1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530741 inlägg · 4121 ämnen

Silly Season

Sv: Silly Season
{7225}: Tror inte Luleå supportrarna kommer ignorera den här historien helt...

Huge: Har Bett vekligen uttalat sig kring vad Forsberg gjorde och vrf han fick gå? Mig veterligen är det först och främst läckor inom klubben och klubben själv som uttalat sig.

Något har ju skurit sig på ett personligt plan mellan Forsberg och Bert, det är ju rätt uppenbart.
Jag tror Backstabber-Bert är lite motiverat smeknamn jag.

{7225}: Precis. Vara så framgångsrik som Bert och bli påverkad av ett gäng fjortisar. Han måste ha känt sig som en jagad Pokémon där vid sargen. Han hade ju bara behövt räcka upp en handen och visa SAIK:s sex raka finaler på sina fingrar.

Huge: Var Bert lite smart så skulle han ha ignorerat ramsorna och om han fick frågor om det bara svarat att han inte ens märkt att Modo hade en klack eller nåt. Nu kommer ju snorungarna att tycka att det är ännu roligare att reta Bert i framtiden.
Tur kanske för Bert att det (förmodligen) inte blir mer möten lagen i mellan i vinter.

Huge: Ehh? Häggkvist motsäger verkligen ingenting. Han har sannolikt absolut ingenting emot att Bert drar igång historien. Tvärtom är han - och hans chefer - förmodligen rätt nöjda med att Bert gör som han gör. Det blir nämligen "bra media". Det blir många klick i tidningen och uppmärksammas i "riksmedia".

Han rekommenderar Bert att inte dra upp det, men själv har Häggkvist nog ingenting alls emot att det blir sådana rubriker.

Huge: Vem, förutom du och Bert, är det som blir störd? Jag blir inte störd, utan tycker snarare att det hela är lite roligt när han uppträder som han gör.

Nej, det är verkligen inte fullt naturligt och logiskt att han reagerar. Tvärtom är det som sagt oerhört märkligt att en man i den positionen beter sig som han gör. Det hade varit en helt annan sak om en obalanserad tonåring reagerat, men vi pratar alltså om en tränare i ett av Sveriges mest framgångsrika lag. Hur kan han inte ha bättre kontroll över sina känslor? Det är ju inte heller så att han varit oförberedd, utan tvärtom borde han - om han inte är rejält korkad - lätt kunnat förutse att man tar chansen att provocera honom.

Varför utsätter Skellefteå honom för det? Hade de inte kunnat sköta mediakontakten när Bert så uppenbart inte klarar av att hantera det? Jag tänkte det förra gången när han grät och pratade om gruvan också, men här i en rätt obetydlig försäsongsmatch kunde man väl sparat karlen om han nu är så kopiöst känslig.

Monno: Så när Bert beskyller Forsberg för att ha försökt locka med sig spelare till Modo så är den historien "hemlig".
Och när Forsberg såvitt jag vet bara har förnekat den beskyllningen så har han varit öppen och pratat ut om det?
Vet mkt väl hur media funkar, så nåt chocktillstånd över ÖA:s artikel befinner jag mig knappast i.
Tyckte mest det var komiskt att en så pass seriös murvel som Häggkvist och som argumenterade mkt bra, inte verkar ha insett att han motsagt sig själv och det han ville säga.

{5647}: Eller så kan man undra varför alla blir så kopiöst störda över att en uppenbart extrem känslomänniska som Bert reagerar som han gör?
Att han går i svaromål varje gång historien med Forsberg dras upp ser jag mao som fullt naturlig och logisk.
Sen kan man bara spekulera i vad som är sant eller inte, så man får gå på vad som är mest troligt.
Personligen tror jag att Bert har rätt när han beskyller Forsberg för att ha försökt locka med sig spelare till Modo.
Har däremot lite svårt att isf förstå hans (över)reaktion över en sån sak, då det knappast är ovanligt att tränare överlag försöker göra likadant, oavsett om det som i det här fallet gäller en påstådd spelare i SAIK eller om Forsberg hade försökt locka med sig nån spelare till Modo från en annan klubb.

Amitiel: Anders har ju pratat ut om det. Bert har väl i princip vägrat säga något.

Det gör ju att det är väldigt svårt att tro på Berts historia då den tydligen är hemlig.
Känner sig Bert så himla smutskastad vore det klokaste att gå ut med en intervju och förklara läget.
Då är det lättare att avgöra vem som talar sanning.

Att allehanda eldar på nör det kommer Berts tårar är väl för tusan ingen chock. Att Huge inte lärt sig hur media funkar är mer chockande.

{5647}:

Jo självklart är reagera på det, det sämsta Bert kunde göra. Många troll som nu kommer ta chansen när dom ser att det har den effekten på honom.

WarEvryPractice:
Jag med, kan ha varit ett test. Alternativt att man kommer ha två uppställningar som för "tävla" mot varann. Den igår såg bra ut(kanske det bästa jag sett på några år i Modo), andra gånget är väl Paris/Molin/Rundqvist....
Majdan-Edblom-Jakobsson känns spännande

ghostie: Ja Bryggman gjorde några riktigt bra byten. Jag gissar att Heier hänger löst.

Det spännande är att formationerna känns ganska satta. Andreas verka satsa på att spela ihop tre kedjor ordentligt. Sedan ha lite jokrar i fjärdekedjan. Inget hattande så här långt.

Nästa träningsmatch vill vi se att Byron och Farley spelar bra.

Jag var lite förvånad över att Paris inte är förstavalet i Power Play. De körde med Lindgren.

Amitiel: Jo, men det är som man berättar för sjuåringar när de blir mobbade/retade. Sluta visa att du blir upprörd och sluta svara emot. Då ledsnar de efter ett tag.

Vi har Anders som släppt det där för länge sedan, eller släppt det kanske är fel ord eftersom han aldrig direkt la ner någon energi på det.

Sen Bert som nu 3 år senare fortfarande tar åt sig och känner att han måste försöka försvara sig.

Känns ju som lätt val där.

{5647}:
Tkr personligen att det är lite tråkigt att det bråket lever kvar, tkr både Bert och AF verkar trevliga på det personliga planet. Sen är det som fansen gör, såklart trist men det kommer nog förfölja Bert.

Huge: Häggkvist öser naturligtvis bränsle på den av den orsaken att Bert reagerade som han gjorde. Annars hade det givetvis inte blivit någon större sak av det.

Givetvis kan Forsberg vara mytomanen, men då förstår jag ännu mindre varför Bert hela tiden så extremt tydligt måste hävda sin oskuld. Hade jag varit i Berts situation med vunnit SM-guld utan Anders Forsberg hade då jag bara låtit resultaten tala för sig själv. Nu förefaller han som ett barn som sitter framför kakburken med ansiktet fullt av smulor och fortsätter kategoriskt hävda sin oskuld...

Och ramsorna är barnsliga, men uppenbarligen tar de skruv hos Bert. Som sagt att en medelålders karl ska bli så kopiöst störd av vad några ungdomar skriker.

{5647}: Det komiska med artikeln är väl att Häggkvist å ena sidan ojar sig över att Bert öser bränsle på elden istf att ligga lågt så att historien nån gång kan läggas till handlingarna, samtidigt som ÖA och Häggkvist verkligen öser bränsle på elden genom att skriva om ett gäng omogna och barnsliga supportrar som står och skriker barnsliga ramsor under en träningsmatch.
Dessutom om nåt dom i grunden inte har en aning om, vad säger att det inte är Forsberg som är den stora mytomanen?

Costanza: Bryggman var riktigt bra igår. Mycket bättre än jag förväntade mig!

Heier gick in som center igår, undrar om tanken är att skola in honom på den positionen?

McFire: Bryggman är en ny Johan Franzén (Division 3 till Detroit) får vi väl hoppas....

WarEvryPractice: Det känns som om Bert hade haft rent mjöl i påsen hade han kunnat flina åt Anders Forsberg med vetskapen att han hade rätt och att Skellefteå lyckade så bra utan Anders. Jag håller med artikeln i ÖA...

Monno: Som man misstänkte, sakfrågan, enligt ÖA, är att MoDo genom Anders Forsberg försökte värva Skellefteåspelare för tre år sedan.

Det är ju komiskt, MoDo värvade aldrig några Skellefteå-spelare och vi har väl aldrig gjort det sedan Jocke Lindström och Fredrik Warg anslöt till hockeygym.

Däremot dränerar Skellefteå MoDo. I år är det Jesper O, Kyle, Djuse och Emil P.

Mobbing är inte ok. Men denna gång slår den uppåt. Vi är på absolut botten. Skellefteå värvar våra spelare och ändå kan Bert inte ta en sådan harmlös grej.

McFire: Vi får vänta på att Filppula inser att Malmö är värdelöst och bönar och ber att komma till Modo för en låg lön. :-)

Det ser generellt sett lovande ut det här, med tanke på situationen. Tänk om någon kunde droppa pengar till en center med lite spets och tyngd till det där, då jävlar kan det bli riktigt roligt till och med.

Johansson verkar ha gått all-in här, för han är det nästan nu eller aldrig. Vad blir nästa jobb om det skulle bli fiasko för honom, Västervik? Jag tror han driver skiten ur dem, fullständigt.
Två första matcherna för säsongen, två av Europas kanske 6 bästa lag? Ingen slump, han kommer vilja gå in i säsongen på SHLs maxtempo, att kvalitén för att maxprestera i den farten saknas är han naturligtvis medveten om.

Spännande att se mot Västerås när det verkligen gäller. En spelare som Byron kommer dominera mentalt i hela ligan, kommer han i riktig form efter jul blir han stenhård. Det är inte Noah Welch som spelar i Panterns 3e backpar direkt. Paris och Hedman har också en enorm respekt på den här nivån. Eidstedt och Paris väger vardera 100 kg och bägge kan åka skridskor, de kan dominera hela slottet i allsvenskan Hedman likaså.
Björklund, Karlqvist och Edblom har alla rutin för allsvenskan också.

Jag tror inte man värvar något mer namnkunnigt nu, möjligtvis efter jul beroende på hur det ser ut. En toppcenter med lite karaktär vore drömmen.

grattis till en stabil hemmaseger.

Någon hos oss som utmärkte sig? Tycker Calof, Djuse och Pär Lindholm sett bra ut det jag sett i andra matcher.

Blister Brigade: Tackar! Vinn gärna mot Leksand framöver...

Stitch: Bara att gratulera till vinsten, bra gjort Modo!

WarEvryPractice: Var på matchen ikväll och tycker det ser klart lovande ut. Kanske inte ska dra för stora växlar på en träningsmatch men vinna mot Skellefteå som är ett av Sveriges bästa lag är bra gjort för ett allsvenskt lag.

Kändes som att Skellefteå inte riktigt var bredd att möta ett Modo med en grundidé i spelet och bra positionerat. Kedjan med Emil Modin- David Rundqvist- Henrik Björklund såg bra ut. Majdan och Bryggman tycker jag de ska skriva kontrakt med för de var bra ikväll.

Rytter:
Ja, Efteråt, i intervjuerna, hade Robertsson en hälsning till fansen. Jag tolkade det som att han hälsade till MoDo-fansen. Han bad att få ordet när intervjun var över och sa typ:

- Det räcker nu. Jag har har hört de där förrut. Ni vet vad som hände grabbar.

Lite kryptiskt, men visst, jag tolkade det som att Bert blivit häcklad under matchen för de där med Anders Forsberg och presskonferensen? Kollade efter någon kommentar i Skellefteåboken här på forumet, men den sidan ser ut att ha kapsejsat.

Nåja, jag kollade sporadiskt på matchen. 2-2 målet var ju riktigt tjusigt i power-play. Jag gillar 3-2 målet också, vackert lirat av Molin till Rundqvist.

{7639}: "Robertsson Robertsson, han är en mytomaaan, han grinar hela daaaan"

Sjöng klacken tydligen enligt twitter. Tycker det var lite roligt. :-P
Man känner sig lite som en dålig människa, men nog är det lite roligt att Bert tar åt sig nog. Stackarn. :-P

{7225}: Nja. Han är lika liten som ifjol tycker jag. Lär väl vara ok i HA men ska vi gå upp så krävs det något extra av honom.

{7639}: Hur ser målvaktsspelet ut, Bjurö?

Rytter: Antar att det var något i stil med grin-Bert?

Inte för att jag vet vad sanningen i det skulle vara.

Bert blev tydligt störd på fansen under intervjun, vad skrek dom till honom som gjorde honom tvungen att svara på detta.

Monno: Hej Bert!

SM-GUUULD!!!!

Nä vist ja...

Baserat bara på denna match så ska Bryggman definitivt ha kontrakt och troligen Majdan, Heier har man knappt sett, men å andra sidan har han fått gå som center och det kanske inte är hans bästa position.

Bryggman kanske bäst idag, är som en jävla tank när han ger sig fram efter sargen och visade även upp fina handleder.

{7639}: såja. Bra besked.

McFire: Hoppas på riktigt raggarrace i 3v3 nu.

Skellefteå var inte i topp och rätt slappa i egen zon men djävulskt roligt!

Conclusions based on CHL results
Sweden
Finland
Switzerland
Norway
Czech
Germany
Austria
Slovakia
Belarus
Denmark
United Kingdom
France

Using the new Champions Hockey League as a base for rankings
Finland
Sweden
Switzerland
Czech
Austria
Slovakia
Norway
Germany
Denmark
United Kingdom
France

It seems the panel has overvalued Germany to a slight degree, and undervalued Norway massively.
One thing to remember is that the three top leagues' second divisions are not ranked, and Allsvenskan, Mestis, and MHL would probably be ranked somewhere in the middle of the European ranks.

Fick ett nytt PP. Riktigt bra spel av den fösta uppställningen. Byron är ett monster på tekningar, tycker han ser ut att vinna allt.

2-2 där och ett ganska snyggt PP mål.

Oj vilket mål, vafan.

Riktigt roligt att höra att det var precis ett sånt där PP man tränade på i morse.

McFire:

Annars kanske man kan använda detta för att försöka att utläsa styrka på lag/ligor:

Listan har presenterats av Hockey Archives sedan 2000 och baseras på poäng i ligaspelen och slutspelsfacit i förhållande till hur starka ligorna är.

Där kan man se att Madjans lag rankas som 99 i europa, och han var en toppspelare i laget.

99 Banská Bystrica

Du kan ju kolla lite på lagen omkring och vilka ligor de spelar i för att skaffa dig en uppfattning om styrkan på laget och ligan.

För någon officiell ranking kan jag inte hitta.

www.passionhockey.com/hockeyarchives/eur2016.htm

Rytter: Missta rätt mkt. Men är det någonågot som imponerar som tycker jag det är Leman. Underbart kylig med pucken. Rörlig på blå.

Bryggman har varit bra också tycker jag. Men try-out så han gasar nog lite mer än vissa andra.

Karlqvist-Byron-Bug ser lite trötta ut än. Men jag tror dom två förstnämnda känner ner sig rätt given och har svårt att tagga till. Farley är lite osynlig tyvärr. Men är väl mkt omställning. Har ju inte ens gått två matcher än så. :-P
Tycker vi gör det bra. Klart vi är sämre men vette fan om vi hade mer att säga till om mot SAIK när vi var SHL lag...

McFire: Jag har inte hittat på någonting utan jag har skrivit ned min uppfattning och nu även postat en länk som stöder min uppfattning. Att Slovakien är sist beror på att jag inte inkluderat fler ligor i rankingen då det var just slovakiska ligans placering som var det intressanta.
Tjafs kan du förövrigt ta i bubbla då det inte är av intresse för övriga på forumet.

{7225}: Varför skriver du till mig när du vet att jag ber dig hålla käften, för att sedan grina över det? arnio eller kräk gör mig detsamma.

Din "lista" presenterades för övrigt med:
"Ranking ligor, ej Nordamerika"
Eftersom jag funderade på kvalitén på den Slovakiska ligan hittade du alltså omedelbart på en ranking som du sedan plitade ner med chipsfingrarna dina, med Slovakiska ligan som absolut sämst. Du var en clown och är det fortfarande.
Mina inlägg här är inte riktade till dig, frågar jag om "någon" är du inte inkluderad. Agera därefter.

Blake: Finns inte mycket ranking att hitta men här har någon försökt ranka i alla fall och Slovakien är sist där med (dock finns inte Hockeyallsvenskan med).

2-1 av SAIK i PP (deras tredje). Annars en rätt jämn period, men när SAIK träffar rätt med passningarna och får fart så kommer dom ganska lätt till lägen.

Väldigt nära 3-1 nu med ett skott i ribban.

Mycket bra start av andra från Modo, står upp bra och skapar en del lägen.

Tarasov: Helt ok!

« · 1758622 · »