1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530741 inlägg · 4121 ämnen

Silly Season

Sv: Silly Season
modomille: Ja idag tycker jag spelet satt sämre än mot Skellefteå faktiskt.
Timrå stänger bort oss totalt i mittzon.
Mycket beroende på väldigt låg kvalité på passningsspelet.

Bjurö gör en bra match tycker jag. På försäsongen tycker jag nästan det är bra att han chansar lite med att delta i spelet. Oerhört nyttigt om han behärskar det. Med risk att han gör det sen utan att klara det...
Eidstedt gjorde lite många dumma tok passningar idag. Lite som att han vill bli nästa Torp.

modomille: Ingen fara, men jag blev osäker på vad du menade. Du kunde ha menat att han inte direkt tar ett skott man vill se. Typ, lågt på bortre för retur eller liknande:)

Nej, det lät på kommentatorerna som om modo kört väldigt hårt förra veckan och det såg trögt ut. När inte skridskoåkningen fungerar så blir mycket annat också lidande (såsom passningsspelet). Nu kan Timrå ha tränat minst lika hårt så man har givetvis ingen aning om hur lagen står sig under försäsongen.

Jag minns Harald Lückners kommentar. "Har man Svartvadet, Susse, Timander och Salomonsson på försäsongen så vann man aldrig några matcher". Dvs, att de äldre rävarna tände aldrig till förrän serien började...

MorganaLefaey:

Långt ifrån samma insats som mot SAIK. I första fick man ner farten på Timrå och då såg det bra ut, då var det vi som fick långa anfall och vann den perioden på poäng.

I andra och tredje så gick Timrås raka spel igenom och dom kom med fart gång på gång och fick långa anfall på oss. Att vi förlorade med 1-0 är smickrande siffror efter 60 minuter.

Bäst i modo: Ingen, ska isf vara Bjurö som bara släpper ett mål.

Try-outer:
Majdan - Helt menlös, syns inte alls idag och kom inte närmare ett kontrakt, bänkad i slutet. Ifall han inte börjar visa mer så säger jag bryt kontraktet direkt.
Heier - Började på bänken och kom in senare, gör väl inte bort sig, svår match spelar sporadiskt. Gör jobbet i det tysta. Vill se honom i en hel match som ytter, fick ju gå center sist.
Bryggman - Spelar hela matchen, inte lika bra som sist men ok. Stor och stark och skyddar puck bra.

Bryggman är nog närmast kontrakt skulle jag tro.

{5647}: Vart lite galet där,menade att han aldrig tar ett direktskott.

MorganaLefaey: nog var vi snäppet bättre än timrå i tredje. framförallt den senare delen i den.

modo såg väldigt sega ut i benen.

Jon Häggkvist expert? Skämtar de?

modomille: direktskottet eller inte skottet man vill se? ibland blir det svårt att förstå om man särskriver.

Tarasov: sammanfattar matchen innan den är slut. 45-55, 80-20, 60-40 en del tunga ben o tunga hjärnor. Farley o majdan måste börja visa något snart för att lugna mina nerver. Nej, det här var långt ifrån skellefte matchen.

Tarasov: kan man få arenaljudet utan kommentatorer?

Tarasov: Karlkvist tar ju inte direkt skottet som det är tänkt att han ska göra.

{5647}:

Det som gör den ful är knuffen i ryggen när han går mot sargen. Det såg inte farligt eller hårt ut, men ett fegt tilltag och vill det sig illa kan han fått en rejäl smäll på nyckelbenet och kan vara borta ett tag.

Rytter:
Vi verkar iaf ha ett PP som fungerar. Lindgren o Farley ser bra ut i det spelsättet

{7639}: ful tackling där. inte för att den var för hård, men han fick inte en chans att förvara sig utan skickas rakt in i sargen. respektlöst.

{5647}:

Spelet i andra var allt annat än jämnt, det var bara Timrå. Vi ska vara glada att det bara stod 1-0 efter andra för det hade lika gärna kunnat vara 2-0 eller 3-0.

I tredje har det varit jämnare än i andra men fortfarande ett övertag för timrå.

Rytter: Passningsförbud för Bjurö, lika osäker som i fjol.

Rytter: såg inte, men på hghlights var det rätt jämt. trodde det bara skulle vara timrå.

Helt logiskt så kommer ledningen för Timrå i PP. Dom har dominerat perioden totalt och vi ska vara glada att vi är med i matchen inför tredje.

Rytter: Jäklar vilken räddning av Mattsson.

Om modo vann första knappt på poäng, så är det kross från Timrå nu.

Det raka spel Timrå försöker med fungerar perfekt nu, Modo får inte stopp i mittzon och i forecheckingen som i första, så dom kommer i anfall på anfall och borde ha gjort minst ett mål.

Rytter: Det vore konstigt om inte Timrå har en stor fördel som har nästan samma lag som ifjol. Vi har bytt så kopiöst många att der vore konstigt om vi bar samspelta.

Skrubben:

Spelar med Dahlen och Persson och dessa är väl yttrar, så antar att han går som center idag. Kan inte alla nummer i Timrå men ska försöka se om han går center.

AJ inte nöjd och tar en timeout. Helt rätt för spelet har inte sett bra ut i början på andra.

Rytter: Spelar Lauritzen center?

5 minuter av andra och Timrå kommer ut riktigt piggt och har skapat riktigt heta chanser, en 2 mot 1 bland annat. Skulle haft ledningen nu.

{5647}:

Första perioden över och står 0-0.

Började lite svängigt sedan satt sig spelet. Modo vinner perioden på poäng tycker jag, har haft de farligaste chanserna och haft mest tid i anfallszon och längst anfall, och har blivit hjälpt av sina två PP.

Timrå hade sin farligaste chans med ett friläge i BP när vi missade på blå, sedan snurrar deras kedja med Dahlen-Laurtizen-Persson rätt bra men inte fått någon riktigt riktigt het målchans än.

Modo försöker hela tiden spela sig ut ut situationerna och kontrollera pucken, det ser lite slarvigt ut då inte åkvägar och passningarna sitter riktigt, men man ser att man kommer försöka kontrollera spelet och det är bra att vi hela tiden försöker det, kommer vi ha igen över hela säsongen.

Timrå försöker spela sig lite rakare ut ur zon, men tycker modo stängt igen bra i 5 mot 5 och inte bjudit så mycket.

Vårt första PP var riktigt bra och vi skapade två bra chanser med genomspel genom boxen. Lindgren kommer vara grym på blå, satan så kylig han är. En riktigt viktig förlängning.

Annars har Wahlgren varit pigg, gjorde nog periodens dragning när han skapade en målchans, han ser pigg ut.

Signature: Fast nu behöver Modo inte pengar till spelare, utan för arenan som kostar 40 mille per år.

Jag förstår inte heller don poäng om du menar att kommunerna skulle betala med eller mindre vid en stängd liga.

{5647}: Tror inte att pressen kommer att minska nämnvärt på kommunerna vid en stängd liga med undantag av de klubbar som åker jojo idag. Baserar det på att SHL klubbarna behöver vara nästintill självförsörjande på unga spelare samt slåss i ännu högre grad på den öppna marknaden med fetare plånböcker.. Hur kommer klubbar att agera som inte kommer med i en stängd som tex, Mora, BIK. Tingsryd, Timrå (kanske Modo och Leksand) etc!?. Idag finns det finansiellt risktagande och sportslig satsning som jag inte tror kommer att ske vid ett stopp för uppflyttning. Varför ska ö-viks kommun exvis betala 15 mille till Modo i allsvenskan för att hjälpa klubben värva spelare när dom inte kan komma någonstans!?

Signature: Nja, pressen på kommunerna skulle minska om man inte åkte ur. Nu har man inte som SHL-lag råd att åka ur, vilket tvingar kommunerna att gå in med pengar på ett annat sätt.
Sedan gillar jag inte en stängd serie, men den kommunala doping skulle i alla fall minska något.

{7225}: Tycker inte att man ska stänga. Drömmen att kunna avancera måste finnas i svensk idrott och tappar vi bredden så tappar vi också snart toppen eftersom vi inte kan konkurrera med penningstimma oligarker/ företag utomlands. Ni menar väl ändå inta att kommunerna ska bli storsponsorer (mer än idag)i framtiden och konkurrera med Abramovitch och grabbarna!?

Sawchuk: Jag håller med dig om att det är dax att stänga, kanske inte helt men att vi måste väga in annat än en säsongs sportsliga resultat.
Det håller inte som det är nu att klubbarna mer eller mindre dör när de åker ur, det gynnar inte svensk hockey för fem öre.

{7225}: Jag har alltid varit för en stängning, men inte förrän man utökat ligan ännu mer. Jag tror att 5-6 Allsvenska lag skulle kunna ha SHL lag, för övriga är det bara en utopi. Dom har varken organisation, befolkningsmängd, arena, m.m för att kunna klara ett SHL avancemang. Argumentet att det skulle döda dom små föreningarna håller inte, dom är redan döda. Om man tittar på t.e.x Jämtland/Härjedalen så har dom 25 spelare i deras TV-puckslag, detta är alla 25 killar i den ålderskullen som spelar hockey i distriktet. Hur många bor det i distriktet då frågar man sig, ja ca 130.000 personer.

Tarasov: Det vore inte dumt att ge Majdan kontrakt, han gjorde visst bra ifrån sig mot SAIK.

{7814}: Självklart skulle man gå ut med att det var klart om det nu var så. Jag tror efter alla hyllningarna igår att han kommer att signas på samma sätt som jag tror att slovaken visat tillräckligt.
Norrmannen, om han nu klarar sig som tredje- eller fjärdecenter kan mycket väl bli kvar. Det är inte direkt så att vi badar i pengar och kan välja och vraka. Vi behöver nog åtminstone 14 forwards i truppen för att klara skador och upprätthålla någon form av konkurrens.

hanzon: Men samtidigt står det fortfarande try-out som kontrakt

hanzon: Tror att norrmannen inte förlängt nu, bryggman känns som ersättare för PÖ. Skall bli intresserat och se om Majdan får kontrakt

{5647}: Det som gladde mest var väl nästan PP spelet. Ett äkta PP mål efter att ha spelat bort boxen har man väl inte sett Modo göra på många många år.

{7225}: Nu har vi ju slagit det bästa laget i Universum, så vi lutar oss tillbaka som de vinnare vi är. Vi behöver inte bevisa nåt. MoDo är störst nu.

{5647}: Nu är väl den stora faran för Modo att det rullar på för bra på försäsongen och att spelare på ett eller annat vis tar för lätt på uppgiften i vinter.
Jag menar att "kan man slå SAIK så kan väl inte Pantern eller Västevik vara några problem att slå känslor" slå sig in i spelarnas huvud.
En knäpp på näsan innan seriestart kanske inte vore så dumt eller vad tror du ?

Ja då är Lars Bryggman klar för spel.

Huge: Du vinner. Jag ger mig. Alla människor jag anser intelligenta nog har förstått min poäng, men den eller möjligen de, som inte förstått den kommer jag aldrig att nå. Därmed lägger jag ned diskussionen kring Backstabbing-Bert för den här gången.

Jag som inte gick på matchen igår för att slippa se eländet fick alltså stå med lång näsa. Nu har jag fått rapporter från tillförlitligt håll att matchen inte var den absolut bästa, men det känns ändå oerhört skönt att höra rapporterna om försvarsspelet. Det verkar redan bättre än vad vi presterade någon gång innan jul. Sedan lär inte Skellefteå gått för full maskin och lagen kan vara i olika faser av uppbyggnaden, så några definitiva slutsatser kan man inte dra.

{5647}: Haha...
Det är väl snarare en fars att nån öht uppfattar Berts gruvarbetarsnack som att han skulle ömma lite extra för just den yrkeskategorin.
Som sagt: hade han istället exemplifierat med att ex "den genomsnittlige hemmasupportern ska inte behöva höra...." så hade ingen reagerat.
Nu valde han gruvarbetarna då Boliden och gruvan är starkt förknippade med stan och bygden, svårare var det nog inte.

Huge: Jo, det är klart att det kan vara en metafor, men det förändrar inte att han inte har särskilt mycket koll på det folket runt Skellefteå i den "hockeybubbla" han lever i. Det är inte som Anders Forsberg som är uppväxt i Övik, utan en stockholms/södertäljekille uppflyttad bara för att träna ett hockeylag.

Nåja, nästan alla andra förstår det absurda och egentligen ska man väl ta ditt svar som att det är märkligt. När alla andra brukar tycka att någonting är normalt så dyker Huge upp och anser det jättekonstigt och tvärtom.

Hur som helst så har Bert helt genom egen försorg och agerande satt sig i den här sitsen. Jag tänker poppa popcorn och luta mig tillbaka nästa gång han drar igång med sina utspel. Förmodligen kommande match mot Luleå borta:)

Monno: Jo, lite roligt är det att det skapar intresse och känslor, men det går inte att komma ifrån att det känns som när George Costanza i Seinfelt brusar upp över någonting obetydligt och genom det bara sätter sig i mer och mer pinsamma situationer.
Bert har samma fingertoppskänsla och tålamod som George...

Monno: Visst är det kul, samtidigt som gruvgrejen verkar ha retat många.
Du har inte tänkt på att han tog upp gruvarbetarna som ett exempel eller metafor för bygden runt Skellefteå, dvs gemene man som stöttar laget?
Nu råkade det väl bli just gruvarbetarna därför att det kanske är en bättre och mer målande bild av det han velat visa på, istf att bara illustrera med "gemene man" sas.
Sen vete fan vilka åsikter det isf är som många retar sig på, det jag hört från Bert i den vägen känns inte speciellt konstigt eller kontroversiellt.

Monno: Egentligen gillar vi Bert. Han älskar sitt jobb hos Skellefteå och är superlojal till 100%. Han är dessutom en vinnare. Det är den typen av inställning jag vill att Andreas Johansson ska hamra in i slöa och bekväma MoDo. Man ska bli förbannad när det går emot, inte komma med en jävla massa bortförklaringar

Huge: Ähh det är ju kul att han skapar lite intresse och spektakel runt allt.
Han är väl ensam kvar att inte vara bisarrt mediatränad typ.

Det man vänder sig lite emot är väl att man helt enkelt inte håller med om hans åsikter.
Och som sagt grabbarna i gruvan grejen var rätt löjlig. Stockholmare som han är.

Huge: Ja, du är fantastisk på att missförstå du.
Jag har inga problem med att en karl visar känslor. Tvärtom tycker jag att det många gånger är oerhört starkt om en idrottare visar känslor efter att ha gjort någonting fantastiskt.

Men här är det någonting annat och det verkar bara ha gått dig förbi.

Hela grejen med utspelet om gruvan är så tragikomiskt. Det börjar som ett planerat utspel och han blandar in personer som jobbar i gruvan. Personer han förmodligen har ohyggligt lite med att göra. Personer som han i nästan alla fall aldrig ens träffat. Personer som inte tjänar massor med pengar på någonting man tycker är roligt, utan tvingas ned under jorden för att ha mat på bordet. Hur i hela friden kan en oerhört välbetald Bert som i princip sysslar med sin hobby ha någon som helst förståelse för gruvarbetarna? Det var som en fars där skådespelaren får en black out och helt glömmer manus.

Sedan visar han känslor igår när det är några ungdomar som retar honom. Fasen Jämtin, Ledin och många andra har fått mycket värre ramsor och glåpord efter sig. Det var inte som den franske stavhopparen som hade en hel olympiastadion med typ 50000+ människor som buade och hånade honom på en prisceremoni, utan det var en betydligt äldre (vilket i de flesta fall innebär visare och med mer tålamod) karl som hånades av en rätt liten skara "snorungar".

Huge: Att Bert visar känslor tror jag inte många har problem med, men det han visade upp på presskonferensen var inget annat än krokodiltårar.
När han i samma andetag började prata om "grabbarna i gruvan ska inte behöva höra sånt här" blev det bara sjukt pinsamt.. Huvva!

{7804}: Ja, tänk vad provocerande och förolämpande det verkar vara för vissa att en vuxen karl visar känslor och t.o.m gråter?
I mitt stilla sinne undrar då iaf jag, vem eller vilka som är mest tragikomiska?
Den som visar känslor eller den som blir provocerad av att nån visar dom? :-)

Monno: Menar du att de såta vännerna från norr kommer att utnyttja detta? Att supportrarna kastat sten och pissat på varandras bussar tyder på ett visst agg klubbarna emellan. Backstabbing-Bert lär som du säger få höra detta många gånger i vinter. Kan se fram emot hur han snyftandes i CMore kommer att be supportrarna sluta säga elaka saker till honom och därmed indirekt håna alla människor som sliter i gruvorna.

Don't mess with the Bert, är det enda jag har att säga! Han är som en tiger, sårar man honom så blir han dubbelt så farlig. ;-)

« · 1759138 · »