1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530834 inlägg · 4122 ämnen

Silly Season

Sv: Silly Season
Signature: Jo, hallfrågan är tyvärr den stora boven. De flesta brukar dock ha en hall man bygger om/till, men Modo byggde en splitterny hall på ett område där det krävdes väldigt mycket förarbete i form av pålning osv.
Även med en extremt svag trupp skulle vi gå back med den hallen.

Dock är kommunen borgenär för arenan så de sitter lite med "balllarna i kläm".

{5647}: Samma tongångar i Leksand frågan är om inte dessa hallar också är för dyra även fast man är i SHL!? Tycker arenakraven är åt helvete och sätter kommuner i en svår position (senast KHK och tidigare MIK) som liknar utpressning. Sedan kommer klubbarna "grinande" tillbaka när det blir ekonomiskt jobbigt fast man ligger i SHL (läs också LHC).

KulltorpsOlli: Det du beskriver gäller givetvis också
Leksand. Skulle vilja påstå att dom kom till sjukdomsinsikt för ett år sedan och gillar därför det de håller på med nu och försöker bygga upp (allsvenska trupp in i SHL) med ev förstärkning framåt vårkanten. Jag är dock mer imponerad av Mora IK (bor själv i Mora) som alltid har rättat munnen efter matsäcken och kunnat vara med så pass bra som dom varit genom åren. Den förre klubbdirektören (Simons) var stenhård på detta och klubben fortsätter i samma anda. Tror att dom hade en lönekostnad på 6,8 msek förra året och borde ändå klarat av LIF om dom klarat av att hantera det grepp dom hade i kvalserien.

KulltorpsOlli: Fast problemet är att hallen är så dyr att man kunnat prata med alla föreningar hundra gånger. Det hade inte hjälpt. Hallen är för dyr.

Monno: Jag säger inte alls att Timrå varit bättre än Modo. Timrå har också tappat kontrollen över ekonomin och inte mättat munnen efter matsäcken. Men man har tagit lärdom och jobbar utefter det nu.
Jag kan också förstå att Modo försöker att ta sig tillbaka så snabbt det bara går till SHL.
Hallen kostar också en massa pengar, det är förståeligt.
Men, man kan ifrågasätta att en ishockeyförening satsar för pengar man inte har.
Man kan ifrågasätta hur mycket pengar en kommun ska sponsra/investera i en förening, som hela tiden lever över sina tillgångar. Samtidigt som skola, omsorg, landsting mm sliter med lite personal och låga löner. Hockey är ju inget livsviktigt på sista raden. Det är bara underhålling. Man får inte glömma det och vara jävulskt ödmjuka när man tullar på kommunens pengar för det ändamålet.

Jag tror att Modo efter degraderingen varit smarta nog att prata med tex Timrå och kanske ngn ann klubb som också ramlat ur SHL, för att få råd ekonomiskt i rådande situation. Men man har valt att satsa direkt.
Jag vill påstå att Modo trippar på en väldigt skör tråd just nu.
Vägen upp till elitserien är ett lottohjul numera och vad händer om Modo inte lyckas i år? Hur mycket går man då back ekonomiskt och vem ska kliva in och rädda dem för att säkra framtiden?
Ljuset i tunneln, som jag ser det, är att både Leksand och Karlskrona ser svaga ut just nu, även om de säkert kommer fylla på trupperna under säsongen.
Det kan gå, men det kan lika gärna gå åt H-vete.

Obs! Timrå sliter också fortfarande med dålig ekonomi och vinner inga priser på CNBC..och är inga föredömmen. Men man är på väg åt rätt håll.

{7225}:
Då är jag med:)

Tarasov:

Jo det är en plan B, är ingen kris just nu men i längden blir det en kris om man inte går upp igen och är mycket bättre att dom jobbar på en lösning nu än väntar och tar tag i det då.

Tarasov: "Är det inte plan B man jobbar med"

Det jag menar är att klubbarna generellt borde ha en plan B färdig och hela tiden vara förberedda på att åks ur eftersom att risken alltid finns där.

Tarasov: Menar du det?

{3627}:
Ni får gärna slå oss, själv föredrar jag att gå upp till SHL....

Tarasov: Jag skiter i vilken som har sämst ekonomi. Huvudsaken vi spöar er i varje match i vinter...

Jåkkinen:
Utan kommunen hade väl inte Timrå klarat sig? Man har fortfarande inte gått plus nån säsong. Antar att budgeten visar plus nästa säsong men det behöver inte betyda att det blir plus.

Monno: Haha, om INGEN köper bilen så känns det ju onödigt att bygga. Rätt tydligt att ni inte har råd med det då ni ansöker om stöd från kommunen. Är ju bara kolla på oss hur illa det kan gå om satsningar misslyckas

{7225}:
Är det inte plan B man jobbar med....

Generellt tycker jag det verkar vara nåt märkligt i föreningssverige på elitnivå... Hur många klubbar i högsta serien i fotboll,hockey... Går med vinst? Nu har jag ingen koll på SHL men det är väl bara Saik/FHC/FBK/ HV som går bra...
Basketklubbar/handbolls klubbar har jag dålig koll på men av det man hört om/ läst om så är det problem där med jämna mellanrum

{7225}: Har ingen aning hur en sådan plan ska utformas, men det kanske kan vara nått. Som det är nu så är det en katastrof att åka ur, känns väldigt svårt att ta sig tillbaka igen, om man inte lyckas skaka fram en saftigt spelarbudget och en säck med sjukt mycke tur.

Jåkkinen: Om ingen köper den sämre bilen, och man vet det redan på förväg, så är det knappast ansvarsfullt.

Skillnaden med Modo och Timrå är att Modo kan göra lite rövare och övertrassera nu första 1-2 åren i allsvenskan för att chansa och lyckas gå upp. Man har så att säga råd med det. (Eller ja, nja.)
Timrå har vare så nära dyngrökt så Modo inte ens vet den stress er ledning hade. Men är Modo kvar i HA 2018, då är det konken som gäller om inte kommunen stöttar.
Det är lite så jag tolkar det iaf.

{7225}: Men nu skrev jag ju bygga en dålig bil som ingen köper. ;-)

För inge här kan väl på fullaste allvar tro att Modo skulle vara nära ett ok publiksnitt med ett J20 lag.

Jåkkinen: Kanske borde det från början finnas en plan B som utarbetats tillsammans av kommun, sponsorer och förening? Som det är nu så är det tuta och kör tills en eventuell nedgradering i seriesystemet är ett faktum.

Monno: Jag är inte här för att håna, tycker bara att ämnet intressant då vi gått igenom samma sak. Det mest ansvarsfulla är att bygga den sämre bilen. Om man misslyckas med sin chansning på den bra bilen så får andra betala för den missen, kanske tom dom utan körkort. Den analysen är ju som du säger svartvit och frågan är ju inte så enkel. Hur Modo-frågan än hanteras kommer den röra upp känslor precis som den gjorde för oss. Blev ju dagisnivå hos vissa politiker i Timrå kommun.

Monno: Kia ocv Dacio säljer ganska bra.

Skämt och sido så går det inte att åka ur och klara ekonomin helt enkelt. Speciellt svårt om man har en dyr fin Arena.

KulltorpsOlli: Ja tänk om vi gjort som Timrå. Då hade vi haft pengar i överflöd och varit ett stabilt lag i högsta ligan. Precis som dom.

Eller vänta nu...

Modo ska ha kritik för hur man skött sig, men man blir lite less på alla som vill skratta åt och håna oss när deras egna klubbar har varit på exakt samma resa. Vissa värre.
Roligast är nästan Södertälje twittrarna som verkar vara bäst i världen på hur ett lag i HA ska bete sig...

Jåkkinen: Det är inte direkt så svart/vitt som du vill se det anser jag.
Klart Modo kan sänka laget och spara i 11 miljoner där. Med följden att man med stor sannolikhet tappar ännu mer publik =mindre pengar in. Och en stor risk att hamna i Div 1 = God natt och reboot. (Då står Övik där med en arena men 0 elitlag i staden.)

Om en biltillverkare säljer för dåligt med bilar. Vad är största chansen att lyckas? Att bygga en dålig bil som är väldigt billig att tillverka men färre vill äga. Eller att chansa och bygga en bra bil som förhoppningsvis säljer såpass bra att man får upp ekonomin?
(Ingen klockren jämförelse men orkar inte skriva mer på telefonen.)

WarEvryPractice:
Nån som har koll på Stenqvist?

Tarasov: Gissar på Walfridsson och Stenqvist från J20. Tror Deutsch också tränar med A-laget.

AJ nämnde nåt om att de hade 8-9 backar att välja på. Nån som vet vilka de 2 övriga förutom de som ligger uppe på EP?

WarEvryPractice: Ngt för Modoledningen att lära sig av??:
"Man ska inte budgetera för sportslig framgång"
sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=6497541

{7225}: Ja det vore intressant att se en beräkning på det scenariot. Hoppas kommunen har all info det behöver för att seriöst räkna på detta. Kommunen har ju viss erfarenhet från att driva Kempis.

Arenan verkar kosta 15 mille att driva. Köpeskillingen borde ju bli ganska hög samt att kommunen får ett lån på halsen som de skall amortera och betala ränta på.

Intäkterna på arenan kommer främst från MoDo, jag tror att om Ö-vik hade haft andra elit-lag, typ i handboll eller basket, så hade det kanske varit mer intressant för dem.

Nja, jag tror detta inte kommer att hända, iallafall inte på ett kontrollerat sätt. Isåfall mer som ett efterspel på en rekonstruktion.

WarEvryPractice: Är det inte en bättre affär för Kommunen att ta över Arenan än att betaka 27 mille om året till Modo?

DansbandsWolf:
Att omförhandla lånen och minska amorteringstakten är ju de MoDo försöker göra. Och visst, på kort sikt, kanske det är de bästa för MoDo.

Jag skrev dock det jag tror är bäst ur kommunens synvinkel. De förväntas pytsa in 27 mille i år. Förmodligen samma nästa år. För kommunens del är det bästa om dessa pengar går till att förbättra MoDos ekonomi på lång sikt och inte förbättra spelet på kort sikt.

Lyckas MoDo få hjälp från lokala företag och privatpersoner så skulle man kunna amortera bort stora delar av lånet. Kanske tom byta långivare till några som är lite mer välvilliga. Jag kanske är naiv, jag är ingen ekonom, men det känns inte bra om vi ska göda någon bank med räntor fram till 2041. Räntorna kommer att stiga. Jag ser bara att man nu skjuter problemen på framtiden. Men men jag har ingen insyn i lånen.

Visst kan den höga höga amorteringstakten vara ett svepskäl. Jag tänkte tanken själv, men om du kollar boksluten så har Modo amorterat stora summor tidigare år och detta var knappast "frivilligt". Så påståendet är inte taget ur luften.

Tror som KomIgenNu att mer ideellt arbete är ett måste. Samtidigt kanske inte detta är högsta prioritet för kommunen. MoDo är ju en hyffsad stor arbetsgivare Ö-viks mått mätt.

Monno: Att satsa på juniorer och inte värva för pengar man behöver för att överleva anser jag är sunt. Visst, man får ett dåligt allsvenskt lag på isen vilket inte har varit kul att bevittna men det visar ju att man lärt sig något iaf.

Jåkkinen:
Kan hålla med dig, tkr själv det är onödigt att ta exv 2 try out spelare när man samtidigt behöver 11 mille extra. Jag har själv inga synpunkter på exv Timrå/Leksand mfl, utan det är tufft för många.

DansbandsWolf: Vad jag hört är att många runtomkring laget har haft alldeles för bra betalt. Med den nya vdn (och interimslösningen Janne) har man tydligen gått hårt åt på den biten nu. Ordentligt hårt. Där är jag inte så orolig.

Om arenan med allt kostar 25M, kan man förstå att den är snudd på omöjlig att bära i allsvenskan.

Monno: Kloka ord!

WarEvryPractice: Varför inte bara omförhandla lånen och minska amorteringstakten då det nu tydligen är amorteringarna som är problemet. Ingen bank lever på att lånen betalas tillbaka utan det är ränteintäckterna bankerna gör sina vinster på. Förläng lånetiden med tex 5 år och dra ner på amorteringen så är problemet löst.
Känns spontant som att amorteringen är ett svepskäl till att förklara likviditetsproblemet när det i själva verket är en för stor kostym MoDo har och som man av känslomässiga skäl har svårt att minska.
Från det ena till det andra....hur gick det med det där museet kommunen skänkte pengar till men som gick till spelarköp istället, vart det något till sist?

KomIgenNu: Modo kommer till HA efter 30år i SHL.
Och då förväntar sig supportrar till vana Allsvenskan lag (som haft enorma ekonomiska problem) att Modo ska anpassa hela sin ekonomi på 1år?

Sen så ja, jag tror inte Modo är ett dugg kostnadseffektiva. Och jag är rädd att man likt Leksand, Timrå, Löven m.fl. kommer lära sig den hårda vägen.

Nu har man räknat med att man behöver ett kommunstöd för att överleva med arenan i Hockeyallsvenskan. Vilket man säkert kommer få.
Men jag hoppas verkligen att kommunen ställer rejäla krav på framförallt transparens. Men även att man nyttjar arenan med allt vad det innebär.

Men det funkar väl som vanligt. Modo får en jäkla massa pengar utan krav på motprestation. Sen står vi där med Nagy och Bartecko i februari och undrar hur modo kan gå back.

Sen köper jag helt att Modo inte kör med J20 som supportrarna till andra lag vill att vi ska göra. Man satsar ändå för att ha en chans att gå upp igen.
Klart vi skulle kunna göra en hel reboot som Timrå med mest juniorer. Men då finns ju en stor risk att det blir div 1. Inte direkt så Timrå var aslångt ifrån.

WarEvryPractice: Jo, jag har läst årsredovisningarna. Det man kan säga är att, i HA är det så mycket mer ideellt arbete så man kan inte avlöna för mycket folk. Se på Timrå för något år sedan då de hade problem, de hade skulder till väldigt mycket personal. Att avlöna parkeringsvakter, publikvärdar etc etc är ruskigt svårt i HA och om det är det man har tänkt sig framöver, ja, då kommer troligen problemen också. Ca 100 anställda ifjol inklusive lag. Jag jämför återigen med löven men där gäller ca 35-40. I övrigt så förstår jag ditt resonemang, jag brukar själv käka på restaurangen och den är bra. Överlåtelse av arenan kan mycket väl bli aktuellt, jag vill minnas att då den byggdes så budgeterade man med 80% hockey där och 20% övrigt, till skillnad från Malmö som hade 70% övrigt och 30% hockey budgeterat. Att äga sin arena är tufft...Och ja, till slut står man där med kommunen som "sista utpost", men, vad säger de?!

WarEvryPractice:

Fast sen är det ju bra stor skillnad på vad man vill och vad man måste, och hur mycket dom än vill driva arenan själv kan det ju komma till en gräns när dom måste hitta en ny ägare även om dom inte vill.

KomIgenNu:
Angående personalkostnader på ca 48 milj kommande säsong:

Ja, MoDo har en rätt stor kostym. Enligt bokslutet har MoDo runt 100 anställda. Spelarna och tränarna är iofs då inräknade. Jag kan inte läsa sådana där finansiella redovisningar, men jag får det till att personalkostnader som inte tillhör sporten är en bra bit över 30 mille.

Å andra sidan vet jag vet inte om det är möjligt att småskaligt driva en sådandär arena.

Spelarbudgetten verkar vara iallafall vara runt 12 mille. Inga astronomiska summor i sammanhanget. Jämför tex med att ledningen budgeterar med amortera 13,5 miljoner nästa säsong.

Angående att Björklöven omsätter 30 mille:

Restaurangen omsätter mer än 25 mille och den verksamheten går väl bra. Folk käkar lunch där och kommer nog fortsätta med det. Modo budgeterar med nästan 15 mille i intäkter från logerna. Så Restaurang och loger omsätter då mer än hela Björklöven. Så det där blir lite som att jämföra äpplen och päron.

MoDo har haft noll-marginaler i sin budget. Och så verkar det fortsätta, man är ju på minus om man inte får driftsstöd.

Så hur ska vi komma ur detta?

Hägglund på ÖA tror att MoDo kommer att överlåta arenan till kommunen. Jag tror inte på det och det förnekar ju Strinnholm att man vill också.

Tajmingen för en nyemssion av aktier känns sådär. MoDo behöver nog vinna lite matcher innan det är möjligt. :)

Återstår hjälp från kommunen. Vad är det bästa ur kommunens synvinkel? Vore ju lite trist och osmart om det inte hjälpte MoDo överhuvudtaget. Samtidigt känns det där driftstödet på 11,8 miljoner inte heller bra. Om MoDo får det kommer man då plötsligt att presentera budgeter med marginaler? Det känns inte som det kommer att bli någon skillnad i beteendet.

Magkänslan är att det bästa kommunen kan göra är att hjälpa MoDo att amortera av lånet på arenan. Visst det är väldigt stora summor, men att få bort de aggressiva delarna av lånet skulle ju lösa problemet.

Frågan är vad kommunen skall få i gengäld? En affär måste ju vara win-win. Kanske att MoDo skall ta ett ännu större ansvar att utbilda ungdomar. Breddtänk, nya isbanor i byarna, lära för livet,alla barn får vara med. Hjälpa småklubbarna i hela Ångermanland, sjöis osv.

Men "utbilda ungdomar" kan ju också bli flummigt att kravställa så det är enklare att lära från de andra dvs reklamplatser för Övikshem och Öviksenergi...

Fler förslag?

{7225}: En "stängning" av SHL tror jag är förödande för Svensk hockey. Det skulle ta bort breddverksamheten för vilket incitament skulle finnas hos övriga icke SHL klubbar att bedriva verksamhet utan risktagande!. Håller dock med att något måste göras även fast de två sista åren bevisat motsatsen! Nu kommer möjligheten att finnas på bekostnad för LIF, KHK och RBK men vi ser också att man förmodligen måste upp på spelartruppskostnader som ett fåtal allsvenska klubbar kan ha med div kommunala stöd. Hursomhelst, något måste göras eller så ska det gå ett antal år till för att utvärdera den "nya" modellen med direktkval!

Tarasov: Timrå är ingen lysande måttstock när det gäller ekonomi sett till hur det sett ut. Men, sen vi ramlade ur så kan man väl inte påstå att det inte jobbas hårt på ekonomin? Vi har inte satsat på spelartruppen direkt, ligger rätt långt ner på den tabellen skulle jag tro. Mycke besparingar osv o ändå gick vi back. Svår ekvation det där, presterar laget dåligt så uteblir publiken och utan publik mindre cash. Vad ligger eran trupp på i år? Kunde man lägga mindre pengar på den och få pengar över till annat? Försöker inte provocera, bara diskutera.

Sawchuk: Man kan ju faktiskt börja ifrågasätt rimligheten i att ha upp och nedflyttning mellan SHL och Allsvenskan helt baserad på sportsliga prestationer.
Skillnaderna rent ekonomiskt mellan ligorna är astronomisk och för de som åker ur är det mer eller mindre undergång som väntar.
visst en stängning av SHL är trisst ur sportsligt perspektiv men alla dessa exempel på vad som händer med klubbar när de åker ur är för tragiska.
Någonting måste göras men jag vet inte riktigt vad.

Tarasov: Var väl rätt många som tyckte det var bra för Modo att börja om i Allsvenskan och bygga nytt. Dom kan ju betala...

KulltorpsOlli:
Timrå har väl heller inte visat att man haft den kunskapen....

Signature: Hade man gjort som man sagt och satsat på "grannens grabb" i år så kanske man inte backat 10-15 miljoner i budgeten..?

{5647}: Jag gnäller inte (för du syftar förmodligen på mig) men Leksingar har fått tagit mycket kritik (kanske oförtjänt) för att man var med i UG. När andra föreningar blir synade så vill man också belysa det i ett rättvisetänk. För en utomstående skulle man kunna hävda att Modo inte har råd med den trupp man har i dagsläget om man behöver 15+12 miljoner.

{7810}: Rätta munnen efter matsäcken är det som håller. Det har Timrå fått lära sig den hårda vägen.
Modo har dock inte visat sig ha den kunskapen hittills.

{5647}: Problemet med Modos ekonomi är ju att man inte skött den på 9år. Ända sedan Modo tog SM guld så har ekonomin varit ett sjunkande skepp. Allmosor från gamla spelare, kommunen mm har redan räddar dem ett otaliga ggr.
Företaget Modo går inte runt, och det är inte pga allsvenskt spel.

KomIgenNu: Nej, givetvis köper inte kommuner istider om inte laget äger arenan, men det finns massor av andra sätt att direkt eller indirekt sponsra laget i fråga. Det är mycket infrastrukturkostnader, trottoarkanter, styrketräningshall, osv. Skellefteå anväder sitt Skellefteå kraft, men då är det sponsring och inte stöd osv.

Jag tror ingen utomstående egentligen har fullständig kontroll...

{5647}: Ett tillägg, köper istider gör man av föreningar som äger sin egen arena vilket nästan är ingen.
Kommunen betalar inte till föreningar som inte äger sin arena för de äger inte istiderna.

{5647}: Jag skrev ju just det, att Rögle räknade in arenan men med en omsättning på 30 milj mindre än vad Modo räknar med så det är ju en rätt relevant jämförelse?! Att man tänker sig ha enbart personalkostnader på ca 48 milj kommande säsong kan jämföras med löven som har en totalomsättning på ca 30 milj, bara där får en att fundera över hur man tänker. Det är om man läser siffrorna Modos personalkostnader som är den stora kostnaden, inte arenan. Men, med det sagt, att äga sin arena är inte lönsamt för någon har det visat sig genom åren.

« · 1757594 · »