1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530928 inlägg · 4122 ämnen

Silly Season

Sv: Silly Season
Hinote: Kolan är tvåspråkig. Han behärskar svenska men skitsnack är hans modersmål.

Bad_Brett: jo, kan hålla med dig om att hans track record är uselt, men vill också minnas att Hans tid i Södertälje var lyckosam, samt första halvan av säsongen i HV där jag imponerades av deras fart och spel, vilket också syntes i tabellen.
Han fick sedan en del spelare mot sig(Brithén, M. Karlsson och Petrasek bl.a), och när han bänkade Petrasek(som VERKLIGEN förtjänade det) blev han osams med dennes bästa polare och tillika sportchef Johan Davidsson.
Något förenklat beskrivet, men tror mycket av problemen hängde ihop med dessa spelare.

Intrycket man får av honom i Modo är att spelarna gillar honom skarpt, vilket påtalas i princip varenda intervju.
Speciellt de yngre spelarna.
Jag tycker iaf man gör rätt att ge tränarduon en chans till

Bad_Brett: Ska man vara ärlig så var AJs resultat i ssk fantastiskt. Den enda allsvenska klubben han jobbat som huvudcoach i gick från ett lag på nedflyttningsplats till lååååångt över kvalstrecket. Det var faktiskt sanslöst hur det laget förbättrade sig...

Efter Janos Haris instagrambild igår så blir man extra glad över att läsa detta. Det finns seriösa hockeyspelare och det finns hockeyspelare...

Bad_Brett: Du får väl spotta på Svartvadet, Foppa och styrelse, då de velat haft AJ som huvudtränare långt innan detta. Han har tidigare lett HV71 till serieledning. Vem fan vill du ha då? Kent Forsberg? Leif Strömberg? Vad fan sysslar en vinnare som Roger Melin med i korpserien? Varför vann inte Modo alla matcher innan AJ tog över? Vi hade ju en sååå jävla bra trupp!

{5647}:

En ny Leif Boork med andra ord, men den lilla skillnaden att Boork faktiskt brukar få hyfsade resultat med sina lag. Det låter ju fint i tanken att alla ska behandlas lika och det kan snart vara sanning i och med att MoDo är på väg ner till korpdivisionerna. Lite av tanken med detta är ju dock att bygga lag med hög arbetsmoral där alla drar i samma riktning. Visst är det ett sundhetstecken att inte vara älskad av alla, men det är rätt negativt ifall personen som ska svetsa samman laget är _ogillad_ av alla:

"...gick Sportbladet ut med nyheten att sportchefsduon Johan Davidsson och Johan Hult hotade med att säga upp sig ifall Andreas Johansson blir kvar på sin post..."

"SVT uppger att ett brev undertecknat av spelarna, där de förklarade att de inte har förtroende för Johansson, blev hans fall."

www.jnytt.se/article/andreas-johansson-lamnar-hv71/

Liten sammanfattning av Johanssons tränarkarriär:

Assisterande tränare:
10/11: Var med och förde MoDo till Kvalserien
13/14: Fick sparken från Färjestad

Huvudtränare:
14/15: Gjorde sig omöjlig i HV 71
15/16: Förde ner MoDo i Allsvenskan för första gången på 32 år

Jag måste emellertid medge att även jag får en positiv bild av Andreas baserat på det jag har hört. Han framstår som hård men rättvis. Och framförallt hatar han att förlora, vilket skapar intresse för laget. Jag tror det är därför han är så omtyckt. Han accepterar inte nederlaget med MoDo, utan ville stanna till varje pris för att rätta till saker å ting.

Men trots detta måste vi kunna vara ärliga mot oss själva och inse att hans track record är uselt. Han har inte vunnit någonting, han har inte byggt några fungerande lagmaskiner, han har betett sig illa under matcher och han har blivit osams med andra ledare och spelare.

1. Karlqvist-Ny center-Farley
Paris-Eidstedt
2. Molin-Ritchie-Björklund
Hedman-Lindgren
3. Jakobsson-Rundqvist-Persson
Enström-Léman
4. Lyrenäs-Edblom-Wahlgren
Sellgren
Stenqvist
Deutsch
Ullman?

Tarasov: AJ är speciell. Han lägger sig i väldigt mycket och han är oerhört ambitiös. Han kommer inte att ge speltid till spelare bara för deras namn och han kräver lika mycket oavsett om du ät stjärna eller inte. Jag tycker att det är ett sundhetstecken att alla inte älskar honom...

S-vikaren:
Det var bl.a., denna kille det skar sig med enligt det jag minns

Gusse: ja, jag mår fortfarande dåligt när jag tänker på hur enkelt man hade kunnat vara kvar.
Precis alla reagerade på att Modo's målvaktssida såg svag ut förutom Svarten..
Med en dåres jävla envishet värvade han inte heller en rutinerad keeper under säsong, utan lät klubben istället trilla ur SHL(vilket blev konsekvenserna)
Nervvraket Reideborn var galet usel de 2 sista matcherna, och han var den enskilt största anledningen till att Modo spelar i Allsvenskan de kommande 20 åren..

Känns som att man resonerade såsom att det fungerade tidigare med Ullmark och Forsberg, men skillnaden är att dessa var supertalanger. (Framför allt Ullmark)
Den skillnaden såg också ALLA förutom Svarten.

Bad_Brett:

Spelare väljer Modo pga Andreas Johansson. Man vill ha Andreas som tränare. Något måste han göra bra? Ingen har talat illa om honom efter HV-tiden.

Gusse: Så är det. Där Svartvardet gjorde bort sig mest.

hockey_21: Nog känns det som att målvakterna blev vårat fall. En bättre målis och vi hade varit ett SHL lag nu.

Bad_Brett: Ähh, jag tror Andreas J, Olausson, Svarten, Susse, Hedberg, Ödda kan hockey så det räcker och blir över.

Jag tror, utan att jag har speciellt mycket insyn, att MoDo generellt gör saker rätt bra.

Förrutom då två saker som de verkar ha enorma problem med:

1. Scoutingen av spelare
Vi skulle behöva ha minst 20 scouter. Det är vad NHL-lagen har, så det borde vara vad som krävs för MoDo också. I MoDos fall skulle flertalet då vara idella så då kanske 50 scouter är vad som krävs. Alltså inget lag blir ju bättre av 20 tränare, medans scoutingen är annorlunda. Den kräver mycket folk.

2. Glädjekalkyler i budgetten.
Jag skulle vilja att de budgetterade med extremt låga publiksiffror. Så att de blir omöjligt att gå flera miljoner back. Får man sedan mycket folk på matcherna kan man handla spelar i januari, annars får MoDo avstå att göra det.

Bad_Brett: Vi åkte inte ut tack vare AJ utan vi åkte ur tack vare dommarn och såklart Reideborn.
Helt sjukt hur det spelförande laget kan ha dubbelt så många utvisningar

Costanza:

Ja, sälja är han duktig på. För ner laget i Allsvenskan - trots en relativt stark trupp på pappret - för första gången på 32 år och hyllas ändå av fansen. Det är närmast surrealistiskt. Han är lite som coachernas Obama; En jävel på att hålla kamptal, men som i realiteten är en pellejöns som inte åstadkommit ett jota.

Det är obegripligt för mig hur folk kan vara positiva och optimistiska med tanke på att vi fortfarande har samma stolpskott som körde i klubben i sank vid rodret.

Costanza: Tycker det känns som det skulle behövas en center, en vinge och en back om man ska vara lite extra kritisk. Men det finns väl inte pengar till det.

Men kommer det en bra center så ser laget i alla fall riktigt intressant. Och om småttingarna gör det bra och några frågetecken rätas ut så ska vi inte bli allt för dåliga. Kanske rent av bea

Skönt att äntligen ha en driven tränare som säljer in klubben, ställer krav och utvecklar spelare.
Emil Molin blir ytterforward. Ny center ska in.

hanzon: Ja, det behövs i alla fall, det är ett som är säkert!

Nu är det verkligen stiltje i rekryteringen av nya spelare, känns som det skulle in någon spjutspets och någon back.

{7814}: Han skulle säkert göra det bra i Allsvenskan, han har ju producerat bra där tidigare. SHL lär det knappast bli för honom i alla fall.

WarEvryPractice: Sorry för långa texter... ni vet ju det här redan, men ändå:

Anders Forsberg säger så här: ( www.allehanda.se/ishockey/shl/anders-forsberg-angerfull-over-modotiden-da-hade-jag-nog-varit-klubbens-tranare-i-dag#Ishockey )

Vi lyckades inte med värvningarna och vi försökte plocka toppspelare till en-två toppkedjor men det lyckades vi inte med.

ÖA: Modos scoutingverksamhet, hur bra står den sig egentligen? Har scoutingen av spelare varit bristfällig?

– Jag tror att jag passar på den frågan. Jag hoppar över den.

Så här säger Foppa om scoutingen: ( www.allehanda.se/angermanland/ornskoldsvik/besviken-foppa-lamnar-rollen-som-general-manager-i-modo-scoutingen-var-inte-bra )

ÖA: "Många av Modos nya den här säsongen var både dyra i drift och nästan osynliga på isen och i poängprotokollet. Var de dåligt scoutade eller blev de sämre av att komma till Modo?

– Bra fråga. Många av dem hade producerat under en längre tid, men eftersom vi inte fått det att fungera måste man säga att scoutingen inte var bra."

Freddan fick sparken efter två år. Han tyckte att det första året var det inte så mycket han kunde göra samt utebliven kemi andra året. ( www.expressen.se/sport/hockey/shl/modo-bryter-med-fredrik-andersson/ )

Mönstret är tydligt. Något måste göras och sportrådet är MoDos svar på detta. Jag tror det är ett bra första steg. Men de borde vara fler, betydligt fler. Sedan måste några av dessa vara maniska hockeynördar med alldeles för mycket fritid. Dessa nördar rapporterar till sportrådet med videoklipp och matchanalyser. Läktar-scouterna har givetvis ingenting att säga till men de kan leverera data av höh kvalité.

Jag har inte obegränsat med tid men kan tänka mig att följa en liga och ytterligare ett lag. Typ en division ett serie samt något av Almtuna, Toronto Marlies och Eisbären Berlin. Någon fler som skulle kunna tänka sig att scouts någon obskyr liga för att hjälpa MoDo?

Costanza: Ja sådana referenser är ju givetvis värdefulla. Men det är ju bara en del av en rekrytering.

Markus Näslund sa så här:

"– Jag tycker bland annat att scoutingen har varit bristfällig och här skulle jag vilja ha mer resurser. Ibland har jag värvat spelare som jag inte ens sett spela, gått på statistik och där vill jag aldrig mer hamna, säger Näslund till SVT Sport." ( www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/allsvenskan/modo/article18579777.ab )

Jag har ingen insyn vad som gjorts sedan dess, men man undrar ju om scoutingen fortfarande är bristfällig.

Ta som ett exempel, har Svarten i vår har sett Axel Eidstedts enda SHL-mål flimmra förbi på skärmen?

Nu är ju iofs C-mores arkiv tyvärr nere för tillfället: www.cmore.se/artiklar/vanliga-fragor#humany-cmore=/803-sportarkivet

Målet finns för övrigt 1.44 in i detta klipp: www.shl.se/play/video/Farjestad_BK_HV71-12487759?autoplay=1

Andreas och Fredrik kan ju Eidstedt utan och innan eftersom de har tränat honom. Men sportrådet måste ju ändå likt förbannat ha egen tydlig bild på exakt hur han spelar för att kunna få ihop ett bra lagbygge.

NHL-lagen har väl cirka 20 scouter var, då kan de ha hyffsad koll på väldigt många spelare. Men de resurserna har inte MoDo. Vi kan inte få en fullständig överblick som det ser ut idag.

Då återstår:

1. Elit-fansen får ideelt hjälpa till att scouta ligor och spelare

2. Fixa alla de tekniska hjälpmedel som kan tänkas för att underlätta sportrådets arbete.

Jag tror förslag ett skulle vara häftigt. Men det är en vansklig väg med troll och läckor som kan sabba. Övik är dock en liten men hockeytokig stad, där folk känner varandra, så jag tror MoDo relativt lätt skulle få ihop 50 grymma scouter. :)

Förslag två är dock mer realistiskt, men det ena utesluter inte det andra.

WarEvryPractice: det sista du nämnde förde tankarna till en viss T.J...

modomille: MoDo kanske frågat Ulf Samuelsson som tränade honom 2009-11. Kommer Bissonette så är det som pådrivare i med- och motgång och en som kan ta 6-7 min speltid utan tjafs. Man behöver dessa tacklande rollspelare också. Står det däremot mellan honom och en kreativ center så är valet lätt.

WarEvryPractice: Bättre nästan att dom YouTubar än att bara fråga gamla lagkamrater...

Petosöjä: Vill Foppa att MoDo ska ha en tuffing, så är det ju så det ska vara :) Frågan är vem vi ska ha bara.

Bra snokat på många håll och kanter. Ingen rök utan eld brukar man ju säga :)

En enforcer som Bissonette borde inte skapa sprickor i laget. Hans uttalade roll är ju att få laget att komma samman. Bissonnette kan man jämföra med Brashear, men inte Lapierre rimligtvis (som är mer en retsticka).

Tempot mot Vita Hästen passade Brashear bättre än SHL och dessutom är Bissonette betydligt yngre, men men, vem vet vilken form han befinner sig i.

Låt oss säga att Paul är aktuell för MoDo, de stora frågorna för mig är då:

Hur många av vinterns matcher har sportrådet sett Paul spela?

Jag tycker tio matcher vore ett absolut minimum. Gärna samtliga i slutspelet.

För att förtydliga. Jag tycker inte man kan kräva av sportrådet att de ska ha koll på Bissonette på rak arm. De kan ju inte se alla matcher i alla ligor. Däremot när en spelare väl blir intressant, hur kan de då avgöra om han är bra eller dålig för MoDo.

Har MoDos sportråd möjlighet och tid att nu i juli se alla Ontario Reigns matcher från 2015/16? Alltså loggar de in ESPN och kollar runt?

Finns det någon i organisationen som sedan kan klippa ihop två timmar komprimerat med Bissonette-spel till Hedberg och Ödda?

Ifall MoDo inte gör det, så känns som att vi måste hjälpa dem att sätta upp detta. Fixa alla konton som behövs för att i efterhand ordentligt kunna scouta en spelare. Ultimata vore väl att dumpa massa matcher på nån server på vinst och förlust som MoDo kan få tillgång till när så behövs.

Som ni ser har jag ingen aning om hur de jobbar. Men jag är väldigt nyfiken. Är det någon på detta forum som vet hur videoscoutningen funkar hos MoDo?

Det absolut värsta vore om de bara kollade på spelaragenternas highlightsfilmer eller youtube. De näst värsta är att de inte kollar upp spelaren alls...

modomille: Nej, en trött transatlant vars största meriter består i att kunna slåss och provocera är det sista Modo behöver!

Donald:Vill inte ha någon trött transatlant :(.

Costanza: Exakt! Det känns lite för uppenbart för att det ska vara en slump att alla tre började följa honom just idag...men som sagt, trevligt med lite rykten att gotta sig i nu när det är relativt dött.

Monno: Vi får nog ett pressmeddelande imorrn. Att Karlqvist, Paris och Farley följer en AHL-snubbe sista dan innan Free Agent sätter igång, hmm. Räknar med att Forspro står för lönen i så fall och att det kommer en center utöver detta.

Monno: Den känslan får jag också. Är det så kul att kuska runt i buss dessutom. Han verkar vara en riktig karaktär i annars stela NHL. Samtidigt vinner man ibland med elaka tjurskallar som Morrison, Döme, Blatny. Vi kanske har tur med nyförvärv i Allsvenskan i alla fall.

Costanza: Haha biz-nasty vore ju iofs en värvning helt enligt Modos skola de senaste åren. Men jag vet inte om jag skulle tycka den var så himla bra. Tror inte alls han är något för stor is.
Men helt klart en profil och rolig kille.
Han är väl en sån som antingen svetsar ihop laget eller skapar rejäla sprickor känns det som. Ungefär som Lapierre. =)

Donald: Foppa var ju LA nyss. Denna artikel blir ju intressant: "Bissonnette helping Kempe’s North American transition"

Donald: Kul med rykten! Nu får man nätscouta lite....

Såg att Drew Paris, Patrik Karlkvist och Austin Farley började följa Paul Bissonnette på Twitter idag på förmiddagen....är det en slump?

Costanza: jag menar det. Eller var det inte på Öa de sa Vincent Lecavalier var ledig. Ta in båda så har vi en formation med gamlingar

MorganaLefaey: Känns så tomt nu när vi inte har en trött transatlant att hoppas på. Scott Gomez kan väl ta en tur till Ö-vik. Se det som ett ideellt konstprojekt.

ghostie: han skulle nog inte göra bort sig på den nivån. Men har svårt att tro att han eller Modo ens skulle tänka tanken.

MorganaLefaey: Nu finns det ju ett annat "svin" ledig på marknaden som mer än något annat vill bevisa att 38 år inte är någon ålder i svensk hockey... kanske herr Ledin kan tänka sig att hjälpa oss till en billig peng 😀

Monno: nu tror jag inte Jämtin på något vis är aktuell. Men ack va roligt det skulle vara. Önskar verkligen två forwards till och en får gärna va ettrig, ful, gå på mål så som Jämtin. Ja även om det blir en billigare variant. Den andra bör vara en som kan vinna poängligan. nu lär inte ekonomin tillåta något sådant. Men önska får man väl. Annars får man väl hoppas någon av våra 20-30p lirare gör en ruskig säsong. Ska i alla fall bli intressant att se om vi får flyt med JP eller Molin. Och hur Farley fungerar.

Henrik Sedin vinner King Clancy Memorial Trophy...

Foppa, Ullmark, Ekman-Larsson, Wahlgren och Lyrenäs mot Zucca, Skröder och Lundqvist...

Signature:
Om man kollar senaste årsredovisningen så verkar det som Leksand tagit lärdom rett ut sin ekonomi. Riktigt bra att göra 5 mille plus, när man dessutom har driften av arenan

Tarasov: Ok tack för svar. Nog har man köpt sig tid när det gäller eg kap kriteriet men likviditeten kommer förmodligen att larma först.

Rytter: Nja, vet inte om jag håller med. Ett kommunalt bidrag på 16.5 milj per år är inte så tokigt heller. Kan hålla med om att värvningen av Alsenfelt inte passade vid rekonstruktionstillfället men man kan också se det som att en rekonstruktion beviljas om man tror på att verksamheten har en framtid. Med facit i hand så blev det så och lönegarantin är återbetald. Nog om det då jag antar att vi inte kommer att ha en samsyn i den här frågan.

Signature:

Alla lika goda kålsupare? Jo tjena. Få klubbar som agerat lika äckligt som Leksand. Man är under rekonstruktion låter statliga lönegarantin betala lönerna och passar trots det på att värva fler spelare. Du får försöka hävda att andra gör lika, men faktum är att ni spelar i en egen division här.

« · 1755990 · »