivt att det ökar konkurrensen. han bör inte heller tänja på budgeten.

2. med tanke på att antagligen fem backar är antingen små eller svaga eller både och (norlinder, rundblad, bernhard, näsen och noren) så kan det absolut vara en idé att ha en motpol till det i laget. folin är inte särskilt stor men svag och ofysisk är han inte, hans svagheter är det som backsidan kommer vara starkare på.

så därför tänker jag att dörren står öppen för honom om inte hinken hittar något lämpligare.

{9315}: ett tillägg till detta inlägg

ser absolut en möjlighet om än liten att hinken köper ut rundblad och då kan det se ut såhär

winberg-ny
bernhardt-näsen
norlinder-berg
noren-folin

och då börjar det också se mer balanserat ut.

{9315}: den bör ju vara väldigt väldigt liten, sett till hur mycket det skulle kosta. Det innebär ju att den relativa lönebudgeten minskar.

Mattias Norlinder var petad i nattens match för Laval Rocket. Nog känns det som att han kommer vara högaktuell snart.

Randy Marsh: Frågan är bara vilket skick han är i. Är det en toppback i SHL i dagsläget?

Bad_Brett: Det tror jag inte så om vi ska ta hem Norlinder så är det nästan ett måste att vi värvar en absolut toppback.

Randy Marsh: Norlinder skulle passa väldigt bra om han kan återfå självförtroendet. Hoppas att han inte är för stukad. Hinken blev ju sur när han kom på tal inför denna säsong så det kanske inte ens är aktuellt att han vill hem. Kan tåget ha gått därborta nu för killen då ingen plockade honom vid transferfönstret heller. Sen finns ju Alperna med dubbel lön. Inte säkert att han är högt i kurs där då statistiken är rätt dålig.

Costanza:

Precis så är det. Har läst lite och Mattias har tydligen spelat upp sig rejält på senaste tiden enligt fans och journalister. Men när deras backlöfte David Reinbacher ska debutera (draftades 5a totalt ifjol) så blir det Norlinder som får flytta på sig.

"Mattias Norlinder's season going into tonight's game,

30 games - 1-2-3 -22 22 pims

last 8 gms - 1-2-3 +4 2 pims"

Randy Marsh: Kan även tänka mig att han passar bättre på stor is.

Väldigt spänd på vad hinken har på gång. Känslan är att det är fler spelare klara än vad vi har fått höra.

Bad_Brett: Norris har förbättrat sin defensiv därborta och kan komma hem som en mer tvåvägsback. Jo, man är lite pirrig över vad som dyker upp. Gillade att vi inte lirade fegspel och var nära slutspel. Borde bli bättre med en SHL-säsong i ryggen även om det säkert blir tufft nästa säsong också. Länge leve Bernie!

Costanza: Jag tror Bernie skulle gynnas av att träna upp rörligheten under sommaren. Han blev ofta för statisk med pucken, vilket ledde till att skotten ofta täcktes eller hamnade utanför.

Tror det var just rörligheten som gjorde att Näsén hade det lättare.

Bad_Brett: Grymt hursomhelst att Näsan & Bernie fortfarande är kvar. Grymma lirare och coola personer.

Färjestad går alltså mot ett superfiasko

skulle inte austin wagner passa in perfekt i modo? snabb som få, men också tuff och lite grisig och kan göra schysst med poäng. om det ska in en extra ytterforward tycker jag han kan vara ett alternativ

han och jasek kan få ett paketpris :)

{9315}: Jo, jag är svag för Wagner.

Bad_Brett: Wagner med NHL meriter spelar inte precis gratis i IKO. Sedan är han alldeles för dålig för att producera i en första/andra kedja så ska vi alltså då lasta upp 175-200k i månaden för en tredjelina spelare? Nej tack

{9315}: Jag tar nog Wagner före Jasek faktiskt.
Visst är Jasek extremt teknisk och sevärd men Wagner är rejäl, väldigt transatlantisk i sin spelstil och uppenbart målfarlig, skulle kunna vara ett utmärkt komplement till Ranta

Gavelo: jasek är perfekt för modo. bra i box play, bra offensivt, producerat i ahl, finland och shl, i ålder att han snart är i sin prime och nu gissar jag bara, vill säkert till nhl. tekar bra också, i nivå med josh.

kan absolut ta båda men centrar är ett större behov så jasek först.

Gavelo: Wagner är ruskigt snabb men väldigt ineffektiv. Han har kommit till otroligt många frilägen med sin snabbhet men bränt 9/10 chanser. Men visst om han vill gå ner rejält i lön skulle det kanske vara intressant

Sigge: Vet inte om det redan avhandlats, men ser att Biel-Bienne har åkt ur schweiziska slutspelet. Jeppe Olofsson borde alltså kunna presenteras inom kort då.

KB: Värvningsfredag? Fast då är det långfredag... Kanske skärtorsdagen då? Vore en fin påskpresent.

{9315}: Vill ju fortfarande se HV som favorit i repris i allsvenskan igen, men Wagner borde vara MoDoit

« · 2677748 · »