1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 542927 inlägg · 4147 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
Frontschwein: höll på att skriva att det borde vara en finne, men efter Sampo vet i fan

Olli Nomadinen : Haha ja vi skulle haft en som åker runt som en pingvin på isen, det vore skoj och tar oss minst till en kvartsfinal. ;)

Shangattay: bockar och bugar för fina ord. Riktigt bra att vi får perspektiv på saker.

Frontschwein:
Tycker vi ska göra plocka in Edvin ”muren” Olofsson

Tarasov: Kan du inte berätta mer om Edvin, vad är han för typ av målvakt?

Shangattay: Stor eloge. Oerhört fint med nån som skriver med rätt huvud härinne.

Faktabaserad input utan larviga känsloutbrott är en oerhörd bristvara i dessa tider.

All respekt för det

puffe2: Stort tack! Nu gav du mig något att leva upp även fortsättningsvis. Jag ska försöka hålla stilen.

Vikingmodo : jag tror Södergran absolut kommer leverera i allsvenskan. Problemet jag har är att man sett en massa säsonger nu med Svenningsson, Södergran och Ranta. Otroligt frustrerande att säsong efter säsong se spelare med så många bra egenskaper misslyckas pga sin oförmåga att förstå spelet. Säsong efter säsong, samma misstag.

Ger hellre någon annan chansen då

Nesse:
Det jag gillar med Södergran är förutom att har några spetsiga egenskaper, är att produktionen stiger. Den har också stigit oavsett serie, så det bör finnas mer är att hämta. Det är tyvärr något som talar för att vi mister honom.

Nesse: Södergran har väldigt dåligt spelsinne, men tack och lov med en mycket större ödmjukhet än exempelvis Ranta och Sveningsson. De två senare är så övertygade om sin förträfflighet att de har svårt att anpassa sig, men Södergran lär sig hela tiden.

Hans skridskoåkning, styrka och förmåga att bära upp pucken är väldigt nyttig. Dock hoppas jag att han kan bli bättre defensivt. Han har svårt som fasen vid platsväxlingar och går lätt bom då han lätt bli för aggressiv.

Frontschwein: Precis som du säger så är det aldrig klädsamt med kaxighet. När har kaxighet någonsin betalat sig??

Att gå ut och säga att vi ska upp direkt, är ju endast för att tillfredsställa supportrarna. Och gör man saker för att tillfredsställa supportrarna, då är man ute på en farlig väg.

Fatta hur det kommer att låta i supporterled OM det skulle börja grusa sig i maskineriet.

Confusius:

Personligen tror jag att det kom som någon form av respons på sina egna initiala negativa uttalanden. Att vi får svårt att ens hitta tre killar till förstalinan och att vi nu får ta från andrahyllan etc. Många var vi som tyckte han lät uppgiven och jag tror han försökte rätta till det.

Rockson: Och det är ju just det som är problemet! En sportchef ska aldrig bry sig om att tillfredsställa supportrar.

Färjestad intresserad av Södergran

JoJo2613: kommer inte sakna södergran nämnvärt. Karln får ju Sune Mangs att framstå som en skridskoprinsessa

Frontschwein:

Snarare samma problem som Sampo.
Gudabenovad skridskoåkare.
MEN... Spelsinnet är på Juniornivå!

Frontschwein: han är inte oersättlig iaf. Men gjorde ändå 24p i SHL i år vilket är ett ganska stort steg framåt jämfört med tidigare och endast 25 år så han skulle nog kunna vara nyttig för oss i HA.
Men absolut, känns väl inte som högsta prio att ha kvar heller.

{10837}: Skulle nästan sätta 100kr på att Hinken värvar denna lirare.

www.eliteprospects.com/player/534469/jean-luc-foudy

Chamez: Ingen målmaskin den där Foudy, ca 30 mål på de senate 4 säsongerna, dock 10 matcher i Mörrum i div. 1 säsongen 20/21.

Ranta igen, fast teamplayer, älskar öppna ytor och passar istället för att hålla i pucken och avsluta själv. Show him the money, Hinken!

JoJo2613: Märkligt att en klubb som Färjestad är intresserade.

Södergrans enda "bra" egenskap som hockeyspelare är hans skridskoåkning. I övrigt är han inte bra på någonting.

Och det var länge sedan man såg två så hockeykorkade spelare i MoDo-tröjan som Södergran och Ranta. Och då fick man äran att se dom samtidigt 😉

Chamez: Motivering?

Ryktet jag fick nyss är att Freddan tackar nej till MoDo !
Bara rykte så att säga men tråkigt om det är sant !!

Herregud när skall vi i denna förening få nå positivt med oss

Smurfen: Det har väl ändå varit känslan hela tiden, Freddan har varit huvudtränare i många år nu och det lär han nog vilja fortsätta med.
Sen i ärlighetens namn kanske Modo bör hitta en tränare som r bra taktiskt också, Freddan är väl mest känd för att få ihop en grupp och driva på, det är ungefär vad Karlin också är bra på.
Holmström var på förhand den optimala ass coachen men av någon underliga ledning lirade det inte ihop med Karlins spelsystem i Shl .

Att påstå att Södergrans enda styrka är skridskoåkningen är både orättvist och ganska okunnigt. Ishockey handlar inte bara om teknik, styrka och spelförståelse - det är en sport där inställning, arbetsmoral och förmågan att spela för laget är helt avgörande.

Södergran bidrog med just det: energi, presspel, och en fysisk närvaro som skapade utrymme för både Niederbach och Olofsson. Den kedjan fungerade så bra mycket tack vare honom. Man måste se helheten - varje kedja behöver en spelare som gör jobbet i det tysta.

Dessutom älskade han att spela här och vara här. En egenskap som uppenbarligen saknades på många håll.

Oh, Ah Södergran...

Gavelo: Det här med att alla ska komma från Övik börjar nästan gå lite till överdrift. Tror han aldrig ens fått frågan om det inte vore just därför.
Förstår om man såg det som en quickfix under kvalet, men nu har man möjlighet att verkligen hitta rätt karaktär/kompetens. Känns slött då att hugga första bästa lediga tränare i närheten.

Har man ens kommit fram till vad som saknades i ledningen?

Smurfen: Då har vi chans att få in nytt blod i föreningen. Vi ska ta hit folk baserat på kompetens, inte vart man är född nånstans

Smurfen: Vad är det som är så bra med Freddan?

Confusius: Freddan är en pådrivare och brukar få ihop lagen bra. Absolut ingen taktiker och ingen som förändrar en matchbild. Jag tycker vi med Holmström, Sundell och Karlin verklgien saknat en person i båset som driver på och är positiv. Det var alldeles för mycket av negativ uppsyn och armarna i kors.

Skulle vilja byta även Sundell och ha en pådrivare, samt en analytiker/nörd.

FRANS-MICHAEL: Tror du kan hitta >50 spelare i hockeyettan, till 33% av kostnaden, med Södergrans egenskaper.

Hoppas innerligt att vi inte matchar något shl-bud.

FRANS-MICHAEL: Nu tänker jag använda ett populärt uttryck här på HS.

Du kan hockey!

Gick inte ryktet att Hinken var jagad av något SHL lag? Kanske det var timrå som ville ha honom. 😅

Keriksson: En ung snabb spelare som ändå har några matcher i NHL. Har inte riktigt slått igenom men kan nog blomstra i HA med Modo. Högerfattad också och det saknas i Modo.

Chamez:
Om nu södergran lämnar vad är potentiellt kvar

X - Niederbach - Jesper O
X - X (LP) - Woods
Måns - X - X
Ohlsson - X - OP

Norlinder- Berglund
Bernhardt - Rundblad
Norén - X

X- X

Gissar att fler droppar av eller hoppar på till Veckan

Tarasov: Niderbach kommer nog spela med Frölunda eller Luleå

FRANS-MICHAEL: Ursäkta om jag uttryckte mig lite plumt.

Självklart besitter Södergran även inställning och arbetsmoral, utöver skridskoåkningen.

Spela för laget kan jag inte hålla med om, eftersom han är ytterst begränsad taktiskt. Han och Ranta hade överlägset sämst +/- av våra forwards dessa två SHL- säsonger. Då räddades han ändå av att ha spelat en period i bra omgivning med Jeppe och Nidde.

Är jag okunnig om jag inte tycker att Södergran är en stor/viktig hockeyspelare, so be it.

{10873}: Hahaha ALLTID Nubben som tar över 😂

Att dom ens bryr sig om att sparka honom.

Ska vi gissa att Kapanen drar för att börsen är tom?

Confusius: Ja det känns lite som så. Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att Kapanen överskridit budgeten lite för mycket också då timrå har rätt dyra spelarkontrakt.

Jag har på känn att Hinken presenterar nya förlängningar i samband med säsongskortsläppet, Rundblad och Jeppe O gissar jag på.

Tarasov: Skulle mot förmodan alla av Carlsson-Niederbach-Olofsson stanna, så har vi vår förstakedja där.

LP i tredje OM han stannar.

{10873}: Ja, annars blir det lättgissad uppslutning av spelare om inget sker innan eller i samband med träffen! 😂

Confusius: Finns inte en chans att Niederbach, Södergran, Norlinder eller Bernhardt stannar, men resten av spelarna som inte är helt klara för att lämna har vi nog en ganska bra chans på att få behålla.

JonathanF: Jaha… Bernhardt nästa man att lämna. Långtidskontrakt påskrivet med Linköping.
www.expressen.se/sport/hockey/shl/david-bernhardt-klar-for-linkoping/

Confusius: LP kommer spela i första eller andrakedjan annars blir han inte kvar, det kan jag nästan ta gift på.

MoDoNörden: kul för bernhardt, riktigt tråkigt med ett långtidskontrakt för vår del!

MoDoNörden: Väntat att han lämnar, otippat på förhand att det blev Lhc.

Notera att många sportchefer är smarta, plockar russin på långtidskontrakt.
Berna har bevisat vilken bra spelare det är, 27 är en perfekt ålder, bör kunna sätta ett 3-4 års kontrakt med riktigt bra betalt.

Gissar att Niderbach och Norlinder går samma öde till mötes

Gavelo: Äh vi lånar tillbaka alla som floppar i SHL lagom till slutspelet.

Gavelo: tänkte direkt att Bernhard skulle gå till Linköping då jag läste tidigare idag att de tappar sin bästa back.

{10873}: Det måste presenteras förlängningar av några av dom etablerade spelarna för att klubben mål att vi ska upp direkt ska ha nån form av trovärdighet.Och nu när det bara är negativa nyheter om spelare som lämnar och att Hinken inte har lyckats förlängt med med nån etablerad spelare hittills så känns det inte lockande att förlänga säsongskortet.

HejaKuusela : Kommer ALDRIG å hända !!
Det flytet har inte vi i MoDo

« · 2860144 · »